vast in de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-01 19:22

ik vind het leuk vragen te stellen over paarden waar ik op reed Haha!
Roma is vast in haar rug ofzoiets, ze is ook niet nageeflijk omdat ze dat niet kan. Hoe verhelp je dat? (correct me if i'm wrong)

eva'tje
Berichten: 83
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:44

veel lang en laag rijden. En na het rijden insmeren met bijvoorbeeld favorite fluidum.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 19:49

Als een paard niet nageeflijk is, dan is dat meestal omdat hij vast zit in de rug. De spieren in zijn rug zijn dan kort en stijf. Jij moet ze stretchen zodat ze langer worden. je kunt cavaletti balkjes neerleggen en daarover draven. daar wordt een paard soepeler van in de rug. en inderdaad rond en diep instellen, maar als hij niet nageeflijk is, zal dat niet meevallen. daarom zou ik hem een paar keer flink bijzetten aan de longeerlijn, m.b.v. een gogue. en dat hij dan ook echt heel laag komt te lopen met zijn hoofd. Dan wordt hij wel soepeler.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 10:40

Wel oppassen niet te veel en te lang te vragen! Als jij heel stijf bent, dan kun je ook niet in een keer die spieren stretchen, dat gaat heel langzaam en voorzichtig, aners krijg je scheurtjes in de spieren en wordt je paard nog stijver van de spierpijn (die die toch al zal krijgen) Paar minuutjes maar, en niet te diep en laag in een keer, rustig opbouwen en veel ruimte geve om weer bij te komen van de spierpijn!

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 17:01

Mijn pony zit ook een beetje vast maar dat gaat nu al weer stukken beter, maar je moet inderdaad longeren,balkjes lopen, maar als je aan het rijden bent en je wil hem zo laag mogelijk hebben lopen en het lukt niet zal ik er geen slof of zo aan zetten dat heb ik duz ook gedaan en ik was alles kwijt ik ging weer met mijn handen rijden en ging helemaal mis, je kunt met rijden ook lekker veel voltes rijden volte kleine groter maken, lekker veel draaien links en rechts om niet alleen links om want dan zit ie straks rechts vast! je kunt ook een soort trainingschema maken:
maandag: longeren
dinsdag: balkjes lopen+hindernisje springen
woendsdag: rijden
donderdag: longeren
vrijdag: buitenrit maken of zo je moet ook een keer wat afleiding hebben
zaterdag: heeft ie vrij
zondag: ga je weer rijden

dit is een voorbeeld hoor veel succes en het is moeilijk om je paard weer los te krijgen!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:08

mijn paard had dat ook en wij hebben veel dubbele longe gelongeerd en de fysiotherapeut er elke week bij. En nu na 6 weken gaat t weer goed! Party!! *LOL*

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 23:02

fysio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:08

Misschien wel heel erg pietepeuterig, maar ik zou eerst willen weten WAAROM het dier vast zit in de rug, anders kun je niks zinnigs zeggen over het verhelpen van de kwaal.
Ik geloof nl. niet in symptoombestrijding, je kunt volgens mijn simpele geestje beter de oorzaak wegnemen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:04

paarden komen meestal vast te zitten doordat de mensen ze vast rijden sonja. Eigenlijk is dat heel banketstaaflig, maar het is ook waar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:22

Er zijn helaas nog meerdere mogelijkheden, bv een slechtpassend zadel, ongelijke spierontwikkeling, tocht in de stal, zelfs slechte hoefstand etc......

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:33

Dat is waar, maar vaak ligt het aan het rijden. Als je je eigen paard kent weet je ook wanneer hij ergens last van heeft en wanneer het gewoon aan het rijden ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:36

Lips are sealed ........ Helaas is dat bij aardig wat mensen uit deze omgeving niet het geval, heb ik het idee.....
Maar idd ligt het wel in heel veel gevallen toch aan de ruiter....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:57

Een slecht passend zadel is wel heel erg, maar inderdaad er zijn heel veel mensen die daar niet op letten. Heel dom dom dom want je rijd je paard er totaal onnodig mee naar de kl....
Maar je hebt ook veel mensen die hun paard vast rijden. Gelukkig doe ik dat niet! Pfieuw!

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:51

Helaas lag het bij mijn paard die ik net 5 weken heb aan zijn gebit! Zij had zulke haken op d'r kiezen dat t zeer deed en daardoor had ze alles in haar rug en nek vastgezet en daardoor ontiegelijk veel spierpijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:52

Idd ook een heel logische verklaring. Hadden ze bij de aankoopkeuring niet meteen het gebit nagekeken?

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:12

gelukkig heb ik haar door haar rug dus nog steeds op proef maar het gaat beter. morgen(vrijdag) word ze gekeurd! ik hoop dat het goed is!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:48

pam, je kunt de manier van rijden verandere, want vaak komt het door verkeerd rijden.

Daarna kun je ook nog masseren,.

groetjes Lara

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 21:39

Het gaat om een manegepaard in dit geval, dus ik denk dat Pam er zelf weinig aan kan doen.
Maar misschien dat ze tijdens de les kan vragen of ze bijv. over balkjes gaan draven, of dat ze vraagt aan de manege-eigenaar of ze samen met iemand een keertje het paard met bijzet mag longeren?
Niet teveel ineens inderdaad, maar toch dat het weer wat meer ontspannen leert lopen, laag en diep... wie weet.
Pam ik las dat je in de lente een tijdje een paardje ging leasen, nou dan zou ik er goed op letten dat je niet dit paardje least, tenzij je erg goed bent in het nageeflijk rijden enzo.
Liever een paardje leasen waarbij je dat goed kan leren, dan een paardje waar je niet zoveel van kan leren toch?
Veel succes nog met je lessen!

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-01 19:16

idd ik vind het wel leuk om te lezen wat er zou moeten gebeuren als het mijn eigen paardje was. wat ik alleen jammer vind is dat het overkomt alsof het inderdaad mijn paardje is en ik niet kan rijden en dat daardoor haar rug verkl**t is om het maar even hard te zeggen (jullie snappen wel wat ik bedoel) ik heb nog maar 2 keer op haar gereden.

dorine, ik ga denk ik een advertentie plaatsen op marktplaats, ik wil namelijk het liefst een pensionpaard huren zodat ik het idee heb wat ik kan verwachten, prive lessen zijn leuk en aardig, ik leer beter rijden maar ik leer er niet van wat ik kan verwachten met shiraz als ik die elke dag rijd volgend jaar (zeg ik het zo goed?)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 23:34

veel balkjes draven

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 11:55

veel figuren en balkjes lopen