thiedeman of martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:05

Het is misschien een beetje een domme vraag.. Maar ik vroeg me af of je beter een thiedeman of een martingaal kan gebruiken bij een paard, dat je echt niet aan de teugel krijgt. Dit vraag ik niet omdat ik van plan ben om een martingaal of thiedeman aan een of ander paard te hangen, maar omdat ik het daar met iemand over had en ik me afvroeg wat beter was. Of is er misschien nog iets anders dat je beter kan gebruiken?
Sorry als het echt een hele domme vraag is.. maar ik weet het echt niet Bloos


Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:06

ik denk thiedeman, maar gebruik hem alsjeblieft wel onder goede begleiding want mits goed afgesteld en gebruikt kan dit best helpen maar het kan ook een hel boel om zeep helpen

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:09

Ja.. ik ga hem niet gebruiken.. het is meer dat een vriendin van mij.. haar paard loopt nogal sterren te kijken en die krijg je echt niet omlaag.. dus ik vroeg me af wat hier tegen te doen is. Want mij lijkt dus dat als je een martingaal koopt.. dit nog niet veel helpt. Verward maar dat weet ik dus niet zeker Tong uitsteken En ze is echt niet zo dat ze haar paard verpest hoor.. maar ik snap waarom je het zegt Tong uitsteken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:19

Een Thiedemann.
Maar het is belangrijker dat je goed les krijgt.
En naar onder rijden doe je niet alleen door het hoofd omlaag te "trekken".
De achterhand moet eronder komen en het paard moet over de rug gaan lopen.
Daarbij moet het paard gaan ontspannend in hals en kaak, dit gaat natuurlijk niet als er teveel gevraagd wordt.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:26

Niet alleen sterren kijken miek. Ze trekt ontzetten omlaag zodat je er bijna afdondert. En dan schiet ze opeens weer vooruit... Maja, ik ga wel een keer 3 uur rijden in het bos ofzo. Misschien is het wel overtollige energie. Ze loopt soms opeens een ministukje aan de teugel, maar dan schiet ze weer naar onder. boven en racen maar. Door alles wat ze dan ziet word ze weer zenuwachtig enzo. *zucht*

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:27

Maar ik ga dus naar de ruitershop volgende week, en ik ga daar wat advies vragen. Die man rijd dressuurwedstrijden; vroeg of ik zijn paard niet wou komen poetsen :|:|:|:| Anyway, t gaat toch wel lukken hoor. K ben wel gewaagd aan Sunny. Net als jij aan generaaltje

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:36

Feetje schreef:
Een Thiedemann.
Maar het is belangrijker dat je goed les krijgt.
En naar onder rijden doe je niet alleen door het hoofd omlaag te "trekken".
De achterhand moet eronder komen en het paard moet over de rug gaan lopen.
Daarbij moet het paard gaan ontspannend in hals en kaak, dit gaat natuurlijk niet als er teveel gevraagd wordt.

Heb ik dat ergens geschreven dan?? Verward Nou dan bedoelde ik het iig niet zo.. want ik weet wel hoe het moet.. sorry als het ergens zo staat of dat ik het zo lijk te bedoelen.. maar dat doe ik echt niet..

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:36

Flutterby schreef:
Maar ik ga dus naar de ruitershop volgende week, en ik ga daar wat advies vragen. Die man rijd dressuurwedstrijden; vroeg of ik zijn paard niet wou komen poetsen :|:|:|:| Anyway, t gaat toch wel lukken hoor. K ben wel gewaagd aan Sunny. Net als jij aan generaaltje

Haha ja weet ik wel.. maar ik wou het gewoon heel graag weten vandaar..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:37

Ik bedoel ook niet echt trekken in de zin van zagen maar in de zin van er ene hulpteugel omheen hangen.

Vraag gewoon goed advies ana je instructeur en andere ervaren mensen en neem zeker de eerste keren dat je ermee rijdt goed les zodat je instructeur je precies kan vertellen wat je goed en/of fout doet.

Veel succes OK dan!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:44

Ok thnx voor de info.. maar zoals ik al zei is het niet voor mij.. en degene waar het wel voor is heeft geen les.. dus voor haar zou het dan beter zijn een martingaal te nemen? of iemand te laten helpen met ervaring.. ok.. nou iig heel erg bedankt.. en ik snap wat je bedoelt met een hulpteugel eromheen hangen.. maar volgens mij is het meer dat het paard snapt wat ie moet doen.. en dan kan je het daarna weer eraf halen en er zelf verder aan werken toch? of zeg ik nou iets heel doms? Verward Bloos

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:48

Geen van beiden, ik weet wat het is, mijn pony was ooit ook een sterren kijker en ik schafte op advies ook een thiedemann aan, en door zo'n teugel word een paard dus in de krul getrokken, wel leuk hoor, reed ik mn pony ook eens "aan de teugel". Later heb ik ik alle schade die dat ding had aangebracht weer moeten herstellen, en daar ben ik nu nog mee bezig. Je trekt je paard niet alleen in de krul, maar je paard gaat er ook nog eens heel beroerd van lopen. Die van mij is ontzettend kort gaan lopen, terwijl ze geweldige gangen heeft! Gelukkig zien we daar nu wel weer wat van. De grootste schade is hersteld.
Ik raad je aan goeie les te nemen en nooit met hulpteugels te beginnen.
De enige 'hulpteugel', na ja, hulptuig, waar ik wel over te spreken ben is het pessoatuig. Ik heb het een tijdje geleden gehaald, en het doet wonderen! (mits goed gebruikt natuurlijk!) Die raad ik je echt aan.
Ik longeer nu zoveel mogelijk met dat tuig en rijd 1 uurtje les per week, voor de rest rijd ik relaxte buitenritjes. En ze gaat met sprongen vooruit.
Door het tuig leert ze eigenlijk opnieuw lopen en dit keer ook goed. Ze gebruikt dr rug nu ook goed en is veel ontspannener. En dat merkte ik na 1 keer longeren al! Laat staan wat het doet als je regelmatig met het tuig longeert! Dus mocht je een hulpteugel willen aanschaffen, neem dan een pessoatuig. Andere dingen raad ik je echt af aangezien wat mijn ervaringen met andere hulpteugels zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:49

een thiderman kan je net als een martingaal op bepaalde standen zetten, en beide zijn als ze op de lsote stand staan veilig, ik vindt de thiederman zelf veiliger want als je die op de straktse stand zet schakeld hij zn eigen uit als je paard rond loopt en dat is niet zo met een martingaal, als die laag staat dan wordt je paard niet beloond als hij aan de teugel komt.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:58

Ik heb half jaar lang priveles gekregen, waarvan meestal 2 keer in de week. Dat was dus dressuurles. Dus aan goede les ligt het niet. En zoals ik ook al tegen jou heb gezegd ga ik eerst wat advies enzo vragen. Bovendien zie ik jenny nog steeds keer per week Tong uitsteken, en ik kan altijd bellen met vragen.
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 30-10-03 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:58

Geen van beide! Het geld wat ze daarmee uitspaart kan ze aan een goede instructrice betalen!

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 20:06

Ok.. bedankt iedereen!! Maar *volcano*.. heb je misschien wat meer info over dat pessoatuig? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord en ben heel benieuwd wat het is..
Maar wat ik dan niet snap.. en dat is misschien heel dom.. maar waarom gebruikt iedereen het terwijl het eigenlijk niet werkt? en waarom geven soms zelfs goed rijden mensen om het zo maar even te zeggen het advies om met een martingaal of thiedeman of wat dan ook te werken?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:10

Omdat er helaas heel veel mensen zijn die denken dat ze verstand hebben van paarden! Je hebt paardenmensen en mensen met paarden!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:09

Daar hoor jij dus ook bij, ik neem aan dat mijn instructrice weet waar ze het over heeft; aangezien ze zelf 5 paarden heeft; instrcutrice is en wedstrijden rijd. Niet dat jij er niets van weet hoor, maar k kan er niet tegen als er mensen afgekraakt worden.

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 07:36

ik heb in het begin ook met een thiedeman gereden en dat ging hartstikke goed, ik kon dr makkelijker buigen en ze zette de massa onder het lichaam. ik ben nu overgestapt op de qoque en dat bevalt mij ook heel erg goed, hier zit meer elastiek in en je paard krijgt een druk tussen zn oren. dus...Haha!:D:D:D:D

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:03

GeNeRaAlTjE"]
\ en degene waar het wel voor is heeft geen les.. dus voor haar zou het dan beter zijn een martingaal te nemen?
[/quote]

[quote="Flutterby schreef:
Daar hoor jij dus ook bij, ik neem aan dat mijn instructrice weet waar ze het over heeft; aangezien ze zelf 5 paarden heeft; instrcutrice is en wedstrijden rijd. Niet dat jij er niets van weet hoor, maar k kan er niet tegen als er mensen afgekraakt worden.



Degene waar het hier dus om gaat heeft geen instructie! EN kan die dus beter eerst zoeken! Over jouw heb ik helemaal niets gezegd. Errug knap trouwens ook dat je vanuit je computer mijn ervaring kan zien? Dat zegt meer over jouw dan over mij!


xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 08:09

ja joh, votige x was er iemand die over mij zei dat ik geen verstand van paarden heb Verward egt zo vaag hea!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:55

irish_lady"]
[quote="GeNeRaAlTjE"]
\ en degene waar het wel voor is heeft geen les.. dus voor haar zou het dan beter zijn een martingaal te nemen?
[/quote]

[quote="Flutterby schreef:
Daar hoor jij dus ook bij, ik neem aan dat mijn instructrice weet waar ze het over heeft; aangezien ze zelf 5 paarden heeft; instrcutrice is en wedstrijden rijd. Niet dat jij er niets van weet hoor, maar k kan er niet tegen als er mensen afgekraakt worden.



Degene waar het hier dus om gaat heeft geen instructie! EN kan die dus beter eerst zoeken! Over jouw heb ik helemaal niets gezegd. Errug knap trouwens ook dat je vanuit je computer mijn ervaring kan zien? Dat zegt meer over jouw dan over mij!
[/quote]

Ben je altijd zo agressief vanachter je pc ? Voor de mensen zonder dislectie ofzo staat er toch duidelijk een aanval tegen cynthia x. Dat wil niet zeggen dat jij ongelijk heeft; of zij. Maar miek plaatste het bercht omdat we het ons allebei afvroegen. Bovendien ben ik van plan een pessotuigje te gaan kopen, en daar heb ik jouw geblaat niet bij nodig. Je hoeft ook niet zo de snob uit te hangen, aslof jij alles weet. Bovendien heeft iedereen er een andere ervaring mee. Dat kan goed; of slecht zijn, niet alleen wat jij ervan vindt.

P.s Ik voel me aangesproken omdat je zegt dat ik beter een goede instructrice van dat geld kan zoeken. Daar heb je heel erg ongelijk in. Ik had een hele goede, Ik heb mijn pony in minder dan een half jaar ingereden; ze kan zelfs al een beetje wijken en heeft hele mooie overgangen. Ik vind dat jij sowieso niet moet oordelen over iets dat je niet eens goed hebt gelezen.
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 31-10-03 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 22:57

Hoho.. rustig maar.. zal ik het sluiten?

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:04

Nee, ze mag ook wel eens wat toegeven. Alsof zij alles weet. Instrcutrice word je niet zomaar namelijk. Dan weet je wel degelijk iets van paarden.

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:20

Flutterby schreef:
Nee, ze mag ook wel eens wat toegeven. Alsof zij alles weet. Instrcutrice word je niet zomaar namelijk. Dan weet je wel degelijk iets van paarden.


Je word inderdaad niet zomaar instruktrice. Maar niet iedereen in de wieg gelegd voor het lesgeven. Ik zeg niet dat jou instruktie niet kan lesgeven, maar ik heb al zat ervaringen met mensen mét papieren die dus absoluut niet konden lesgeven. Met de 'goed opgevoede' paardjes ging het redelijk, lesgeven, maar met die van mij wisten ze zich geen raad. Ik heb ong 4 jaar lang alleen maar verkeerde adviezen en lessen gehad. Maar ja, wist ik toen veel, ik had er zelf ook geen verstand van en ging er vanuit dat zij dat natuurlijk wel hadden. Tot ik toevallig iemand tegenkwam waarmee ik in gesprek raakte over mijn pony. Ze bleek instruktrice te zijn en ik had hele verhalen over dat mijn pony absoluut niet aan de teugel wilde, toen zei ze tegen mij dat zij m wel aan de teugel zou krijgen en ze wilde mij daar wel bij helpen. Zo gezegd zo gedaan. Nou binnen een uurtje liep mijn pony aan de teugel. Wat al die anderen in 4 jaar tijd niet was gelukt. OK het was nog niet precies de goeie manier, waarop ze liep, maar ze deed het, en dat zonder mijn thiedemann, die zij me meteen verbood! En zo doende ben ik nog andere instrukties tegengekomen die me ook met spronge vooruit hielpen. Maar mijn poyn bleef een heethoofd en liep nooit helemaal echt onstpannen, ze volgde mijn hand ook nog steeds niet echt en liep nog vaak achter het bit. Nu heb ik dus dat pessoa tuig en die leert haar opnieuw lopen, ze is ontspannener en begint nu zelfs 'te zoeken' (naar contackt) en volgt mijn hand, haar achterhand komt er mooi onder. En ik heb dus nog steeds een uurtje per week priveles en nu ben ik zover dat ik zelfs een M proef kan lopen met Goldy. Dat had ik een jaar geleden echt niet durven dromen!

Ik denk trouwens dat jullie beide een beetje leesfouten maken hier en daar. Jullie bedoelen het allebei goed dus geen ruzie maken Ach gut OK dan!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:33

Iedereen op deze wereld kan instructrice worden, officieel heb je daar niet eens een papiertje voor nodig. Dat ik zo fel ben heeft misschien ook te maken met mijn ervaring, ik heb al zo veel mensen paarden zien verknoeien omdat ze dingen uitproberen zonder de juiste instructie erbij. Paarden naar de slager zien gaan omdat mensen dachten dat ze het wel allemaal alleen konden. Misschien word je daar ook moedeloos en aggresief van? Ik weet het allemaal niet, mijn advies was in elk geval goed bedoeld! En als jij echt zo een geweldige instructrice had, dan zou ze jouw op een goede manier, dus zonder hulpteugels, uitgelegd hebben hoe jij jouw pony op een ontspannen manier vanuit de achterhand kon rijden! Waarom ik geen instructrice ben? Omdat ik een paard heb van 1.53 die ik dus niet kan gebruiken tijdens de instructies!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, Googlebot, Majestic-12 en 4 bezoekers