zagen in de mond of hoofd niet naar beneden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

zagen in de mond of hoofd niet naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 13:32

donderdagavond reed ik een clubles mee.
ik reed op royal tulip, een ex-draver, een echt prachtig beest met een superdraf... hij stond lekker fris, dat was wel fijn. hij reageerde ook heel goed op mijn been, wat ik bij bijna geen enkel paard heb. als ik echt mijn best deed kon ik hem zelfs correct een cirkel doen vergroten (met overkruisen van de benen dus, vanuit een kleine volte), en hij boog ook heel mooi in de wending. maar dat hoofd, dat wou niet naar beneden! soms een beetje in wendingen en voltes, maar anders.. nope! op de cirkel boog ie fijn, netjes te controleren, maar op een rechte lijn speelde ze weer de echte draver.
overgangen waren, hm, erg. niet zozeer qua reageren, maar we moesten blijven doorzitten en als je dát paard van stap naar draf rijdt, wordt je gewoon gekatapulteerd omdat hij zo'n vliegende gangen heeft. ging het steeds van 'hup!' uit het zadel en pas na een paar passen kunnen doorzitten :lol:
wat ik wel heel fijn vond met het paardje, is dat ze echt kan dansen. ik kan haar echt verzameld rijden, zodat het voelt als een halve passage. ze danst echt in de lucht en dat is een wonderlijk gevoel. op de lange zijde uitstrekken, hm Haha! voor mijn dravertje geen probleem! wat een passen! haar galop is heel goed, maar de overgang niet. opdat ze in de goede galop zou zitten moet ik alle hulpen heel sterk geven en naar binnenvoor gaan met mijn lichaam. dan kan haar buitenachterbeen goed starten. lastig wel. ze heeft wel een heel fijne galop eens ze aan de gang is. maar het moet snel genoeg gaan, anders breekt hij gemakkelijk. maar de instructeur zei dat het goed was, omdat ze nog niet lang goed kan galoperen. ze komt immers van bij een handelaar.
dus klinkt allemaal wel leuk, alleen, dat hoofd kwam niet naar beneden. ze was soepel, boog, luisterde wel goed (alleen wat hitsig) maar naar beneden kwam ze niet. ik hield mijn buitenteugel aan, en binnenteugel heeel licht spelen, maar ze draaide enkel haar hoofd naar buiten. ik gaf binnenbeen, en soms reageerde ze daar goed op, en begon ze goed te lopen, maar dat duurde nooit lang. wat ik ook deed (hulpen aanhouden of handen helemaal stil houden of...), ze ging terug omhoog.
terwijl iemand anders in die les een ontzettend koppige knol, echt een boerenknol, wél naar beneden reed en die liep super. maar zij werkte met afwisselend links en rechts trekken. zaagachtig dus. maar... haar paard kwam wel naar beneden, liep wel mooi en buigde netjes, terwijl hij dat anders niet doet. waarin zit dan het verkeerde van dat zagen, vroeg ik me af?? de mijne gooide wel meteen haar koppie in de lucht als ik harder werd, dus dat wist ik ook weer, maar die lompe, zware 'knol' liep als de beste... pft Verward

Enya - Daya :-)


klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:01

Niet echt een topic voor verslag van de dag, maar goed. Het zagen, of geen gel*l, trek hem in de krul, kan soms een redmiddel zijn. Als een paard niet gewend is om nagelvelijk te lopen, dan moet je dat met beleid oplossen. Net zolang dat hij het daar prettiger vindt lopen. Weet hij eenmaal wat je bedoeld, dan mag je soms best wel wat meer spelen of druk geven. Alleen terugtrekken of vastzetten van de hand werkt averechts. Onregelmatig spelen, ombeurten op de linker en rechterteugel, houdt ze bij de les. Zagen is een constant door de mond heen trekken, dus niet spelen met de druk. Daar zit echt wel verschil tussen.
Het nagelvelijk rijden is bedoeld om het paard ontspannen (zeker de rugspieren) te laten lopen en niet voor het oog in de krul te laten lopen.
Het geeft niet als het niet meteen lukt, al duurt het weken. Als je het goed doet, dan gaat je paard langer mee en ben jij de laatst lachende. Pling

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 14:30

hmja, t zat me gewoon dwars tijdens de les, vandaar dat ik het hier plaatste. niet echt om een discussie te starten.
bedankt voor je reactie. inderdaad, dat schuiven helpt vaak. maar hier wordt altijd geroepen dat het niet mag, en slecht is... en nu reed dat meisje hem toch goed enzo... daarmee Knipoog
verder was het een fijne les. jammer wel dat we met zoveel waren (14 Bloos! ! )

Enya - Daya :-)


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:49

check onderschrift Lachen Met zagen bereik je uiteindelijk niets. Paarden lopen dus met hun hoofd/hals in de krul maar werken verder voor geen meter.
Wel fijn dat je verder lekker hebt gelest, daar gaat het uiteindelijk om. Sommige mensen denken gewoon dat ze stoer zijn als het paard maar met zn hoofd in de krul loopt. Niet dus Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:10

Jeetje, 14 in de les is wel veel. Behalve gebrek aan ruimte heb je toch ook niet de aandacht die je misschien nodig hebt. Wij lessen met 6, maximaal 8.
Maar wel lekker dat je het naar je zin hebt gehad. *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:13

Ik denk dat je er goed aan doet om alleen naar je eigen prestaties te kijken.
Als je zelf een goed gevoel hebt, dan is het in orde.
Er zullen altijd mensen zijn die het "beter" doen (en ook altijd die het slechter doen), rij lekker voor jezelf en probeer het beste uit jezelf en uit je paard te halen.

Ik weet niet hoe oud je paardje is en welke achtergrond hij heeft, maar alles heeft z'n tijd nodig.
In eerste instantie is het het meest belangrijk dat je paard goed voor het been is.
Het is de basis van het rijden, samen met bijv. een actieve achterhand en een constante aanleuning.
Dat is veel belangrijker dan of ie "in de krul" loopt Knipoog

Om toch nog even terug te komen op je verhaal over het "zagen":
Bedoel je echt zagen, of is het met fijne kneepjes afwisselend links en rechts wat druk geven ?
Daar zit nl. veel verschil in

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:21

vind het wel apart dat je haar verzameld kan rijden als je haar niet naar beneden rijd. dan gebruikt ie zijn rug niet goed en komen zijn achterbenen er ook niet onder dus dan lijkt het mij niet echt verzameld. maar rijd je er vaker op of niet? misschien heeft ie last van zijn mond en anders proberen wel rustig te blijven met je hand anders wil die helemaal niet meer.
nou ja succes er in ieder geval mee en wel fijn dat je verder wel lekker gelest hebt! Lachen

L2+ 2 met Vierra ster + prok (Amsterdam X Equador)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:13

Waarom niet door te zagen rond laten lopen?
Dit moet ten alle tijde vanuit de ontspanning komen! Daar is het in principe een gevolg van. Het gaat niet om die krul maar dat ie lekker ontspannen loopt en z'n rug goed gebruikt.
Wat zegt je instructrice ervan?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:23

Ja, dravers zijn superleuk!!

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 21:19

wuppie, dit moet dit paardje meer gedaan hebben. maar hij loopt ook goed, alleen wil dat hoofd niet naar beneden. maar verder is ze meestal helemaal ontspannen, en ze gebruikt haar rug redelijk, niet helemaal nee. en het is toch redelijk verzameld. misschien is het niet perfect en meer dansen, maar ik houd haar op zachte teugeldruk. dus het is niet dat ik haar ineentrek, en daar was het om te doen. het echte verzamelen, inderdaad, dat is hier niet aan de orde omdat ze niet genoeg ondertreedt. maar ze had dansende passen op lichte teugel, enkel door benen en zit bereikt!, en dat vond ik al heel veel, zeker voor een manegepaard. ze houdt absoluut niet van druk in haar mond.

wij lessen normaal ook met 'n 6-tal, dit keer was een andere les dan normaal, vandaar.
richtje, ik weet het wel, maar toch liep haar paard goed. en ik ken ook de kneepjesmethode, maar zij bewoog haar armen heen en weer. zacht weliswaar, maar toch voortdurend schuivend.
de instructeur zag het niet echt, moeilijk ook met 14, dat wel Knipoog .
en het paardje is ongelooflijk goed aan het been, eigenlijk. ze buigt soepel, gaat netjes opzij, alleen dat hoofd zit ergens waar het niet moet. maar ik ben niet de eerste om het daar te dwingen, dus als het met zachte hand niet lukt, en bij een ander met harde hand wel, raak je wat gefrustreerd Knipoog

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duhelo, laura22, Macs en 33 bezoekers