ZZGP: hebben jurys een andere blik gekregen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

ZZGP: hebben jurys een andere blik gekregen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 12:52

Het moet me even van het hart.

Het valt mij (en met mij vele anderen) op dat deze juryleden tegenwoordig alleen maar paarden "waarderen" die extreem in bewegingen zijn.

Het viel mij de laatste wedstrijd die ik heb gereden wéér op: show gaat vóór afwerking, lijkt het wel!

Ik zag verscheidene prachtige paarden met enorme bewegingen de baan in komen. Maar doordat er zoveel aktie in de proef zat, ging dit dus ten koste van de afwerking, bv. totaal niet op het achterbeen de hoeken uitrijden naar een appuyement toe, waardoor dit ten koste van de inzet en lengtebuiging ging. Pirouettes die totaal niet gezet werden, waardoor dit ten koste van sprong en balans ging en ga zo maar door. Maar deze paarden eindigden wel bovenaan!

Ik las onlangs in een paardenweekblad dat een jury er zelfs voor uitkwam dat als een paard extra in beweging is, hij wel een puntje mag laten vallen....

Maar dat is toch geen dresseren meer?! Dat is show en spektakel!! En m.i. is daar niks mis mee, zolang het maar niet koste van de afwerking gaat, lijkt mij??

In ieder geval wordt er op een totaal andere manier gejureerd dan een jaar of 5/7 geleden, toen er nog "simpele" paarden nog een WP'tje konden maken met een nette proef. Dat is nu totaal niet meer aan de orde. Het aantal uitslagen boven de 60% in de ZZ Zwaar als voorbeeld genomen. Ik kan mij niet voorstellen als er 20 man deelnemen, er maar 3 volwaardig genoeg om een WP te krijgen???


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:59

Niet alleen ZZGP juryleden hoor, kijk maar eens goed rond in de basis. Ik maak het regelmatig mee dat een paard met veel beweging met het voorbeen (spectaculair), en veel front punten rijden, terwijl de achterhand maar een beetje bij hangt. Wij zeggen dan het paard loopt omhoog in de beweging en heeft geen stuwing van voren.

De juryleden worden er voor gewaarschuwd tijdens de bijscholingen dat dit niet de bedoeling is. Maar helaas ze willen of ze kunnen het niet zien.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:04

Ik wilde ook idd zeggen, dat dat niet alleen bij de ZZGP is.
Ook bij de basis wordt je een hoop vergeven als je een spectaculair paard hebt.
Kun je wel merken ook, want bijna niemand wil meer een dressuurpaard <1.65 want het moet allemaal spectaculair.
"Er moet wat binnenkomen"


Aan de andere kant vind ik trouwens dat bijv in GP winstpunten wel relatief makkelijk worden gegeven. Grove fouten worden gemaakt en toch heb je al snel 60%
Of als ik een proef zie van 75% (ik reken dat om en dat is meer dan 3 winstpunten, misschien moet ik dat niet doen) zie ik nog zat foutjes.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:06

Ik denk zeker dat het veel gebeurt ook al is het niet de bedoeling en niet alleen bij de ZZGP maar ook in de basis.

Maar Tyrza, ik heb even de uitslagen van de ZZ-Zwaar van afgelopen weekend bekeken uiteraard Knipoog , maar daar hadden de eerste 7/8 van de 30 toch meer dan 60 %? Dat vind ik nog zo verkeerd niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 13:10

je hebt gelijk, Fitz Knipoog

maar kijk maar eens naar uitslagen van dáárvoor... het is eerder regel dan uitzondering dat alleen geplaatsten dik winst kunnen rijden....

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:11

Ja, het viel me laatst ook op. Toen was ik met een vriendin naar een ZZGP-wedstrijd, om te kijken. Er werden bar en boos slechte percentages gehaald (twee of drie mensen boven de 60%).Daarover stonden we te praten, o.a. ook met een jurylid en m'n intructrice. Zowel dat jurylid als mijn instructrice waren het erover eens dat veel ruiters (met name in de ZZ-L) met hele slechte ( Verward ) paarden op kwamen draven. Slecht betekend in deze constructie weinig spectaculair bewegend. Ze staarden zich blind op de show, terwijl ik vond dat er ruiters waren die hun proef echt goed afwerkten en de oefeningen echt correct uitvoerden. Helaas zonder spektakel en dus kregen ze hun punten niet. Jammer, want ik vind het eigenlijk nog knapper als je met een "gewoon" paard op dat niveau kunt rijden.....


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 13:21

Precies Aimee!

En het klopt inderdaad dat het in de basis ook vaak voor komt. Ik heb dat zelf ook ondervonden toen een paard van mij totaal niet liep er ik toch *schaam* eerste werd. Puur en alleen omdat het een blikvanger is... ik kan mij op dat moment meer fouten permitteren, wat natuurlijk ernorm frustrerend is voor andere deelnemers....

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:48

Ik kan niet anders dan delen in de verontwaardiging. Het is en blijft een jurysport, maar af en toe... *zuchtje*

Heb afgelopen maand hetzelfde, maar dan in de basis, meegemaakt:
* spectaculair lopende dekhengst loopt zeer slordige proef, maar eindigt bovenaan;
* en een sterk staaltje vriendjespolitiek: jury plaatste de 'broodruiters' allen bovenaan. In mijn ogen was dat in het geval van slechts eentje terecht, de overige proeven waren echt niet beter dan de 'doorsnee' ruiters.. Boos!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:50

Het lijkt wel of rijkunst, en dan het rijkunstig goed voorstellen en/of verbeteren van een paard, tegenwoordig minder belangrijk is dan de kunst om het juiste (dure) paard te vinden.
Het is een trend die overal te zien is, van de basiswedstrijden t/m de internationale kampioenschappen.
Nogmaals, jammer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:03

Er was laatst een ZZGP wedstrijd waar alleen de laatste 3 geen 60% hadden, maar alles daarboven wel.

Tyrza, je hebt gelijk hoor, het lijkt wel of het steeds meer een keuringsring wordt.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:03

Hoi! Ik heb tot dik een jaar geleden ZZ-l gereden. Mijn paard was zo'n zogenaamd bewegingsmonster en tóch vond ik het nu ook weer niet zo makkelijk om dikke winst te rijden. Het is me wel vaak gelukt, maar ik vond het toch heel anders dan in de basis. Geen idee hoe er nu 'gejureerd' wordt op ZZGP; ik lig er al weer een tijdje uit!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:07

Ik heb zowaar vorig jaar op de winterselectiewedstrijd bij ons het tegendeel meegemaakt. Op het losrijterrein liep een hengst echt om te kwijlen. Als Als hij 1 drafpas maakte, had Duvel er 3 nodig. Ik had echt zoiets van: 'wat doe ik hier in godsnaam met mijn heikneutertje (en dat is Duvel eigenlijk helemaal niet, maar zo voelde het op dat moment wel), want met zo'n paard erbij kan ik natuurlijk nooit winnen'
Het tegendeel bleek waar. Hij moest meteen na mij rijden dus heb hem niet gezien, maar de eigenares van Duvel zei dat hij heel slordig had gereden. En kennelijk vond de jury dat toen ook, want ik was tweede en hij zat niet in de prijzen.

Maar goed, ik moet je eerlijk zeggen dat ik met Duvel toh wel redelijk scoor tussen andere paarden, met wat meer 'show'. Nu heeft Duvel ook zijn maat nog tegen, maar gelukkig wel een paar goede gangen, dat maakt het dan nog wel goed.

Verder heb ik me erbij neergelegd en besloten dat ik om mijn eigen punten rijd (die ik tot nog toe ook wel krijg ook) en niet voor de prijzen, ook al is het mooi meegenomen als dat wel een keertje lukt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:42

Ik denk niet dat ze een andere kijk hebben gekregen. Het jury-corps is nagenoeg gelijk aan dat van 5 jaar gelden. Er is van bovenaf slechts mondjesmaat bijgestuurd.

Wel is er de laatste keer duidelijk gesproken is over de kwaliteit van de basisgangen.

Het technische mag zeker niet soepeler beoordeeld worden, maar de lat van de basisgangen is langzamerhand verhoogd.
Op zich ook logisch nu het gemiddelde paard ook beter gaat bewegen. Zie het als een normale trend.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:39

Het valt bij ook op !!
Dan praat ik natuurlijk over de gewone proeven bij mij bij L dressuur en daar boven.

Het valt me echt op dat de mensen met een paard met enorme bewegingen hoge punten scoren.
Ook al is de oefening niet goed gegaan.

Een paard wat door de ring vliegt vinden ze geweldig!!
Ook al worden er grove fouten gemaakt.

En als je erna moet rijden en je rijd netjes je proef en rijd netjes de onderdelen krijg je bijna geen punten.

Er was laatst nog op concours een paard dat ging stijgeren en vloog alle kanten op in de ring en toch had deze combi hoge punten.
Het was ook een geweldig mooi paard ...........met extreme gangen..........maar wat telt er nu dan??

Het paard met extreme gangen wat als het ware dansend de ring door gaat en waar de punten op de i niet zitten en grove fouten maken of een "basis" paard wat netjes alle onderdelen doet.

Ik weet het ondertussen wel!!

Je moet een paard hebben met extreme gangen wat dansend de ring door gaat........dan kom je er vanzelf!!

Vind het niet eerlijk ..........en ik vind dat er beter gekeken moet worden hoe de combi alle onderdelen rijd en niet hoe flitsend het er uit ziet.

Tuurlijk is het mooi meegenomen als je paard prachtig kan lopen met extreme bewegingen maar daar moet toch niet alleen naar gekeken worden??

Ik word er vaak Depri van!!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:41

Ja ik ben het er ook mee eens, er wordt helemaal niet meer gekeken of het paard een goede houding en los door het lijf loopt, als er zo'n showbink in de ring komt.
Ik vind dit ook niet eerlijk!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:11

Het valt me in de basis ook wel op hoor! Maar gelukkig bij lang niet alle jury's.
Ik heb zelf een paardje die zeker geen bewegingswonder is maar wel heel goed bevestigd in de zijgangen. De ene jury waardeert dit meer ander anderen.

Mijn laatste wedstrijd was het gelukkig andersom, de mensen die netjes en beheerst reden (met goede afwerking van de oefeningen) stonden bovenaan. En de paarden die haast in passage over het inrijdterrein gingen en in de ring toch vrij veel verzet hadden werden minder beoordeeld.

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:19

ik heb niks te klagen... misschien is jordan dan toch een bewegings topper Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 18:33

CGJ12 schreef:
Ik denk niet dat ze een andere kijk hebben gekregen. Het jury-corps is nagenoeg gelijk aan dat van 5 jaar gelden. Er is van bovenaf slechts mondjesmaat bijgestuurd.

Wel is er de laatste keer duidelijk gesproken is over de kwaliteit van de basisgangen.

Het technische mag zeker niet soepeler beoordeeld worden, maar de lat van de basisgangen is langzamerhand verhoogd.
Op zich ook logisch nu het gemiddelde paard ook beter gaat bewegen. Zie het als een normale trend.


Ik ben dan wel geen jury, maar ik weet wel wat ik zie:

Ik zag bv onlangs 1 paard op een wedstrijd die heel groot bewoog, maar alles werd zó slecht afgewerkt in die proef, omdat het meer paard was dan de amazone aankon. Het straalde er gewoon vanaf hoe onzeker ze was. Werkelijk alle oefeningen (op de verruimingen na) waren onvoldoende voorbereid/afgewerkt. En tóch punten krijgen.... Dát gaat er bij mij gewoon niet in. En dat is maar 1 van de vele voorbeelden.

Laat ik mijzelf als voorbeeld noemen: in mijn YR tijd reed ik LT proeven zo rond de 65-67%, terwijl mijn paard toen véél minder liep dan tegenwoordig. Nu haal ik als het meezit net 62 %. En je kan mij niet vertellen dat het dan in de basisgangen zit. Ik denk ook wel dat ik destijds "makkelijker" mijn punten haalde, omdat ik het predikaat YR had.
Waarschijnlijk maak ik heel wat slapende honden wakker met dit verhaal, maar ik vind dat er eens wat wakker geschud moet worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:37

En wat dan van die bewegingskanonnen die we tegenwoordig zo mooi vinden, maar die zoveel lossigheid missen en eigenlijk niet eens kunnen inbuigen? Sja, als ze zo kunnen lopen dan zal het wel goed zijn he... . Maar helaas, als je goed kijkt dus niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 18:39

CGJ12 schreef:
Ik denk niet dat ze een andere kijk hebben gekregen. Het jury-corps is nagenoeg gelijk aan dat van 5 jaar gelden. Er is van bovenaf slechts mondjesmaat bijgestuurd.

.
\

Dan rijst mij de vraag: hoe vaak worden betreffende juryleden wél bijgestuurd. Want dát is nou juist de clou!

Hoe vaak worden juryleden bijgeschoold en door wie? Er moet toch een dergelijke overkoepelende organisatie zijn. Het is mij niet bekend (en ik ben niet alwetend Haha!) of de FEI bepaalde "bijscholingsseminars" voor NATIONALE juryleden houdt?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:18

Dressuur is toch (kort samengevat) het verbeteren van de natuurlijke eigenschappen..... onder controle van de ruiter.

Na de laatste ruiterspelen was ook de vraag of bij een gelijk gereden proef de beweging de doorslag moet geven. Maw wordt de rijkunst beloont om met een iets "minder" paard zo te presteren of is er een absolute afrekening, wat er het mooist uit ziet telt.

De nederlandse ploeg was het dan ook niet eens met de jurering, waar "mindere paarden" hoger werden geplaatst er was volgens zeggen sprake van politiek. Het resultaat was iig niet in overeenstemming met de nationale jurering waar beweging telt.

Hoe wordt men een internationaal jury lid??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:22

Ik heb vaak meegemaakt dat bepaalde combinaties die nationaal niet veel "maakten", internationaal wel scoorden....

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:41

Ik wil hier ook wel op reageren !

De laatste paar wedstrijden die ik deelgenomen heb bij het ZZ zwaar heb ik flink gescoord.
Mijn paard is zeker geen bewegingsmonster, maar heeft 3 goede basis gangen, iets wat ik bij de meeste paarden niet zie.
Meestal zie je een spectaculair dravend paard dat niet kan galopperen of stappen. Deze spectaculair dravende paarden worden mijns insziens vaak ook inderdaad te hoog gewaardeerd.

Verder valt het mij meer op dat bekende namen hoog scoren bij ZZGP. als ik dan de proeven zie van de zogenaamde profs schieten de tranen in mijn ogen ! De meeste rijden hun paarden zzzooo strak, echt niet leuk meer gewoon en dan nog vrolijk dikke winst rijden ...

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:46

Dit is niet iets van de laatste tijd hoor. Toen ik met Insulation reed was dit ook al. Ik hoefde eigenlijk niet eens zo´n superproef neer te zetten om 67 % te rijden maar een paar jaar eerder met mijn simpele paardje Joran in dezelfde klasse (ZZ-licht) moest ik echt mega rijden om maar net 60 % te behalen. Puur en alleen omdat Insulation een grote, donkere, imponerende hengst was met mega bewegingen en Joran maar een simpel bruin ruintje was met normale gangen.

Tja en toch blijft dressuur een showelement houden. Dat is goed vind ik maar helaas gaat het ten koste van de vaak wat minder financieel bedeelde ruiters die niet deze mega paarden kunnen kopen en voor hun "plezier" daar steeds onderaan eindigen.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ladietje
Berichten: 38
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:32

Afgelopen weekend heb ik in Ermelo meegereden in het zz-zwaar. Ik werd daar 6e (was ik erg blij mee), met 58,57%! (dat was dan weer een beetje jammer) slechts de eerste 4 hadden een winstpunt...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Doedatje en 11 bezoekers