Passage en Piaffe. Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Passage en Piaffe. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 13:31

En nee, ik ben zelf nog lang niet op dat niveau aangekomen.
En nee, ik ben ook niet gek in m'n hoofd.
En nee, ik wil ook niet de hulpen ervoor weten. Tong uitsteken

Ik vraag me gewoon af hoe dat getraind wordt dat het paard z'n pootjes zo hoog optilt? Haha!
En hoe weet het paard wanneer hij welk been moet optillen?

Ik heb eens gelezen dat het ook te maken heeft met erfelijke aanleg.
Stel je hebt een paard met die aanleg, hoe krijg je dat eruit? (niet bedoeld: zodat hij het niet meer doet Tong uitsteken)

Wie kan mij helpen?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:18

helaas kan ik je niet helpen feetje! maar ik ben ook erg benieuwd of er een antwoord komt waar je wat aan hebt (en ik dus ook). ik wacht dus gespannen met je af.

Z1+1

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:26

Alle oefeningen die met paarden worden gedaan. Kan het paard van nature al. De piaffe en passage doet het paard als hij opgewonden is. En zich wil laten zien.

De passage is een versterkte draf. Dus met meer stuwing. De piaffe is de draf op de plek. Dus de draf in een verzamelder versie. Ongeduldige paarden kunnen dit ook doen.

Door de extra verzameling en vrolijkheid en opgewondenheid. Gaan de benen vanzelf hoger opgetild worden. Hoe meer verzameling hoe hoger de benen worden op getild.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:38

De passage is een verheven draf waarbij het paard juist nòg meer moet dragen ipv stuwen.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:40

josien schreef:
Alle oefeningen die met paarden worden gedaan. Kan het paard van nature al. De piaffe en passage doet het paard als hij opgewonden is. En zich wil laten zien.


haha ik kan niks toevoegen, maar ik weet nu dus wel dat starlight het ook kan Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:01

Och, je gaat het paard goed verzamelen. Goed zitten op je kont, begrenzen aan de voorkant en drijven aan de achterkant et voila... Passage (als het paard er talent voor heeft) Piaff nog meer begrenzen en nog meer drijven. Is niet moeilijk op een paard wat het kent en graag zijn trucjes laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:57

annegti schreef:
Och, je gaat het paard goed verzamelen. Goed zitten op je kont, begrenzen aan de voorkant en drijven aan de achterkant et voila... Passage

Lijkt wel een beetje op:
schop hem naar voren en trek hem in de krul Schijnheilig

OK dan! et voila......
paard komt in verzet en gaat stijgeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:00

xtostarlight"]
[quote="josien schreef:
Alle oefeningen die met paarden worden gedaan. Kan het paard van nature al. De piaffe en passage doet het paard als hij opgewonden is. En zich wil laten zien.


haha ik kan niks toevoegen, maar ik weet nu dus wel dat starlight het ook kan Haha!
[/quote]
Volgens een niet nader te benoemen vrij bekende trainer die ook op Olympisch niveau opereert, zou iedere ezel kunnen leren piafferen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:00

Ja Jippie, zo lust ik er nog wel een... Je hangt er een lekker scherp bitje in, mept een paar keer met de zweep, trapt je sporen er een paar keer goed in en rukt vervolgens hard in zijn smoelwerk voor de sprong. Gek he, als ie dan niet meer wil springen....

Het gaat om het eerste stukje van de zin....je gaat het paard goed verzamelen
Dat moet je als combinatie natuurlijk wel eerst kunnen en dan heb je al een lange weg afgelegd.(op eigen benen leren tactmatig te lopen, rechtgericht, oprichting voor elkaar, goed aan de hulpen etc. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:47

Tuurlijk begrijp ik wel wat je bedoeld maar je uitleg is zo rekbaar. Wat is GOED verzamelen?
Ik lees hier te vaak berichten van mensen die op een eigen manier met paardrijden bezig zijn en hun paard naar eigen zeggen kunnen verzamelen en piafferen. Daar gaan mij de haren een beetje van overeind staan. Piaffe is de ultieme verzameling, geen trukje.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:57

Helemaal mee eens Jippie. Passage en piaffe kunnen pas echt goed uit gevoer worden. Als het paard zich al goed kan verzamelen op lichte hulpen. En dat het paard er genoeg gespierd voor is.

Tja en om een paard deze moeilijke en zwaare oefeningen makkelijk te kunnen laten uit voeren. Moet je zelf wel over enige kennis en goede rijkunst beschikken om dat te kunnen doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:45

Jippie schreef:
Tuurlijk begrijp ik wel wat je bedoeld maar je uitleg is zo rekbaar. Wat is GOED verzamelen?
Ik lees hier te vaak berichten van mensen die op een eigen manier met paardrijden bezig zijn en hun paard naar eigen zeggen kunnen verzamelen en piafferen. Daar gaan mij de haren een beetje van overeind staan. Piaffe is de ultieme verzameling, geen trukje.

Volgens die niet nader te noemen trainer waar Lov het over heeft, kan iedere ezel piafferen leren, dus in hoeverre is het nog een bepaalde graad van verzameling waarvoor je een talentvol paard moet hebben?

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:50

Sjuimpje schreef:
De passage is een verheven draf waarbij het paard juist nòg meer moet dragen ipv stuwen.


hele domme vraag sjuim maar hoe leer je een 5 jarige dat hij met veel swung gaat draven en dus gewoon echt danst en dat het er specxtaculair uit gaat zien???? ben ik heel benieuwd naar

Just Beleve and HOPE

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:52

annegti schreef:
Ja Jippie, zo lust ik er nog wel een... Je hangt er een lekker scherp bitje in, mept een paar keer met de zweep, trapt je sporen er een paar keer goed in en rukt vervolgens hard in zijn smoelwerk voor de sprong. Gek he, als ie dan niet meer wil springen....

Het gaat om het eerste stukje van de zin....je gaat het paard goed verzamelen
Dat moet je als combinatie natuurlijk wel eerst kunnen en dan heb je al een lange weg afgelegd.(op eigen benen leren tactmatig te lopen, rechtgericht, oprichting voor elkaar, goed aan de hulpen etc. )


dit zijn geen antwoorden ik zou het serieus ook wel willen weten

Just Beleve and HOPE

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:53

Hmmmm, ik ken ook een niet nader te noemen ruiter/trainer op Olympisch niveau die zegt dat elk paard kan piafferen. Deze persoon krijgt ook daadwerkelijk uit ieder dier een piaffe, maar of ik het eens ben met de manier waarop.....

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:55

Een beetje een uit zijn verband gerukte opmerking die overigens van Sjef Jansen komt.

Hij bedoelde hier juist mee dat je met een hoop kunst en vliegwerk een ezel nog wel iets kunt leren dat op piaffe lijkt [zet een beer op een hete plaat en hij kan dansen]. Maar dan ben je dus bezig met trukjes rijden op een circus-achtige manier. En dat heeft dus werkelijk niets met sport en dresuur te maken warbij wel verzameling, takt, impuls en een verre mate van africhting vereist is. Dat was zijn punt.

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:14

Dat punt begrijp ik maar al te goed, maar ik bedoel nog iemand anders dan Sjef Janssen. Met Sjef en zijn trainingswijze en -ideeën kan ik wel!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:56

Nog iemand die z'n visie hier over wil uitstorten? Schijnheilig

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:08

Ik heb wel eens een programma gezien en daar was ook een niet nader te noemen persoon in te zien, waarbij ze een bepaalde gang een paard aan het aan leren waren met een stok. Dus heel erg verzamelen op de plaats en dan werd er elke keer met een stok z'n been aangetikt, niet heel erg hard maar voldoende voor het paard om z'n benen op te tillen. Ik weet alleen niet meer of dat deze 2 gangen waren.

- Offline -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:18

Heb een keer bij een clinic van Anky gezeten, en die vertelde hoe zij het deed. Gewoon prrrr en dan deed Cockie piaffe en passage..............Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 20:20

Ja ok, dat is dan gewoon een soort hulp.
Maar ik vraag me nog steeds af hoe het paard duidelijk wordt gemaakt dat hij z'n pootjes op moet tillen (op een nette manier dus niet met stokken of stroomschokken Tong uitsteken).

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:26

Het laten optillen van de benen kun je makkelijk leren. Je leert het paard zijn been op te tillen als je die met de zweep aan raakt.

Dus je tikt met de zweep op zijn been. Doet hij hem omhoog dan belonen. Reageerd hij niet. Kriebelen met de zweep op het been. Dus net als of je zweep een vlieg is. Om die vlieg weg te jagen zou hij zijn been optillen. Belonen maar weer. Na regelmatig dit te oefenen hoef je de zweep alleen er maar naar te wijzen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:30

Pipo schreef:
Heb een keer bij een clinic van Anky gezeten, en die vertelde hoe zij het deed. Gewoon prrrr en dan deed Cockie piaffe en passage..............Haha!


Haha! Klopt, heb ik zelf ook mogen ondervinden!!!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:44

Heel erg offline: Laatst was er idd iets van Anky ook op tv, haar paarden gaan achteruit bij het klikken van haar tong en ho staan ze ook echt stil, geweldig!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:09

Ik speel wel eens met die oefeningen als ik een buitenritje ga maken.
Mijn merrie kan zich dan erg opfokken, met name op de terug weg. Ze heeft wel aanleg voor de piaff en passage en als ik haar dan flink terug neem op de terugweg dan loopt ze lekker te swingen..

Ik heb wel eens gehoord dat passage een 'voorwaarste gang' is. Ik bedoel dat je voorwaarts naar de passage moet ipv door terug te nemen; is dat zo?? Ik dacht het wel maar ik zie velen (en ik doe het zelf ook snel) een passage rijden door het paard terug te verzamelen. Wat is nou de juiste manier??

She's my lady Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje en 11 bezoekers