Homeopatische ondersteuning bij overbelaste pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Homeopatische ondersteuning bij overbelaste pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:52

In eerste instantie leek Milena wat spierpijn te hebben na de cross van afgelopen zondag, maar gisteravond vond ik toch dat ze wat minder liep dan dinsdagavond, dus de veearts voor de verandering maar weer eens gebeld. (we wonen hier nu een dikke maand en we hebben al een poes moeten laten inslapen, Leo heeft al een hoefzweer gehad en nu Mileen met een zeer pootje).
Hij dacht aan een overbelaste pees, dus meteen op rust, 10 minuutjes stappen op het harde aan de hand en afspuiten om te koelen.
Ik kijk dit even een week aan en indien nodig gaat ze volgende week op de wagen om voor de zekerheid toch maar even een scan te maken in de kliniek in Hellendoorn. Eigenlijk schiet je daar geen bal mee op, maar dan weet je tenminste zeker dat het dat is.

Ik was tegen de spierpijn al begonnen met Arnicadruppels, 2x per dag 20 druppeltjes (sterkte D6)
Nu wil ik met die druppels gewoon doorgaan. Een peesbeschadiging (als het dat is) is immers ook een soort verregaande spierpijn maar dan in de pees.

Wie weet (zeker!) of ik hierbij ook nog Traumeel Gel kan gebruiken op het been waar ze kreupel loopt? Aub geen gokwerk, alleen antwoorden als je 100% zeker bent van je antwoord.
Mijn homeopaat is nl. op vakantie en ik heb z'n 06 wel maar stoor 'm liever niet....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:01

Je homeopaat zal waarschijnijk zetten: Ruta Graveolens druppels, toe te dienen net zoals de arnica.
Maar met wat rust en stapwerk op het harde geneest je paard ook reuze goed hoor succes!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:26

hallo Sonja, ik weet 100% zeker dat je ook traumeel kunt gebruiken! er is zowel gel als druppels. Enne, succes met Milena.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:57

Thanks ladies, ik ga zometeen gelijk langs de drogist!

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:13

wat is dit traumeel precies?
mijn pony heeft d`r buigpees overbelast na een kreupelheidsonderzoek van de dierenarts. ze had namelijk een gevoelige voetzool, dit was met een ijzer en zooltje te verhelpen. maar nu staat ze al 4 weken op stal rust omdat ze d`r algemene buiger(als ik het goed benoem) overbelast heeft.
zou dit traumeel ook werking kunnen hebben bij mijn pony??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:49

Yep, je gebruikt het bij kneuzingen, verrekkingen en overbelasting. Is ook licht ontstekingremmend. Je kunt het gewoon bij de drogisterij halen, ik geloof dat het iets van 8.50 euro kost. Zit een uitgebreide bijsluiter bij.
Beterschap voor je pony!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:54

Een paar jaar geleden heb ik ook een pony gehad met een peesbeschadiging. Van mijn homeopatische dierenarts heb ik toen arnicadruppels gekregen, en Traumeelgel heb ik ook gebruikt.
De reguliere dierenarts had de pony nav. scans al opgegeven. Maar 3 maanden later konden we al weer aan het werk, op de scans was alles weer goed! (door die homeopathie???).

Uiteraard is veel rust, afspuiten en stappen over de harde weg ook noodzakelijk, maar ik denk dat jij dat wel weet.

Succes ermee.

Boreas
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:44

Ik had mijn merrie al bijna opgegeven maar nu dat ik dit hoor ga ik het ook zeker proberen.
We zijn al dik 4 maanden aan het stappen en op de scan's zie je geen verbetering.
Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ze een hele zware peesbeschadiging heeft.

Ik heb ook via via gehoord dat je een soort lap kan kopen waarin een soort magneet zit waarmee je de bloeddoorstroming kan verbeteren en de beschadiging sneller verbeterd.

Heeft iemand dit wel eens gebruikt of over gehoord.

Groetjes

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:00

Jazeker!! Meagan heeft twee winters terug een peesblessure gehad in beide voorbenen waarbij rechtsvoor het meest ernstig was. Ik kreeg toen van mijn eigen veearts tendocure druppels voorgeschreven (is ook homeopatisch, veel arnica) en heb toen in overleg met hem ook de fysiotherapeute laten komen. Die heeft toen magneetveld-therapie voorgeschreven en haar eigen apparatuur achtergelaten bij mij. Iedere dag moest ik beide voorbenen daarmee behandelen en dat heeft goed resultaat gehad.
Na het stappen masseerde ik de pezen trouwens ook nog in met arnica-massageolie (gewoon van de Weleda, bij iedere reformzaak te koop). In totaal ben ik toen 9 weken uit de running geweest. De veearts was iedere keer verbaasd over de snelle vorderingen die Meagan maakte in het genezingsproces.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:25

Sonja schreef:
Wie weet (zeker!) of ik hierbij ook nog Traumeel Gel kan gebruiken op het been waar ze kreupel loopt? Aub geen gokwerk, alleen antwoorden als je 100% zeker bent van je antwoord.


Ik ben 100% zeker dat dat kan.

Al zou ik zelf denk ik eerder met de antiphlogistine aan de gang gaan.

Laat als je in de gelegenheid bent en je hebt nog twijfels zeker een scan maken, dan heb je zekerheid. Pezen bevatten weinig zenuwen, ze lopen meestal vrij snel weer rad, maar als je dan weer aan het werk gaat begint de ellende pas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:47

Ben nu een week aan het stappen met 'r en na het stappen spuit ik alle benen goed af. Niet alleen het been waaraan ze kreupel loopt, maar ook de andere benen, omdat die extra belast worden. Nog totaal geen dikke benen, geen stalpoten of wat dan ook, gelukkig.
Na het afspuiten smeer ik de pezen in met Traumeel gel, en de stalhoudster doet dat 's morgens voor me, evenals het broodje Arnica Tong uitsteken
Ik neem lekker de tijd voor het stapgebeuren, tijd zat. Als het goed is gaat ze nog zeker 10 jaar mee, dus wat kunnen die paar weken mij schelen. In stap loopt ze inmiddels al weer 5 dagen goed, maakt ook mooie ruime stappen, is vrolijk, levendig, loopt al weer lekker naast me te snurken en te knorren buiten... Haha!
Ik had me voorgenomen om haar deze week te laten scannen als ze in stap nog zo krakkemikkerig liep, maar aangezien de stap weer zeer goed is, laat ik dat achterwege.
Zowel ikzelf als de stalhouder als de hoefsmid betwijfelen of het een peesblessure is, en denken eerder aan een spierverrekking. Maar ik ga geen risico nemen, ik stap nog lekker een paar weken met 'r.
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar het is wel een soort van gezellig, dat stappen. Ik vind het niet zo erg om een tijdje niet te rijden, en ik merk dat onze band meteen weer een stuk hechter wordt doordat we gewoon anders bezig zijn samen.
Ben benieuwd hoe we hier weer uitkomen samen.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:29

wat bij dikke pezen ook nog wel eens wil helpen en lekker goedkoop is.
Onderlappen van de bandages drenken in azijn, bandageren en laten zitten. elke dag even opnieuw doen en in de weide af. binnen drie dagen moet de verdikking minder of helemaal weg zijn.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:10

ik heb zojuist traumeel besteld bij de paardendrogist en druppels voor door het voer. weet alleen de naam niet meer.....
nu maar afwachten....ik hoop zo dat het werkt.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:43

Ik heb tijdens de peesblessure van Jesper Tendercare (ofzo) gebruikt, dat is echt speciaal voor pezen.
Ik heb het van mijn dierenarts gekregen.
Ik kan wel opzoeken hoe het heet als je interesse hebt hoor (als er nog wat over is, want er zijn er meer die het gebruikt hebben als er 1 een wat opgelopen pees had)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:46

De pest is dus dat de pees absoluut niet gezwollen is. De beentjes zijn keurig droog als altijd.
Het afspuiten doe ik dus ook niet tegen zwellingen, maar gewoon puur om de doorbloeding in de benen zo optimaal mogelijk te houden en afvalstoffen af te voeren, omdat ze nu maar weinig beweging heeft.
Mede daarom, en om het feit dat ze na twee dagen in stap al weer helemaal zuiver liep, betwijfel ik of het wel echt iets aan de pees is. Maar ja, waarom zou je een risico lopen? Ik blijf nog lekker effe doorstappen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:35

Slim om nog even te blijven stappen.
Peesblessures staan erom bekend dat de paarden maar enkele dagen of helemaal niet kreupel zijn.
Jesper is geen pas kreupel geweest, maar dat was wel dik (na een paar dagen ook weg trouwens), toch was op de scan een zeer ernstige peesblessure te zien.
We zijn in totaal anderhalf jaar aan het revalideren geweest. Had misschien wel sneller gekund, maar ik wilde geen enkel risico lopen en ben daar tot op de dag van vandaag erg blij om, want hij heeft nooit meer last gehad. Niet eens een beetje temperatuurverschil na het werk ofzo, gewoon helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:30

Bij Mileen is het uberhaupt niet dik geweest. Ook niet gevoelig bij aanraking of druk uitoefenen of niks....
Zelf denk ik nog steeds dat het een spierprobleem is, geen pees. Maar om daar nou een scan a € veel komma veel voor te gaan maken.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:58

Vergeet niet dat Traumeel ook pijnstillend is,
dus dat zou ook een reden kunnen zijn van het weer zuiver lopen.

Een scan kost zat eurootjes, maar je moet er ook niet aan denken dat je of 3 maanden stapt voor Jan Jodokus, of juist veel te snel weer aan de slag gaat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:02

Dat het niet gezwollen is, is bij pezen helaas geen indicatie dat het 100% in orde is. Zwelling is meestal al heel gauw weg, zeker als je aan de gang gaat met afspuiten, traumeel etc. en kreupel hoeven ze er ook zeker niet op te lopen.
Het zijn gewoon klote-blessures Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:50

Sjuimpje schreef:
Vergeet niet dat Traumeel ook pijnstillend is,
dus dat zou ook een reden kunnen zijn van het weer zuiver lopen.

** Ben ik zaterdagavond pas mee begonnen, en vrijdagochtend liep ze al niet kreupel meer in stap Verward

Een scan kost zat eurootjes, maar je moet er ook niet aan denken dat je of 3 maanden stapt voor Jan Jodokus,

** Haha! Ach, is op zich wel gezellig. Heb toch weinig beters te doen momenteel, ben niet serieus aan het trainen, heb geen wedstrijdplannen voor deze winter etc. Dus voorlopig stap ik nog effe vrolijk door. Ben vanmiddag ook weer wezen wandelen met 'r, hebben lekker bijgekletst. Naja, ikke dan, Mileen heeft geluisterd.... Haha!

of juist veel te snel weer aan de slag gaat.

** Geduld is een schone zaak, zeker met dit soort blessures. Daarom neem ik geen risico's. Zeker als het echt wat aan de pees is, zit je d'r eerder weer te snel op dan te laat..... Laat ons nog maar 'n tijdje wandelen, wij vermaken ons wel!


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:26

Mijn pony heeft een gescheurde pees gehad en deed het goed op Equiflexion van de paardendrogist

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:23

de mijne loopt op de harde bodem in stap rad, ook op een rechte lijn in draf... op de volte in draf komt het probleem opzetten. het is verder niet meer dik, niet warm. dus van buiten niets te merken........heel frustrerend is dat.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:35

naomi_s schreef:
ik heb zojuist traumeel besteld bij de paardendrogist en druppels voor door het voer. weet alleen de naam niet meer.....
nu maar afwachten....ik hoop zo dat het werkt.


Druppels voor door het voer? Heb je ook Traumeel druppels besteld dan?
Homeopatische middelen geef je normaliter een half uur voor of een uur na het voeren op een klein stukje oud brood maar niet tegelijk met het voer.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:27

sorry mijn oprechte excusses, ik ben niet zo thus in deze dingen. probeerde te omschijven wat ik besteld heb....maar
deze druppels heten dus tendo cure en zijn van vsm. ze zijn voor gebruik bij verrekingen, verstuikingen en beschadiging van banden en pezen.
deze druppels moeten "gevoerd" worden...op een stukje brood ofzo.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:31

Wat je doet doe je denk ik al erg goed Sonja. Zelf geef ik een kruidenmengsel(gedroogde bloemetjes) wat puur ondersteunend werkt. Het heet Musculo. Omdat ik dat voor iemand verkoop, heb ik het uiteraard zelf bij mijn paarden geprobeerd. Je kan natuurlijk nooit precies zeggen hoeveel het heeft gedaan, maar ik heb zeker de indruk dat het werkt. Stappen op een harde ondergrond is erg goed als je paard een peesblessure heeft. Afspuiten is ook goed omdat dat de doorbloeding, dus afvalstoffen transport, stimuleert. Hoe harder de straal van het water , hoe beter het masseert.(LET OP: alleen als er geen wondjes zitten! Bij wondjes altijd een zacht stromend water gebruiken ivm wildvleesgroei)
Beterschap!