Elke keer weer gedoe met trailer, wat helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Elke keer weer gedoe met trailer, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 11:57

Mijn paard loopt thuis zo de trailer op, geen probleem. Heb ik les, of zoals gister een wedstrijd op de manege, krijg ik m er niet meer weg. Het is al de 2de keer dat hij er een nachtje logeert, maar dat kan gewoon niet elke week. Bovendien ga ik volgend jaar wedstrijden rijden, hij wil alleen thuis op de trailer. Longeerlijn helpt niet, gaat ie alleen maar achteruit en word dan panisch. Voer helpt niet..staat dan alleen met zn voorbenen op de klep, achter kun je het vergeten. Lief zijn werkt niet, boos worden ook niet...ik weet het niet meer Verward .

De vorige eigenaren deden het met blinddoek, dat hielp. Maar wij vonden dat het ook zonder moet kunnen. Nu heeft ie het blinddoek-trucje ook door, dus dat werkt ook niet meer.

Mijn vader heeft het ook gehad, die heeft al een hekel aan paarden en wil me zo ook niet meer vervoeren.
Wie weet wat?? Ik hoop zo dat er een oplossing is..

Groeten Evelien


fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:25

ja lastig ik ken het probleem, wat bij mij helpt is een stalgenoot meenemen een haflinger waar ze helemaal verliefd op is Lachen dan loopt ze zo naar binnen. maar ik ga niet zo vaak met de trailer weg en dat is denk ik voor jou geen oplossing als je wedstrijden wilt gaan rijden. Iig succes ermee!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 12:35

Mijn paard kan dus ook niet in een 2-paards...laat zich dan vallen. Hebben de shet al bij voorluikje gehad, hielp ook niet.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:35

Geduld, geduld en nog eens geduld! Ik heb er ook zo 1. De ene keer staat ie zo op de trailer het andere moment wil ie er wel zeker een half uurtje over nadenklen. Geen geweld, het vooral niet forceren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 12:40

Wij hebben nu altijd een ruwe veegborstel bij de hand.
Wij hadden er ook een paar die soms "geen zin" hadden om op te stappen.
Nu duwen (niet slaan) we even mee met de ruwe haren tegen hun achterwerk (onmiddellijk zonder eerst veel gepruts). Zeer onaangenaam blijkt want ze stappen nu meteen op.
Ik was op het idee gekomen toen ik een oude man in Duitsland z'n paard zag laden. Merrie was net van het veulen weg en was niet van plan ooit op de trailer te stappen. Hij had wel een sparrentak mee en dat prikken op de rug deed haar verbazend snel van gedacht veranderen. Lachen

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:32

Tja, wij hebben er een die helemaal niet wilde. Echt 100 procent helemaal niet. Inderdaad panisch voor alles wat achter hem werd gehouden en als een giraffe bengelen naar al het voer, maar nooit die trailer inkomen.

Hij is nu een paar dagen terug van een trailerclinic bij Dreamstables en heeft daar in plaats van een week, twaalf dagen gestaan. Werd ook door hen erkend als een zeer moeilijk te laden paard, maar hij deed het wel! Zonder enig hulpmiddel. Puur op de stem en lichaamshouding.

Hier thuis ging het meteen mis, hij ging alleen nog achteruit. Weer Dreamstables gebeld en gisteren probleem bekeken. Lag dus aan mij, ik gaf te snel op en na een half uurtje les van Conrad, lukte het mij ook thuis

Gisterenavond geoefend, vanmorgen weer. En YES!! Ik krijg mijn paard puur op mijn stem keurig in de trailer. Ik ben er heel blij mee! We hebben nog een oefenschema voor ruim twee weken liggen en gaan zeker door met alle stappen.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:18

Monique, misschien kun je hier uitleggen WAT je dan precies doet. Hoe is je houding t.o.v. het paard. Wat zeg je tegen hem etc.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:51

Heey, als je twee longeerlijnen neemt en deze aan de beide zijdes van de trailer vastmaakt en achter de kont van het paard kruist en steeds strakker aantrekt, zodat er een driehoef gevormt wordt, dan moet ie wel denk ik.

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:03

Probleem zit ik denk ik in de dominantieverhouding met je paard. Je wordt gewoon niet serieus genomen. Tenzij er natuurlijk iets vervelends is gebeurd (dat kan ook zijn dat er snel is gereden en daardoor evenwichtproblemen ontstaan), maar aangezien ie er thuis wel inloopt, denk ikdat het een ander soort probleem is.

Wat bij mij altijd werkt bij alle paarden tot nog toe (en ik heb er vele geholpen....) is de aandacht van het paard vragen, vaak zijn ze in de hele wereld geinteresseerd maar niet in jou en dan gaan ze nooit de trailer in. Aangezien ze het thuis wel doet, denk ik dat er op locatie teveel afleiding is. Probeer heel duidelijk de aandacht te vragen. dit kun je alsvolgt doen: ga aan de hand stappen en stop regelmatig, je paard moet opletten dat hij/zij niet over je heen loopt. Daarbij het touw niet onder het halster vasthouden maar op ca 2/3 van het hoofd, het paard heeft zelf vier benen om op te lopen! zodra het paard door wil lopen als jij wilt stoppen zwaai je het overgebleven deel van het touwtje voor zijn neus langs (slingeren) als die doorloopt krijgt die tik op de neus, jij doet verder niets dan slingeren met het touw. Stopt die dan stop jij ook en belonen (even aaien en praten geen snoep). Dit doe je ca 10 minuten of zolang dat je echt veel aandacht krijgt, dat wil zeggen na een paar keer (bij sommige duurt het langer) moet je paard al stoppen als je je hand optild. Loopt hij consequent door dan een paar keer achteruit laten stappen, bij poging tot en bij echt achterwaarts gaan belonen! NIET BOOS WORDEN maar heel geduldig volhouden. Nadat je de aandacht goed hebt vastgehouden, naar de trailer toe en net doen of het heel gewoon is dat je paard er direct oploopt. Bij weigering, in zijn achteruit zetten en de aandacht op nieuw vragen. In de meeste gevallen krijg je je paard er op deze wijze wel in. LET OP: geen dwang van achteren laten komen door helpers. Je paard moet er echt zelf gaan oplopen. De mijne kan ik nu alleen laden. De merrie loopt er helemaal zelf op en de ruin (is nog niet zo vaak meegeweest) loopt met me mee en dan loop ik er door het deurtje uit om de stang erachter te doen. Is wel lekker relaxed zo. Af en toe hebben ze geen zin, en dan pas ik boven genoemde toe. Inmiddels kan ik het al redden met even toespreken.

succes,

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:14

Tja, wat doe je? Wat zeg je? Basis van alles is aandacht voor jou, alleen voor jou. Lopen, volgen, belonen. Geen aandacht, stapje terug zetten. En voorwaarts houden, alle beweging is voorwaarts gericht, behalve correctie.

Is moeilijk uit te leggen. Wat Panterhei zegt klopt in grote lijnen wel.
Maar kijk a.s. zondag eens naar "Dier en zo" (of is dat ook op zaterdag), wordt in ieder geval zondag herhaald, 's morgens bij RTL4.
Daar is een topic over Dreamstables waarin het trailerladen te zien is. En als je toevallig naar Paard en Koets gaat, daar demonstreren ze ook een aantal keren. Hier op Bokt zijn al wat topics geweest met voor- en tegenstanders. Ik heb toen bewust niet gereageerd want ik wilde eerst zelf weten of mijn paard er baat bij had.

En echt, hij loopt er zelf op, ik kom niet verder dan de klep om de stang dicht te doen. Maar we zijn er nog niet, dit doen we thuis. Volgende week komt het onderdeel "van huis af" en terugladen. Ben benieuwd, maar heb wel alle vertrouwen nu.

Ha, die twee longeerlijnen, ook geprobeerd. Wat doe je als je paard achterover gaat, steigert en op zijn rug valt? No way dat hij nog in de buurt van de trailer durft te komen.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:29

ik baal zo ik heb zo''n paard die echt niet de trailer in gaat en ik kan daar zo onzettend boos over worden.
ik weet gewoon dat ie niet bang is .
hij blijft maar tot de helft en dan blijft ie stokstijf staan of gooit z'n kop omhoog en gaat eruit.
ik ben echt ten einde raad ik echt van alles geprobeeerd ben zo boos dat er over denk om hem te verkopen ik ben het gewoon zat

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:30

Het is een verschil als het paard bang is, maar een paard dat wat rond staat te gapen en geen zin heeft breng je met een prikje in z'n billen wel snel op andere ideeën. Gewoon door te irriteren, niet door bang te maken.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:38

ik HAD precies hetzelfde probleem!!
Ik heb het met een hengstenketting geprobeerd toen hielp het wel maar daarna trapte ie er ook niet meer in!! Toen ben ik een hele tijd blijven staan voor de klep van de trailer met mijn pony ook voor de klep en gewoon even rustig laten snuffelen enzo!! Zodra hij weer naar achter ging had mijn vader de stang (voor erachter als ie er eenmaal in stond) en gaf een heel klein zetje zodat hij niet naar achter verder kon!! En toen weer rustig laten snuffelen enzo!! Ik ben geloof ik wel een uur bezig geweest toen stond ie er eindelijk in!! Stang erachter en even 5 a 10 minuten laten staan! Toen er weer uit! een rondje gelopen en nog een keer proberen dat duurde misschien een kwartier voordat ie er weer instond!! Maar gelukkig ging het wel sneller!! toen dezelfde dag net zo lang geoefend tot dat hij gewoon in 1 keer met me mee liep!!! En sindsdien loopt ie gewoon met me mee de trailer in!!! Je moet vooral niet boos worden!!!

Veel succes!!1

Live,LOve,'ndLaugh

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:46

Micky, niet te snel opgeven joh! Echt waar, deze training heeft ons 275 euro gekost en ik heb Levi net weer zo een keer of vijf achter elkaar keurig op de trailer gezet. Nog steeds met soms wat correctie, maar het gaat zonder enig hulpmiddel en het lukt. Klep dicht, klep weer open, stangetje erachteruit en keurig rustig weer eruit. En echt, hij ging nooit verder dan met zijn voorbenen halverwege de klep en ging zo hard omhoog dat hij op z'n rug kletterde.
Geef je paard niet te snel op!

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:28

hallo allemaal ,
lief van jullie dat jullie reageren want ik kan jullie advies echt gebruiken ik ga morgen weer oefenen dus ........ hopen dat het weer wat beter gaat ,uiteraad hoe ik jullie op de hoogte en dan kun je lezen hoe het gegaan is

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:45

He Micky,

zaterdagmiddag 16.30 uur Dier en zo, RTL4. Kijken! Komt die methode op TV, het is bijna niet uit te leggen, maar als je het ziet ..

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:15

Citaat:
Wij hebben nu altijd een ruwe veegborstel bij de hand


ga ik proberen, ik heb zo'n portret die niet bang is, maar het gewoon niet doet, tegenwoordig gaat ie al aan de ren als ie ziet dat de trailer achter de auto staat....

Ik vervoer alleen nog paarden en pony's voor andere mensen, mijn eigen uitjes (Paard&Koets dus) heb ik afgezegd, ik krijg hem niet in de trailer Huilen Boos!

Wij zitten met de show op zaterdagavond precies na de trailerlaad-clinic van Conrad, maar ja....... hoe krijg ik hem daar in den Bosch.....een week van tevoren opzadelen en onder het zadel erheen....

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:21

oeps ... lopen?? Dat is echt balen!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:34

Barvrouwke schreef:
Heey, als je twee longeerlijnen neemt en deze aan de beide zijdes van de trailer vastmaakt en achter de kont van het paard kruist en steeds strakker aantrekt, zodat er een driehoef gevormt wordt, dan moet ie wel denk ik.


Ooit aan gedacht dat ze dan gaan stijgeren? Ik heb nog wel een leuke foto met het resultaat daarvan. Hij is gaan stijgeren, en met z'n voorhoofd langs de rand boven aan de vrachtwagen geschampt. Hij had die wond die je op de foto ziet en zijn maantop lag gedeeltelijk los.

http://picserv.beyond-reality.nl/getpicture.php?id=179282&check=3b73d
http://picserv.beyond-reality.nl/getpicture.php?id=179279&check=3b73d

En Pinacolada ik herken zeker je probleem. