Vraagje Arbo-arts

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Vraagje Arbo-arts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:57

Ik moet binnenkort naar de bedrijfsarts van de Arbodienst vanwege langdurig ziekteverzuim.
Nu vertelde mijn baas dat ze daarnaartoe meegaat. Ik was met stomheid geslagen en heb op dat moment er niets over gezegd.
Is het normaal dat je baas meegaat naar je bedrijfsarts??? Verward
Ik vind het nogal een prive aangelegenheid en vind het niet prettig als ik heel mijn ziektegeschiedenis moet bespreken met mijn baas erbij.
Mag zoiets?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:27

Dat lijkt mij nogal raar hoor, een arts is prive! Ook al zou ze erheen gaan als controle dat je geweest bent en blijft in de wachtkamer zitten, dan nog is het vreemd Verward .
Laatst bijgewerkt door Jurga op 30-10-03 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:28

Volgens mij mag het niet.

Tegenwoordig overleggen ze wel veel met de baas maar er zijn altijd dingen die je wel tegen de arts durft te zeggen en niet tegen je baas.

Ik kom er nu regelmatig en heb ook dingen gezegd die ik dus niet tegen mijn baas heb gezegd. BV dat mijn baas zo te keer ging tegen mij toen ik kwam vertellen dan het wel eens lang ging duren voor ik weer kon werken. Je kunt dus aan je arbo-arts vertellen hoe de situatie met je baas is.

Mijn arbo arts vind ik een goede vent, neemt rustig de tijd voor je en overlegt goed.
In het begin ben ik wel wat onderschat maar dat was bij iedereen zo, maar nu gaat het goed.

Bel ze anders even op en vraag hoe het zit.
Zij kunnen dan weer contact opnemen met je baas.

Ik heb een beetje het gevoel dat je baas je niet gelooft nu ze mee wil.
Dat gevoel ken ik.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 20:45

Ik vind het ook erg vreemd.
En dat ze me niet gelooft kan best hoor, maar toen ik door haar voorganger ben aangenomen heb ik duidelijk vermeld wat ik "mankeer".
Ik heb de brief met de oproep nog niet gehad maar denk dat ik dan even die arts opbel of zoiets gebruikelijk is?

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:48

Hmm wel vreemd zeg... Ik zou er ook even achteraan gaan als ik jou was!

Fenna :+:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:56

Nee hoor, volgens mij mag hij daar absoluut niet bijzitten.
Het is wel zo dat de arbo arts je baas op de hoogte stelt van wat je mankeert (bijvoorbeeld overspannen, rsi, pijn in je rug) en hoelang het minimaal nog gaat duren. Verder heeft zo'n arts gewoon z'n beroepgeheim, dus mag hij niet alles doorvertellen.
Ik zou absoluut contact opnemen met die arts en zeggen dat je er niet van gediend bent. Dat je graag wil komen, maar niet met je baas erbij.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:49

dat gaat je baas helemaal NIETS aan, dus WEIGEREN!!!!!!!!
de bedrijfsarts is "gewoon" een arts en DUS prive!!!!!!!!!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:30

Volgens mij hoef je dat heelmaal niet te accepteren.
Heeft je baas ook gezegd waaron dat ze er mee naar toe wil?
Als mijn baas zegt dat hij mee zou gaan, zou ik dat niet accepteren. Dan gaat hij maar mooi in zijn eentje. Maar samen met hem zou ik dus niet mee akkoord gaan.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 30-10-03 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:35

IngridM schreef:
dat gaat je baas helemaal NIETS aan, dus WEIGEREN!!!!!!!!
de bedrijfsarts is "gewoon" een arts en DUS prive!!!!!!!!!!

Ben ik helemaal mee eens en dat zal je arts ook zeggen ze krijgen evengoed wel verslag van je ziekte maar niet zo gedetailleerd!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:36

IngridM schreef:
dat gaat je baas helemaal NIETS aan, dus WEIGEREN!!!!!!!!
de bedrijfsarts is "gewoon" een arts en DUS prive!!!!!!!!!!


Precies! Ik vind het te belachelijk voor woorden dat ze dat uberhaupt ook maar durft te zeggen, erg vreemd hoor.

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:13

Niet doen hoor!! Is ook helemaal niet gebruikelijk , jij gaat lekker naar de arts en je baas krijgt na een paar dagen keurig netjes een verslag en vervolgplan op zijn bureau, die jij sámen met de arbo hebt afgesproken!

Sterkte OK dan!

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:20

De arboarts is er om te bemiddelen tussen jou en je baas en om te zorgen datje zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Wees wel voorzichtig wat je tegen de arboarts zegt dit kan soms wel nare gevolgen hebben als de arbo arts niet helemaal netjes is.

Zou bellen met de arboarts en het vertellen wat de bedoeling is.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:27

WHOOAAAAAAAAAA stop met steigeren. Als ik dat zo lees, dan gaat het niet om een gesprek patient-arts, maar gewoon om een reïntegratieplan-opzet in een driehoeksgesprek. Is heel normaal hoor. Je wilt toch immers weer aan het werk? In dat gesprek wordt gekeken wat er gedaan kan worden om jou zo snel en goed mogelijk weer in het arbeidsproces te betrekken. Eventueel op arbeidstherapeutische basis, of met aanpassingen in werkzaamheden en/of voorzieningen.

Dit is geen bemoeizucht van je baas of ontrouw van de arts, maar een wettelijke verplichting die voortkomt uit de Wet Verbetering Poortwachter. De invulling van het opzetten van het reïntegratieplan is vrij, maar als ik dat zo lees gaat je bedrijf daar (gelukkig) verstandig mee om.
In dat gesprek zullen overigens geen al te vertrouwelijke gegevens besproken worden, dat hoef je natuurlijk ook helemaal niet te doen.

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:29

Sonja, je bent me precies voor. Ik lees dit echt met stijgende verbazing. Je hoort contact met je werkgever te houden en dit inderdaad in combinatie met de arbodienst om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Hetzij in je huidige werk, hetzij in een andere functie en desnoods bij een andere werkgever. Dit klinkt bijna alsof je je wil verstoppen en dat is ook weer niet bevorderlijk.

Ik zie beide kanten van de tafel en ik moet eerlijk zeggen dat, zeker bij kleine werkgevers, de gemiddelde werknemer zich veel meer misdraagt dan de werkgever ook maar ooit zou kunnen, omdat de werknemer een hoop bescherming geniet en de werkgever niet.

Maak je niet te druk over dat gesprek en probeer er samen met je werkgever wat van te maken. Mocht je namelijk dusdanig arbeidsongeschikt zijn dat je uiteindelijk recht zou hebben op een WAO-uitkering en je hebt niet meegewerkt aan enige vorm van reïntegratie, dan krijg je daar bij de toekenning van je uitkering problemen mee!

Overigens vind ik het heel vreemd dat de arbodienst je niet gedegen op de hoogte heeft gesteld van dit soort dingen. Nu ontstaat er bij jou paniek om niets en dat is gewoon een fout van die arbo. Ben benieuwd of arbodiensten ooit nog eens echt klant- en patiëntgericht gaan functioneren...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 16:08

Ik heb vandaag de brief met de oproep gehad, het is een uitnodiging voor het verzuimspreekuur. Ik heb dan een gesprek met Dhr.........Bedrijfsarts.
Er staat verder niets dat mijn werkgever er ook bij aanwezig zal/moet zijn.
Ik zal hier maandag eens over bellen.

Ik heb niets te verbergen hoor voor mijn baas, ik vind het alleen niet prettig om mijn ziektebeeld met haar erbij te bespreken. Verder is het een heel groot bedrijf en werk ik er maar 4 uur per week, als bijbaantje. Ik ben bang dat ik zittend werk moet gaan doen of dat ik ontslagen wordt. Ik werk er al 2 jaar en heb een contract voor onbepaalde tijd, als ze geen passend werk hebben kunnen ze me er dan uitgooien??

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 16:21

Citaat:
als ze geen passend werk hebben kunnen ze me er dan uitgooien??


NEE!

Ze kunnen/mogen je niet ontslaan omdat je ziek bent.(anders had ik er zelf allang uitgelegen).

Hoe het verder gaat als je daar niet meer kunt werken weet ik zelf ook nog niet. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje (betreft wel een fulltime baan) en ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat werken straks en hoe je het moet doen met een andere baan zoeken.
Je hebt immers wel en stempel(ikke dan een hernia) op je lijf Boos! .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:10

sanne222 schreef:
Ik heb vandaag de brief met de oproep gehad, het is een uitnodiging voor het verzuimspreekuur. Ik heb dan een gesprek met Dhr.........Bedrijfsarts.
Er staat verder niets dat mijn werkgever er ook bij aanwezig zal/moet zijn.
Ik zal hier maandag eens over bellen.

Ik heb niets te verbergen hoor voor mijn baas, ik vind het alleen niet prettig om mijn ziektebeeld met haar erbij te bespreken. Verder is het een heel groot bedrijf en werk ik er maar 4 uur per week, als bijbaantje. Ik ben bang dat ik zittend werk moet gaan doen of dat ik ontslagen wordt. Ik werk er al 2 jaar en heb een contract voor onbepaalde tijd, als ze geen passend werk hebben kunnen ze me er dan uitgooien??


en dus dames heeft dit niets met reintegratie te maken als ik het zo begrijp!!!!!!! Trouwens.............bij ons........hebben we reintegratiegesprekken met ALLEEN de bedrijfsasrts en DIE stuurt verslag naar de werkgever dus.........

als het wel over reintegratie gaat staat het hier niet duidelijk..l.

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:01

Mijn moeder werkt bij de arbodienst en die zegt dat je dan bijv. je werkgever mee kan nemen en het medische gedeelte (dus geschiedenis over jezelf) alleen met de bedrijfsarts te bespreken en daarna een praatje met z'n drieën over het verzuim op je werk.
Als ze geen passend werk voor je hebben kunnen ze je niet ontslaan zomaar, dan blijf je gewoon ziek...

Succes!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:42

IngridM"]
[quote="sanne222 schreef:
Ik heb vandaag de brief met de oproep gehad, het is een uitnodiging voor het verzuimspreekuur. Ik heb dan een gesprek met Dhr.........Bedrijfsarts.
Er staat verder niets dat mijn werkgever er ook bij aanwezig zal/moet zijn.
Ik zal hier maandag eens over bellen.

Ik heb niets te verbergen hoor voor mijn baas, ik vind het alleen niet prettig om mijn ziektebeeld met haar erbij te bespreken. Verder is het een heel groot bedrijf en werk ik er maar 4 uur per week, als bijbaantje. Ik ben bang dat ik zittend werk moet gaan doen of dat ik ontslagen wordt. Ik werk er al 2 jaar en heb een contract voor onbepaalde tijd, als ze geen passend werk hebben kunnen ze me er dan uitgooien??


en dus dames heeft dit niets met reintegratie te maken als ik het zo begrijp!!!!!!! Trouwens.............bij ons........hebben we reintegratiegesprekken met ALLEEN de bedrijfsasrts en DIE stuurt verslag naar de werkgever dus.........

als het wel over reintegratie gaat staat het hier niet duidelijk..l.
[/quote]

Ik heb ook al een jaar een "relatie" met mijn bedrijfsarts en bij geen een gesprek tussen mij en hem is de werkgever aanwezig geweest.. het scheelt misschien dat wij een eigen arts hebben voor ons bedrijf maar na elk gesprek kreeg ik keurig een verslag thuis die dus ook naar je werkgever toe gaat.
V.w.b. de wet poortwachter, moet je idd om de tafel gaan zitten om je ziekte verloop te bespreken. Wij hebben dat niet gedaan maar iedere week had ik wel contact met mijn werkgever. Dit kan dus ook worden gezien al de "verloop" van je ziekte.
Ik heb een maand geleden de uitnodiging gehad om mijn wao verslag te bespreken cq maken en zelfs daar was mijn werkgever niet bij aanwezig.
Wel is mijn nieuwe manager (die er nu 2 maanden zit) een gesprek aangevraagd en gehad met de arboarts om te vragen wat ik nou mankeerde en wat het was en daar is hij wel veel wijzer van geworden.... (ik had ook nog wel wat boeken voor hem gehad hoor hahahaha)

Dus als ik jou was zou ik weigeren als je idd zoals ik begrijp een verzuimgesprek heb met hem want daar hoeft een werkgever niet bij aanwezig te zijn en als je twijfelt dan neem je even contact op met de arboarts.... Wat ik altijd een nadeel vind is dat als je geen vaste arts heb je altijd maar heen en weer gegooit wordt tussen -tig artsen.... ziek wordt je daarvan... (oh nee dat was je al)...

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:36

Cowgirl schreef:
Citaat:
als ze geen passend werk hebben kunnen ze me er dan uitgooien??


NEE!

Ze kunnen/mogen je niet ontslaan omdat je ziek bent.(anders had ik er zelf allang uitgelegen).

Hoe het verder gaat als je daar niet meer kunt werken weet ik zelf ook nog niet. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje (betreft wel een fulltime baan) en ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat werken straks en hoe je het moet doen met een andere baan zoeken.
Je hebt immers wel en stempel(ikke dan een hernia) op je lijf Boos! .

NEE!

Ze kunnen/mogen je niet ontslaan omdat je ziek bent

Helaas is dat niet zo ze mogen je ontslaan, maar dat is pas na twee jaar en als het niet mogelijk is om een reïntergratie plan op te stellen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, aliida, aniek_joefy, Anne., Anomien, Bianca_v_s, Drico, Esther, Inney, kosseh, Maanon_, MagicBullet, Pellelilly, Pferdchen, RianC, Tomboy0, Vuri, Westhof, xelle, xLiez, xRaisin en 53 bezoekers