de Tinker is een kruising van....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 01:21

ja ik denk idd dat het grote kruizen ook wel wat meeviel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:10

snowdon"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Het is wel zo dat sokken diverse generaties moeten erin gefokt worden om dominant aanwezig te zijn. Zet éénmalig een hengst zonder sok op een merrie en het resultaat zal je meteen zien dat die z'n behang verliest. Als je met het veulen later fokt zullen er diverse generaties moeten gefokt worden met sokpaarden om terug het volle behang te krijgen ...



Hmmz interessant.. waar haal je deze informatie vandaan?
[/quote]

Even je engels bovenhalen Knipoog

http://www.gypsyhorses.com/feather.htm

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 13:17

wow wat een lap tekst (lot's of pictures, please be patience *LOL* )!! Maar die benaming van 'feathering' vind ik wel erg leuk!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:27

Erg interessant! heb het net helemaal doorgelezen, moet zeggen dat het me bekend voorkwam, maar is lange tijd terug alweer Haha!

Over de gradaties en hoe ze erover dachten wist ik al, dat van het fokken met sokken (he dat rijmt) was ik ff kwijt Lachen Wel erg mooie foto's met flink veel kwijlgehalte zitten er tussen altijd...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 13:56

hmmm volgens deze fanatiekelingen heeft nederland weinig echt goede gypsy horses, en zijn ze niet de moeite waard om mee door te fokken tenzij je er flink wat generaties met sokken er tegenaan gooit. denken ze er in engeland ook zo over? en hoe is dat voor het NTS die er een gesloten stamboek van maken wilt? ik blijf erbij dat ik het kolder vind, het ras is niet bedreigd en de crème de la crème zal nederland nimmer bereiken de komende jaren, een enkeling daargelaten.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:36

Ik denk ook dat het met het grote kruisen wel meevalt, anders zou je nooit een paard krijgen wat zo vreselijk herkenbaar is als 'ras'.
Het is inderdaad waar dat bonte paarden niet erg geliefd waren (nu nog steeds niet), maar de roma's waren er juist gek op. Shire/Clydesdalebloed zit er volgens mij wel heel veel in, is ook duidelijk terug te zien denk ik. De verklaring van de grotere, zware rassen, gekruisd met pony's lijkt me ook heel aannemelijk. Bont is inderdaad dominant, zeker het patroon wat de meeste tinkers hebben (overo), dus zo moeilijk is het niet om een populatie met overwegend bont te krijgen binnen niet al te lange tijd, zeker niet als op grote schaal gefokt wordt.

Over die sokken, die site van hierboven, staan inderdaad mooie paarden op, maar het zijn en blijven amerikanen Knipoog Alle kenmerken moeten zo veel mogelijk worden overdreven, liefst zoveel sok dat ze erover struikelen. Ik ben bang dat ze er daar te veel op selecteren. Ook gaan ze daar maar uit van 1 type, terwijl de roma's verschillende types voor verschillende doeleinden hadden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:00

Waar staat dat in Supertke over de verschillende types voor verschillende doeleinden? Is er literatuur over? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de travellers veel Fell en Dales gebruikt hebben vanwegen hun grootte (of uh meer geringe grootte). Door al dat gekruis met die verschillende rassen is er dan toch een leuk type overgebleven he? Alhoewel ik een hoogteverschil van zo'n 20/30 cm wel héél veel vind.
Ik zou trouwens die Pitalo wel een leuke partner vinden voor mijn Sox, ik vind het een heel mooie hengst en ik ben ook heel benieuwd wat er voor veulen uit zou komen. Over de bouw ben ik niet bang, maar wel heel benieuwd naar bont ja of nee.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:10

Oke, erg lang stuk:

Type A - Vanners:

"Vanners" zoals wij Roma ze noemen, werden, zoals hun naam al doet vermoeden, gefokt om de caravans, oftewel woonwagens en dan met name de Reading wagen, te trekken. Het type woonwagen waar ruim 150 jaar geleden de voorkeur van de rijkere Zigeuner naar uitging.
Dit type paard, in zijn basisvorm waarschijnlijk een driekwart trekpaard, bestond al en werd als paard gebruikt door show- en circusmensen om hun zware woonwagens en karren op hun tournees, door heel het land, te trekken.
De Zigeuners kruisten deze paarden met hun eigen kleinere paarden, welke tegenwoordig Cobs genoemd zouden worden die tot dan perfect hun karren hadden rondgetrokken, maar die té klein waren om een Vardo of de grotere Reading wagen te trekken.
Kracht en uithoudingsvermogen werden dagelijks van de "Vanner" verlangd, naast een rustig, kalm en verstandig temperament. Deze eigenschappen stelden de Vanner in staat de woonwagens heuvel op en af te trekken, zonder enige moeite.
Veel van de noodzaak voor dit rustige temperament wordt vaak toegeschreven als zou het alleen bedoeld zijn als voordeel voor de kinderen in het gezin.
Inderdaad hebben alle types van de Romapaarden erg kalme, gevoelige karakters.

Maar de waarheid voor wat betreft de Vanner is veel praktischer. De kalmte van trekpaarden bepaalt voor een groot deel hun wezen en laten we wel zijn de woonwagens waren kwaalvolle dingen die letterlijk al de wereldse bezittingen van de Roma zigeuner bevatte, inclusief het dierbare porseleinen servies.
Rustig aan dan breekt het lijntje (serviesje) niet, was het devies.

Een heetbloedig dier bracht niet alleen het hele gezin en de wereldse goederen in gevaar ( bedenk dat een Vardo geen achterdeur heeft), maar zou zichzelf al na de eerste 5 mijl opbranden, terwijl deze gezinnen per dag soms 30 mijl of meer aflegden.
Kracht en karakter zijn vandaag de dag nog steeds de sterke kanten van de Vanners: heel rustig, bijna zwoegend maar met enorme kracht en aanwezigheid.

De ware Vanner moet niet kleiner dan 1.50 m. zijn, bij voorkeur groter dan 1.55 m.
Ze moeten zwaar behang hebben, met een kortere nek en rug. Hun schouder is over het algemeen stijl, wat overigens ook geldt voor de Romany Grai en de Romany Cob.
Daarnaast moet de ware Vanner breed gebouwd zijn en idealiter zwart- of bruinbont, hoewel de meeste andere kleuren ook geaccepteerd worden, hoewel minder populair.
Zwaar beenwerk was ideaal om over de wegen van Engeland te stampen.
Het hoofd mag niet overdreven groot zijn zoals bij koudbloed paarden en het paard moet een "vriendelijk oog" hebben. Maanogen zien de Roma zigeuners liever niet.

Zoals alle Romany paardentypes, behouden Vanners hun conditie en gezondheid over lange jaren. Bovendien hebben ze de typische hardheid die een kruising kenmerkt. Daarnaast zijn ze gehard en taai, onder ongunstige weersomstandigheden.

Vanners werden dus gecreëerd om de grotere woonwagens van de Roma zigeuners te trekken.
Toen de lichtere "Bow Top Vardos" in de mode kwam, kon dat type vrij makkelijk door één van de andere types getrokken worden.
Dit leidde ertoe dat de Vanner niet meer zo overvloedig voorkomt als de andere Sectie B en C types. Hoewel ze nog steeds populair zijn door hun formaat en hun indrukwekkende voorkomen.

Over het algemeen houden Zigeuners de Vanner voor de handel en om er af en toe mee te gaan rijden en daarbij zeker indruk te maken.

Type B - Romany Grai:

Simpel gezegd is de sectie B de sportwagen die rondscheurt onder de Sectie C-type. Zeker, deze paarden waren van oorsprong de mooier ogende Sectie C Romany Cobs of halfbloed Sectie C's.
In de loop der tijd werden de beste paarden vanzelfsprekend duurder en meer waard dan hun eenvoudigere tegenhangers, de Romany Cob.
De beste hengsten werden op de beste merries "gezet", en een beetje vreemd bloed werd hier en daar toegevoegd, totdat er een apart type ontstond.
Direct te onderscheiden van de andere types.
Het is moeilijk precies te definiëren welk bloed van buiten werd toegevoegd, wat de Sectie B, de Romany Grai, precies dat verfijndere uiterlijk geeft.
Kenmerken zijn het verfijnde kleinere hoofd, de snelle draf, gecombineerd met zijn karakteristieke beenactie.

Volgens mij heeft de Welsh Cob een grote rol gespeeld bij het tot stand komen van de Romany Grai.
Maar de Zigeuners waren niet al té kieskeurig en zouden iedere hengst nemen die beschikbaar was, als ze dachten dat die iets aan de bloedlijnen zou toevoegen.
En wederom, zoals met alles wat Zigeuner is; er werd niets opgeschreven, dus zullen we altijd moeten blijven gissen.

Racen met paarden is altijd populair geweest onder de Roma zigeuners.
En totdat bij de Roma de "Scudder" zijn intrede deed, waren de Grai's in ieder geval sneller, in bezit van een uitgestrektere beweging en lichter dan de Vanners die gefokt werden voor het meer bezadigde werk.

Een paard dat goede bewegingen had, met een goede hoefafzet, mooi getekend, er mooi uitzag en een bijna perfecte conformatie bezat en toch het door de Roma zo begeerde behang bezat, was wat betreft paarden, het ultieme statussymbool.

Een goede hengst van dit type werd uitgezocht en op de allerbeste merries "gezet" en heel snel was de Grai een herkenbaar type, simpelweg "het" type om te bezitten.
De Grai vererft vrij snel zijn/ haar type, met schofthoogtes variërend van 1.32M. tot !.55 M., hoewel iets afwijkende stokmaten ook geaccepteerd worden.
Hoewel de hoeveelheid behang nog steeds ruim aanwezig is, is het minder dan bij de Vanner of de Sectie C; de Romany Cob.

De Grai draagt het wat kleinere en "lieflijkere" hoofd, hoog en trots.
De kleuren zijn zwart en bruinbont, andere kleuren komen natuurlijk ook voor maar worden door de Roma wederom minder gewaardeerd. Het hoofd is normaal gesproken ook zwart of bruin, met bij voorkeur een bles of witte aftekeningen op het voorhoofd.
Deze paarden hebben alles! Snelheid, kracht, behang en "looks"; al het goede aan een Romany paard!

Type C - Romany Cob:

Strikt genomen bestaat de Sectie C Romany Cob langer dan de Vanner.
Voordat de Roma zigeuners de Vardo als "leef wagens" gingen gebruiken, waarmee ze sindsdien werden geassocieerd, reisden de Zigeuners over de wegen van Britannië met karren waarop ze hun bezittingen en tenten vervoerden.
Voor deze klus was een kleiner paard gewenst.

Eerst werden de Dales en Fell pony's, overvloedig aanwezig op veilingen en paardenmarkten in het Noorden van Engeland, gebruikt en af en toe gekruist met zwart of anderszins bonte paarden.
Al snel werden de bonte exemplaren de favoriete kleur van de toch al kleurrijke Zigeuners.
Toen de Roma overstapten op het gebruik van woonwagens waren de kleinere Romany Cobs nog steeds in de meerderheid. Ze waren niet alleen goedkoper en beter te verhandelen, maar ook werden zij gebruikt om van het (zigeuner-) kamp naar de stad te rijden, om waren van deur tot deur uit te venten.

Toen eenmaal de Bow Top wagens in de mode kwamen, werden de Romany Cobs weer voor hun oorspronkelijke doel gebruikt, omdat ze sterk genoeg waren om de met canvas huif bedekte wagens te trekken.

De Romany Cob's waren werklieden onder de pony's, waren zelden groter dan 1.45 M., en konden zelfs 1.33M. klein zijn
Spoedig ontwikkelden ze zich tot hét werkpaard onder alle andere reizigers, lompenhandelaars, straatventers en rondreizende handelaars in heel Groot Brittanië.

In sommige delen van landelijk Engeland en Ierland worden deze paarden nog steeds gebruikt om met lichte karren, lompen en rommel in te zamelen, zoals dat zo populair was in de dagen van mijn Grootvader, toen hij zo'n 20 paarden per dag verhuurde aan dergelijke lompenhandelaars.

Deze Cobs zijn veruit de meest voorkomende onder de Roma paardentypes, en de voordeligste in aanschaf. In Groot Brittanië worden ze verhandeld door de Roma, Didikais ( "niet" zigeuners) en overige paardenhandelaren.
Hoewel veel Ierse reizigers (let wel: geen zigeuners!!) de oversteek waagden en naar Engeland kwamen, zijn om de één of andere reden de Zigeuners NOOIT de andere kant op gegaan.
Toen sommige Ierse reizigers terugkeerden naar hun thuisland namen ze dit Cob- type als werkpaard mee terug. Zoals zo vaak echter kunnen alle theorieën en verhalen rond de Zigeuners nooit echt hard worden gemaakt en zal alles altijd wel tot speculaties blijven leiden.
Het C-type, de Romany Cob, mag dan van alle Roma types het voordeligst in de aanschaf zijn, het is dit type dat het meeste werk verricht en ook het paard waarop de Zigeunerkinderen leren rijden.

Type D - Scudders:

Het meest recente Zigeunerpaarden type is de Scudder.
De Scudder onderscheidt zich van de andere Romapaarden in het feit dat het niet gecreëerd werd als werkpaard.
Het woord "Scudder" is Bargoens voor draver.
Dit paard werd gefokt om zijn snelheid in draf. De voorliefde van de Roma voor het racen met paarden en snelheid resulteerde als vanzelf in het inbrengen van Dravers bloed.
Oorspronkelijk werd de Scudder gefokt voor het racen op de openbare weg.
De hoogte van de inzetten die tijdens de weddenschappen werden ingezet liepen en lopen nog steeds sterk uiteen, maar soms ging en gaat het om enorme bedragen. Weer een voorbeeld van de status die Romapaarden aan hun eigenaar verlenen.

Een Grai, die al een goede "draver" was, werd gekruist met elke kleine tot middelgrote Draver die beschikbaar was. Vaak betrof het een gepensionéérde draver.
Navraag van de redactie leverde op dat er verhalen bekend zijn van Zigeuners uit Engeland, die aan het eind van het draf- en ren seizoen naar Duindigt komen om Dravers voor een prikkie op te kopen die of met pensioen gingen, of te weinig prijzengeld hadden opgeleverd. Vaak werden ze nog gekocht met sulky en al.

Dit type is veel verschuldigd aan de Draver, en wordt door de Roma beschouwd als één van de beste all rounders van de paardenwereld, maar met behoud van een rustig temperament.

Scudders zijn fijner gebouwd dan de andere types, met weinig tot zeer weinig behang, en lijken vaak erg veel op een bonte variant van een draver, maar dan met steviger beenwerk en meer substantie.
Wederom wordt als ideale maat ongeveer 1.45M gezien, maar kan ook weer variëren.
Scudders hebben een onmiskenbaar Dravers achtige draf, met ruime lange passen die "de grond lijken op te eten".

Dit staat op de site van het Tinkerstamboek, en is afkomstig van een Roma-zigeuner.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:55

Dank Supertje voor het verhaal. Ik snap nu beter waarom er ook kleinere ponies werden gebruikt. Tinker is eigenlijk een verzamelnaam voor 4 types dus. De ICS noemt ze liever Ierse Cobs maar dat zijn het ook niet, een Ierse cob is lang niet altijd een tinker.
Ik zou echt niet weten waar mijn paard toe behoort, aan de ene kant een vanner vanwege haar hoogte en bouw maar ze heeft een langere mooie hals en geen lomp hoofd. Ik denk toch aan een Romany Cob. Het valt mij op dat Engeland genoemd wordt als basis van de zigeuners die deze paarden fok(t)ken. Het kan ook zo zijn dat de Ierse reizigers het ras wat puurder hebben gehouden doordat ze er blijkbaar niet mee overzee reisden en dus meer aan de Ierse rassen gebonden waren. Zou dat kunnen?
Wordt het type van je paard ook op het keuringsverslag vermeld?
Wie weet wat Pitalo voor type is, een cob denk ik.
Wat hebben jullie dan voor type tinker?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:17

eigenlijk zou je, om je eigen paardje goed te beoordelen, de kenmerken van alle types even moeten lezen. die vind je ook op de site van het NTS. Onder rasinformatie en dan typebeschrijving.

Gam is ook een cob denk/weet ik.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:18

Pitalo is Cob, Pablo Vanner, Glen King Hill Grai, Boris is Grai, The Offspring is Vanner, King Rocky is Vanner, etc etc etc Lachen

Snow is overigens Grai

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:20

wat waren zijn grai-typische punten eigenlijk leon?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:22

Heb papieren nog niet binnen...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:24

Ik vraag me af wat Flanna is.
Volgens mij is ze een Vanner als ik dat zo lees.
Kan iemand het met zekerheid zeggen?
Laatst bijgewerkt door Jellie op 30-10-03 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:24

Ik denk niet dat ik zelf het verschil zie tussen een grai en cob. Of ik zou ze bij elkaar moeten zien en dan goede uitleg krijgen. Misschien dan toch naar Houten in april. Of nog een keer naar Ees of Zenderen.
Ik zal de site van het NST nog eens bekijken Pellie, en dan de standaard maar eens printen, kan ik hem van buiten leren Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:26

Er is iets aan de hand met Picserver Jellie, we kunnen dus geen foto's zien.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:30

Dat is balen. Hopelijk doet picserver het morgen wel weer.
Ik was er juist zo benieuwd naar.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:39

Het is al dágen niet beschikbaar! Je moet je foto's denk ik bij een andere uploader (?) zetten. Dan heb je in ieder geval een reserve.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:39

mischien kun je je bij gofoto aanmelden? je hebt de foto's nog wel in je dokumenten zitten? (ben namelijk ook wel nieuwsgierig Haha! )

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:44

Ja, mijn foto's zitten erbij mij nog gewoon in. Wat balen zeg.
Ik ga het maar eens proberen om hier alles via een andere uploader neer te zetten.
Heel gek want zelf zie ik mijn foto's wel. maar bedankt voor de tip!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:43

Ik denk dat Jordy ook een grai is, cob zal hij waarschijnlijk te licht gebouwd voor zijn. Hoewel er ook mensen vinden dat Jordy te weinig weg heeft van een Tinker, en zelfs voor een grai te licht is. Maar als ik dan naar bijvoorbeeld Fayette van flettie kijk, om er maar 1 te noemen, is hij toch ook weer niet zo licht. Ik denk dat hij een beetje dezelfde soort bouw heeft als Snowdon, met iets minder behang.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:46

Hey,

Chubby is een Grai... Iets te groot, maar ach (ze is toch de liehiefste!! )

Ik zie het altijd maar zo: de Vanner en de Cob zijn de wagenpaardjes (Vanner groot, Cob kleiner). De Grai is het lichtere rijtype. De Scudder is een nauwelijks voorkomend type in NL/ BE...

Groetjes!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:47

Supertje schreef:
Ik denk dat Jordy ook een grai is, cob zal hij waarschijnlijk te licht gebouwd voor zijn. Hoewel er ook mensen vinden dat Jordy te weinig weg heeft van een Tinker, en zelfs voor een grai te licht is. Maar als ik dan naar bijvoorbeeld Fayette van flettie kijk, om er maar 1 te noemen, is hij toch ook weer niet zo licht. Ik denk dat hij een beetje dezelfde soort bouw heeft als Snowdon, met iets minder behang.


Jordy is denk ik smaller als Snowdon, maar Snowdon is denk ik weer aan de forse kant voor een mooie Grai Knipoog Ik denk dus aan een goede Grai bij Jordy!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:48

Chubby schreef:
De Scudder is een nauwelijks voorkomend type in NL/ BE...

Ow die zijn er echt wel Haha! Gaan alleen nog niet bepaald massaal naar de keuringen... Ikzelf heb er in elk geval al meerderen gezien en zelfs twijfelend bij een Scudderhengst staan kwijlen, voordat ik snowdon zag!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 11:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik heb de url gekopieerd uit je profiel en toen kwam er een ander adres te staan die het wel doen.

kijken of het lukt, dit is flanna 1.60 hoog. ze lijkt me iets rijtypisch?