Paardrijden leren in de gymzaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Paardrijden leren in de gymzaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 00:22

Las laatst in de krant het volgende artikel:

Artikel uit Apeldoornse Courant van 08-10-2003
Ruiter mist kunst van het vallen

door Gerald Meijer

8 OKTOBER 2003 - DRONTEN - Bij judo en turnen leer je eerst vallen. Ruiters leren te blijven zitten op de rug van hun viervoeter, het vallen wordt vergeten. Dat zou anders moeten, leert onderzoek van de agrarische hogeschool in Dronten.

De verplichte cap voor paardrijders is leuk, ‘maar meestal val je niet op je hoofd‘, weet docent Ans Schweigmann (47) van de Christelijke Agrarische Hogeschool (CAH). Zij begeleidt de studenten die eind deze maand het onderzoek presenteren.

PRESENTATIE

Een aantal manegehouders heeft belangstelling getoond voor het onderzoek. ‘Ze nemen vrij om bij de presentatie te kunnen zijn. Ze willen de kosten en de baten weten van zaaltraining aan ruiters.‘

Een onderzoek dit jaar van de Groningse orthopeed Dekker heeft duidelijk gemaakt dat er weliswaar niet zo gek veel blessures voorkomen in de ruitersportwereld. ‘Maar als ze voorkomen, dan zijn ze meestal heel ernstig en langdurig.‘ Vooral bekken en rug zijn vaak de dupe.

RISICO

Studenten krijgen jaarlijks de opdracht het alternatief te zoeken voor paardrijden in een harnas. Schweigmann: ‘De gein van elke sport is: kan ik op dat randje lopen? Elke sport heeft een bepaald risico. De vraag is alleen: hoe beperk je dat risico?‘ Goede valtraining voor ruiters kan daar een gedegen antwoord op zijn, blijkt uit het onderzoek van de CAH-studenten. Schweigmann is zelf geworteld in de wereld van de gymnastiek. ‘Een turner leert eerst te vallen en door te rollen. Als je een dubbele salto achterover maakt, maar je komt niet uit, dan moet je door kunnen rollen.‘

Een ruiter die van zijn geschrokken, steigerende paard valt, zou over dezelfde vaardigheid moeten beschikken. Die ontbeert hij, met risico op zware blessures.

Ruiters kunnen trouwens ook niet ‘gewoon‘ van hun paard vallen. ‘Ze steken hun arm uit om hun val te breken. Dan breek je al snel je arm of je pols.‘

Het kan nog jaren duren voordat een vijfjarig kind als onderdeel van zijn ponyrijles gaat gymmen om zijn motoriek te trainen. Maar het kan ook binnen een jaar een goede gewoonte zijn in Nederlandse maneges. ‘Als ze er een rage van maken, dan kan het snel gaan.‘



Ik zei de gek ben begonnen met voltigeren en gymnastiek. Later naast paardrijden nog een aantal andere dingen uitgeprobeert zoals karate en kickboksen. Moet jullie wel zeggen dat ik er wel gemak van heb gehad. Als ik onvrijwillig afstap kom ik vrijwel altijd op mijn pootjes terecht of ik rol mooi verder. Een keer is het helaas mis gegaan doordat er een hond vast hing in de staart van mijn paard en het paard frontaal tegen een boom knalde.---> gevolg een scheurtje in de ellepijp. Probeerde met een veel te hoge snelheid een soort van radslag oid te maken en daar was mijn arm niet helemaal tegen bestand.

Vond het artikel in de Zwolse editie veel duidelijker maar die kon ik niet zo gauw vinden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden... Lijkt het je wat die zaaltraining of juist helemaal niet?



796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:30

Lijkt mij absoluut nuttig. Als je eenmaal weet hoe je moet vallen gaat die angst (vooral bij beginners) wat weg en zitten ze ook een stuk minder krampachtig. Als dit bij mij in de buurt gegeven werd zou ik zeker een paar lessen willen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:43

Ik heb vorig jaar die "lessen" gehad. Ik zit ook op de CAH, en dit zijn de nieuwe lichting van onze opleiding. Mijn mening, ik vond het toen weinig vernieuwend. Als je gewoon vaak van je paard af gevallen bent, weet je wel hoe je goed moet vallen. Ben wel benieuwd of t nu verbeterd is.
Voor beginners lijkt me een valles of zitlessen ook heel handig. Misschien dat die manegemensen ook door krijgen dat dit een goed plan is.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 01:51

Ja, als klasgenoot van Maya heb ik dat dus ook gehad, het waren leuke weken, maar echt leerzaam... nee! Ga dus verder met Maya mee...

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:10

Ik moet zeggen dat er misschien wel wat in zit. Maar net zoals Maya al zei: Als je gewoon vaak van je paard af gevallen bent, weet je wel hoe je goed moet vallen. Voor beginners lijkt me een valles of zitlessen ook heel handig.

Maar als je nou zo'n 'cursus' gedaan hebt in de gymzaal, zou je er dan echt over na denken als je straks echt een keer (bijna) valt ? IK bedoel af en toe gaat het zo vlug, en je moet aan zo veel dingen denken...

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:30

Nog een klasgenoot Haha!.

De mensen op het CIOS zeggen dat zo'n oefening vaak herhaald moet worden voordat het echt een routine wordt.

Boor beginnend ruiters zie ik er het nu wel van in, maar voor mensen die rijden niet.

Dan heb je ook nog eens het verschil voor jongen mensen of voor oudere mensen. Jonge mensen ( met name kinderen) durven zich zo te laten vallen. Dat ik die lessen volgde had ik er toch echt wel moeite mee.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:35

Ik denk dat het wel nuttig is voor beginners zoals iedereen eigenijk al zegt.. Ruiters die langer rijden weten wel een beetje hoe ze moeten vallen. Maar in een snelle situatie denk ik niet dat als je valt, je die geleerde theorie nog kan gebruiken. Het gaat dan zo snel en je bent veel meer met andere dingen bezig dan op de 'goede' manier te vallen... Tenminste als ik er een keer vanaf val ga ik echt niet eerst bedenken hoe ik eens zal gaan vallen!

Fenna :+:

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:37

ik moet zeggen, heb jaren competitief geturnd, en daarna (en deels tegelijk) paardrijden, ik heb nog nooit iets gebroken oid en er best vaak afgetuimeld. ik steek nooit een hand uit, land altijd op mijn pootjes of bolle rug + doorrollen. dus het kan wel kloppen!

Enya - Daya :-)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:38

ik denk ook dat zo'n lessen wel nuttig zijn.
Ik ben het ook wel met siempje eens, oudere mensen durven zich vaak niet te laten vallen, en die zijn ook niet zo flexibel meer als jonge kinderen. Maar voor beginners vind ik het ook zeker een aanrader! ik ben benieuwd of het een rage wordt!

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:22

het kan best nuttig zijn , een rage Verward
Maar wij leren de kindjes op ponykamp valles, dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:22

Ik ben al in geen euwigheid echt van m'n paard gedonderd, maar als ik nu gelanceerd zou worden zou ik waarschijnlijk al m'n botten breken. Ik durf me niet te laten vallen en heb ook nog weinig oefening gehad in neerkomen, dus voor mij zou het denk ik wel nuttig zijn...

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:24

het kan best nuttig zijn , een rage Verward
Maar wij leren de kindjes op ponykamp valles, dat komt ongeveer op hetzelfde neer.

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:41

Ik weet niet of het nuttig kan zijn.

Als je van een paard van 1.70 valt heb je meer tijd om je zeg maar voorte bereiden dan wanneer je van een ijslander kiepert.

Meestal kan ik me wel enigzins vasthouden en zachtjes landen, maar vorig jaar had ik niet eens in de gaten dat het paard onder me vandaan schoot, dat resulteerde in een zeer harde en pijnlijke aanraking met het asfalt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:42

Ik ben in 4 jaar pas 1x van een paard afgevallen dus ik heb niet echt ervaring Haha!

Ik zou het best willen leren ja.
Weet je tenminste een beetje wat je kunt doen.
Want nu heb ik daar echt geen idee van.
Zie vaak genoeg de bakrand en ook de grond van heel dicht bij maar dan lig ik er niet af...

Voor beginners lijkt het me zeker handig.

Voor Cowgirl, als je van een paard van 1.70 afvalt is dat evenveel tijd als dat je van en pony afkiept.
Je bent misschien eerder bij de grond maar je kunt ook (zoals ik) een 3 dubbele salto maken...).
Je zweeft soms iets langer door de lucht maar echt helder denken waar en hoe je neer wil en gaat komen kan meestal niet meer.
(Ik tenminste niet, zag binnen iets van 3 seconden een paar keer achter elkaar oren, nek, lucht, grond, oren, nek, lucht, grond voorbij komen Tong uitsteken)
Maar toen heb ik zowieso geluk gehad want toen ik op de grond lag zag ik 10cm naast m'n hoofd de hindernisstaanders staan...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:18

Het lijkt me wel nuttig, maar denk dat je heeeeeeeeeeel veel moet oefenen wil je er een automatisme van maken... Zelf heb ik met jiujitsu leren valbreken, een jaar lang ongeveer, en met de jiujitsu training gaat het al aardig automatisch, maar toen ik laatst zonder zadel van mijn knol viel (ik was overmoedig geworden want het zand zag er zo zacht uit..... en het beest was de hele tijd schrikkerig en rende er toen vandoor) was die hele reflex weg, en miste ik op een haar na met mijn hoofd een paal...
En ik kwam heel hard met mijn onderrug en achterwerk in het zand terecht, dat dus NIET zacht was, omdat ik vergeten was af te slaan (met de volle lengte van je onderarm de klap opvangen, ipv alleen met je pols)

Maar ja, ik denk zeker dat het goed zou zijn. Schijnheilig

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:16

Ik heb vroeger op een ponykamp ook vallessen gehad, vooral voor het voltige wat we daar gingen doen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

pepijntje
Berichten: 117
Geregistreerd: 28-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:26

Ik heb vroeger altijd judolessen gevolgt , daar leer je ook je val breken !
weet wel niet of ik het toeppas als ik val. Ik heb er nog nooit over nagedacht Scheve mond

She's not what you're used to

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:51

Lijkt me op zich wel nuttig maar ik vraag me af of het ook echt effect heeft op het moment dat je daadwerkelijk valt.

Je valt meestal zo plotseling dat je al op de grond ligt voor je doorhebt wat er gebeurd is.

Ik ben zo vaak van pony's en paarden afgevallen en had nooit wat. Maar toen ik afgelopen zomer van mijn pony afviel kwam ik ongelukkig terecht en had mijn heup gekneusd. Ik vraag me af hoe ik dat had moeten voorkomen dan?
Ik viel er half zijwaarts en achterover af dus ik kon niets meer doen dan hopen dat ik goed neerkwam (heb zelfs nog gekeken of ik niet onder het paard terecht zou komen en me dus op het moment supreme nog even extra afgezet naar achteren domme domme ik...)

Maar goed het is wel interessant natuurlijk!
Je weet nooit of je misschien daadwerkelijk nuttige tips opdoet.

Maar aan de andere kant denk ik ook dat je er weinig invloed op hebt: net zoals met de teugels: de 1 houdt deze altijd vast en de ander laat meteen los. Ook hier denk je niet bij de na.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:44

Bij ons werd er vanaf de eerste les verteld hoe je nou moet vallen enzo. Ik ben nu al een aantal keer gevallen, gelukkig niks ernstigs, maar ik let echt niet op al die dingen. Als ik val denk ik kijk uit voor mijn hoofd en zorg ik dat ik zo snel mogelijk uit de buurt van het paard ben.

Maar ik denk dat als je jong bent en les krijgt dat dit wel heel nuttig is.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Hanjan, inge_romeo, Jannie79, JoyenUnory, kerstkransje, Lukasje, MeesMo, Noor17, Padoertje, Poldermenner, SemrushBot, Texas02, Thincla, VivianHesen, xSCWx en 167 bezoekers