Onverantwoordelijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Onverantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 13:05

Afgelopen zondag kwam er een Haflinger bij ons aangelopen op het erf. Halster los om de hals geknoopt en een vrij chique hoofdstel met dubbele neusriem en afgebroken keelriem. We hebben hem maar drooggewreven en in onze paddock gezet. Tja, dan is het zoeken naar de eigenaar. Een klein uurtje later kwamen die aangelopen. 2 meisjes van ongeveer 11 jaar oud, sporen om, zonder cap. Ze waren met z'n tweëen zonder zadel het duin ingegaan en er afgegooid. Het paard heeft ongeveer 3 km. door het duin alleen gelopen, is de drukke weg overgestoken en toen verdwaald. Ze moesten nog eens 3 km. lopen voor ze weer bij hun eigen stal waren.
Ik vind dit heel onverantwoordelijk gedrag. Zonder zadel het duin in is al een risico, maar met z'n tweëen en dan ook nog zonder cap. En waar waren die sporen nu voor nodig? Het is gelukkig goed afgelopen, maar dat is alleen pure mazzel.


BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:13

Ja ik vind dat je wel gelijk hebt! Ik snap ook niet dat die ouders dat niet in de gaten houden. Elk mens zou een cap moeten dragen, je weet het nooit. En in een duin is niet bepaalt alles zacht dus. En zonder zadel ok, vind ik nog kunnen, maar als er 2 meiden opzitten met spoortjes, vind ik het niet zo gek dat het dier de benen neemt of ze eraf gooit.

Gelukkig is het redelijk goed afgelopen, maar ie ouders zouden wat beter op hun kids moeten letten!

Groetjes BounceBabe

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:13

Ik heb ook een vermoeden dat hun ouders van NIETS afwisten.

En was het wel hun eigne pony, of ook nog een verzorgpony.

Als het een verzorgpony is maakt het nog erger.

Sommige mensen zul je nu eenmaal NOOIT begrijpen.

Dit is echt gevaarlijk gewoon.
Tenzij je goede instructie bij je heb en een (mak) paard/ pony.

En zonder cap snap ik al helemaal niet Verward

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:15

tsja, ik benbang dat sommige mensen het nooit zullen leren. Het voordeel van zonder zadel rijden bij het strand kan ik nog wel begrijpen al zou ik het zelf nooit doen..
En met zijn 2en op een paard schijnt tegenwoordig weer helemaal mode te zijn, is zo gezellig met je vriendin (ofwel over een paar jaar zullen er een hoop pony's zijn met versleten ruggen, want rustig stappen szullen ze wel niet doen).

Ik begrijp niet dat ouders niet een oogje in het zeil houden hoe er met een pony wordt gereden.

Jammer dat ze niet heel licht beschadigt zijn met zijn tweeen. Ik hoop dt ze spierpijn hebben gehad van het lopen. Missschien leren ze ervan.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:17

Ik zou die pony eerlijk gezegd niet weer meegegeven hebben. Ik had ze mooi weer teruggestuurd en met de ouders weer laten komen. Als ouders niet beter hun kinderen in de gaten houden, brengen ze behalve hun eigen kids ook anderen in gevaar. Daar zou ik ze toch graag van bewust hebben gemaakt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:19

ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België is het strikt verboden om op 11-jarige leeftijd zich met een paard buiten te bevinden. Pas vanaf 12 jaar mag men een buitenrit maken, met een begeider van minstens 21 jaar, en vanaf 14jaar mag men alleen(en als ik mij niet vergis met ruiterbewijs)

Dit is inderdaag onverantwoordelijk. Stel je voor dat die pony richting straat liep en een ongeluk veroorzaakte. Dan zullen ze wel spijt hebben gehad van hun kinderachtige daad, maard an is het wel te laat.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:36

Hee dat is een heel zinvolle regel, dat zou hier een hoop ellende kunnen voorkomen. Dat zou wat voor nederland zijn.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 14:30

Het was naar hun zeggen hun eigen paard. Ik weet niet wat de regels zijn in Nederland wat leeftijd betreft. Ik weet wel dat je bij ons in het duingebied gewoon kan rijden zonder ruiterbewijs. Je moet wel een toegangskaart hebben.
De manege waar ze staan leent ook paarden uit aan iedereen die zegt te kunnen rijden. Je kan zo een paard meekrijgen zonder begeleiding. Er gebeuren dan ook regelmatig ongelukken.
De meiden hebben daar natuurlijk ook een slecht voorbeeld van.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:04

najah, dat ze met sporen rijden vind ik nog niet eens zo raar/stom.
Meerdere mensen rijden met sporen en je weet ook niet echt waarom ze met sporen rijden.
Maar zonder cap vind ik het heel erg onverantwoordelijk!! en zonder zadel ook!!!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:38

Vreselijk dom!!
Was haar cap niet afgevallen ofzo?
Wat dit vind ik heel erg stom, ook van die ouders, dat ze er niet op letten, ok ik rijd ook vrijwel nooit met cap, alleen als het waait, want dan houd het de haren uit mn gezicht, maar met buitenrit doe ik hem toch wel op, je weet maar nooit

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:41

Zonder zadel met sporen vind ik anders tamelijk slecht. Als je paard een keer raar doet klem je die sporen in z'n buik. Niet lekker. Bovendien zijn sporen nog altijd bedoelt om hulpen te verfijnen, en je maakt mij niet wijs dat de meiden zonder zadel met z'n tweeen erop zo dresuurmatig bezig waren dat sporen nuttig waren om de hulpen te verfijnen.
Gewoon om hem voorwaards te schoppen dus, of omdat het stoer staat...

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:20

je hebt helemaal gelijk !!! *LOL* .. dat die ouders het ook allemaal goed vinden .. MET sporen en ZONDER cap .. zijn niet goed bezich .. ze moeten van geluk spreken dat ze de pony nog hebben terug gevonden

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:57

ArwenLune schreef:
Zonder zadel met sporen vind ik anders tamelijk slecht. Als je paard een keer raar doet klem je die sporen in z'n buik. Niet lekker. Bovendien zijn sporen nog altijd bedoelt om hulpen te verfijnen, en je maakt mij niet wijs dat de meiden zonder zadel met z'n tweeen erop zo dresuurmatig bezig waren dat sporen nuttig waren om de hulpen te verfijnen.
Gewoon om hem voorwaards te schoppen dus, of omdat het stoer staat...


ohwjah idd... ik zat te denken aan situatie met sporen, met zadel... maar het was natuurlijk zonder zadel.
Maar als suleika ervandoor zou gaan zou ik denk ik niet snel gaan klemmen omdat ik er dan al helemaal afvlieg (ze is hartstikke dun). Maarja, dat weet je in zo'n situatie natuurlijk toch nooit!.
Ik mocht toen ik 11 was nog niet eens alleen op een paard gaan rijden... Scheve mond

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:53

Idd onverantwoordelijk, net zoals de manege die paarden verhuurt aan mensen die amper kunnen rijden en de weg niet weten in het duin/bos.

Zowieso vind ik dat kinderen niet zonder begeleiding het bos of duin in mogen. Het blijven dieren, al zijn ze nog zo mak er kan altijd wat gebeuren. Waarschijnlijk wisten pa en ma hier helemaal niets van. Maar ik vind dat de manegeeigenaar hier ook een belangrijke rol in heeft en er een stokje voor moet steken.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:17

Ik denk idd dat de ouders hier weinig van weten. Of er geen verstand van hebben ofzo.
Het is wel dom wat ze doen, en zielig voor die pony natuurlijk, wie weet wat hem zou over kunnen komen, maar ze moeten het toch gewoon zelf weten? Ik hoop wel dat ze dan een keer flink hard vallen, maar je kunt hier wel zeggen van het is slecht en het zou niet mogen en zo, maar daar luisteren ze toch niet naar, als het hun eigen pony is doen ze toch wel waar ze zin in hebben.
En een haflinger kan heus wel 2 kinderen op z'n rug, daar krijgt hij echt geen rugklachten van, MAAR dan moet het natuurlijk niet te vaak gebeuren en ze moeten natuurlijk niet zo hobbelen, anders krijgt hij er wel last van, maar ik heb vroeger ook gewoon bij een pony van een vriendin van mij achterop in het bos gereden, zelfs gesprongen, maar die pony heeeft nergens last van, als je gewoon rustig blijft zitten kan het (voor soms) geen kwaad.

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:36

Die ouders van die meisjes zijn idd niet slim bezig geweest ik denk ook wel dat de ouders er weinig van af wisten. Maar ja en dan nog zonder zadel en cap en met sporen ... en als ze dan gaan klemmen... is niet pretig. Ik ben ook nog maar 13 maar ik mag niet alleen een buitenritje maken en ook niet zonder cap. Zonder zadel en zonder cap naar buiten vind ik ook wel gevaarlijk, want buiten schrikt zo'n pony veel sneller dan in de bak en zonder zadel val je veel eerder eraf lijkt mij..

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:49

Dit is ook onverantwoordelijk, maar om heel eerlijk te zijn deed ik ook zulke dingen toen ik 12 was. En dat had ook heel anders af kunnen lopen.
Ik denk dat de ouders zulke dingen wat strakker in de hand moeten houden.

M1+10

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:17

Mareska schreef:
maar ze moeten het toch gewoon zelf weten?


Nou nee. Dit zullen de jongere bokkers niet leuk vinden om te horen, maar kinderen van 11 moeten dat niet 'gewoon zelf weten', die horen onder supervisie van een volwassene te staan. Van die meiden is het gewoon dom, maar ik kan pas echt kwaad worden op de ouders die dit soort dingen laten gebeuren.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:27

Wat raar! Ik zou een kind van 11 echt nooit alleen met een paard naar buiten laten gaan. Ook niet met een vriendinnetje. Zo'n kind mag naar mijn mening alleen onder begeleiding van een erf af...
Ik vind dit echt niet kunnen, en idd erg onverantwoordelijk!

* To Belg, or not to Belg *

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:18

ArwenLune"]
[quote="Mareska schreef:
maar ze moeten het toch gewoon zelf weten?


Nou nee. Dit zullen de jongere bokkers niet leuk vinden om te horen, maar kinderen van 11 moeten dat niet 'gewoon zelf weten', die horen onder supervisie van een volwassene te staan. Van die meiden is het gewoon dom, maar ik kan pas echt kwaad worden op de ouders die dit soort dingen laten gebeuren.
[/quote]
Toen ik 11 was, was mijn moeder er echt niet elke minuut bij als ik ging rijden. Zeker niet als ik de duinen in ga ofzo... Scheve mond
Ik snap wel dat dat eigenlijk moet, maar ik zie het gewoon eigenlijk nooit gebeuren hier in de buurt.. er zijn hier echt veel "kindertjes" die niet eens een cap dragen of sporen rijden omdat het "mooi" is of zoiets...

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:27

die sporen is niet goed en ik ben 12 maar mijn vader vind wel dat ik absoluut een zadel een cap een hoofdstel enzo opmoet
en dat vind ik zelf ook en dit vind ik echt wat de titel is onverantwoordelijk

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cerosa, janneke584 en 154 bezoekers