Kun je een oudere pony scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 11:20

Ik krijg van mn vriendin haar pony, helemaal gratis plus alle spullen!
Maar hij heeft al dik 2 jaar stilgestaan en ziet er dus eigenlijk niet meer uit.
Ook zn vacht is vreselijk dik, net een teddy beer.
Maar ja, aangezien ik m dus op ga knappen en hij dus weer aan t werk moet, wil ik m dus gaan scheren.
Maar nu dus mijn vraag, is dit verantwoord?
Het is puur om m niet zo te laten zweten, aangezien hij absoluut geen conditie heeft. Ook voor die vacht, want t is echt net zo n shetlandervacht. Volgens mij zit hij dan binnen een minuut in t zweet...


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 11:21

O stom, ik vroeg dit omdat hij al 22 jaar oud is...
Of je dan nog mag scheren...


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:32

Leeftijd heeft er niks mee te maken. Het seizoen des te meer. Om een pony in de herfst de gaan scheren staat bijna gelijk aan mishandeling, aangezien de winter eraan komt.

Nou hangt het een en ander wel af van de verdere behandeling. Na het scheren mag de pony dus niet meer buiten en niet in een winderige stal staan. (Net zoiets als mensen, niet zonder jas naar buiten als het koud is). Als je de pony dus buiten in de kou zet na het scheren, doe dan een dek aan en controleer continu of het dek er nog op zit. Een uurtje in de kou is al gauw genoeg voor een longonsteking, en dat is heus niet prettig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:53

Mijn oude pony heeft tot z'n 23e nog fanatiek gelopen, ook clublessen. Omdat hij elke winter een vacht kreeg van zeker 7 cm (niet overdreven, is nagemeten!) hebben we hem ook die laatste winters nog geschoren, totdat hij op z'n 24e met pensioen ging. Ik denk dat leeftijd er weinig mee te maken heeft. Als jij elke dag rijdt en hij wordt moeilijk droog, dan zou ik 'm zeker laten scheren. Zorg wel voor een goede deken en pas op voor tocht, maar dat geldt ook voor jongere geschoren paarden.

BTW: Joost, jouw opmerking begrijp ik niet: "Om een pony in de herfst de gaan scheren staat bijna gelijk aan mishandeling, aangezien de winter eraan komt." Als rijpaarden en -pony's worden geschoren, dan gebeurt dat naar mijn weten altijd in de herfst hoor, zo eind oktober/begin november. Heel normaal dus lijkt mij, met mishandeling heeft dat niets te maken.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> (ben ff onderschriftloos)</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-15 11:56 ]</font>

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 12:13

Ja ik weet dat veel mensen hun paard of pony t liefst in Oktober scheren, want dan begint vaak de rui geloof ik.
Dus het jaargetijde is goed.
Ik vroeg me alleen af of de leeftijd er toe deed.
Ja en tuurlijk krijgt hij een lekkere dikke deken op. *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 137 bezoekers