Sokken wel of niet knippen bij mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Sokken wel of niet knippen bij mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 19:20

Mn paard heeft sinds kort een mok plekje, het doet ook pijn als ik erin knijp en hij loopt onregelmatig erdoor.. nou moet ik zeggen dat ie vaak wel gevoelig loopt als ie ergens een wondje op plekje heeft.
Maar ik heb dus zn sokken nooit geknipt, hij heeft niet van die onwijze tinker sokken, gewoon zoals bij elk paard als je het niet kaal scheert/knipt. Het mok plekje zit op 1 been boven zn kootholte, net onder dat eelt plekje dat daar zit. Ik dacht altijd dat door de sokken het water niet in de kootholte liep maar erlangs, zodat de kootholte minder nat werd. Maar nu vind ik t eigenlijk ook wel logisch dat als die sok eenmaal nat is dat dat dan ook langer nat blijft! Ik heb de haren om t plekje heen weg geknipt zodat ik daar goed zalf op kan smeren maar ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik nou moet doen, sokken weg halen of laten zitten.. Ook bij zn andere benen, voordat ie het daar ook krijgt!?
Weet iemand dit?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:26

goed vet houden, dan kan ie zijn mooie sokken wel houden hoor! maar tis idd wel zo dat de zalf beter tot zijn recht komt als ie rechtstreeks op de huid word gesmeerd!
verder kan ik je nog een belangrijke tip geven : ook al lijkt de mok weg te zijn , blijf dan nog een week doorsmeren op die plek,anders is de kans groot dat ie weer terug komt (die tip heb ik van een dierenarts! )

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:28

Tja ik ben geen expert, maar mijn paard krijgt ook van die sokken en ze heeft een keer mok gehad en toen zei de DA dat ik niets moest doen behalve als het te erg werd wat zalf smeren en tegen de tijd dat het weer droger werd je dan het beste kunt scheren zodat je dan de korsten de gelegenheid geeft om op te drogen. Maar als het zo nat is buiten heeft scheren volgens mij dus geen zin, ik scheer in de zomer en in de winter laat ik het juist lekker lang, en op die ene keer na heeft ze nooit last meer van mok.
Succes en groetjes Jeanine

Maskers op? Hoezo? Geupdated profiel nu, maar binnenkort met foto's!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 19:33

Maar moet ik t nu ook al vet houden? Kan ik gewoon uierzalf smeren? Maar dan komt de mokzalf er toch niet meer op?
Hij gaat sowieso nu niet naar buiten omdat t gaat regenen en hij nogal graag in de sloot staat..


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 22:12

Ik ga t morgen maar zoveel mogelijk kaal knippen, maar weet iemand of ik nou wel of niet de korsten eraf moet halen.. ik lees nl overal wat anders!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:21

Ik knip zoveel mogelijk kaal (of met scheren nemen we de koten standaard mee). Ik haal de alleen korstjes weg die los zitten.

Ter voorkoming doe ik er uierzalf op en probeer regelmatig naar het strand te gaan, werkt perfect tegen mok!

Ik zou de mok plekken niet met uierzalf insmeren maar met mokzalf, de rest wel. Als er eenmaal uierzalf op zit vormt dit een beschermende laag waar weinig door heen kan, ik denk de mokzalf ook niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:31

ja doe maar knippen....... hoe minder haar hoe beter het is

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:32

gijsenkim schreef:
ja doe maar knippen....... hoe minder haar hoe beter het is


ja dat dacht ik ook altijd ja!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:35

Als je het vet maakt blijft er ook zand en vuil aanhangen.
Wat goed helpt is de sokken elke dag in te spuiten met equistar, door de siliconen worden de sokken ook waterafstotend zonder dat er vuil aan blijft plakken.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:12

Korstjes nooit eraf halen! Korstjes zijn een bescherming voor het onderliggende weefsel wat stuk is. Als je het korstje erafhaalt is het wondje weer open en duurt het nog langer of maakt het probleem alleen maar erger.

Verder zou ik de sokken kort knippen dus niet uitscheren.
Ik doe dat bij mijn fjord ook als het winter is.
Het is gewoon kort maar behoud de functie nog wel, desnoods knip je de kootholte iets uit zodat de haren korter zijn en dus sneller drogen. Maar houd wel een vetlok over zodat daar langs het water weg kan lopen.

De haren om het wondje zou je ook een stuk korter kunnen knippen.

Ik doe het elke winter zo(hij staat 24/7 buiten) en geen last van mok en ook niet van die prut klonten of ijsballen in de winter.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 15:31

Ik heb net zn kootholtes kort geknipt en de onderste helft van zn sokken weg gehaalt, hij heeft ook een plekje op zn andere been nu.. ik heb de plekjes ingesmeerd met mokzalf en waar nog niks zit met uierzalf. Hij komt nu even niet in de bak, alleen maar op steen zodat er geen troep aan kan komen. Hoop dat t snel weg is.. maar bedankt voor de antwoorden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers