Hengsten die GEEN ramshoof fokken (KWPN)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Hengsten die GEEN ramshoof fokken (KWPN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:07

Ik zoek hengsten waarvan eigenlijk een beetje zeker is dat ze een mooi hoofdje fokken en zeker geen ramshoofd!!!!!

Onze oude fokmerrie gaf ons dit jaar weer een veulen met een ouderwets hoofdje (fokmerrie komt ver weg uit Gelderse paarden) dus wie weet een hengst met een modern hoofdje en goede gangen?

En voor welke hengsten moeten we oppassen?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:50

Hoofden van Corland nakomelingen spreken mij heel erg aan. Zo'n uitstraling, erg mooi oog. Zijn helemaal mooie paarden, met goede bewegingen.

Hij fokt wel veel schimmel, sommige mensen willen geen schimmel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:11

Flemmingh smoeltjes zijn niet te versmaden! Lovers
Verder kan je denken aan hengsten met Trakhenerbloed, die geven naar mijn smaak ook mooie hoofden.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:36

Ik zou de vraag omdraaien, dan hoeven er hier geen 700 hengsten te worden genoemd, maar misschien 1 of 2 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:37

Als het in de moederlijn voorkomt kan het altijd een keer terug slaan, ongeacht de hengt die je gebruikt.
100% zekerheid heb nu eenmaal nooit.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:42

Tja, een hoofd fokken. Ik denk dat er delen van een paard belangrijker zijn dan het hoofd(al is dat wel het eeste waar je helemaal verliefd op word natuurlijk Knipoog ).
Geen idee, heb me nauwelijks verdiept in KWPNers.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:55

Welke hengsten fokken dan WEL de ramshoofden?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:07

En toen werd het stil... Zou je er ook geen kunnen noemen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:15

Waterman *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:23

Sjuimpje schreef:
Waterman *LOL*

Ben ik absoluut niet met je eens.
Waterman voert via zijn moeder Hackneybloed (Brook Acres Silversul x Marfleet Raffles) en fokt behoorlijk moderne tuigpaarden.
Ik denk dat je meer naar de bloedlijn van de merrie zelf moet kijken, komen daar veel ramshoofden in voor kun je zelfs met een volbloed arabische hengst nog een ramshoofd krijgen.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:59

ik vind de calvados nakomelingen best wel een lomp hoofd hebben,heb er ook 1 gezien met een ramshoofd.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:48

Gribaldi geeft vaak mooie hoofdjes.
Cocktail ook trouwens.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:47

LuvdaTossa schreef:
Welke hengsten fokken dan WEL de ramshoofden?


Weyden!!!!

Voor mooie hoofden idd. trakhener-bloed, hoewel ik er zelf niet zo fan van ben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:53

concorde heeft er ook wel een handje van om paarden met grote brede hoofden te fokken, alleen nee geen ramshoofden......
als je zo rondkijkt valt het me tegenwoordig eik wel mee met de ramshoofden, zit hem toch een beetje in het ouderwetse bloed denk ik...
oh ja burggraaf wil ook wel eens grote hoofden fokken trouwens, zowiezo burggraaf heeft of hele fijne of juist hele lompe nakomelingen vind ik..

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 13:54

Trakhener-bloed wat moet ik me daar bij voorstellen? Welke richting zit je dan met de hengsten? Bij ons is holstein iets meer favoriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:20

Als je Holstein prefereert dan kun je elke nakomeling van Ladykiller kiezen, het is namelijk Ladykiller die de mooie aparte hoofden vererft waar Flemmingh en Burggraaf soms door opvallen.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:34

Ramshoofd

Om te weten wat je moet vermijden kun je misschien het volgende gebruiken. Al onze paarden stammen van Eohippus, een oerpaard af. Geleidelijk aan zijn uit dit oerpaard tenminste vijf oertypen ontstaan.
De verschillende oertypen hebben verschillende schedelvormen, die al miljoenen jaren worden doorgegeven. Paarden uit het oertype III hebben een basisschedelformatie met een lang hoofd. Van nature zijn de neus en het voorhoofd matig subconvex. De onderkaak is rechtlijnig begrensd. Er ontstaat een ramshoofd doordat er een andere schedelvorm wordt bijgevoegd. De koudbloedpaarden hadden oorspronkelijk veelal een kort ramshoofd: alleen de neus was gewelfd en niet het voorhoofd. Zij hadden dus geen doorlopend ramshoofd.
Als je nu deze types bij elkaar brengt ontstaat er een lang doorlopend ramshoofd met soms extreme vormen, omdat de twee verschillende schedelvormen bij elkaar opgeteld elkaar versterken.
Bijvoorbeeld de zware Oldenburgers en Oostfriezen hadden voor de omvorming naar de moderne rijpaarden veelal een ramshoofd.
Je ziet deze hoofden verder bij verschillende rassen terug: bijv. Kladrubers, Clydesdales en de Shires waarbij het onderdeel van de rasstandaard is.
Ook wanneer je merrie een licht ramshoofd heeft en je zou bijvoorbeeld een Arabier kiezen, die bekend staat om het ‘edele’ hoofd en een concaaf profiel heeft, is het mogelijk dat je toch een paard met een ramshoofd krijgt.
Dit komt omdat de boven- en onderkaak van een paard onafhankelijk van elkaar worden doorgegeven waardoor er disharmonie in het uiterlijk kan optreden.
Als de bovenkaakvorm van een ramshoofdpaard zich dominant vererfd boven de onderkaakvorm van een Arabier (wat vaak het geval is) kunnen hieruit extreem convexe hoofden ontstaan. De krachtigere bovenkaak van het type III paard oefent meer druk uit en buigt de zwakkere type IV-onderkaak (van het Arabische oertype) in het voorste deel naar beneden af. Dit heeft te maken met de stand van de tanden in de kaak die voor beide oertypen anders zijn.
Een paar voorbeeld van combinaties hiervan zijn de Andalusiƫr, de Lusitano en de Lippizaner waarbij je af en toe deze ramshoofden ook nog terugziet.
Een concreet voorbeeld is de Holsteiner hengst Rasputin die afstamde van de beroemde Anglo-Arabier Ramzes, zie foto rechts. De Lusitanohengst Nufar, kampioen der kampioenen is ook een mooi voorbeeld hiervan, foto links.


Afbeelding

Het heeft dus volgens mij meer zin te kijken wat voor een hoofd je merrie heeft en wat voor hoofden de voorouders hadden. Zoek dan een hengst uit die een hoofd heeft dat niet een extreem tegenwicht geeft, niet convex is en erbij past. Neem wel een hengst waarbij de vorm van het hoofd bevestigd is, dus waarbij de voorouders ook een mooi hoofd hadden.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:53

Extreem ramshoofd:

Afbeelding

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:21

In derdaad, bij het KWPN krijg je bijna nooit meer een ramshoofd. Da's nageneg weggefokt.
Weyden werd genoemd voor een ramshoofd en daar heb ik er inderdaad een paar van gezien. Maar da's dan ook een exoot.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:29

Sjuimpje schreef:
Flemmingh smoeltjes zijn niet te versmaden! Lovers
Verder kan je denken aan hengsten met Trakhenerbloed, die geven naar mijn smaak ook mooie hoofden.


Ben het helemaal met je eens.. Haha!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:08

Wij hebben een veulen van Havel gehad met een ramshoofd.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:09

CGJ12 schreef:
In derdaad, bij het KWPN krijg je bijna nooit meer een ramshoofd. Da's nageneg weggefokt.
Weyden werd genoemd voor een ramshoofd en daar heb ik er inderdaad een paar van gezien. Maar da's dan ook een exoot.


Bij ons dus niet helemaal....... Dus er moet wel een hengst bij die de kans op een ramshoofd minimaal maakt!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:10

KarinvdM schreef:
Wij hebben een veulen van Havel gehad met een ramshoofd.


Wij hebben ook een paard van Havel maar die heeft geen ramshoofd, terwijl het wel heel erg in de moederstam zit.... dus ik weet niet hoe jullie moederstam is maar kan het misschien daar aan liggen? Anders moeten we idd niet Havel gebruiken!

ndoro

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:24

Dat is zeker havidoff Deze hengst fokt echt geen rams hoofden maar Hele mooien hoofden.......

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:27

Citaat:
Bij ons dus niet helemaal....... Dus er moet wel een hengst bij die de kans op een ramshoofd minimaal maakt!


Als je merrie een ramshoofd heeft of direct in de merrielijn blijf je inderdaad kans houden op een ramshoofd, ook al kies je nog zo'n beste hengst met nog zo'n mooi hoofd. Het zit namelijk in veel Nederlandse merries en hengsten in de genen, weliswaar vaak verder naar achteren, afhankelijk hoeveel generaties er inmiddels tussenzitten.
Wat je kunt proberen is een hengst nemen die niet afstamt van een klassieke Karossierlijn en die geen lang hoofd heeft, maar die qua lijf en leden wel bij je merrie past. Wat is de afstamming van je merrie?
Is lijnteelt niet mogelijk op een van de hengsten in je merrielijn, waardoor je het goede hoofd kunt bevestigen en het ramshoofd er uit kunt fokken?