[vd] Ok.. Je pony is bang voor de zweep.. ennu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

[vd] Ok.. Je pony is bang voor de zweep.. ennu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 22:51

Bobby is erg bang voor de zweep..
Dus die laat ik achterwege..
Hij probeert al te buigen, maar hij vat hem niet helemaal..
Verward

Wel kan hij op commando blijven staan en als ik hem dan roep komt ie naar me toe..

Op commando stijgeren kan hij ook, maar dan word ie erg druk.
Dat komt later wel weer eens...

Maar even over de zweep..
wat gebruiken jullie om aan te tonen wat ie moet doen enzo..

Extensions voor paarden!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:08

Zorgen dat ie niet meer bang is van de zweep...
Zorg dat je bij alles wat je doet een zweep bij je hebt, in het begin stadium niks mee doen, maar gewoon bij je hebben. Dit uitbreiden naar aanraken etc.
jamaica was in het begin (2 jaar geleden) ook bang van de zweep, nu totaal niet meer

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:12

jaaahaaa carrotstick........... want volgens de nhers is dat geen zweep, kijken wat een paard ervan vind

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:05

stef schreef:
Zorgen dat ie niet meer bang is van de zweep...
Zorg dat je bij alles wat je doet een zweep bij je hebt, in het begin stadium niks mee doen, maar gewoon bij je hebben. Dit uitbreiden naar aanraken etc.
jamaica was in het begin (2 jaar geleden) ook bang van de zweep, nu totaal niet meer


ben ik het mee eens! laat hem juist wennen aan de zweep... neem de zweep ook mee als je gaat poetsen, wandelen enz. en idd niet gelijk wat mee doen, maar kangzaam uitbreiden, tot dat je hem gewoon overal kan aanraken met de zweep enz..

Dag lieve mama...

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 01:16

Jah ik heb t alleens geprobeert.. maar hij raakt helemaal door de dolle heen, bij mijn vorige stal dachten ze ook dat zijn vorige eigenaar (voor dat ik hem kocht) de zweep grof heeft gebruikt, niet het meisje waar ik hem van kocht maar waar zij hem vandaan heeft, want hij was daarbij ook nog eens broodmager.

Ziet hij een zweep, dan draait hij helemaal door, terwijl hij wel snel wil leren, hij vind alles leuk is heel leergierig.
Is er niets anders als de zweep om aanwijzingen te geven aan hem bv. ?
Ik wil hem niet op de kast jagen omdat ik het leuk vind hem dingen te leren.
Hij is echt erg bang.
Sneu maarjah komt later mischien wel weer, als hij wat meer vertrouwen heeft in alles.

Extensions voor paarden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:46

Jij kunt hier wel degelijk wat aan doen, om je pony de angst voor de zweep af te leren.

Om te beginnen moet je paard accepteren dat je hem met je handen overal kunt aanraken. Maak aaiende bewegingen, op zijn buik, bij zijn benen, zijn hoofd, de oren, zelfs zijn koker of de tepels als je een merrie hebt. Onder de staart. Als je hem overal kunt aanraken met je handen zonder dat je paard probeert te vluchten, maar gewoon ontspannen staat, begin je zacht kloppende bewegingen te maken met je handen. Geeft hij aan bij een bepaalde streek op zijn lichaam de aanraking niet fijn te vinden, dan ga je daar weer vandaan, en ga je terug naar de plaats waar het paard de aanraking wel als plezierig ervaart. Als je paard ontspannen is op de plekken waar hij het fijn vindt, kun je teruggaan naar de plekken die hij duidelijk niet fijn vindt.

Kun je hem overal aaien, ga je zacht kloppende bewegingen maken. Dat doe je dan ook overal. Op zijn hoofd, zijn hals, zijn buik, zijn achterhand. Je paard zal in het begin ook denken dat je hem slaat, maar je moet doorgaan tot je paard begint te begrijpen dat je hem niet slaat, maar hem juist lief vindt, dat die klopjes fijn zijn. Ook hier zoek je de plekken op die het paard fijn vindt, daarna ga je door naar de plekken die hij duidelijk niet fijn vindt. Gaat hij protesteren, dan zoek je weer de plek op waar hij het fijn vindt.

Daarna pak je een zacht halstertouw. Daar doe je hetzelfde mee, overal aanraken. Ook hier weer: de plekken eerst aanraken waar je paard het niet erg vindt, daarna voorzichtig de plekken opzoeken die hij wel erg vindt. Even daar aanraken, dan de plekken weer opzoeken die hij fijn vindt. En zo tast je je voorzichtig naar de lastige plekken toe. Op het eind mag je paard niet weglopen, moet zich volledig aan je overgeven.

Daarna komt de volgende stap: het halstertouw gewoon losjes over zijn hals leggen, en over zijn rug leggen, daarna losjes over zijn hals gooien en over zijn rug gooien. Je paard mag gerust schrikken, maar ook met deze oefening moet je doorgaan tot hij stil blijft staan en je accepteert. Ook al duurt deze oefening uren, hij moet op het eind ontspannen zijn, met zijn lippen likken, desnoods op rust staan.....laat je paard merken dat hij niet bang hoeft te zijn voor jou. Ook niet als je met een halstertouw aankomt.

Het kan best zijn dat hij in het begin van schrik zowat op zijn rug gaat liggen. Dan mag je dus beslist NIET stoppen met deze oefening. Gewoon doorgaan op dat moment tot hij helemaal niet meer schirkt maar jouw met dit halstertouw gewoon vertrouwd. Hij moet ontspannen. Pas daarna kun je beginnen met een zweep, en hem overal daarmee aanraken. Ook daar zal hij in het begin van schrikken. En ook daarmee zolang doorgaan tot hij op een gegeven moment ontspand en het accepteerd en jouw vertrouwd.

De grootste fout die je kunt begaan is dat je stopt als je paard ervan schrikt. Daarmee bevestig je zijn angst. Als hij loopt te stressen, laat hem vrij. Oefen zulke dingen ook niet in zijn box waar hij geen kant uitkan. Oefen het in de bak, waar hij kan lopen. Als je hem een longeerlijn omdoet en hem de vrijheid laat om weg te springen zonder dat hij het gevoel heeft dat hij in zijn beweging belemmerd wordt, dan laat je hem zien dat hij weg kan komen. En je zult zien dat hij toch beslist om bij je te blijven. Waarom? Omdat hij je, als je alles in de boven opgenoemde volgorde gaat doen, je compleet vertrouwd.
Wees echter bij alle oefeningen die je doet erop bedacht dat je paard uit paniek weleens kon gaan trappen. Dus zorg dat je een beetje uit de richting van de achterbenen blijft. En nog iets: Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Neem de tijd die nodig is om dit goed te doen, daar zul je in de verdere loopbaan met je paard alleen maar plezier van beleven.

Quote van Pat Parelli: "Take all the time it takes, so it takes less time". Als je stadia gaat overslaan loop je het risico dat je paard erg in paniek raakt, en dan kun je weer een stap terug...

De oefening die ik hierboven heb beschreven is van Pat Parelli en heet "the friendly game". Als jij echt resultaten wilt gaan zien met jouw pony, dan moet je leren denken als jouw pony. En ik kan je dan alleen maar aanraden een cursus Parelli Natural Horsemanship te gaan volgen, om te leren hoe een paard denkt, en hoe je die angst van het paard voor de zweep kunt verminderen of weg kunt halen.

Oh, en nog iets: laat niemand, maar dan ook niemand, ook jijzelf niet, ooit in het verdere leven een zweep tegen je pony gebruiken. Een tik op het verkeerde moment en alles is voor niets geweest....

En nog iets: ik denk dat je eerder moet gaan werken aan NH, dan aan de VD. Begin niet aan stap 2 voordat je stap 1 hebt afgewerkt.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:54

En de website van Parelli in Nederland is www.parelli.nl. Daar zijn ook de data voor de snuffelavonden te vinden, mocht je een keertje willen kijken wat deze methode inhoudt. En geloof me, er gaat een wereld voor je open.

Je suis Charlie.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:05

Ik gebruik mijn zweep alleen maar voor het voetje geven, en Spaanse pas. Voor de rest vind ik het een nogal onhandig ding. Want om daarmee bvb. te leren buigen, moet je al gauw met z'n tweeën zijn, eentje om te lokken (als je dat nog moet doen), en een andere persoon die dan een tikje geeft. Ik gebruik liever de stemhulpen dus.

Voor het achterwaarts gaan heb ik ook wel een paar keer zachtjes de zweep moeten gebruiken, wat wss wel wat normaal is, want ze snapte het niet echt van de eerste keer. Maar nu snapt ze het echt heel goed, en gaat ze al achteruit op stemcommando Lachen.

Het is volgens mij niet echt nodig, maar het is wel altijd handig om bij te hebben. Je kan je pony dus perfect dingen leren zonder zweep .

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:44

ik gebruik helemaal geen zweep!!
ik knip met me vingers en geef daarbij het stem commando Haha! gaat prima !

Karaat_the_newforest op Instagram


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:52

Saskia9 schreef:
ik gebruik helemaal geen zweep!!
ik knip met me vingers en geef daarbij het stem commando Haha! gaat prima !


Je paard kon de oefeningen zeker al? Hoe heb je het hem dan geleerd?

Je suis Charlie.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:25

sporen??

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:52

Ik sluit me een beetje aan bij Stef en Cassidy...
Ga eerst eens met hem rondjes lopen door de wei (of bak) gewoon met halster en touw en dan hou je je zweepje in je andere hand (gewoon naar beneden gericht). Je paard meot een beetje vertrouwen in je winnen, maar met veel gedult meot het lukken!
En ik gebruik de zweep alleen voor de spaanse pas en voor steigeren (dan tik ik de zweep tegen me laars), maar ik ben er van overtuigt dat de zweep overbodig is bij vrijheidsdressuur...

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 00:32

zorg ervoor dat je paard je gaat vertrouwen, dan kan je (als het goed is) alles met hem doen, hij is dan misschien wel panisch van de zweep, maar als hij jou echt super goed vertrouwd zal hij er een stuk rustiger naar kijken en doen, omdat hij ziet dat jij rustig blijft. (dat betekend nog niet dat de angst direct weg is maar het scheelt een hele boel). dus ik zou er eerst voor zorgen dat je paard echt vertrouwen in jouw heeft(of nog beter dan het nu is).

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 06:17

Bedankt voor jullie tips OK dan!
Ik was dus al met hem in de bak gaan staan, en ik had idd wat Cassidy zei Lachen (overal aanraken en met halstertouw, wat hij overigens dus helemaal niet eng vind, en daarna met een klein zweepje overal langs gegaan)
Maar op het moment dat ik de zweep pak, houd hij me zo in de gaten, hij kijkt heel bang, hele angst oogjes heeft hij dan inneens, Ach gut
En ik baal daar gewoon van, want ik rijd zonder sporen, van sporen word hij ook niet erg vrolijk, nou is het maar net hoe je je sporen gebruikt natuurlijk, maar das weer een ander verhaal.
Het is iig zo, dan Bobby al heel veel voor me doet in die paar maanden dat ik hem heb, hij loopt op commando naar achteren "back""klikklik"
En hij geeft voetjes aan als ik om zijn voet vraag. "voet"KlikKlik" (niet het zelfde klikken als met rijden trouwens, maar leg dat maar eens typend uit)
En nog meer van die kleine dingetjes, zoals "Volg" (net als een hond) doet hij, en als ik zeg "ho" blijft hij staan tot ik zeg dat hij mag komen, met "Come"
Dat heb ik hem al geleerd sinds ik hem heb OK dan! .
Kan ook hele wandelingen maken zonder hem vast te houden, hij volgt wel Lovers .
Het is dus alleen die zweep. Verward
Is het wel de moeite hem dat af te leren, ik maak hem hier alleen nerveus mee , (daar is niet veel voor nodig namenlijk) ben bang dat ik op zo een manier steeds weer op nieuw kan beginnen snap je?
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, zweep achterwegen laten met gewoon rijden en VD?
Of moet ik eerst zorgen dat hij niet meer bang is voor de zweep?
Ik kan bv. ook een touw gebruiken IPV een zweep, dat vind hij niet eng.

Alvast bedankt.
Groetjes

Extensions voor paarden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:12

MOHGirl schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, zweep achterwegen laten met gewoon rijden en VD?
Of moet ik eerst zorgen dat hij niet meer bang is voor de zweep?
Ik kan bv. ook een touw gebruiken IPV een zweep, dat vind hij niet eng.



Ik zou persoonlijk helemaal niet meer rijden tot je het complete vertrouwen hebt van je paard als jij de zweep in de hand neemt. Maar goed, dat is mijn keuze. Ik zou het persoonlijk niet zo erg vinden om een paar maanden naast mijn paard te staan en de band op te bouwen.

Ik merk bij jou de tendens om dat uit de weg te gaan waar je paard bang voor is. Je paard is bang voor de zweep, dus je wilt hem niet met die angst confronteren. Dat is heel nobel. Maar ik merk dat je er zelfs niet aan wilt werken om het probleem op te lossen....je ontloopt het probleem gewoon.

Je suis Charlie.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 14:44

Neej anders zou ik het hier niet neerzetten.
Ik wil er wel wat aandoen.
Maar ik weet niet of dat zo eengoed idee is, omdat ik normaal eigenlijk nooit met zweep rijd.
Ik de zweep alleen met longeren gebruik.
Als hij zit te sukkelen aan de longe, en ik buk om de zweep te pakken, dan is hij helemaal door het dolle heen.
En wilde de zweep ook gaan gebruiken met VD maar dat heeft al helemaal geen zin op deze manier.
Natuurlijk heb ik liever dat hij niet bang is oor de zweep.
Ik wil er alleen niet een nog zenuwachtiger paardje van maken
Snap je mij ook een btje?
En ik vind het ook helemaal niet erg p, niet te rijden, want ik rijd al 2 maanden niet, ivm een gestolen zadel.
Ik ben juist bezig om een band te maken, dat is niet m'n probleem, we hebben ook een band, want hij volgt me echt als een hondje! Lovers

Extensions voor paarden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:49

Ik snap je helemaal. Maar ik denk dat je dit niet moet proberen alleen op te lossen.

www.parelli.nl. Volg een cursus, en dan heb je begeleiding....

Je suis Charlie.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:06

Spix was ook erg bang van alles wat maar zweep-achtig was als ie hier aankwam. Ik heb een kort rijzweepje aan een touw geknoopt en dit aan een balk boven z'n voerbak gespijkerd. Als hij z'n hapjes wou eten moest ie wel bij het enge ding komen, en iedere keer weer kwam het zweepje tegen z'n hoofd aan. Niet hard of gemeen, maar hij werd gewoon op eigen initiatief aangeraakt .... nu kan je hem overal aanraken met een zweep, hij speelt er zelfs mee . Misschien een idee?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:31

Ook al gebruik je zelf helemaal geen zweep, je kunt ook in een situatie terecht komen dat een ander wel een zweep gebruikt. overigens niet tegen jouw paard met wel dicht in de buurt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld wedstrijden, met meerdere rijden in de bak, evenementen etc. Als je paard dan paniekerig reageert in zo'n situatie is dat voor niemand fijn. Ik vind de suggestie van Sonjabelgium heel aardig. Iets dergelijks ook al gehoord voor paard dat panisch werd van paraplues. GEwoon altijd een meegenomen, eerst ingeklapt, bij voeren, stallen doen, ophalen uit de wei etc. op een gegeven moment tijdens voeren ook eens uitklappen en zo verder. Niets dwingen maar gewoon laten merken dat het niet eng is.

Zo wordt trouwens ook aangeraden om een paard aan andere enge dingen te wennen, weglopen helpt niet principe noem ik dat maar. Liever niet in de box, omdat dat zijn veilige plekje moet zijn, maar in een kleine paddock of zo. succes

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 15:07

bedankt voor de tips,
lijkt me trouwensleuk zo een cursus te volgens cassidy
Als ik terug ben van Curaçao doe ik dat mischien ook wel .
En idd pantarhei Bobby vind het doodeng als iemand anders boos word op zijn pony in de bak, dan filp hij helemaal, erg zonde want meestal is het net als hij ging ontspannen enzo, nu heb ik geen bak meer om in de rijden, maar een weide, en idd de zweep ophangen in de stal is ook wel een idee, maar hij is pas verhuisd, en vind nu alles nog een btje griezelig, maar hij doet het prima, hij doet erg zijn best om dingen niet eng te vinden.
Maar de zweep gebruiken ...
Ik ga zometeen weer naar hem toe, eens kijken wat hij diet als ik de zweep de heletijd bijme draag
Ben benieuwd, ga dr niets mee doen, alleen zn reactie mee bekijken.
Groetjes!

Extensions voor paarden!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:28

Paarden zijn kuddedieren en de kudde is opgedeeld in verschillende rangen, je hebt de hengst die bescherming biedt, je hebt de alpha-merrie die de anderen de weg wijst en die voorop zal gaan en die dus leiderschap uitstraalt, en als laatst heb je een gewoon paard die niet eens hoog in de rangorde hoft te zijn,maar waar de andere paarden gewoon graag bij zijn om bv. schoffie te krauwen of om mee te spelen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat als jij deze 3 eigenschappen bezit en ontwikkeld zal je paad jouw vertrouwen net zoals hij de 3 paarden in de kudde zal vertrouwen. Heb geduld, maar straal bescherming, leiderschap en liefde uit. Op een dag lukt het vast! succes OK dan!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 07:16

Bedankt voor de tip
Daar heb je wel goed over nagedacht Lachen
Ik zal laten weteen hoe het gaat

Extensions voor paarden!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:24

ik zou hem eerst longeren met gewoon de zweep in je hand en niet op de grond, dat gallopeerd hij zich eerst helemaal rot maar als hij merkt dat de zweep niks doet(dus niet slaan ofzo, gewoon stil houden!) zal hij vanzelf wel rustiger en minder bang worden denk ik. (wel in een afgesloten ruimte)
of dit dé manier is weet ik niet, maar dat hoor ik dan vanzelf wel aan de boze reacties Tong uitsteken, heb zelf een pony die zich niets aantrekt van een zweep, als hij zich omdraait kan niks of niemand hem tegenhouden, dus zullen we maar een beetje van dat bange aan boef geven en een beetje stoer aan jouw pony?

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 01:16

doen we Knipoog

Extensions voor paarden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers