Slofteugel, waarom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Slofteugel, waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 14:23

Waarom zijn er zo veel ruiters die zo snel naar een slofteugel grijpen als het even iets minder gaat??

Bij ons op de manege (ook prive stalling) wordt al heel snel de slof erbij gepakt als het paard/pony even iets te sterk is of niet wil luisteren. Ik persoonlijk ben daar op tegen, het kan ook een andere oorzaak hebben, de meeste ruiters denken ook gelijk dat het aan hun paard ligt. Maar het ligt in de meeste gevallen aan hunzelf, het been er niet goed bij, geen goede aanleuning enz.

Ik rijd zelf alleen met een martingaal, omdat Micheal anders niet te houden is en er met mij vandoor gaat als hij zijn hoofd omhoog doet. Om hem aan de teugel te rijden gebruik ik nix, dat wil ik hem niet dwingen doormiddel van een slof, dat lukt zo ook wel, al duurt het soms eventjes

Nou wil ik graag weten wat jullie er nou van vinden, al die hulpteugels enzo, en of jullie ook met een hulpteugel rijden en waarom *LOL*


Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:31

Ja dat vind ik ook een beetje onzinnig.
Als het echt niet lekker gaat,longeer ik een keertje met pessoa.
Maar om nu gelijk een slof dr aan te hangen vind ik ook niets.
Toen ik de eerst keer met mijn paard naar buiten ging,heb ik er wel een slof aan gedaan,puur voor als het nodig is dat beetje extra controle.
Ik ken mijn paard goed,en als ze gaat pakt ze het bit vast ,hoofd de lucht in en dan heb je gewoon niets meer te vertellen.
Daarom heb ik de eerste keer er een slof aan gedaan,verder rijd ik nooit met hulpteugels.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:39

er zijn mensen die er een slof aan hangen, omdat ze het paard zo mooi laten lopen(neus tegen de borst) en ze moeten er niet veel voor doe,n dan he

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:54

Mensen doen dit omdat een slofteugel de makkelijkste weg is om je paard naar beneden te krijgen.
Leren rijden, de rijtechniek, de bouw van het paard, de doel van dressuur en van het hoofdje in de krul etc. zijn allemaal niet van belang. Het behoud van het paard, de spieropbouw en alles wat je ermee kan verpesten ook niet.
Dit werkt gewoon het makkelijkst!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:57

ik zou een hulpteugel alleen in uiterst noodgeval gebruiken, als je je paard goed rijdt is het eigenlijk ook maar heel normaal dat je paard veel lekkerder loopt zonder hulpteugels als met.
mensen die snel naar een hulpteugels grijpen zijn naar mijn mening, niet goed rijtechnisch bezig en hebben eigenlijk het lef niet om het probleem onder ogen te zien.

Gizzmo

Berichten: 754
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 15:15

natuurlijk heb ik de slof er ook wel eens omgehad, voor de eerste keer naar buiten, maar dat is dan inderdaad alleen voor een beetje extra controle en niet voor het gemak

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:18

De Slof! Er zijn zoveel topic's hier over geweest!

Maargoed even mijn mening!

Ik heb een jong paard, aangezien zij met veel geduld is aangereden en zonder met de zweep of met hulpteugels te zijn ingereden loopt ze heel ontspannen.

Af en toe zit ze vast maar ik grijp niet naar een slofteugel. Het kan zoveel kapot maken! Mijn pony was geen makkelijk beest, ik greep ook wel eens naar de slof, en als ze dan zelfs niet luisterde trok ik haar in de krul! Helemaal verkeerd dus! Ik heb dat ding eraf gehaald nooit meer gebruikt, en ik ga het ook niet bij mijn paard gebruiken. Opzich weet ik dat je je handen goed stil moet houden, teugels altijd strakker moet hebben dan je slof, en vele been erbij. Maar als het paard vast zit en gaat hangen, doe je best maar!

Ik rij zonder slof, en mijn paard loopt zo heerlijk los onder me, een slof trekt het hoofd gewoon tegen de middenhand aan.

Voor mijn geen slofteugels of andere hulpteugels meer! Ze krijgen een harde mond.......en daar heb je niet veel aan als je in de dressuur je paard los en aan de teugel wilt rijden!

Groetjes BounceBabe

Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:06

ik las toevallig een stukje in de SRR ( stichting Recreatie Ruiter) over slofteugels.
Ik citeer: De slofteugel wordt voornamelijk gebruikt bij lastige paarden, voornamelijk bij het buitenrijden. het hooft wordt veelal onder dwang naar beneden getrokken en klaar is kees! de ruiter (vaak onervaren) beseft niet dat op deze manier het paard veel last van spierpijn zal hebben en op een gegeven moment geen kant meer op wil. het is dus een zeer gevaarlijke "rem"voor "moeilijke paarden" ook veelal bij het buitenrijden. een waarschuwing is hier dan ook op zijn plaats! pak liever een martingaal voor "moeilijke"paarden, daar doe je het paard en jezelf wel een plezier mee om dat dit veel mider "kwaad kan"

groetjes
Chell

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:11

kijk eens op de zoekfunctie

Kiekeboe

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:32

Gizzmo schreef:
Waarom zijn er zo veel ruiters die zo snel naar een slofteugel grijpen als het even iets minder gaat??

Bij ons op de manege (ook prive stalling) wordt al heel snel de slof erbij gepakt als het paard/pony even iets te sterk is of niet wil luisteren. Ik persoonlijk ben daar op tegen, het kan ook een andere oorzaak hebben, de meeste ruiters denken ook gelijk dat het aan hun paard ligt. Maar het ligt in de meeste gevallen aan hunzelf, het been er niet goed bij, geen goede aanleuning enz.

Ik rijd zelf alleen met een martingaal, omdat Micheal anders niet te houden is en er met mij vandoor gaat als hij zijn hoofd omhoog doet. Om hem aan de teugel te rijden gebruik ik nix, dat wil ik hem niet dwingen doormiddel van een slof, dat lukt zo ook wel, al duurt het soms eventjes


Nou wil ik graag weten wat jullie er nou van vinden, al die hulpteugels enzo, en of jullie ook met een hulpteugel rijden en waarom *LOL*



Tjonge jonge daar gaan we weer................... ik zou zeggen kom eens op mijn paard rijden en dan eens kijken hoe het verschil met en zonder slof is. Ik heb 'm nu niet meer nodig omdat ik er heel erg goed mee om ben gegaan, maar als een ander erop gaat weet je waarom ik ermee heb gereden. Het heeft zn werk goed gedaan waar een slof voor bedoeld is !!!! Maar goed er blijven altijd mensen die er niet mee kunnen rijden dat vind ik ook niet ok. maar goed...... ik zou zeggen ze zijn niet voor niets op de markt ! En het hoeft heus niet zo te zijn dat je je paard in de krul trekt en naar de klote rijdt zoals vele hier beweren.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:58

er zijn hier al zooooo veel topics over geweest, werkelijk. Daar gaan we weer. Gebruik even de zoek functie zoek maar op "slofteugel" en je krijgt een hele lijst.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:02

Here we go again......

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:32

Ik plaats zelden of nooit iets op rijtechnisch(en ja, dit is misschien zo een afgezaagd onderwerp), maar ik heb een stukje in een boek gevonden over de slofteugel dat misschien wel interessant is op de vraag waarom mensen een slof gebruiken:



de slofteugel
De slofteugel is een instrument waarmee de ruiter het omhoog brengen van hoofd en hals begrenzen kan. Omdat de ruiter da mate waarin de slofteugel inwerkt tijdens het werken voortdurend kan veranderen, is het mogelijk de hulpteugel direct aan iedere voorkomende situatie aan te passen.
De eigenlijke funcitei ise het paard te verhinderen tegen de hand in te gaan.
de slofteugel mag in geen enkel geeval zo strak gezet worden dat het hoofd van het paard achter de loodlijk komt en het paard daardoor achter de teugel raaktRolt het zich op deze wijze op, dan onttrekt het zich aan alle hulpen. De mogelijkheid zich voorwaarts-neerwaarts uit te rekkenmag een paard nooit worden ontnomen door de slofteugel
Gaat het paard tegen de teugel, dan kan de ruiter een keer vasthouden met de slofteugel, zolang hij de drijvende en gewichtshulpen maar niet vergeet Op deze manier kan de slofteugel voor zwakkere ruiters zinvol zijn. verdere inwerkingen met de slofteugel zijn zinloos en nadelig voor de africhting

ik ga mij verder niet meer met deze discussie moeien, maar ik vond dit wel een interessant stukje

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:39

Vind een slof helemaal niet zo verkeert als het op de goeie manier wordt gebruikt...En ja ik heb hem bij 1 paardje ook gebruikt als noodrem in het bos.. Liever het paard een keer pijn aan ze spieren dan dat we een zeer drukke kruising over vliegen...
En even ik vind een martingaal, een tiedeman en gogue, een elastiek enz net zulke erge middelen als ze verkeert gebruikt worden...

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:25

eigenlijk moet er een slot op dit topic! Er zijn zoveel andere topics hier over geweest!


Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:51

Nouw soms is he thandig dat er een slofteugel bestaat.
Denk nou niet meteen dat ik altijd maar met lof rij hoor, maar op mewerk is er een manegepaardje (heltor) die echt altijd met zijn hoofd RECHT omhoog loopt. Aleen heel goede ruiters krijgen hem naar beneden. Daardoor had hij heel erg last gekregen van zijn rug.
Maar als je eraf en toe een slof omdoet gaat hij wel naar beneden en heeft dus ook minder last van zijn rug.
Maar mensen die een slof gebruiken enkel omdat het mooi staat als je paard in de krul loopt.... die gaan er bij mij ook niet in.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:17

Hier zijn, zoals anderen hierboven ook al aangeven, echt veel topics over geweest. En het leidt iedere keer weer tot een ellenlange discussie. Ik denk dat je er verstandiger aan doet om de zoekfunctie te gebruiken, dan weet je meteen de mening van andere bokkers.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:02

Ik vind hulpteugels niet geweldig omdat ik denk dat ze niet echt een hulp zijn. Waarom veel mensen er snel naar grijpen is mij ook niet duidelijk. Kennelijk lost het voor veel mensen iets op wat ze rijtechnisch niet kunnen oplossen. Dat is jammer want bijna alle problemen met beweging van het paard zijn op te lossen op een rijtechnische manier. Bovendien gaat het gebruik van hulpteugels vaak ten koste van de balans en de kracht van het paard. En dat kan je helemaal niet missen in de dressuur. ook kan je hierdoor vaak onnodige blessures oplopen doordat de voorhand te veel belast wordt door het gebruik van hulpteugels. Ik vind dat persoonlijk erg jammer omdat dat ten koste gaat van het talent van de ruiter en het talent van het paard.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:20

Ik gebruik helemaal geen hulpteugels, vooral bij de jonge paarden niet. Ik rijd nu een 4 jarige Krack C, die als 3 jarige 'verknoeit' is met de slof en helemaal geen plezier meer had in het werken.

Het enigste wat ik wel gebruik is de martingaal. Bij het beleren om een houvast te hebben en met buitenritten als de paardjes 'fris' zijn. Verder helemaal NIET!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:24

Ik gebruik zadel en hoofdstel met een normaal bit.
Meer heb je niet nodig.
Slof is ook zeldzaam nodig, maar wel makkelijk om je eigen fouten in te verbergen en niet op zoek te hoeven gaan naar de oorzaak.
Maar zonder die gevonden te hebben, is het probleem nooit weg.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:32

Ach nee niet weer deze discussie Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:36

Zoals ongeveer alles op bokt Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:03

Een slof verbergt je eigen fouten, maakt ze zelfs erger. Een paard dat gedwongen wordt, kan nooit natuurlijk en ontspannen lopen. Alleen in extreme gevallen kan correct gebruik goed helpen.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:18

Ik doe het lekker niet ga niet meer in op deze discussie Haha!

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:24

Als je een slof altijd gebruikt om hem in te houden volgens mij loopt hij dan na een tijd door die slof heen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers