Hoe vaak rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:18

Hoe veel rijden jullie eigenlijk. Ik vond Pablo de laatste paar dagen een heel klein beetje sjachie af en toe. Ik heb uitgerekend dat hij 19 dagen achterelkaar heeft gewerkt. Soms iets minder hard maar meestal wel intensief. 6 keer per week dressuur en 1 keer per week springen. Afwisselend in binnen en buitenbak. Ook met dressuur af en toe balkjes gelopen (vindt hij leuk).
Ik wil graag verder komen met Pablo dus train ik intensief. ik vind het ook erg moeilijk om er gewoon maar op te gaan zitten en niets te doen. Ook als ik zonder zadel zit wil ik altijd even controleren of hij goed aan het been is en los is.
Longeren doe ik niet zo vaak want dat vind hij echt het stomste wat er is, dan krijg je hem niet fatsoenlijk aan het lopen. Losgooien doe ik ook bijna nooit want dat vind hij ook niet leuk. Hij blijft dan gewon stilstaan of probeert het hek te mollen.
Na het rijden laat ik hem wel af en toe (ligt er aan of de bak vrij is) even rollen en rondscharrelen.
Verder komt hij iedere dag in een kudde op wei.
Vraag ik teveel van hem? Hij vind rijden heel leuk, loopt bijna altijd met zijn oortjes naar voren.
Zodra ik weer vervoer heb wil ik graag weer op concours dus probeer ik hem nu zo te trainen dat we meteen goed aan de gang kunnen zodra we weer op concours gaan.
Ik probeer wel het rijden afwisselend te houden, ik rij niet elke dag hetzelfde rondje.
Moet ik hem misschien toch 1 dag per week gewoon echt vrij geven, dus niet dan kunstjes gaan oefene, longeren of een eind stappen?
Pablo is natuurlijk geen topppaard (voor mij natuurlijk wel Lovers ) maar hoe doen ze dat met toppers? Hebben die wel eens vrij of moeten die gewoon elke dag trainen?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:26

Okee Aldira is geen topper maar ik besloot toch even te reageren Haha!
Madeleine en ik rijden haar nu 6x per week, en omdat we nog niet met haar buitenrijden en de buitenbak te nat was reden we dus 6x in de week in de binnenbak dressuur.
De oefeningen in het rijden probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen maar ik merkte de laatste tijd wel dat ze wat sloom werd, volgens mij begon het haar een beetje te vervelen.
Nu probeer ik wat vaker met haar te wandelen of wat grondwerk te doen zodat het voor haar ook leuk blijft.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:32

Ik probeer Pablo minimaal een keer per week vrij te geven, soms twee. Hij staat dan op de wei, soms alleen maar bij voorkeur met een ander paard. Als ik dat niet doe, wordt hij ook zuur met rijden. Verder is zijn programma grofweg (hij is 4, loopt L2 dressuur en gaat binnenkort B springen)
ma priveles dressuur
di dressuur (nu ook oefenspringen)
wo vaak vrij
do priveles dressuur (eens per 2 weken) of gewoon dressuur
vr dressuur (nu soms ook oefenspringen)
za springles
zo wedstrijd of vrij

Hij gaat vanaf nu regelmatig mee naar het oefenspringen om wat vreemd terrein te zien.

Kun je jouw Pablo niet losgooien samen met een ander? Dan worden ze vaak ook wat frisser.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:53

Die van mij zijn luie 'paddock-potatoes', die maar een paar uur per week lekker de bossen in gaan.

Maar je hoeft natuurlijk niet altijd te rijden op je paard om iets te trainen. Grondwerk is ook heel leuk om te doen, of spelletjes. Ook heel goed om de band met je paard wat aan te halen.

Of gewoon lekker er naast gaan wandelen of een ontspannen buitenrit natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:23

Ik probeer Lois zo veel mogelijk afwisseling te geven. Ook in het dressuurwerk oefen ik niet iedere dag op dezelfde punten. De ene dag concentreer ik me heel erg op overgangen een andere dag oefen ik meer op de buiging. Na het werk stap ik regelmatig een rondje uit in het bos. En minstens 1 keer per week [soms 2 keer] heeft hij een vrije dag. Iedere dag loopt hij in de trainingsmolen. Een vrije dag betekend dat hij aan het halster en longeerlijn lekker mag racen en bokken.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:44

queen rijdt ik ongeveer 3 a 4 keer in de week..... de rest heeft ze vrij en gaat ze lekker de wei in ze gaat trouwens elke dag de wei in daar niet van..... donderdag heb ik springles en zaterdag drsles vaak op zondag concour maandag komen de verzorgsters van queen die mogen nie rijden van mij althans nog nie want ze hebben nog nie genoeg ervaring en op dinsdag rij ik hem weer... soms op woensdag ff longeren.... queen loop M1 drs en springt B..... als ik queen elke dag ga rijden wordt ze heel zuur en is nie meer vooruit te krijgen ik heb het altijd zo gedaan met rijden een paard hoeft niet elke dag gereden worden om het goed te doen in de sport.......
queen doet het ook redelijk nou iets minder omdat ik de laatste tijd nie eg goed heb kunnen trainen vanwege slecht weer, ik ziek, en nog meer omstandigheden.... ik ben wel elke dag bij queen en als ze vrij heeft knuffel en poets ik haar en dan gaat ze de wei in...... queen staat met een ander paard in de wei dus die vermaken elkaar wel en dan krijgt ze toch nog beweging Haha!

Love the life that you live, live the life that you love

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:51

kanjer wordt elke dag bereden. maar hij heeft het wel makkelijk wabt we gaan elke dag naar buiten. ook staat hij overdag buiten in het weiland.
groetjes tara

kanjer is de liefste maar ook de ontdeugendste!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 17:09

Ik heb besloten om 1 keer per week gewoon echt vrij te geven. Hij komt al elke dag op de wei dus hij komt er sowieso genoeg uit. Met goed weer van 8.30 tot 14.00 en met slecht weer ligt het er aan hoe slecht het weer is en hoevel tijd ik heb maar iig een half uurtje op wei of in de zandwei.
Op de wei loopt hij altijd met andere paarden te dollen dus ik denk dat hij daarom als hij los wordt gegooid ook niet meer zo'n behoefte heeft om dan nog eens gek te gaan doen. Spelletjes en grondwerk doe ik ook al gewoon met hem.
Wandelen doe ik ook vaak, en ik maak ook regelmatig een galopje door het bos.
Vandaag was hij supervrolijk maar ik heb hem lekker alleen maar gepoetst en nog even op een wei gezet.
Met rijden was hij ook niet sjachie maar ik vond hem op stal met poetsen net wat sjachie soms.
Bedankt voor jullie meningen en tips!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers