Fal laat me zitte op wedstrijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Fal laat me zitte op wedstrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 20:11

Had vandaag wedstrijd! De eerste proef ging best wel goed maar wel aan de slome kant de 2e proef heb ik hem er echt door heen moeten schoppen!
Ik word er gewoon niet goed van! Thuis en met les en met losrijden op een wedstrijd loopt ie de sterren van de hemel! super gewoon! lekker ontspannen goed voor mn been! Maar in de proef valt ie gewoon helemaal terug en is er nix meer te beginnen met um! ik moet hem gewoon echt de proef doorschoppen! Want mn pony weet dat ik in de proef geen zweep heb om um bij te tikken!
Dit doet ie dus iedere keer de ene keer wat minder dan de andere keer maar ik was het vandaag zo zat! na het groeten benk gewoon jankend die bak uitgegaan! Verdrietig Verdrietig Verdrietig Huilen Huilen Huilen niet omdat het zo slecht ging hoor! want hij dee alles wel gewoon! Maar hij vertikt het gewoon om door te lopen! iedere keer weer!
Boos! Boos! Toch vallen iedere keer ook de uitslagen mee maar die zouden allmaal veel hoger kunnen zijn als die doorliep!
*LOL* Schijnheilig Ja, als het een keer niet goed gaat is het niet zo'n probleem daar ga ik mezelf ook niet druk om maken! maar dat ie me iedere keer zo laat zitten in de proef vind ik een beetje irritant worden!
Verdrietig iemand een idee? alle tips zijn welkom! OK dan! Ik heb al veel geprobeert hoor! maar misschien krijg ik nu wat nieuws te horen wat IK er aan kan doen! Bloos

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:37

je moet het wel durven hoor, tijdens een proef, maar verkoop die eens een goeie tik?

waarschijnlijk weet ze maar al te goed dat je netjes wil rijden en je ze geen knal van de zweep zal geven in de proef. én daarom zal ze zeggen: laten we effe relaxed lopen nou.

gewoon één proef verknallen en de volgende terug flistend kunnen rijden!
gewoon doen, durven.
leg desnoods uit aan de jury waarom je dat deed. een goeie jury verstaat dat heus wel.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:58

kattebeest schreef:
je moet het wel durven hoor, tijdens een proef, maar verkoop die eens een goeie tik?

waarschijnlijk weet ze maar al te goed dat je netjes wil rijden en je ze geen knal van de zweep zal geven in de proef. én daarom zal ze zeggen: laten we effe relaxed lopen nou.

gewoon één proef verknallen en de volgende terug flistend kunnen rijden!
gewoon doen, durven.
leg desnoods uit aan de jury waarom je dat deed. een goeie jury verstaat dat heus wel.


Ze is Z dus dan mag je niet meer met zweep rijden.
IK heb niet echt een oplossing voor. Probeer voor dat je de proef in gaat hem flink wakker te schudden.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:58

uhh kattebeest ze rijdt nu M2, en vanaf het M1 mag je al niet meer met de zweep rijden, denk dat ze dat anders allang gedaan had!

Nou Inkie je bent niet de enige met dit probleem, want zo hoe jij het beschrijft, ik heb precies maar dan ook echt precies hetzelfde.
thuis super, met losrijden super, en de proef naar mijn gevoel dan weer veel minder al vallen de punten idd vaak best mee.
mijn trainer de vorige keer al extra meegegaan om te kijken, wat Ik nu fout deed, ik moest links meer loslaten soms, goed valt te verhelpen, maar ik zit voor de proef dus anders dan in de proef, omdat ik hem zo voorwaarts wil pushen zeg maar, naar mijn gevoel gaat hij vaak veeeel te langzaam, maar dit valt volgens iedereen wel mee, we krijgen dus gewoon minder punten omdat de harmonie er niet helemaal is, de technische kant is opzich wel goed, op kleine dingen na dan.
maar nu heb ik met mijn trainer besloten om hem ander voer te geven, kijken of hij daar pittiger van word, zodat ik er minder aan hoef te rijden, en de oefenen netjes af kan werken, ben benieuwd.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:06

haja, nu zie ik het in haar onderschrift. Clown

wat wij soms doen om te oefenen:
een binnenbak afzetten met witte hekjes en bloembakken + juryhokje. gewoon om te oefenen. (word vooral voor de jonge paarden gedaan)

als je dit ook eens zou kunnen doen, zou je een wedstrijd kunnen simuleren? en her dan eens serieus op haar donder geven als ze het weer in haar hoofd haalt om niet door te lopen.

nou ja, niet iedereen heeft die kans natuurlijk om effe te gaan oefenen.
Verward

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 21:32

misschien een Idee!
Maar Ik wil wel netjes rijden maar het lukt nooit Haha! Ik schop hem veel te hard door die proef heen Haha!
Ik durf hem dus in de proef best te rijden No Problem! Maar ik had het vandaag helemaal gehad want hij viel weer helemaal terug!
De mensen aan de kant moesten lachen wat ik zei:
-Nou Falcon je mag best galoperen hoor! ( H K uitgestrekte galop)
- Fal drrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaf ( M X K uitgestrekte draf)
- Falcon heb ik gezegt stil staan? ( Keert wending om de achter hand)
enz.
Niet te hard natuurlijk maar voor de mensen aan de kant wel hoorbaar!

Zelf heb ik precies het zelfde porbleem als bij Jaggie! mag best wat meer geven met mn Linkerhand! Maar dat kan het niet zijn want thuis loopt ie gewoon lekker door!
Wat misschien wel een Idee is om op Horconcour te gaan en dan gewoon met zweep te rijden (desnoods met wielsporen)
Ik ben vrij lang voor mn pony dus ik moet ook steeds mn hak op trekken ( niet veel maar wel een beetje)
Ik ga het eens proberen met zwanenhals sporen maar nou weet ik niet zeker of die mogen! ( heb er wel iemand bij de pony's mee zien rijden)......
Alle Ideen zijn welkom! Of misschien nog meer mensen mehet zelfde probleem Tong uitsteken

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:56

INkie schreef:
(desnoods met wielsporen)



Dat zou ik dus nooit doen he. En ook niet schoppend door de ring heen rijden, er moet wat aan de hand zijn met je pony. Wanneer en hoe is die ommezwaai gebeurd? Voor ieder ding moet er een oorzaak zijn. Hij moet meer voorwaarts, dus lijkt mij die zweep met losrijden even weg te doen (ook bv. thuis) en hem meer op je been te krijgen. Want hij weet het gewoon nu, zweep weg, hij gaat langzamer, zweep erbij, en hij loopt weer. Het lijkt echt dat ie meer op het been moet Lachen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:01

hij reageert thuis goed op mn been als ik mn zweep er bij houd! maar in de proef weet ie gewoon dat ik geen zweep heb dus hem niet op zn flikker kan geven!
En het is niet eens een ommzwaai! dit doet al vanaf de M1 (=geen zweep) hij is gewoon zo slim! De ene keer gaat het gewon wat beter dan de andere keer en hij doet ook altijd netjes zn oefening wel maar dat kan nog beter als ie voor waarts zou zijn!
Enne.... met wiesporen rijden was ik ook echt niet van plan Haha! heb er 1 x mee gereden! maar daar kan ik dus niet mee rijden gewoon een te groot schuld gevoel! Hoe wel een beetje van mn pony hoor Knipoog

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:04

Dus hij valt gewoon terug in tempo? Heeft Kadance ook, met zweep loopt ie lekker vlot, zonder niet. Veel oefenen zonder zweep dus Lachen

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:08

ik herken dit!!!
ik rijdt nu altijd zonder zweep en gebruik thuis mijn teugel om af en toe een tikkie te geven zodat hij weet dat ik wat achter de hand heb tijdens een proef, Bonanza is tijdens wedstrijden ook nooit flitsend maar het gaat nu beter omdat hij weet dat ik een tik kan geven ook tijdens wedstrijden, ook al doe ik het nooit, maar het verschil tussen wel of geen zweep is wat minder geworden

Z1+1

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:10

Ja dat is denk ik wel het beste! maar wat dan weer het probleem is dat het dan moeilijk wordt om al die oefeningen te rijde: ALs ie ff niet reageert op mn been kan je um bij tikken en loopt ie weer door........ maar das de beste oplossing denk ik! Volgende keer ga ik hem ook niet zo lang losrijden! ( denk aan 15 min. die oefeningen kan ie toch wel want die heb ik thuis geoefend)

