stijfjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

stijfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 14:28

Mijn paard Mango loopt ineens sinds dinsdag stijfjes
aan bij de voorbenen na 10 minuten losrijden is dit weg.

hij springt op maandag dus ik dacht dat het daar aan lag
maar nu was het gisteren ook nog, we kijken vanavond eventjes of hij nog zo loop anders laat ik de dierenarts komen want dit vind ik eng. Verdrietig

het is vooral rechtvoor en hij loopt 'net' niet kreupel.
ik heb de ijzers eraf gehaald is dit misschien ook een reden?

ik hoor graag jullie mening!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:38

Je ijzers zijn er toch al een paar weken vanaf? Staat me iets van bij, met die 'vergissing' met Bongo, toch? Dan lijkt het me niet dat hij daar nu pas stijf van gaat lopen, als hij daar op zou reageren, zou hij dat meteen gedaan hebben. Bovendien valt er dan meestal niet 'doorheen te rijden' en ik begrijp dat wanneer hij warm gedraaid is, het weg is.
Wellicht heft hij maandag in de springles toch meer gedaan dan gedacht, dat hij toch een beetje spierpijn heeft. Je weet van jezelf waarschijnlijk ook wel, dat een flinke spierpijn meestal niet in 1 dag weg is.
Verder gewoon even goed in de gaten houden.
Duvel loopt ook wel eens wat rotter, dan is het meestal omdat hij de dag(en) ervoor heel hard gewerkt heeft, of juist na een vrije dag kan hij ook wel eens een beetje opstartproblemen hebben, zondar dat er nou meteen wat ergs aan de hand is.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 17:12

ja ik hoop het dat dat het is je hebt waarschijnlijk gelijk
maar ik ben dan gelijk een beetje para hihihihih ik zie al gelijk
andere dingen door mijn hoofd spoken ja bedankt Marije je hebt me weer gerust gesteld thnks!!

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:58

Wie weet is hij wel hoefbevangen , of iets chronisch.... Extreme duivel

Nee , zonder gekheid , het meest waarschijnlijk is nu even een spierpijntje door springles of iets anders , wie weet wel raar gelegen in stal Haha!

Rena had dat stijvig ook "ineens" maar bij haar bleef het en kwam het van een beginnende hoefbevangenheid ....
Als je elke dag netjes beweging geeft en nu even niet te diep gaat ,
maar gewoon lekker loswerken en soepeltjes bezigzijn , lekker werken zonder echt veel te vragen , en het is dan na een weekje nog niet weg , DAN pas zou ik meteen die DA of liever paarden-arts erbij halen Lachen .

Komt vast wel goed .

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:17

Paard kan juist wel stijf lopen als de ijzers er al een paar weken af zijn, te kort gesleten en nu erg gevoelig zelfde als jij je nagels te kort knipt, tuurlijk kan het ook net springen zijn, maar zijn de benen warm of dik, voel een net onder de knie, is het daar warmer, dan kan het ook het check ligament zijn. succes

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 00:53

nee zn benen zijn gewoon normaal
volgens de stalhouder moest ik gewoon de les in met hem
maar het is op vrijdag een super zware dresuur les en dan een
half uur spelletjes en dat wilde ik hem niet aan doen ik heb dus lekker
vrij gegeven even lekker in de buitenbak een uur gezet en daarna zijn we saampjes een stukje gaan wandelen !

ik wilde hem gewoon even rust geven hij heeft geen dag meer rust gehad sinds ze uit de wei zijn dus ik vond het wel verdient en morgen ga ik longeren en zondag proberen we gewoon even te kijken met vrijrijden
en is die stijfheid nog nit weg dan bel ik maandag gelijk de VA want
ik laat het zo niet natuurlijk.
ik vond het ook raar want hij heeft nooit wat, en iemand bij ons op stal zei dat nog 2 paarden altijd zo stijfjes zijn de eerste 20 minuten vd les maar ik vind dit normaal dan is er tch wat mis of ben ik nou gek..??!!

wanneer zie je in godsnaam aan een paard als tie pijn heeft..??
hij is nog net zo vrolijk als anders loopt na die 20 minuten ook lekker
dinsdag zelfs helemaal door zn rug heen heel nageeflijk etc etc..

maar in de eerste 20 min gan ook vaak zn oren naar achteren als ik mijn aanleg/drijf of iets dus dat lijkt me ook nie echt goed, dus ik denk dat ik ook eens naar het zadel laat kijken is misschien ook wel verstandig!!

hoefbevangenheid hoop ik niet, ik weet dat er al 1000 topics hierover zijn
maar hoe krijgt mijn paard dat dan staat in een schone stal met nu een lekker dekentje gaat 3/4 uurtjes per dag eruit om lekker te spelen en te rijden kan die het dan toch krijgen?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 13:44

Hoefbevangenheid heeft niks meet een schone stal en deken te maken, het kan komen door:
a. voeding, met het voeren van grote hoeveelheden koolhydraten kun je bij elk paard hoefbevangenheid opwekken
b. door afvalproducten die bij bepaalde problemen in de bloedsomloop komen (koliek, baarmoederontsteking)
c. door overbelasting b.v. kreupel aan het andere been of hard trainen op een harde bodem
d. door het gebruik van sommige medicijnen

Maar als ie na 20 min beter loopt dan lijkt t mij geen hoefbevangenheid, dan heeft hij echt pijn en gaat ie niet vanzelf beter lopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:48

Tuurlijk, er kan van allerlei erge dingen sprake zijn. Maar als mijn paard een beetje stijf loopt en na 20 minuten veel beter (of zelfs goed) zal ik niet meteen aan de bel trekken. Sterker nog, als mijn paard kreupel is, bel ik ook niet meteen de dierenarts (wel alsie erg kreupel is, op drie benen staat of een mega dik been heeft oid). Ik geef hem dan eerst een paar daagjes rust en stap alleen wat en zie ik geen verbetering dan kun je altijd nog bellen.
Je hebt paarden die altijd stijf starten (zeker als ze wat ouder worden), zonder dat daar echt wat aan de hand is. Nou is dat voor
Mango niet normaal, hij heeft het nooit gedaan en is nog vrij jong, maar een keertje verstapt ofzo hebben ze al gauw. Plus dat het weideseizoen bij ons op stal nu over is, dus ze bewegen veel minder, waardoor ze ook echt 'koud' van stal komen, waardoor ze misschien ook wat opstartproblemen hebben.
Ik kom ook wat minder fanatiek mijn bed uit met dit koude weer.
Een dagje vrij en een beetje ontspannen is vaak een heel goed medicijn tegen dit soort kwaaltjes.
Komt allemaal best wel weer goed hoor!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 17:30

nou lieve Marije harstikke bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk hoor ik heb hem een dagje rust gegeven en daarna was tie weer super!!

ik houd het wel in de gaten want wat je al zei voor Mango is dit niet normaal gelukkig is het al een week/2 weken geleden en is er nix meer aan de hand bedankt voor jullie reactie iig heeft me goed gedaan!