hij zet zich rechts vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:32

hoi mensen,

naa een tiojd supergoed gegaan te hebben oest het er van komen en zit [***] en ik weer in een superdip, hij zet zich rest vast en buigt dus niet . Wat ik dan doe is logisch ik neem meer contact op links en laat rechterteugel in licht contact. Ik drijf hem nu dus constant van men been af maar het werkt niet echt, als hij op de linkerhand komt gaat hij echt gewoon als een plank door de bochten en dan moet ik dus rijden op linkerteugel dus binnenteugel en binnenbeen? dit werkt dus niet echt.Ik hoop dat jullie tips hebben om dit er zo rap mogelijk trug uit te krijgen vooral nu hij zo goed ging, eindelijk bleef ik zelf wat rustig in de schouderbinnen en begon hij zich wat te dragen , ik ondervind wel dat de schouderbinnenwaarts op links heel veel moeite kost , en rechts ook, hij blijft dus 5 passen correct maar dan komt hij naar voren dus van de lijn af, in mijn les doet hij dat ook maar dat vind men i nstructrice nog niet zo erg, tis gewoon belgangerijk dat ie los komt en reageert.
kortom het probleem : zet zich vast op rechts en heeft moeite met buigen door dit probleem
hij is dan ook nog een lang paard waar door ie zeer moeilijk te buigen is . graag tips hierover
oefeningne die ik nu doe met hem: eerst en vooral als opwarming 15 minuten laag en dip rond stappen , en wat zijgangen, halthouden en achterwaarts, dan draf en vw neerwaarts en dan grote cirkels en rechtrichten. Daarna stapdrafgalop overgangen(nog altijd vw nw) dan oprichten en doorzitten en wat zijgangen en voltes 10 m) dan stappen trug rond en diep en hem op een volte zen achterhand trug wat naar buiten duwen en trug komen , dan even oprichten in draf trug en galoperen en dan vw nw wat rechte lijnen met tempowisselingen ihn draf( die doe ik tijdens t rijden dus ook constant) dus het begin van de middendraf dan trugnemen dan trug vertrekken in middendraf.

wat zijn jullie tips?? en zou een spoortje helpen bij dit probleem? rijdt hem de laaste tijd zonder sporen omdat hij erg fijn loopt en reageert op men hulpen .

groetjes

pj

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:42

Pj, wat bij Iwaldo best wel goed helpt is zegmaar balkjes neerleggen, en dan slalommen omde balken heen(is moeilijker dan bv pilonnen want ze moeten echt draaien)
Met diezelfde balkjes doe ik ook: over de eerste heen, vlote 10m draaien en weer over de eerste heen, tweede blak, direct dorodraaien naar een volte 10m naar links, weer balk, etc. Deze oefeningen zijn net als degene die jij noemde handig om je paard los te krijgen in de buigingen. Of probeer hem op de lange zijde met zn hoofd naar de muur in te laten buigen, beetje opvangen, maar lijf wel recht op de hoefslag houden.
Longeer je wel eens? Kan je ook een pessoa teugel prberen. Ik denk niet dat een spoortje wat uitmaakt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:55

hijloopt ook aan de pessoa 1 keer in de week, gisteren had hij t heel moeilijk aan de pessoa, tis wel een 3 weken geleden dat hij t nog had gedaan

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:01

tsja, t is misschien wel spierpijn? Ik zou lekker rustig aan doorgaan, beetje geduld hebben. Idd, pessoateugel is goed, als ie het daar ookal moeilijk aan heeft weet je iig dat het niet aan jou ligt Haha! Heb je hem op de laagste stand staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:05

jep, hij loopt altijd op de laagste stand, zelf ben ik sterker rechts dan links, dus daar ligt altijd voor een groot deel aan ook maar das de laaste tijd door andere paarden fameus geminderd en heb/had hem echt op 2 teugels tussen men benen , dus als nog iemand tips heeft Pling

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 19:18

Mmmmm PJ, misschien wordt het weer tijd voor een weekje Lichtenvoorde? Knipoog
Sorry geen oplossing waar je naar zocht, weet ik maar ik kon het ff niet laten...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 22:10

Hoi PJ

Ik kan niet helemaal goed volgen. Gaat het over één probleem of over twee ? Je zegt dat hij rechs vastzit maar je klaagt ook over op de linkerhand als een plank door de bochten gaan. Een mogelijke tip : neem altijd contact op de teugel waar je geen aanleuning krijgt. Dus zoals je al zegt, linkerteugel oppakken en drijven met rechterbeen (eventueel rechterachterbeen stimuleren door met lange zweep te "toucheren"). De rechterteugel echter niet willen "loswerken". Je zal zien dat de rechterteugel vanzelf loskomt eens hij de linkerteugel aanpakt. Eventueel op de cirkel hem "kleine duwtjes" geven met je zit, in de richting van die linkerteugel.(zijwaartse duwtjes dus)
Ook een mogelijke oefening : in stap overdreven buiging vragen op de volte. Een paard kan een vlieg van zijn buik wegjagen dus kan hij zich als het ware volledig toeplooien. Let er hier bij op dat je binnenhand elastisch blijft en dat je buitenhand die grote buiging toelaat. Dus meegaan met de buitenhand zonder daar contact te verliezen. Verder ondersteunen met binnenbeen en duidelijk begrenzen met buitenbeen.
Ook goed opletten dat je in het voorwaarts neerwaarts rijden de achterhand er goed bij houdt. Stel dat hij zich daarin wat lang maakt en zijn gewicht te veel naar voren brengt, dan kan hij die impuls die hij achteraan maakt slechts opvangen door ergens een "leunstokje" (in dit geval de rechterteugel) te gaan zoeken.
Hopelijk heb je hier wat aan. Als er ook een probleem is op links moet je het me nog even uitleggen want ik kan niet helemaal volgen.

groetjes

Anja

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:27

Hoe zit het met zijn tanden? Is hij misschien aan het wisselen (weet niet hoe oud Torino is) of heeft hij haken op zijn kiezen?

Stalgenootje heeft een vierjarige die plotseling vastzat aan 1 kant, na het rijtechnisch eerst proberen op te lossen, (ging niet bepaald zachtzinnig) bleek het dier aan het wisselen te zijn...

tis maar een idee! Vooral als hij dit probleem nooit eerder vertoont heeft, moet je misschien toch een lichamelijk probleempje vermoeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:37

hij wordt in april 6 j dus dat is hij wel voorbij denk ik

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:27

Is op zich wel iets PJ wanneer is Torrie voor het laatst naar de tandarts geweest?
Wisselen zal hij wel klaar mee zijn...wij hebben hier elk jaar of 2x per jaar een paardentandarts die ze na kijkt.