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:23

Nou, hier nog zo eentje met precies hetzelfde probleem, zelfs met het linkerhand meer geven(lengteverschil in de armen). Ik rij dan wel nog L1, dus kon het "truucje" met de zweep wel uithalen. Het hielp bij mij dus helemaal niet. (kan er misschien ook aan liggen dat ik zo'n eigewijze haflinger heb Haha!)
Ik heb eerder het gevoel dat het aan mij zelf ligt. Ik riep altijd dat ik geen zenuwen had voor de proef te rijden. Maar toch blijkt dat ik, als ik de proef aan het rijden ben, het te perfect wil doen en daarbij m'n spieren span, waardoor ik hem dus automatisch tegenhoudt. Onbewust eigenlijk, iedere proef ging ik weer teleurgesteld de ring uit.
En omdat ik dan toch vaak achteraan eindigde ging ik na een tijdje met een andere insteek naar concours, zo van 'als ik al eennalaatste wordt ben ik al blij'. Toen merkte ik dat ik aanmerkelijk betere proeven ging rijden, dus dat het toch lag aan mij.
Het probleem is nog niet helemaal opgelost bij mij, omdat ik me meestal onbewust weer aanspan, wat zich dan weer uit in proef. Soms heb ik er zelfs last van in de les, dat ik het gewoon te perfect wil doen en ik te veel wil controleren, waardoor het paard niet meer mooi kan bewegen.
Ik weet niet of hetzelfde aan de hand is bij jou, maar ik probeer nu, zoals mijn instructrice zegt, mijn paardje een beetje in zijn waarde te laten en hem mee te laten doen in de proef in plaats van dat ik alles wil controleren

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:45

Ik denk niet dat het aan mij ligt ( wel een beetje ik ben met zweep gaan rijden) K ben niet zenuwachtig en het intreseer me verder niet of ik hoge punten haal of niet! ik wil gewoon dat mn pony naar me luistert en goed voor waarts is. Hij loopt verder ook wel goed in de proef! niet minder bewegen ofzo! maar gewoon sloom niet aan mn been. Want hij weet gewoon dat ie lui KAN zijn omdat ik geen zweep heb.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:18

Als ik jou was zou ik gewoon zonder zweep gaan rijden thuis. Zorgen dat er geen verschil is met je gewone rijden en je proefje. Ik rij nu zelf ook bijna alleen nog maar met een spoortje, ook om te zorgen dat er geen verschil is met proef en gewoon rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:37

Ik zou zoals Jaggie zegt eens naar het voer kijken.
Een ander voer kan onzettend veel verschil uitmaken.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:58

die van mij doet dat dus ook echt heeeel irri maar nu rijd ik thuis en op les gwoon zonder zweep en zodra die niet loopt eerst een kleine hulp en als die dan niet reageert gewoon een harde schop dat ie echt een keer goed de bak door vliegt, in me proef ook een keer gedaan en daarna heeft ie wel zoiets van oke ik loop wel door! maar ik zou zeker niet met andere sporen rijden want daar kom je dus bijna niet meer van af en je mag met ponys alleen maar met knopspoortjes Boos!maarjah...

............

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:15

Thuis ook vaker zonder zweep rijden.
En... weet je zeker dat het niet aan jou ligt? Dat je zelf stopt met rijden, dat je niet meer voldoende inwerkt en blokkeert?
En anders idd goed naar het voer kijken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 14:26

Hij krijgt genoeg voer... ik denk niet dat het daar aan ligt. Hij is Misschien wat voer betreft wat verwend! Hij krijgt muesli,granen mix, lucerne, bix, slobber,zemelen niet iedere dag maar gewoon als ie goed zn best heeft gedaan of zn best moet gaan doen.
Ik denk niet dat ik hem blokkeer met rijden want ik blijf wel rijden. De aller eerste keer dat ik wedstrijd in de B heb ik hem wel geblokkeerd en dat heeft ie me wel even laten merken nu doe ik dat niet meer. Ik zit ook niet te stijf ik rij gewoon hoe ik thuis ook rij.
Maar hij weer gewoon dat ik in de proef geen zweep heb Boos!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:29

Dus je geeft het antwoord zelf al. Thuis ook zonder zweep rijden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:46

jaggie schreef:

Nou Inkie je bent niet de enige met dit probleem, want zo hoe jij het beschrijft, ik heb precies maar dan ook echt precies hetzelfde.
.


Ik heb ook precies het zelfde!
En ik kan hem ook geen tik gevn met de zweep omdat we die niet meer mogen gebruiken.

Ook met de middendraf: thuis en met losrijden doet hij het súper!
Maar tijdens de proef komt het er gewoon niet meer uit, en soms valt hij zelfs in de galop
terwijl hij het zo goed kan, en ik ab-so-luut niet zenuwachtig of wat dan ook ben.

:)

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 14:51

Ja ik denk dat ik dat toch maar moet gaan proberen! de volgende wedstrijd ga ik ook niet zo lang losrijden: denk aan 15 min. gewoon stap, draf lang laag en dan de proef in.
Ik geef um nu een paar dagen ( misschien een week) en dan pak ik hem weer rustig op! misschien is het trainen van afgelopen tijd gewoon te veel voor um geworden want het ging de laatste tijd zo goed en hij gaf ook zelf an dat ie alles aan kon dus ben ik gewoon maar door gegaan. Misschien niet goed dus.
Ik heb mn zweep al op mn kast gelegd zodat ik um niet zie dus de verlijding toch niet zo groot is om hem te pakken.
Ik heb met mijn pony nou eenmaal niet altijd het geduld dat nodig is ( echt raar met andere paarden/pony's wel maar met mn eige niet)
Maar daar ga ik op trainen want mn doel is denk k toch wel om nog een keer Z2 te gaan rijden ( kweet dat ie ut kan want dat heeft ie voorheen ook gelopen en de oefeningen zijn geen probleem voor um)
Maar nogmaals...... Ik zit mn pony niet in de weg als ik wedstrijden rij want ik rij precies het zelfde als op de training! Ik ben ook absoluut niet zenuwachtig voor een wedstrijd! Ja even als ik hoor dat ik de bak in moeten maar als ik in de bak ben is dat helemaal weg en ben ik helemala rustig!
Maar als er nog meer mensen zijn met tips...........
Ze Zijn Allemaal Welkom!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:53

tsja ik zou in principe thuis ook zonder zweep moeten trainen zeg maar, want daar ligt het natuurlijk ook nog aan. maar we zijn bezig met de cadans en dan is de zweep wel makkelijk, verder probeer ik die zo weinig mogelijk te gebruiken. die van mij krijgt sinds zaterdag geplette haver erbij gevoerd. Het kan niet zo snel effect hebben eigenlijk, maar vandaag was hij wel aan de frisse kant, hij wilde echt werken, hadden springwedstrijd, resulteerde direct in een 1ste prijs Haha!.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:58

goed zo gefeliciteerd!
Ik heb ook een tijdje haver geprobeert maar die van mij ging er alleen maar van glimmen Tong uitsteken het maakte niet uit met het rijden.

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:05

dankjewel!
ja ik weet niet of die haver ook echt gaat werken, want het kan best zijn dat hij alleen de eerste 3 weken erop reageert.
anders proberen we muesli met andere haver.
we zullen het 'probleem' in ieder geval op (proberen) te lossen.
oja nog proficiat met je wp in het Z hè.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:44

Hi hi, ik heb er hier ook zo een. ik rijd nu in de M1 en moest ook zonder zweep rijden. Penny wordt niet alleen sloom als ik mijn proef moet rijden maar doet ook net alsof ze niks meer kan. Ze loopt en daar is alles mee gezegd. Als ik maar iets druk zet dan valt ze terug in tempo en op de sporen reageerd ze dan niet en sb dat heeft ze nog nooit gedaan, wat is dat?. Net alsof er een knopje omgaat, oja nu is het voor eggie, lat ze het maar uitzoeken. Ahhhh dan word ik zo boos, dan heb je zo slecht gereden terwijl je weet dat ze het beter kan, maar ze heeft je gewoon laten zitten. De vorige keer heb ik haar na de 1e proef onwijs op haar flikker gegeven. Iedereen zat me aan te kijken, maar de 2e preof was ze er helemaal bij en die ging super!

Penny en ik zijn M2 + 4!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker