Droesinfectie op manege in Renesse

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 11:04

(BDB) -RENESSE - Een aantal paarden op Manege Grol in Renesse heeft de uiterst besmettelijke infectieziekte droes opgelopen.


Volgens de Dierenartsenpraktijk Schouwen-Duiveland komt de aandoening vaker voor bij jonge paarden en is er geen enkele reden tot paniek. De zieke dieren worden enige tijd afzijdig van de andere paarden gehouden, om uitbreiding van de besmetting te voorkomen.
Een droesbesmetting valt, volgens een medewerker van de dierenartsenpraktijk, te vergelijken met een klas met kinderen waar de waterpokken rondgaan. ,,Dat moet een tijdje rondzieken en daarna zijn ze er immuun voor.``
Droes wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. Het heeft keelontsteking en een etterige neus tot gevolg, ook zwellen de lymfeklieren rond de mond- en keelholte van het paard op. Als de droes doordringt, kunnen er etterbulten ontstaan op de gezwollen klieren. Hierna daalt de temperatuur vaak plotseling en is het paard weer genezen. Het dier heeft dan een levenslange immuniteit opgebouwd tegen de ziekte. Een besmettingsgeval van droes komt pas tot uiting nadat het paard geïnfecteerd is, daarom is het moeilijk een snelle behandeling in te zetten.

Publiek
De geïnfecteerde paarden staan geïsoleerd van de andere dieren. Ook worden ze tijdelijk afzijdig gehouden van bezoekers, want ook mensen kunnen de infectie overbrengen. De manege is verder gewoon toegankelijk voor publiek. Volgens een medewerker van Grol zijn vaste bezoekers inmiddels ingelicht over de infectie. De dressuurwedstrijd van morgen is afgelast.
Wanneer het infectiegevaar bij de Renesser manege helemaal verdwenen zal zijn, valt volgens de dierenarts op voorhand lastig in te schatten. ,,Dat is echt afhankelijk van de symptomen. De klieren moeten ingesmeerd worden, zodat het goed kan doorbreken. Voordat een paard helemaal genezen is, kunnen er een paar weken voorbij zijn``. De eigenaar van Manege Grol wilde gisteren geen commentaar geven.



ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:07

Ja dat hadden ze een paar jaar terug ook al, niet zo vreemd als je ziet hoe vaak er vreemde paarden komen daar. Denk trouwens datr de ziekte zich wel verspreidt hoor, via het personeel, of mensen die zich niet storen aan het verboden toegang bordje. Ik ga er in ieder geval voorlopig niet heen, moet het niet bij mij op stal hebben. Grol is hier maar 4km vandaan Scheve mond\

calibro

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-10-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:16

hoi mickey
ik ben met een ding niet eens dat is
als een paard droes heeft gehad
dat ze er immuun voor zijn want ik ken
iemand haar paard heeft al 5x droes gehad
niet in erstige mate maar toch
groetjes van calibro

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:24

Droes is en vervelende ziekte en sommige paarden kunnen er doodziek van zijn.Als er hier in de buurt droes gesignaleerd wordt dan houden wij netjes de deuren dicht. Geen vreemde inloop en wij bezoeken dan ook geen andere stallen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:20

Droes komt toch voornamelijk bij veulens voor?
Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt zielig al die zieke paardjes...

groetjes

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers