starten bij een jury die je kent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

starten bij een jury die je kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 18:19

Volgende week heeft m'n zusje weer een wedstijd, en vandaag kreeg ik de startlijsten binnen.
De jury is iemand die ze kent, namelijk een instructrice van haar ponyclub. Zij heeft nog nooit les van haar gehad, maar ja, ze kennen elkaar wel.

Wat nu? Mag ze wel starten? Of 'hoort' dat eigenlijk niet?

Ik vind het wel jammer dat zij juist de jury is. Je kan er toch mee in 'opspraak' komen. Wat doen jullie in zo'n geval?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:29

Mn eigen instructrice had dat een keer met mij, en toen heeft ze afgebelt, ze wil geen leerlingen jureren.En daar geef ik r gelijk in, maar ze is niet echt haar instructrice maar toch weet ze wel hoe je zus rijd denk ik.
Ik zou wel gewoon rijden, je komt al bijna nergens meer tussen.volgens mij mag dat wel gewoon hoor.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:39

ik heb niet bijster veel ervaring met de jureringsetiquette, maar mij lijkt gewoon starten voor de hand liggen. Ten eerste is zoiets niet hard te maken en ten tweede is het gewoon zo dat mensen die jureren, die mate van professionaliteit moeten kunnen opbrengen. Maw als jouw zusje als een krant rijdt dan zal ze gewoon lage punten krijgen en als ze goed rijdt gewoon goede punten. Voor zulke dingen moet je niet weglopen dan breng je jezelf en dat jurylid misschien nog wel meer in diskrediet. Gewoon starten dus!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:46

Ik sluit me aan bij Ruiterinrust, dus gewoon starten.
Als ze bij haar eigen instructeur zou moeten rijden, dan zou het niet gewenst zijn.
Maar als het gaat om iemand waar je verder geen band mee hebt dan wordt het een ander verhaal.
Immers, als je een tijdje in de paardensport zit dan ken je zoveel mensen (soms alleen van gezicht, met anderen een praatje gemaakt etc.) dat je zowat bij niemand meer zou kunnen starten.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:17

Ik zou gewoon starten, ze heeft er verder geen les van, dat zou het verhaal namelijk heel anders maken. Verder sluit ik me aan bij oscar, dan zou je idd op een gegeven moment helemaal niet meer kunnen starten...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:50

Gewoon starten. Het is toch makkelijk als je weet waar de desbetreffende jury op let. Op een gegeven moment ken je de meeste juryleden wel en kun je je rijden er een klein beetje op aanpassen.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:10

een goede jury kijkt naar wat hij ziet en niet of hij/ zij diegene kent. Ik weet, is makkelijker gezegt dan gedaan, maar de meeste jury's kijken toch wel naar het beeld wat ze op dat moment ziet ipv wat ze weten van dat paard. ik zou gewoon starten dus

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:16

Een jury kan ook een bekende worden, juist doordat hij/zij je vaak moet jureren, dus dan zou je er ook niet meer bij kunnen starten als een bekende het niet zo mogen doen.

Ik rijd in het groene seizoen, vaak bij dezelfde jury's.
Laatst zei de jury zelfs hé daar hebben we weer een bekend gezicht Knipoog
Zolang het geen familie of eigen-instructrice/instructeur is, zou ik gewoon starten.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:37

In de top kennen alle ruiters en amazone's de juryleden heel erg goed, ze zitten op internationale wedstijden soms dagenlang met elkaar opgescheept in hetzelfde hotel. Kortom het is niet jouw probleem maar van betreffend jurylid. Eddy de Wolff heeft vaak genoeg zijn vrouw gejureerd en later zijn ex-vrouw, maar hij heeft zich altijd zeer professioneel daarin opgesteld, en zo hoort dat ook, je moet jureren wat je ziet al kost dat dan soms dat je een paar nachten verbannen wordt naar de logeerkamer <lol>

Horsedances
Theo

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:39

Ik zou gewoon starten hoor.
Ook al ken je haar wel goed.

Wat maakt jou dat nou uit?
Ze beoordeeld jou toch op je rijden, niet of ze je kent ofzo.

Succes!!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:44

Officieel is het zo dat juryleden geen leerlingen mogen jureren of familieleden in de eerste graad (zijnde kinderen, partners e.d.)

Ctal, in jouw geval was het geen kwestie dat ze geen leerlingen WIL jureren, ze MAG ze niet eens jureren.

In het geval van jouw zusje, Carola, mag het dus gewoon, ze heeft immers geen les van betrokken instructrice.

Ik blijf het zelf een lastig verhaal vinden, bekenden jureren, maar zoals Mickey hierboven al stelt: iemand die je veel op wedstrijden tegenkomt wordt ook een bekende van je.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:47

Ik had vandaag ook een jury die mij kent.... en ik ken haar ook. Heb altijd wel hoge punten bij haar maar ze geeft ze dan ook als ze vindt dat ik ze echt verdien....... De eerste proef had ik 182 pnt. en de 2e proef 172 omdat de 2e proef gewoon veel minder ging.......

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:13

Ik heb een zelfde soort iets een keer meegemaakt en ben gejureerd door iemand die secretaris van de rijvereniging was.
Die kende mij natuurlijk ook al en ook hoe ik reed. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang de jury maar onpartijdig blijft en kijkt naar wat er getoond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:21

Fitzroy schreef:
Officieel is het zo dat juryleden geen leerlingen mogen jureren of familieleden in de eerste graad (zijnde kinderen, partners e.d.)

Ctal, in jouw geval was het geen kwestie dat ze geen leerlingen WIL jureren, ze MAG ze niet eens jureren.

In het geval van jouw zusje, Carola, mag het dus gewoon, ze heeft immers geen les van betrokken instructrice.

Ik blijf het zelf een lastig verhaal vinden, bekenden jureren, maar zoals Mickey hierboven al stelt: iemand die je veel op wedstrijden tegenkomt wordt ook een bekende van je.



Een vriendin van mij heeft gisteren bij een (ex)instructrice een M2 proef gereden. Alhoewel helemaal ex is ze nog niet, omdat ze af en toe nog wel eens een lesje bij haar neemt. De instructrice vondt het ook heel vervelend dat er zoveel deelnemers uit eigen club meereden. Maar als ik jouw verhaal lees; mag het dus niet eens???

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:28

MrMagic schreef:
Ik heb een zelfde soort iets een keer meegemaakt en ben gejureerd door iemand die secretaris van de rijvereniging was.
Die kende mij natuurlijk ook al en ook hoe ik reed. Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang de jury maar onpartijdig blijft en kijkt naar wat er getoond wordt.


Oh dus zo ben je L + geworden Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:23

Ik heb het een keertje gehad, de jury was de mevrouw waar mijn pony op pension staat, en de schrijfster krijg ik wel eens lessen van en die vind het echt goed gaan, ik had toen ook (L2 trouwens) 175 punten, maar het was ook een proef uit het boekje. Ook als ik ze af en toe tegen kom kunnen ze maar niet ophouden over dat ene proefje. Was er zelf ook super tevreden over en dan verdien je die punten gewoon. Sommige jury's hebben wel iets met namen.. Van o die, die alle paarden naar Grand Prix rijd, doe maar 200 punten, bij wijze van spreken. Maar helemaal omdat ze er nog geen les bij rijd bij die instructrice kan ze best gewoon starten. Het gaat toch om dat proefje en niet hoe het thuis of op les gaat.. Met springen moet ik heel vaak bij onze springinstructrice maar dat is gewoon haast niet te ontlopen. En nog iemand waar ik springlessen krijg moet ook vaak jureren. Maar die gaf me al hoge stijl toen ik nog niet eens wist wie hij was...

Moet wel goedkomen, als de jury gewoon zijn eigen werk doet!!

Succes!!

=x= hester

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:05

Picasso schreef:
[
Een vriendin van mij heeft gisteren bij een (ex)instructrice een M2 proef gereden. Alhoewel helemaal ex is ze nog niet, omdat ze af en toe nog wel eens een lesje bij haar neemt. De instructrice vondt het ook heel vervelend dat er zoveel deelnemers uit eigen club meereden. Maar als ik jouw verhaal lees; mag het dus niet eens???
[/quote]


Nee, dat mag dus officieel niet. Maar ik denk dat het wel vaker voorkomt. Als jij dat dus weet moet je protest indienen zodra je de startlijst ziet, dus direct als je op de wedstrijd gearriveerd bent.
Een collega-jurylid die ook instructrice is belt altijd de organisatie op als ze ziet dat er leerlingen van haar in haar ring zitten. Tot nu toe is dat altijd netjes opgelost, maar bij indoor-wedstrijden kan dat best wel voor problemen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:19

Fitzroy"]
[quote="Picasso schreef:
[
Een vriendin van mij heeft gisteren bij een (ex)instructrice een M2 proef gereden. Alhoewel helemaal ex is ze nog niet, omdat ze af en toe nog wel eens een lesje bij haar neemt. De instructrice vondt het ook heel vervelend dat er zoveel deelnemers uit eigen club meereden. Maar als ik jouw verhaal lees; mag het dus niet eens???
[/quote]

Nee, dat mag dus officieel niet. Maar ik denk dat het wel vaker voorkomt. Als jij dat dus weet moet je protest indienen zodra je de startlijst ziet, dus direct als je op de wedstrijd gearriveerd bent.
Een collega-jurylid die ook instructrice is belt altijd de organisatie op als ze ziet dat er leerlingen van haar in haar ring zitten. Tot nu toe is dat altijd netjes opgelost, maar bij indoor-wedstrijden kan dat best wel voor problemen zorgen.


Ik was er niet bij gisteren.
Weet ook niet of ik zoiets durf hoor! Bloos!
Ze reed overigens net een wp in het M2, ze kreeg 156 pnt.
Ze vonden het beiden vervelend.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:54

Mijn instructice is ook jury lid en zij zorgt er altijd voor dat ze geen leden van eigen vereniging moet jureren, maar er zijnook juryleden die wel bij de eigen vereniging jurenen en dan is het maar de vraag of er eerlijk gejureerd wordt, ik heb een keer ergens gereden en daar hadden we ook een jury van eigen vereniging en ondanks dat sommige verkeerdt reden en dan meer dan 2 keer hadden ze als nog winstpunten en ik reed mijn proef zonder verkeerd te gaan en had de laagste punten van die dag terwijl ik complimenten kreeg van verschillende mensen dat ik zo fijn gereden had. Dus ben ik eigenlijk van mening dat het niet zou mogen een jury van eigen vereniging

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:05

Mijn tante is jury lid en geeft les bij jullie club Carola dus ik neem aan dat het dezelfde persoon is Haha!

Ze is aangetrouwd dus ik zou wel bij haar mogen starten maar we doen het bewust niet.voornamelijk vanwege de verhaaldjes die je toch wel krijgt

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:27

Je ouders, partner mogen je inderdaad niet jureren. Het is ook voor de jury's moeilijk! Mijn moeder vraagt ook altijd al als ze op wedstrijden jureert of ze geen ruiters van onze eigen vereniging in de ring kan krijgen.
Als ik een jury heb die ik ken, start ik wel altijd trouwens. Ik ken heel erg veel juryleden persoonlijk, en zou dan dus bijna niet meer kunnen starten!!!

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:43

Ik heb het ook wel eens gehad dat er iemand jureerde die ik wel kon. Diegene jureerde mij gewoon net als ieder ander hoor. Als ik een winspunt verdiende kreeg ik die en als ik hem niet verdiende niet. Niet veel juryleden kennen mij trouwens. Wel kennen ze vaak mijn paard, omdat de vrouw die mijn paard heeft gereden wel vrij veel juryleden kon.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 21:44

Haha, ja kim, het is jou tante! Kun jij haar niet omkopen? Knipoog

We gaan er gewoon heen, jullie vinden het hier niet zo'n probleem, dus dan zal het wel meevallen en gaan we er gewoon voor! Ik denk ook wel dat ze professioneel genoeg is om m'n zusje gewoon objectief te beoordelen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:20

Mijn instructrice jureerd ook in de B, waar wij strakjes in komen. Nu zegt de eigenaar van de paarden gewoon tegen haar: Geef haar zo les dat je haar ook echt bovenaan kunt zetten.

Dus dat ik het ook echt verdiend heb! En zo is ze ook zeker wel. Daar is ze prof. genoeg voor.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:02

Ze kan er misschien professioneel genoeg voor zijn, maar het mag niet. Als andere deelnemers daarachter komen kunnen ze een gegrond protest indienen.