[LO] Longeren en oprichting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

[LO] Longeren en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 12:16

Ik longeer mijn paard regelmatig. Meestal met dubbele longe of slof. Eigenlijk stel ik hem hierbij alleen maar laag in. Aangezien we samen tegen wat problemen met de oprichting aanlopen (beneden loopt hij wel ontspannen) dacht ik: ik kan hem aan de longe natuurlijk na een tijdje ook hoog instellen. Ik zie dit bijna nooit. Doen jullie dat wel eens? Waarom wel/niet?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:22

Wij laten Arsen speciaal naar beneden lopen, zodat hij zijn rug meer gaat ontspannen. Hij heeft 3 jaar lang alleen buitenritten gelopen met veel klunzen erop. Nu moeten we hem leren ontspannen. Als we hem zouden willen oprichten (misschien leuk gezicht voor de koets?), dan zou ik hem gewoon zonder bijzets, pessoateugel of iets dergelijks laten lopen. Dan kan je gelijk zien of hij graag wat hoger ingesteld loopt. Anders zou ik geen reden zien om hem meer op te richten. (Tenzij je bedoelt dat hij te diep loopt en je een soort ophouding wil geven net als onder de man).

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:32

Ik doe het altijd, omdat mijn merrie de neiging heeft teveel op de voorhand te komen. Ik maak daarvoor een touwtje (6 meter 6mm nylon) vast aan de ringetjes voor aan het zadel met een lusje ertussen tegen het snoeren op de hals en dan door de bitringen heen naar de singel, daar maak ik het net onder het zweetblad vast. Ook kan zelfde met longeersingel. Hierdoor kun je steeds iets meer inkorten totdat het paard in de gewenste houding loopt, ook hierbij goed aan de chambriere houden anders lopen ze alsnog op de kop!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 09:06

Oké, bedankt.