raar met het hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

raar met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 19:35

Ik bedoelde niet omhoog gooien maar van links naar rechts.
(daarom het woord "raar")

wat moet ik hier tegen doen?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:45

Bedoel je tijdens het rijden of wanneer je paard in de stal staat?
Misschien kun je iets meer uitleggen? Of je paard het tijdens een bepaalde handeling is of dat hij het altijd doet

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:09

Dat kunnen heel veel dingen zijn...
Bijvoorbeeld:

*Je paard heeft last van zijn oren.
*Hij vind het fijn om te werken en is daardoor een beetje opgefokt.
*Zijn zadel zit misschien niet helemaal goed.

En zo kan ik nog wel door gaan.
Ik zou hem/haar voor de zekerheid even na laten kijken door de veearts omdat er toch misschien iets lichamelijk bij het paard niet helemaal goed kan zitten.
Succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:59

Wat dioxide zegt denk ik ook. Dit is denk ik iets medische.

Zit het zadel te strak om de schoft. Of knelt hij in de rug een zenuw af.
Wat ook kan zijn, is te weinig bespiering in de rug, schouder en hals. Dat is net als iemand die al maanden op bed ligt en dan mag gaan lopen. Z'n iemand kan heel moeilijk overeind blijven, omdat hij/zij die spieren niet genoeg meer heeft. Alles begint dan te zwieberen en te zwaaien.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:25

het kan ook zijn dat je met je hand te grote hulpen geeft tijdens het rijden zodat zijn hoofd naar links en rechts gaat

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:15

Bedoel je kantelen met het hoofd? Dus dat 1 kant van de hals naar boven wijst en 1 kant naar beneden (maar dan iets minder extreem..)
Ik zou ook wel eens willen weten hoe dit zit..

(Mijn paard doet dit bij stelling vragen om eronderuit te komen ofzo Verward weet het ook niet precies..)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:09

Een paard dat kanteld. Is aan het zoeken hoe hij zijn hoofd het beste kan houden. Het kan ook zijn dat er ongelijke gewicht op de teugels zit of het steeds tegen werken van een hand.
Op het moment dat het paard kanteld met zijn hoofd. Laat je de teugels fieren en drijf je hem vooruit. Dus je rijd hem dan tegen het bit aan.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 19:15

Ik bedoel tijdens het rijden. En het zadel past goed en ik geeft niet te harde hulpen, juist niet! Ze doet het dan ook alleen als ik in draf wil. Dus ik denk aan protest maar hoe ik dit moet stoppen?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:37

Laat hem in aan zijn gebit nakijken! Klieren met het hoofd kan heel goed vanuit het gebit komen!

loesjah
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: hoksebarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:45

speel je als je um dur door rijdt??? want je kunt um beter voor tege houwe en er 8er er bij drukke.. dan gaat ie er veel rustiger door en gaat ie waarschijnlijk ook nie met zun hoofd van links naar rechts..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:24

Ze doet het dus alleen als je wilt aandraven. Mischien is ze al bezig aan te draven zonder ook echt te gaan draven. Dus dat ze wel al die bewegingen aan het maken is. zoals Loesjah zegt. Van voren eerst meer verzamelen en dan in een keer aandraven.
Ik ben er niet voor om energie in het paard te houden. Maar dit kab je ib het begin helpen om in een keer aan te draven.
Dus je drijft van achteren bij. Totdat je voelt dat zi wil gaan. Geef dan mee met je handen en geef gewoon de draf hulp.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 19:41

Hallo, nou ik dat ze al wil aandraven dat denk ik niet want ze doet ontzettend sloom.En het licht (gelukkig) niet aan het bit want ze krijgt vaak wat schuim.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:05

Dan zou ik haar eerst goed op de hulpen zetten. En uit wat je hier zegt. Komt het op mijn over. Dat hij zijn hoofd heen en weer beweegt door te weinig actie.

Ik zou beginnen met grondwerk. Het belangrijkste is wel het consequent zijn. En dan bedoel ik het niet zonder gevoel. Dus als je haar vraagt aan te draven en ze reageerd niet. Geef dan nog is de hulp alleen duidelijker en een waarschuwend stem commando. Nog niet dan pas haar goed door duwen.
Let daarbij wel op. Dat het eerste keer vragen ook echt vragen is. Dus een zachte en directe been hulp. Niet dan al gaan schoppen. Dan werkt het stappen plan van het duidelijker maken niet meer.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 14:52

Nou het is eigelijk net zoals schudden. EEn schud naar links een schud naar rechts half omlaag, reachts. En dat is alleen als ik aan wil draven. Ik snap het echt niet! Volgens mij is dit haar reactie want als ik wil aandraven spoor ik net zoals gewoon aan. Maar dan zodat.. jah zodat ze in draf moet gaan! Lachen
Maar dan doet ze zo ehh vreemd met het hoofd.
Duidelijk doe ik dit wel. Want eerst ging ze ook gewoon in draf.
Er is niks verander. (b.v. tuig,voer,stal, enz.)
Het enigste dat ik in me hoofd kan halen is protest maar ik wil haar daar niet voor straffen als ik het niet zeker weet!




(ik hoop heel erg dat het duidelijk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:58

Wat doet hij aan de lange teugel als je dan stapt en draaft?

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 16:07

NIks helemaal niks! In draf ook niet. Ze doet het alleen als ik drafen wil daarom dacht ik aan protest ofzo.

En jah ik heb ook wel weer niet de lange teugel. Gewoon niet kei-strak.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 16:18

Hey is het zo dat het berichtje waar het laatst op gereageerd is bovenaan op de lijst komt?

Ach jah het viel me wat op!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:17

Heb je gekeken of het zadel vooral bij de schoft goed past. Het paard veranderd waardoor het zadel dus niet meer goed zit. In de schoft zitten alle zenuwen samen bij elkaar. En juist op die plek komen vaak drukkingen. Of word de schoft bekneld en bevorder je dus het minder worden van de spieren waardoor de zenuwen in de knel komen.

Hoe ziet de schoft er uit. Is het als een kaars rechte brug, of lijkt het meer op een berg. Als hij stijl is zonder aan de zijkanten bij de schouder goed af te lopen. Dan moet je gaan kijken met zadel op. Hoe ligt het zadel op die plek. Kijk ook als de schoft niet stijl is.

Als je denkt dat het daar aan ligt. Haal er dan een zadel maker bij. Die weet beter hoe of wat.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:19

runningkawa schreef:
Wat doet hij aan de lange teugel als je dan stapt en draaft?


Wil je dit even uitleggen???
Ik heb nml. sinds van de vandaag het idee dat er iets bij Quint niet lekker zit.....
Hij klierde met het hoofdstel aan doen(kan etteren met optuigen dus dacht er pas later bij na).
Hij liep wat minder(deed niet gek onder het rijden geen schudden ofzo maar totaal niet nageven)maar het voelt anders.
Toen ik los teugeltje had wilde hij eigenlijk constant zijn hals strekken(neus aan de grond)..vandaar mijn vraag Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 19:23

Als hij wel schud als je de teugels kort hebt, maar niet als je ze lang hebt,
kan het zijn dat je teveel met je handen werkt.
Dat je een te scherp of iig geen prettig bit voor je paard hebt.
Of dat je door de teugeldruk evt. haken op de tanden in zijn wang trekt.

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 20:07

Ik ga naar een manege les met z'n drieen nemen!
Zo lukt het niet echt en het is echt onwijs moeilijk om het zo uit te leggen,
op internet.
Dus ik dank jullie voor al die reactie's!!!!