Voer probleem, twee paardjes......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Voer probleem, twee paardjes......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 11:57

Ik zit over een probleem te dubben.

Ik heb een klein welshje van anderhalf welke een flink buikje heeft.
Daar ben ik al een poosje mee bezig, zeg een half maandje of iets langer.
Hij was goed op gewicht en hij werd dus iets dikker, dus heb ik mijn voer aangepast. Dat wil zeggen van 1 schep veulenbrok terug gaan naar minder. Het punt is dat ik nu op een kwart zit, maar zijn buikje blijft dik. Daarnaast krijgt hij nu met de winter om de twee dagen een friemel beetje slobber (minder als een kwart dus) erbij. Na het eten gaat hij zo'n twee a drie uur op stal met 1 plakje hooi.( ja hij is goed ontwormt en krijgt ook nog sand clear)

Dat is omdat ik nog een andere heb die meer hooi moet eten en dus drie plakken krijgt en daar zit zijn probleem weer. Als ik de pony weer van stal ga halen heb ik de laatste tijd het idee(weet wel zeker) dat de andere pony nog geen halve plak weg heeft gegeten terwijl de kleine welsh al zijn hooi al op heeft. Toch moet deze pony echt goed hooi krijgen natuurlijk. s'avonds gooi ik er nog twee plakken bij waar ze samen van moeten doen. (er is geen gras helaas)

Dit is dus het probleem, de kleine krijgt een te erg buikje maar krijgt erg weinig voer en hooi (hooi krijgen ze s'avonds nog samen bij).
Hoe krijg ik zijn buikje weg?
De ander eet dus zijn hooi super langzaam en weinig ervan terwijl ik toch graag zie dat hij het wel eet.
Hoe los ik dit op?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:11

voor de grote een hooinet/ruif hoog ophangen of ze apart zetten met eten als dat mogelijk is

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 12:47

ze staan idd appart om te eten, maar nu met dat hooi, gaat de kleine dus op stal zodat hij niet al het hooi opeet. Maar goed, dat maakt de kleine nog niet dunner en de ander dat hij zijn hooi eet.

Dat hooi is op zich nog niet zo'n probleem want als hij genoeg heeft, heeft hij genoeg en in November verhuizen ze naar een wei MET gras.
Maar de kleine pony heeft nu al een buik en dar zal echt iets aan moeten gebeuren want ook hij komt straks in een wei vol met gras en dan kan dit echt niet zo.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:07

sorry dan had ik het verkeerd begrepen. het is denk ik moeilijk om een jonge pony te laten afvallen omdat je hem niet kunt trainen schrale wei straks verder heb ik geen verstand van jonge dieren.

de andere pony is zijn gebit helemaal in orde of krijt hij heel veel krachtvoer of andere dingen naast het hooi. mijn paard van 31 eet vaak zn hooi niet helemaal op omdat hij gewoon heel langzaam eet echt op zn gemak en ik soms het idee heb dat hij niet echt honger heeft omdat ik hem ook lucerne ernaast geef en hij dat lekkerder vind.

Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:36

hoi,

Geef je die kleine dan geen beweging? dat help natuurlijk ook om af te vallen, bv. aan de hand stappen en draven of gewoon voorzichtig losgooien. of misschien er mee fietsen als dat mogelijk is. als ze naar de wei gaan zo ik hem in iedergeval een stukje afzetten zodat hij niet te veel kan eten of een muilkorf om (is misschien wel een beetje zielig maar wel een oplossing of dit om de dag doen...) misschien is minder vet eten ook een oplossing bv. vetarm brok (pavo produceert het wel dacht ik)

veel suc6 ermee
groetjes
Chell

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 15:39

Als ik jouw verhaal zo hoor, denk ik eerder dat je jaarling een "gras/hooi/stro"-buik heeft, maar niet te vet is.

Mijn jaarling eet op het moment ook veel stro (wordt gelukkig al wat minder) en heeft een daarbijbehorend buikje. Misschien niet zo mooi om te zien, maar verder helemaal niet erg hoor.


=^.,.^=

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 15:51

Ik heb een vermoeden waar ergens het probleem ligt, maar dat is nog geen oplossing he.
Begin november is bonnigje met haar paarden verhuist*lees:mooie boerderij gekocht*. Tot die tijd stonden er dus 6 paarden en nu zijn ze nog maar met 2.
Ik kan wel merken dat ze elkaar missen.
De kleine speel nog maar weinig, dus fungeer ik als speelmaatje zodat toch de voetjes van de vloer blijven. Dus hij word dikker.
De andere is op zichzelf geworden(van ons, niet van de pony) ziet overal spoken, eet weinig hooi, beetje chagerijnig.
Ik ga ook verhuizen maar dan pas ergens in november.
Ze krijgen dat een mooi weiland en buren om mee te kletsen(haha)
ik hoop dat dat ze goed zal doen, want nu ligt het geheel aan mij.....