Aansporen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 12:17

hoe sporen jullie aan? ik doe dat met 'klopjes' zoals mijn instructrice zei (met mn kuiten telkens aanblijven drijven) maar ze zei dat ik beter een keer een harde schop kon geven dat dat meer effectief was wat denken jullie?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 12:56

Been geven, reageerd hij niet kan hij een knal met de zweep krijgen (of een prik met mijn spoor) Hij MOET gewoon reageren op mijn been. Daar train ik ook heel fanatiek op.

Ik geef ook niet constant been maar alleen als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:04

Ik ben denk ik nog extremer dan Steef. Ik knijp alleen m'n kuitspier aan (zodat je kuit even hard wordt) en dat is voldoende. Idd, geen reactie, dan nog 1 x vragen en daarna volgt een tik of (in mijn geval) een rolletje met de spoor.
Een paard voelt een mugje landen, dus kloppen met het been is totaal onnodig en zelfs alleen maar verstorend. Aan schoppen heb ik al helemaal een hekel, omdat je er niks mee opschiet. Je raakt zelf toch uit evenwicht, waardoor je de balans van je paard verstoord. En dat bij iets wat corrigerend naar je paard bedoeld is.... Frusty

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:09

een keer netjes vragen op de kuitdruk. komt er geen reactie heeft ie een rotschop hangen.,

dat geldt dan voor Youri omdat hij el weet hoe het moet, Renske ben ik wat zachter, omdat zij het allemaal nog moet leren.

maar wel been is vooruit, niet dan krijg je op je donder.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 14:31

ik klop niet, ik drijf bij geen reactie..... tik met de zweep of een prik met spoor, nou ja prik.... maar goed zodat hij heel oplettend op mijn been is, ik wil hem zo trainen dat zodra hij licht kuitdruk voelt al weg is..... maar dat gaat een ongeloofelijk lange weg worden.... maar ik drijf wel regelmatig bij om het op het tempo te houden.... Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:09

zoals steef. Jellie moet echt zodra ik een ophouding voor stappen of halthouden maak langzamer gaan, en zodra ik me been eraan leg voor draf moet ze ook gelijk aandraven, daar krijg ik ook heel streng les in, ik rijd per les (priveles) zo'n 20 overgangen, zodra ze niet goed aan me been is krijgt ze een knal.

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 16:55

Ik rijd met kuitdruk maar niet pompen ( want je hebt ook veel die bij elke pas een por met de spoor geven duz dan zit je op dat beest te pompen en te doen dat heb ik eerst ook wel wat gehad maar nu ben ik dat aan het afleren! ik moet mijn been stiller moet houden en met mijn kuiten naar mijn handen toe rijden!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:09

Ik doe het net als sonja, als ik te veel ga drijven verwacht hij dat ook hij moet van mij actief en alert blijven anders wordt hij er alleen maar slechter op

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:34

wat de mensen hierboven zeggen komt eigenlijk allemaal neer op wat je instructrice zegt. doen dus wat ze zegt, anders leer je niets bij.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:42

Citaat:
Op 2001-10-14 17:34, schreef Desiree:
wat de mensen hierboven zeggen komt eigenlijk allemaal neer op wat je instructrice zegt. doen dus wat ze zegt, anders leer je niets bij.


je moet ALTIJD naar je instructeur luisteren anders kun je net zo goed geen les nemen en leer je ook nooit rijden.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:56

Ik doe als sonja nooit voortdurend kloppen stomt je pony alleen maar vanaf gewoon een stil afhangend been met een kuitspier die je aanspant moet voldoende zijn zoniet nog een keer herhalen voor het geval jij of paard de hulp niet goed gaf/begreep en anderes meteen een tik met de zweep achter de kuit

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:09

Mijn pony is liever lui dan moe, maar ik ook... Dus ik laat me niet verleiden tot heel hard knijpen of kloppen, ik merk dat ik steeds consequenter wordt, maar dat het per dag verschilt hoeveel effect het heeft. Regelmatig als ik op mijn pony stap nadat een verzorgster er net is afgestapt, moet ik hem eerst een paar tikken met de zweep geven, dan hebben ze dus te veel geknepen of geschopt en reageert hij minder op mijn been hulp. Blijft wel moeilijk hoor, echt consequent zijn... Ik leg been ligt aan, en soms knijp ik mijn kuit wat aan (of mijn hak, helaas ook nog wel, als ik mijn been optrek)

Moeilijk, goed rijden...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:00

Ben het met Kim (Nimber) eens, eerst eens gewoon kuitdruk (dus licht aansporen), en eventueel nog een keer voor het geval hij het niet begreep, maar bij geen reactie...
Dan meteen vlug een harde schop of een schop met tikje van zweep vlak achter de kuit.
Nou is het wel zo dat je op een manegepaard rijdt Pam, en sommige manegepaarden (niet allemaal) reageren niet zo snel als anderen, zijn wat afgestompt.
Dan is het goed om, bij geen reactie tijdens het aansporen, accuut er achteraan een schop te geven, zo van: "Wakker worden, ik bedoelde voorwaarts hoor!"
Als dit dan een paar keer gebeurd is (elke keer op dezelfde manier handelen!) zal hij uiteindelijk weten dat Pam met zacht aansporen inderdaad metéén voorwaarts bedoelt, en niet pas na tien kleine schoppen... en drie minuten verder...
Veel plezier met lessen!

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:55

Je kan beter niet constant klopjes geven want dan reageert ie later helemaal niet meer. Ik druk meestal gewoon mijn been eraan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 00:13

De truc van een (kuit)hulp is naar mijn mening dat je hem de kans geeft ook te reageren. Als je continu druk geeft, wat maakt het voor je paard dan nog uit of ie wel of niet reageert?? probeer duidelijk een hulp te geven, en dan weer af te wachten wat je pard doet. De bedoeling is dat die hulpen steeds fijner worden. Als je een paard hebt wat slecht aan het been is, moet je dus niet steeds harder gaan knijpen, maar steeds beginnen met die hele subtiele hulp, en als hij daarop niet reageert pas corrigeren. Ik gebruik mijn benen een beetje op de western-manier, ik probeer in principe geen hulp te geven tenzij ik iets wil veranderen aan hoe mijn paard loopt. Dat vereist een behoorlijke spier-coördinatie trouwens...

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-01 20:07

tnx allemaal
ik zat fout (had ik op en gegeven moment ook wel door moest alleen ff kijken van waarom enzo Party!!)
gisteren zat ik namelijk op marieke en zoals ik rijd hielp dat ook niet ze viel een beetje terug.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 21:38

Citaat:
Op 2001-10-14 20:00, schreef Dorine:
Nou is het wel zo dat je op een manegepaard rijdt Pam, en sommige manegepaarden (niet allemaal) reageren niet zo snel als anderen, zijn wat afgestompt.
Dan is het goed om, bij geen reactie tijdens het aansporen, accuut er achteraan een schop te geven, zo van: "Wakker worden, ik bedoelde voorwaarts hoor!"


Ja, manegepaarden reageren waarschijnlijk echt niet op even je kuit aanspannen, daar moet je wel wat harder voor aansporen, die zijn natuurlijk idd afgestompt.
Maar met Bolivia moet ik het dus zo doen, kuit aanspannen, reageert ze niet nog een keer, reageert ze weer niet sporen gebruiken.