dood of niet :S???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

dood of niet :S???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 16:13

het is nu tog al 4 weken geleden maar k wil tog even een mening van anderen horen...

4 weken geleden zijn we op een zaterdag gaan uitrijden (ik en mijn 4 stalgenoten).
ik en karin gingen in de bak rijden en mireille, claudia en angelique naar buiten. op een gegeven moment komt mireille met een rotvaart op sultan (paard van angelique) terug gereden. max heeft zijn been geborken (dat was haar paard) schreeuwede ze over de hele stal. toen hb ik een zweetdeken gepakt en ben op volle snelheid naar max gereden (ondertussen zijn ik en bowena nog gevallen) toen k heb vond had hij zijn rechterachterbeen van achteren gezien op geheven en zewete hij alsof iemand hem afgespoten had. het liep gewoon van hem af. toen hebben we hem naar stal moeten duwen en en zelfs slaan (niet hard gewoon tikjes) daar hebben we hem in een stal gezet en de dierenarts gebelt. het been was niet gebroken maar wel gekneusd. hij moest vast gebinden worden. van de de dierenarts kreeg hij maar 30% kans. het zit zo: sultan en max hadden al heel lang ruzie over de rangorde van de kudde. toen max sultan zijn zin niet gaf haalde sultan uit en trof max heel ongelukkig op zijn sprong gewricht. max is helaas op woensdag 1 oktober ingeslapen. hij had op dinsdag zit los gerukt en is gaan lopen waardoor zijn been gebroken is, en op woensdag ochtend leed hij aan een slag aderlijke bloeding. dus hebben we maxi uit zijn leiden verlost. Verdrietig

maar nu zit het zo: sinds dat gebeurt is vind mireille dat sultan ingeslapen moet worden. want hij had jaspes ook al een keer getrapt. hij is heeel lang hengst geweest en wil gewoon leider van de kudde zijn. en hij heeft max echt heel ongelukkig geraakt. maar omdat angelque sul niet wil laten inslapen is er al 4 weken ruzie op stal. ik vind het zielig voor sultan. dit is nooit zijn bedoeling geweest
hij wou gewoon zijn merrie beschermen... Scheve mond
maar nu wil ik vragen wat vinden jullie???
ik vind dat er gewoon een stuk van de wei afgezet moet worden... maar sul mag niet dood!!!

groetejes shanna

04-04-2017 ^&+ & 30-06-2017 :+: 08-01-2019 :+: 22-06-2021 :+:


nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:23

Een paard af maken omdat hij de baas in de wei wil zijn? Hmm..... Verward

Wat dacht je er van als je dat paard gewoon of helemaal niet op de wei zet of ergens op wei zet waar hij alleen staat? Knipoog

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:28

Sorry hoor, een paard laten inslapen omdat hij de leider wil zijn ?

Moeten ze proberen ! zorg ik persoonlijk dat het in de krant komt Stoom uit je oren

Wat een ***** sorry voor mn taalgebruik, kan dat paardje er wat aan doen ? het is gewoon zijn instinct !

De rangorde wordt vanzelf bepaald, als daarbij slachtoffers vallen, tja, thats nature. En anders kun je er altijd nog voor kiezen om zoals je zelf al zei een stuk weiland af te zetten of op een apart weiland.
OF de eigenaar van het paard die zijn paard op de wei wil zetten maar hem/haar niet bij sultan wil hebben, lekker zijn paard ergens anders heen laten brengen.

Succes iig.

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:32

Ik vind het echt belachelijk als DAT gebeurd ! Ik ben het helemaal met Yellowfish eens, als dat gebeurd gaat het in de krant komen.

Dat paard kan er niets aan doen, dat is het instinct, dat verander je niet.
En het is erg vervelend voor de eigenaar van het andere paardje, maar het slaat nergens op dat het paard dat die trap uitgedeelt heeft dood moet, dat is de grootste onzin die er bestaat !

-

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:34

Schijnheilig dus, zoals je begrijpt, ik word GRAAG op de hoogte gehouden over evt. gevolgen !!! ~~}>

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:03

Waar slaaat dat op! Een paard die leider van de kudde wil zijn en daarvoor vecht, kan toch niet worden afgemaakt Verward Dat er gewoon al mensen zijn die dat paard dan dood willen hebben kan ik echt niet bij met m'n hoofd ,
leuk zeg, als mensen je paard dood willen hebben. Lijkt me echt rot voor haar... Scheve mond

Mijn pony slaat ook naar sommige paarden, maar gelukkig zeggen ze tegen mij niet dat hij dood moet, zouden ze eens moeten zeggen.

Nee maar shanna je hebt wel gelijk, het is een kleine moeite om gewoon even die wei af te zetten, en em daar neer te zetten..

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:17

oh jee nu moet mijn merrie zeker ook naar de slacht,zij is ook de baas!!!!
wat een onzin zeg,je hebt nou eenmaal een rangorde.
wat nou als Mireille haar eventuele nieuwe paardje de baas is/word,laat ze hem/haar dan ook afmaken?

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:21

Ben het helemaal met mareska en verona eens !!

je kunt een paard niet af laten maken omdat hij de leider wil zijn. Boos!

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:24

Na ja zeg Boos!

Grote onzin, tssk een ongeluk in de wei kan ALTIJD gebeuren. Of het nou hengsten ruinen of merries zijn

Dit is echt te ziek voor woorden

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:28

Vind het niet kunnen, dat meiske heeft geen poot om op te staan.
Ik begrijp dat ze baalt dat haar paardje is ingeslapen door zoiets rottigs, maar daar kan ze het andere paard niet op pakken.

De eigenaresse van Sultan kan misschien beter ergens gaan staan waar geen andere paarden zijn en misschien beter niet meer samen gaan buiten rijden als haar paard zo dominant is, maar afmaken ? nee dat kan niet en dat is de reinste onzin!

Ze kan dat echt niet eisen, belachelijk, paard heeft gewoon zijn instinct geuit en daar kun je hem niet op afstraffen door hem in te laten slapen.
Zieke gedachte....

Maar is het nou in de wei gebeurt of tijdens het rijden? Ik dacht toch echt dat het tijdens het rijden is gebeurd

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:35

Absoluut niet in laten slapen, natuurlijk wel rekening houden emt het karakter van Sultan, dus of niet meer op het land, of alleen, of met een paard waar die het wel zeker weten goed mee kan vinden.

Dat dat meisje zo aan het praten is is rot...maar gezine haar situatie kan ik er aan de ene kant wel inkomen *al is het erg kinderachtig*
Haar paard is dood, en het makkelijkste op dat moment is om een ander paard daar de schuld van tegev, of in ieder geval iemand anders.

Geef haar maar een beetje tijd, de meeste mensen zullen dat wel een rare opmerking vinden, maar vergeet niet dat haar paardje er niet meer is.....

Maar voorop staat: absoluut geen reden om Sultan in te laten slapen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:03

Dan had mijn ruin ook al ingeslapen moeten worden. Deze is gewoon met 2 jaar gecastreerd,hij is nu 13 jaar. Maar de laatste 4 jaar duldt hij geen andere ruinen meer in de wei. Hij heeft er 2 heel erg toegetakeld en eentje heeft hij zo te pakken gehad dat daar nooit meer op gereden kan worden. Ik vond dat ook heel erg om te horen en ik vond het absoluut niet leuk,maar wat kon ik daar aandoen? Hij staat nu niet meer met ruinen in de wei,alleen maar met merrie's en hij kan ook niet met andere ruinen in de bak. Gelukkig houdt iedereen daar rekening mee en de eigenaren van de stal waar ik sta ook. Ik zou het ook niet leuk vinden als dat mijn paard was,maar om hem nou gelijk in te laten slapen dat vind ik een beetje te hoog gegrepen. Het beestje kan er voor de rest ook niks aan doen en het zit in het aard van het beestje. Wij kunnen menselijk denken,maar dat paard kan dat niet en weet ook niet beter.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:08

Sjonge jonge, wat een gedoe. Tuurlijk moeten ze het paard niet in laten slapen, dat is echt onzin! Het is puur natuur dat een rangorde word bepaald door paarden.

Niet meer in de wei of apart in de wei lijkt me een veeel betere oplossing!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:13

inderdaad, apart zetten lijkt me een beter idee

niets is onmogelijk voor hen die willen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:25

gadver ik hoop niet dat ze dat echt meent...

heel erg dat die pony dood is, maar daar kun je dat ene paard niet de schuld van geven. Als ze daar niet tegen kan moet ze maar geen paard nemen. Paarden hebben nou eenmaal een rangorde, en als de ander daar tegenin gaat wordt er getrapt, dat gaat altijd al zo...

Ik vind het niet eens kunnen dat ze dat zegt ook al is ze kwaad...
sjee een paard dood willen hebben
Scheve mond

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:34

Daar kan die pony toch niks aan doen?
Ze heeft zelf haar paard bij hem in de wei gezet en dus eigen schuld.
Dat paard heeft zijn been toch niet gebroken door een trap van dat paard.
Misschien heeft ze buiten wel heel wild gereden en is toen gevallen.

Wens dat meisje van daqt paard wat 'dood moet' maar veel sterkte

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:45

tja ik ben het dus 100% met de anderen eens. Niet naar dat meisje luisteren . Ik heb een tijdje geleden iets gelijkaardigs meegemaakt, waarbij een manegepaard van een ander paard een trap kreeg. Been gebroken, niets aan te doen, laten inslapen( Huilen ). Dan kan je natuurlijk boos zijn op dat ene paard dat die trap heeft gegeven, maar that's nature. Elk paard heeft zijn rangorde, en soms komt daar ruzie van en vallen er klappen. En hoe erg het ook is, als jouw paard juist op het verkeerde moment op de verkeerde plaats een loeiharde trap krijgt, dan kan niemand daar wat aan doen. En zij kan nu misschien zeggen dat Sultan maar moet worden ingeslapen, dat zal haar paard niet meer terugbrengen. Ik zou gewoon doen wat de andere ook zeggen, als jouw paard echt zo dominant is apart zetten, dan hebben de andere paarden er geen last, maar zeker niet laten inslapen. Het paard heeft niets verkeerd gedaan, het heeft gewoon zijn instinct gevolgd Ach gut

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:54

Jeetje wat een dom iets zeg! Moeten we dan alle leiders afmaken omdat ze misschien één op de 10000 keer een ander verkeerd kan raken??? Nou dan kan mijn paard dus ook afgemaakt worden en uiteindelijk allemaal. Wat een bullshit zeg!
Het is een paard zijn instinct daar kan hij toch niks aan doen?
Nou succes ermee hoor!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:07

Verschrikkelijk zeg! Ik vind het heel dom dat dat meisje vindt dat het andere paard afgemaakt moet worden. Tenslotte weet zijzelf hoe het is om een paard te verliezen, en dat wens je niemand toe, al helemaal niet als je het zelf mee gemaakt hebt.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:09

pfff...als we welk paard moeten afmaken, die een ander paard een mep heeft gegeven, zijn we lang bezig, en moet zo'n beetje elk paard afgemaakt worden. En deze mep kwam toevallig een beetje verkeerd terecht.

[o]

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:19

gister hebben we op stal drie hengsten veulens bij hun mamas weg gehaald ook met zen drieetjes in 1 stal ja dan moeten ze ook uit maken wie de leider is dat was dus ook 1 hok met herrie leek wel oorlog naja als er 1 verkeerd word geraakt dan kan dat gebeuren maar op hem dan meteen af te laten slachten vind ik wel een beetje cru

groetjes

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:41

wat een onzin. gewoon apart zetten, dan is het opgelost.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:42

tsja daar is geen plaat voor he. maar t gaat goed hoor zo die ene met wie die aant het ruzie maken was die kende de andere twee nog niet. die hadden al bij elkaar op het land gestaan maar de derde niet maar nus is het goed

groetjes

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:44

Happy17 schreef:
tsja daar is geen plaat voor he. maar t gaat goed hoor zo die ene met wie die aant het ruzie maken was die kende de andere twee nog niet. die hadden al bij elkaar op het land gestaan maar de derde niet maar nus is het goed

groetjes



euh ik denk dat loulou het tegen bowena had of begrijp ik het verkeerd? Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:46

xKatleentjex"]
[quote="Happy17 schreef:
tsja daar is geen plaat voor he. maar t gaat goed hoor zo die ene met wie die aant het ruzie maken was die kende de andere twee nog niet. die hadden al bij elkaar op het land gestaan maar de derde niet maar nus is het goed

groetjes



euh ik denk dat loulou het tegen bowena had of begrijp ik het verkeerd? Haha!
[/quote]

hmm kweenie sorry Bloos! Lachen

groetjes

Ik ben niet nieuwgierig ik wil gewoon graag alles weten Knipoog