Binnenteugel compleet los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:36

beppies schreef:
Ik ken het principe en als het gaat (voorbeelden van andere) dan werkt het super. Ik probeer het ook niet zozeer omdat ik problemen heb met een binnenteugel maar met mijn linkerhand. Links omrijden gaat dus goed maar owee als ik rechtsom ga dan kom ik in de problemen. Iemand die hier een tip voor heeft misschien????


Hebben wij hetzelfde paard???? Haha! Dat lijkt verdacht veel op Imker...
Ik rijd nu ook veelal op de buitenteugel en dat gaat nu super!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:47

donkerbruine ruin, 1.78, 4 jaar en mijn grootste knuffel, nee hoor niet hetzelfde paard (er is er maar een zo lief zo mooi zo groot zo... Haha! ) geintje!!!!

Ne zonder flauwe kul, linksom gaat het goed (meestal dan), kan mijn linkerteugel redelijk loslaten en pak dan zelf ook niet vast. Maar zodra ik rechtsom ga rijden, dan neemt hij de linkerteugel brengt zijn hoofd naar rechts, buigt alleen het hoofd en niet zijn hals, laat staan zijn lijf, ik moet dan inkomen links, echt balen want ben dan zo het werk op de linkerhand kwijt. Krijg het wel weer terug hoor maar moet dan toch even flink doorzetten.

Gisteren dacht ik en nu een flinke tik erbij je moet maar luisteren, zat bijna tussen de regeninstallatie met mijn helmpje, gevolg durfde met name mijn linkerhand niet te ontspannen, had zo iets van kop omhoog houden voor het geval dat. Ben het blijven proberen maar bleef zelf veel te gespannen. Ik hoop echt eens een goede tip te krijgen om dit probleem op te lossen......

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:26

Jenny10 schreef:
Ik geloof niet dat dit iets is dat ik zonder les uit zou gaan proberen. het principe begrjip ik wel, maar ik zou het alleen gebruiken om een te straffe binnenhand af te leren. Als je hier nu zelf mee gaan stoeien, heb je waasrchijnlijk over een maand een heel straffe buitenhand en een even groot probleem!
Een paard hoort op 2 teugels te zijn en geeft na op gelijke druk! Het meest belangrijke van nageven is dat je zelf ook nageeft op beide teugels!

neeh noor,
want teveel buitenteugel, gaat ie protesteren dus dan weet je ook meteen dat je dat niet goed doet. En zeer waatschijnlijk zal ie dan naar buiten gaan lopen. Je hebt gelijk dat een paard over 2 teugels hoort te lopen, maar als de ruiter dat niet of moeilijk kan houd het op. En zoals ik al zei een paard leert snel en kan bij kleine dingetjes al compleet omslaan en vast gaan zitten op de binnenkant.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:30

Citaat:
Ne zonder flauwe kul, linksom gaat het goed (meestal dan), kan mijn linkerteugel redelijk loslaten en pak dan zelf ook niet vast. Maar zodra ik rechtsom ga rijden, dan neemt hij de linkerteugel brengt zijn hoofd naar rechts, buigt alleen het hoofd en niet zijn hals, laat staan zijn lijf, ik moet dan inkomen links, echt balen want ben dan zo het werk op de linkerhand kwijt. Krijg het wel weer terug hoor maar moet dan toch even flink doorzetten.

als ik het goed begrijp dan draait ie zijn hoofd naar binnen, dus niet kantelen, wat je dan kan proberen is om gewoon een keer een beetje inwerken op de buitenteugel en dan lucht te geven. dit proberen te doen zodat ie jou hand gaat zoeken. Gewoon een keertje er doorheen kneden. Maar nooit trekken. Mocht het niet lukken, kan je eens proberen of ie lager wel jou teugelvoering wil aannemen.
veel suc6.

Saar4
Berichten: 2348
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:28

Ik voel me na het lezen van dit topic echt een buitenbeentje. Kan iemand mij uitleggen waarom je nou op die buitenteugel rijdt? Ik doe het namelijk nooit. Bloos
Als ik een wending in wil knijp ik even in mijn binnenhand. Zodra mijn paard reageert laat ik los. Reageert ze niet gelijk dan herhaal ik mijn hulp. Mijn buitenteugel leg ik alleen tegen de hals als ze over haar buitenschouder wegvalt. Verder doe ik er niets mee. Ik heb op beide teugels evenveel gewicht.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:57

Hoi,
de rede om over de buitenteugel te rijden is, dat je paard recht loopt. op het moment dat je je paard over de binnenteugel naar binnen trekt draait de kont naar buiten, valt door je buitenbeen heen, buigt de hals veel te veel in en je doet je paard zeer in de mond. Stel je voor dat iemand links naast je loopt en die trekt je aan je arm de bocht om naar links. Wat gebeurt er, je wankelt en staat niet meer stabiel. Nu gaat diezelfde persoon met een arm achter jou langs en pakt je rechter schouder. en duuwd jou hiertegen de bocht door. Wat gebeurt er, je maakt je eigen draai en blijft dus stabiel.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:20

goed uitgelegt Barvrouwke. Voor mij is het heel duidelijk. Ik denk er dan zelf ook zo over.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 00:23

beppies schreef:
Ik ken het principe en als het gaat (voorbeelden van andere) dan werkt het super. Ik probeer het ook niet zozeer omdat ik problemen heb met een binnenteugel maar met mijn linkerhand. Links omrijden gaat dus goed maar owee als ik rechtsom ga dan kom ik in de problemen. Iemand die hier een tip voor heeft misschien????


en mijn springinstructeur - jou welbekend - gebruikt dit ook heel vaak in de les om te controleren of ze mooi op de buitenteugel door de wending lopen en om het binnenbeen gebogen blijven *LOL*

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:39

ik kan mn linkerhand niet ontspannen, mijn paard zit daardor ook links vast en ze probeert alleen maar naar links te kijken enzo... maar ik weet niet hoe ik dit moet oplossen Verward

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:51

Barvrouwke, bedankt voor de tip.

Lielle ken je instructeur heel goed, weet precies wat je bedoeld, maar mij lukt het niet. Afgelopen woensdag heeft instructeur een deel van mijn les overgenomen, was veel te bang nu eens echt vliegles te krijgen. Salvador ging even flink in verzet, bleef in eerste instantie bokken en slaan naar zweep maar gelukkig kreeg betreffende spring instructeur hem erdoor heen en na wat aanwijzingen van mijn instructrice (wordt verwarrend zo), lukte het hem wel Verward , ik was zo trots op eigenaar en paard maar was toch wel een beetje ongelukkig over mezelf Bloos . Nou ja ik weet dat het niet eenvoudig is om zo'n jong groot paard te rijden, maar ik heb er zoveel plezier (eindelijk weer) in en ik denk maar zo de volhouder wint OK dan!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:13

ga je PB-en Haha!

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:40

ik moet ook mijn binnenteugel in een boogje laten hangen, omdat ik anders teveel druk op mn binnenteugel heb, en daardoor wordt het binnenachterbeen inactief. Maar ik moet zeggen dat ik het een goed methode vindt, maar best moeilijk, omdat ik steeds onbewust stelling ga vragen met mn binnenhand, en dat is nou net niet te bedoeling, van die rijmethode. Maar het gaat steeds beter!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:21

Bij sommige paarden doe ik het wel. Ik heb nu eentje die zich rechtsom aan de binnenhand vast zet en haar probeer ik nu te rijden met losse binnenteugel. Moest even tot haar doordringen en het helpt!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:59

Sjuimpje schreef:
Pegassa,
het loslaten is zeker een goede oefening,
alleen ik ben er geen voorstander van om zo een hele training door te rijden.
Liever controleer ik af en toe even, om te controleren en ook aan te moedigen om zo luchtig mogelijk te rijden.



Nee Sjuimpje dat bedoel ik ook niet. Ik zie het slechts als oefening zeker voor de onervaren ruiter die zich steeds vastzet op de binnenhand.
Uiteindelijk zal het paard op een constante aanleuning van BEIDE teugels moeten gaan anders kun je het recht richten ook wel vergeten. Mensen doen teveel met hun handen en te weinig met zit en benen.

Zelf rijd ik uitsluitend Arabische Volbloeden en realiseer me dat je bij de meeste warmbloeden méér druk op de teugels kunt nemen. Een Arabier pikt het simpelweg niet als je hem vastzet, dan worden ze furieus en onstuurbaar. Wel een voordeel want dan leer je het als ruiter wel heel snel af. Warmbloeden hebben over het algemeen wat meer incasseringsvermogen waardoor het probleem vaak te laat wordt opgemerkt. De paarden zijn dan vaak al scheef gereden en krijgen zelfs klachten in nek, hals en rug.......

Leer de ruiter eerst een onafhankelijke en correcte zit alvorens men aan een paardenmond mag komen....maar ja....dat is mijn persoonlijke mening.

Groetjes

Pegassa

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:03

Toen ik van de manegepaarden overging naar mijn eigen paardjes, merkte mijn instructrice meteen dat ik veel te veel aan mijn binnenteugel zat te trekken. Zij heeft mij toen een tijdje alleen op mijn buitenteugel laten rijden, en tot de dag van vandaag heb ik daar profijt van.
Sinds die lessen kan ik mijn paarden veel beter rijden. Zelfs nu ik vier jaar niet gereden heb, en sinds een maand weer begonnen ben voel ik dat deze lessen me nog altijd een houdgreep geven. Ook ik zal het rijden met de losse binnenteugel nu niet een hele training doen, maar het is een mooi controlemiddel. Ik denk dat het voor veel ruiters een goede training is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:26

Binneteugel helemaal los lijkt mij niet goed. Je bent dan toch de hele aanleuning kwijt. Binnenteugel ontspannen tijdens de wendigen is wel belangrijk.

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:29

Ik denk dat het geen kwaat kan, je kan dan even goed op de been hulpen rijden Ik heb het vandaag ook even geprobeerd ik rij net een week op hem en hij reageerd nog niet echt super doe wel mijn best

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:45

Heej, bij ons is het al jarenlang 'binnenbeen-buitenteugel'!! Dat systeem werkt perfect. Maar dan moet je niet zoals ik een linkerhand welke graag de binnenteugel even vastpakt. Of op een ex-manegepaard rijden die heeel graag met de binnenteugel gestuurd wil worden! De gevolgen zijn vaak duidelijk: teveel druk op links, niet voor het linkerbeen, naar binnen vallen etc.Uiteraard probeer ik dit te voorkomen door mijn linkerhand steeds naar voren te doen en d´r met m´n binnenbeen tegen die buitenteugel aan te drijven (zo heb ik het geleerd). Maar dan gaat ze in protest, tot steigeren aan toe. Of ze stelt naar rechts en loopt naar buiten weg. Hoe los je dat dan op? Verward

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:14

Ragne schreef:
Heej, bij ons is het al jarenlang 'binnenbeen-buitenteugel'!! Dat systeem werkt perfect. Maar dan moet je niet zoals ik een linkerhand welke graag de binnenteugel even vastpakt. Of op een ex-manegepaard rijden die heeel graag met de binnenteugel gestuurd wil worden! De gevolgen zijn vaak duidelijk: teveel druk op links, niet voor het linkerbeen, naar binnen vallen etc.Uiteraard probeer ik dit te voorkomen door mijn linkerhand steeds naar voren te doen en d´r met m´n binnenbeen tegen die buitenteugel aan te drijven (zo heb ik het geleerd). Maar dan gaat ze in protest, tot steigeren aan toe. Of ze stelt naar rechts en loopt naar buiten weg. Hoe los je dat dan op? Verward


Wanneer ze zo door je binnenbeen heenvalt, direct sterk contact op je buitenteugel nemen en evt een beetje inwerken en binnenbeen erbij, die je begrenst met je buitenbeen. Naar voren drijven en tegelijkertijd inhouden op je knieen. Het is eff een doorrij proces waar je als je consequent ben het er zo doorheen heb. Mocht ze nou echt zwaar irritant zijn even een kleine ophouding op de binneteugel geven waarbij je meteen weer lucht geeft.
Veel sucses