Geleidt hout stroom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Geleidt hout stroom?

ja
4 (8%)
nee
29 (59%)
ja, als het nat is
16 (32%)

Totaal aantal stemmen: 49


Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Geleidt hout stroom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 22:39

We hebben laatst met scheikunde gehad dat alleen koolstof als niet metaal geleid. maar wat hebben die potjes en andere plastic dingen bij paaltjes in het weiland dan voor nut?
Tha_Niekje en ik hebben er al een hele discussie over gehad, volgens mij geleid het wel en volgens haar niet! Haha!
Laatst bijgewerkt door Sting op 30-10-03 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:43

Hout geleidt géén stroom. Wikkel maar es stroomdraad om een paal zet er stroom op en pak de paal vast. Wedden dat je geen schok krijgt!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:43

Nee. Zeker niet. Alleen misschien als het zeik en zeik nat is.
Die plastic paaltjes zijn juist niet geleidend om te zorgen dat de stroom niet weglekt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:46

Het antwoord zit in de vraag. Steek het maar eens in de brand. En wat houd je over??? Oa. CO2 = koolstofatoom met twee zuurstofatomen.
Trouwens als zij zegt dat hout stoom niet geleid kun je ook de proef op de som nemen en met een droog stokje in de hand haar de stroomdraad aan laten raken. (hahahaha)

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:49

Nee *spreekt uit ervaring*

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 22:53

Maar wat heeft het dan voor nut om van die plastic dingetjes aan de paaltjes vast te timmeren, je zou het er dus net zo goed omheen kunnen wikkelen ? Verward Vind ik een beetje vreemd?

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 22:55

Sjimmy schreef:
Nee. Zeker niet. Alleen misschien als het zeik en zeik nat is.
Die plastic paaltjes zijn juist niet geleidend om te zorgen dat de stroom niet weglekt.


Dus het kan dan wel weglekken? Kijk ik snap ook dat het niet net zo goed geleid als ijzer ofzo, maar het word dus wel minder als je het gewoon aan een paaltje vastmaakt?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:58

Nee, hout geleidt niet!

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:01

Droog hout geleidt geen stroom, wel als het nat is. (spreek uit ervaring, had ooit eens van die houten klompen aan (zijn blijkbaar altijd een beetje vochtig omdat je nog over van alles en nog wat loopt) en dacht dat stroom niet door zo'n klomp kon. Nou mooi wel, ik kreeg mij toch een schok toen ik hem tegen het schrikdraad hield)
Vaak zijn houten palen vochtig, dus kan er dan een groot verlies van de spanning optreden als er geen isolatieschroefjes of plastic paaltjes worden gebruikt.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:02

Zie je, had ik dus wel een beetje gelijk Tong uitsteken

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:03

Mensen die Ja stemmen moeten een keer extra lessen Natuurkunde volgen....

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:05

Maar als het nat is geleid het wel zeggen ze hierboven (en trouwens ik doe N en G en heb genoeg natuurkunde, maar heb nog nooit iets hierover gehad)

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:07

Dat komt omdat water een hele sterke stroomgeleider is. Daarom moet je met onweer ook nooit op/in het water zijn, want als het dan in het water slaat loopt het niet goed met je af...

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 23:09

Als je het zo bekijkt, best logisch, dus als het vochtig is geleidt het wel, en anders niet. Had ik ook op kunnen komen Haha!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:14

Droog hout is een goede isolator maar nat hout niet.
Dat geleidt dus stroom. Zelfs nat plastic geleidt stroom.
Vandaar dat je als het regent en je pakt zo'n plastic isolator vast je toch een opdondertje krijgt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:26

Klopt, dus Tha_Niekje heeft gelijk Tong uitsteken

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:33

Sting schreef:
Maar als het nat is geleid het wel zeggen ze hierboven (en trouwens ik doe N en G en heb genoeg natuurkunde, maar heb nog nooit iets hierover gehad)


Het hout geleidt dan niet, dat doet het water, dat is een goede geleider, niet het hout..

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:36

Hout ZELF geleid zeker geen stroom.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:14

Flutterby schreef:
Mensen die Ja stemmen moeten een keer extra lessen Natuurkunde volgen....


Kom maar op met je lessen natuurkunde dan. Dan zal ik jou even een paar staaltjes statische elektriciteit mee laten maken om je hele onderbouwing zo lek als een mandje te schieten.
Het punt is niet of hout geleid, strikt genomen doet het dat niet, maar bij schrikdraad wordt hoogspanning gebruikt, zo'n 3000 - 5000 Volt. Bij dat soort spanningen gaan er hele andere factoren een rol spelen, verkolen van het hout is er daar een van. Luchtdoorslag en kruipwegen zijn er nog een paar en vergeet de diëlectrische constante niet, die kan je leuk parten gaan spelen.
Sorry, vakidioot.....

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:48

Hout zelf geleid geen stroom maar als het nat word dus wel. Want hout is poreus en het water gaat in de porien van het hout. Water is een zeer goede geleider en nat houd geleid dus wel. Neem maar eens een takje als het regent en hou die tegen de stroomdraad je zal het wel mereken Haha!
Ik heb niet voor niets een A2 elektro mechanica
Whahahahaha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 01:07

ik heb geen antwoord gegeven op je vraag of hout dan wel of niet geleid...
heb daar geen flauw benul van en wil het ook niet weten... Lachen

maar weet wel uit ervaring...
draai je stroomdraad (lint of wat dan ook) om een paal dan heeft je gehele stroomcircuit niet de spanning de je verwacht....(oorzaak: geen idee, weten: gemeten)
Als we ervan uit zouden gaan (even puur theoretisch of dit dan berust op de waarheid, wil me er niet in verdiepen) dat hout alleen geleid als het nat is:
wie verteld me dan wanneer het hout echt droog is.....
In ons land regent het of in ieder geval is het vrij vochtig, dus....

En wat, volgens mij, de kunststof isolatoren als doel hebben is geen geleiding onder wele omstandigheid dan ook (nat weer cq droog weer, vocht van de grond ontrekken enz) En volgens mj durt het zeer lang voor hout volkomen droog is... (je zou het zelf kunnen uitesten met een afgestorven takje en die tegen het schrikdaad kunnen houden (wat weer factoren meebrengt, oa schoeisel enz)

maw mijn logische (ahum) conclussie is: neem het zekere voor het onzekere gebruik de isolatoren en mij zal het worst wezen of de palen dan wel of niet en wanneer geleiden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 03:48

Natte houten palen geven gewoon vervelende schokjes Lachen wanneer ze in aanraking komen met een op spanning staande draad. Vast het vocht, want hout geleid nu eenmaal niet zo best.

Maar wat anders voor de natuurkunde experts hier ... om wat te voelen moet er toch een soort stroom/aarde verbinding zijn ??
Rubber geleidt zeker niet.. daar zal iedereen het mee eens zijn neem ik aan, maar wanneer ik op rubberlaarzen mijn draad aaraak krijg ik toch mooi wel een lel ! Hoe zit dat dan ??

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 10:49

Da weet ik ook niet, goede vraag Haha!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:22

hout geleid niet.
maar als je de draad zonder issolator aan de paal maakt raak je stroom kwijt. weet ook nie hoe dat komt, maar weet uit ervaring dat het wel zo is. wij controleren ook af en toe of er niet teveel takken/struiken tegen de stroomdraad aanzitten, omdat dan de stroom op de draad minder word.
misschien omdat hout/struiken toch altijd een beetje vochtig zijn en zo dus toch stroom geleiden?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:54

ikke"]
[quote="Flutterby schreef:
Mensen die Ja stemmen moeten een keer extra lessen Natuurkunde volgen....


Kom maar op met je lessen natuurkunde dan. Dan zal ik jou even een paar staaltjes statische elektriciteit mee laten maken om je hele onderbouwing zo lek als een mandje te schieten.
Het punt is niet of hout geleid, strikt genomen doet het dat niet, maar bij schrikdraad wordt hoogspanning gebruikt, zo'n 3000 - 5000 Volt. Bij dat soort spanningen gaan er hele andere factoren een rol spelen, verkolen van het hout is er daar een van. Luchtdoorslag en kruipwegen zijn er nog een paar en vergeet de diëlectrische constante niet, die kan je leuk parten gaan spelen.
Sorry, vakidioot.....
[/quote]

Als vakidioot weet je dus ook dat bij schrikdraad het ampérage nhil is en er dus níets verkoolt bij een enkele overslag.
De koolstof in hout is niet vrij en niet van belang. Plastic is ook een koolwaterstofproduct en in de meeste samenstellingen een goede isolator.
Hoút is geen geleider, water wel. Zelfs de plastic piefjes kunnen in de regen last hebben van vonkoverslag en daarom is een goed ontwerp voor waterslagen rond de voet cruciaal. Die waterslagen houden een stukje vrij van druipwater. Dit is bij hout niet mogelijk omdat ongeschilderd hout op den duur doorweekt raakt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-10-03 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt