Rijden na val

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MeLLieJ
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Monster

Rijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 19:45

Cool Hoi lezer! Ik heb jou hulp nodig. Ik ben 31 december 2001 van een pony afgevallen. Ik heb daarbij last in mijn rug opgelopen. Met engels rijden voel ik dit nog goed maar ik wil natuurlijk blijven rijden. Is western rijden niet zo zwaar voor je rug? Bedankt alvast en ik hoop op veel antwoorden. Groetjes

Melanie

Party!! KUSJ3 V4N M3LL13J Party!!


verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:09

Bij het western rijden heb je een veel groter zadel met een veel groter draagvlak op de rug van het paard en voor jou kont!!! ik vind het veel lekkerder zitten dan ee engels zadel want je schommel niet zoveel door het grote draagvalk van het zadel. Ik zou iig het western rijden een keer proberen zodat je zelf merkt of dit beter is voor je rug succes Haha!!!!!!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:35

hoi Melliej ik denk dat het verstandig is om dit met de fyshioterapeut te overleggen. zelf ben ik 2 jaar terug van een paard gevallen en heb daarbij ook mijn rug en bekken bezeerd. toendertijd weinig last van gehad maar nu wel weer en ik kan voorlopig niet rijden en zal er altijd last van blijven houden
dus ga iig naar fyshiotherapie.
maar om antwoord op je vraag te geven. het kan zijn dat je op een westernzadel lekkerder zit maar de bewegingen van een paard zijn nog steeds hetzelfde


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:43

Ben je al naar een dokter geweest daarna? Anders zou ik dat namelijk eerst even doen, kan je meteen vragen of je nog (pijnloos) kan rijden.
De bewegingen van een paard blijven in een westernzadel idd hetzelfde, heb je een eigen paard? Want het is wel zo dat de meeste quarters vlakker lopen dan dressuurpaarden, en dat zit natuurlijk wel lekkerder.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:58

Ik heb zelf al ruim 10 jaar last van bekkeninstabiliteit en dus ook vaak rugklachten. Persoonlijk rijd ik makkelijker western als engels. Op zich is paardrijden niet verkeerd omdat je bij iedere beweging van je paard je bekken kantelt en dus je buik en onderrug spieren traint. Ik krijg juist rugproblemen als ik een paar dagen niet gereden heb. Bouw het wel in tijd rustig op en ga niet springen.

MeLLieJ
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 18:34

Hallo allemaal. Bedankt dat jullie hebben gereageerd. Ik heb al hulp van dokter en fysio ingeroepen maar deze weten niets meer voor mij te doen. Het is alleen met vreemde beweging onder mijzelf of op de dag zelf.. vreemd. Maar ik zal zeker snel kijken of ik western rijden leuk vind *zal uiteraard* en of het minder pijn doet. Ik zal snel weer van me laten horen als er actie ondernomen is! Groetjes Melanie

Party!! KUSJ3 V4N M3LL13J Party!!

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:41

Probeer het iig uit op een zeer rustig paard en indien mogelijk met meerdere zadels. De zitting van westernzadels verschilt nogal en hierdoor krijg je automatisch een andere houding, wat in jouw geval wel of niet gunstig kan zijn.
Ik ken iemand die rijdt alleen pijnvrij in een reining zadel met een flinke 'opbouw' van voren. Een zadel met een plattere zit levert voor haar een rugprobleem op.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:10

Ik zou heel erg uit kijken met paardrijden als je rugklachten hebt!! Ik ben zelf ondertussen expert op gebied van rugklachten, want ik heb zelf al een half jaar niet gereden, dankzij een hernia. Huilen En of je nou met een westernzadel rijdt of met een dressuurzadel, je krijgt op beide manieren dezelfde schok op je rug. Bij iedere stap die je paard zet, krijg je een schok in je rug. Dus als het echt iets ernstigs is, zou ik er heel erg mee uitkijken!! En als je er nog een keer vanaf valt kan het wel helemaal mis gaan. Laat anders een röntgenfoto maken in het ziekenhuis, dan kun je iets ernstigs in ieder geval uitsluiten...

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:43

op een westernzadel kun je wel wat ontspannender zitten alleen het dorzitten is dan denk ik ook niet echt goed voor je rug maar ja dat hoeft dan ook niet perse.
ik zou idd eens met een fysioterapeut erover praten of met een osteopaat!!!!!!!!!!!!!

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:45

als de fysiotherapeut niks weet wat ik erg stom vind moet je echt eens naar een osteopaat gaan echt geloof me maar die kunnen veel meer voor je betekenen, ik ken zelfs een osteopaat die doet mensen en paarden, dus die heeft er genoeg vertsnad van!
pb me maar ff voor zijn nummer

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:11

En kunnen ze in het buitenland bijvoorbeeld ook niet iets voor je betekenen?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:08

He mellieJ, ik heb 2x een hernia operatie gehad en mis nu een tussenwervel.
Ook voor mij ging het engels rijden niet meer en heb toen maar met een westernzadel geprobeerd.
Gaat super, ik rijdt nu zelfs al wedstrijden en ik heb met het rijden absoluut geen last.
Maar let er wel op, geen mens is gelijk.
Met de fisio moet je oefeningen gaan doen die de spieren langs je ruggewervel lopen sterker maakt, zodat je eventuele klappen kan opvangen.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes en succes ermee.

Hoe langer je nadenkt, hoe duidelijker het wordt dat er echt geen antwoord is.

R.I.P. Marinus"Iski"

SaNdYaNdInCa

Berichten: 22
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:21

Wat bijna iedereen heeft gezegt is dat de westernzadels veel beter zijn.Je zit veel ruimer dus.
Ach gut XxXXxXxXxXxX Party!!
Sanne OK dan!
{edit SM} overkill aan emoticons verwijderd.

Party!!:D:#If you tread horses good they tread yu with love!:D:#:D:#:D
Sandy And Sunray And Inca Rulzz 4 Live
Profiel vernieuwd!!

MeLLieJ
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 15:41

Hallo. Bedankt allemaal voor jullie opmerkingen. Ik probeer het gewoon nog een keer. Niet geprobeerd is altijd mis vinden jullie ook niet?! Ik heb er veel aan gehad en als ik nog een keer problemen heb zal ik jullie weer om raad vragen. Bedankt!! groetjes een gelukkige melanie

Party!! KUSJ3 V4N M3LL13J Party!!

MeLLieJ
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 15:43

allemaal bedankt voor jullie opmerking. Nu alleen nog de vraag..hoe gooi je dit onderwerp op slot? Groetjes Melanie..p.s. pb me over antw.!

Party!! KUSJ3 V4N M3LL13J Party!!

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:18

Er hoeft niet direkt een slotje op. Als niemand meer iets te vertellen heeft zakt ie vanzelf naar beneden uit het gezicht Lachen

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:11

Je kunt altijd nog een Tennessee proberen. Je hoort vaak dat die bij uitstek geschikt zijn voor mensen met rugklachten. Succes Lachen

Kerstmuts

MeLLieJ
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-03 17:34

thnxthnx ik kijk hier niet meer..! Dus het heeft geen zin om nog iets te zeggen. Jullie hebben mij goed geholpen. Bye Bye

Party!! KUSJ3 V4N M3LL13J Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers