Chess heel erg buitenadem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 17:30

Tja, hoe moet ik dit ff uitleggen.
Vrijdag toen ik Chess had gereden was hij vrij snel al buiten adem en duurde het ook lang voordat hij weer op adem was, maar hij wil nog wel steeds door draven dus niet dat hij dood moe is. Vandaag was precies het zelfde het heeft een uur en 10 min. geduurd voordat hij weer helemaal normaal ademde.
En ik rij hem steeds vaker dus zou je denken dat hij een betere conditie krijgt, maar dat lijkt er dus niet op.
Dinsdag ga ik z'n temperatuur opnemen misschien dat ik daar wat wijzer van wordt.
Weet iemand misschien wat hij heeft?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:54

Zo als ik dat hoor lijkt hij een probleem te hebben met zijn luchtwegen. Heb je hem recent nog horen hoesten? Heeft hij neusuitvloeing? Het lijkt mij verstandig om zijn koorts op te nemen. Verder zou ik dus alleen maar stappen met hem, het is niet normaal dat een paard ruim een uur nodig heeft om op adem te komen. Als ik jou was zou ik iig ook even advies vragen aan de DA. Succes

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:06

Zou het door de vacht kunnen komen? Bij ons op stal heeft een paard het heel erg benauwd maar dat komt odat hij heel dik in het haar zit en het weer op zich nog erg warm is voor de tijd van het jaar. Misschien is dat bij jou ook het geval?

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 18:06

Ik ga dus idd zijn temperatuur opnemen.
Maar voor de rest gedroeg hij zich heel normaal. Ik dacht ook al dat er iets met zijn luchtwegen moeten zijn. Ik zou graag willen dat de DA er naar zou kijken, maar ik denk niet dat de eigenaar daar op zit te wachten.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 18:08

Ja, Lara dat zou ook nog eens kunnen.
Maar een uur?
Als hij van mij wordt dan wordt hij ook voor een deel geschoren, het zal er dan wel niet uitzien maar het is wel beter en dan lekker een dek op.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:26

Een paard wat last heeft van z'n ademhaling hoeft niet heel erg ziek te zijn. Dat die zich dus normaal gedraagt zegt niets. Het probleem van eigenaren en veeartsen ken ik, maar een advies vragen kost niets. De vacht lijkt mij niet zo heel logisch, de meeste paarden zitten nog niet zo heel dik in hun vacht en daarbij kreeg chess er volgens mij vrij plotseling last van.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 18:35

Ja het kwam wel plotseling.
Ik hoop zo dat het niet iets ergs is.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:36

Op dit moment heerst er een `onschuldig`virus onder de paarden.
Wil je weten of je paard dit virus heeft,dan doe je zijn mond open, terk zijn tong naar de zijkant en kijk onder de tong of er blaarsjes zijn. Zo ja, dan heeft je paard dit virus. Er kan koorts en/of verhoging, kortademigheid en zeten als verschijnsel optreden. Volgens de veearts hoeft hier niets aan gedaan worden, tenzij de koorts langer dan twee dagen aanhoud. Het duurt een paar dagen eer je paard weer vlot/normaal op adem is na het werk.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 18:41

Ik had vandaag wel naar zijn tandvlees gekeken, of dat nog wel de goeie kleur had. Maar ik had niet echt blaasjes gezien maar ik heb ook niet zo goed op zijn tong geled.

Dit topic mag worden verwijdert of er mag een slotje op want ik heb er ook 1 bij medisch staan.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 18:45

hai,
ik heb dat een jaar geleden ook bij mijn paard gehad (deze symptomen) en toen bleek dat ze bloedwormen had. ik zou gewoon even langs de dierenarts gaan voor de zekerheid.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:09

wat vervelend zeg idd de da vragen. het kan ook door de vacht komen maar een uur is zeeeer lang

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:21

Meteen naar de dierenarts gaan. Ik wil je niet ongerust maken maar Julius had hetzelfde. had geen koorts. alles zag er nog goed uit. Zijn hartslag was alleen veel te hoog en dat kon helaas niet meer goed komen. Ik heb hem toen moeten laten inslapen.

Hopenlijk is dat bij jou niet het geval.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-01 20:33

Ik zou hem heel graag naar de dierenarts willen hebben maar die eigenaar!
En zelf kan ik het ook niet betalen!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:43

Sam van mij had begin vorige week (of deze week Verward nouja, in ieder geval afgelopen maandag) ook zoiets. Lang kortademig, zweten op stal, en koorts. V-arts gebeld, die dacht aan een virusinfectie en ik moest de volgende ochtend nogmaals temperaturen. Toen was z'n temperatuur normaal. Weer v-arts gebeld, ik moest het in de gaten houden en (logisch) niet met 'm werken. Woensdag was de paardentandarts tevens v-arts bij ons, die zag aan de blaasjes in z'n mond (zie bericht chrico) dat hij idd een virus infectie had, of had gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 42 bezoekers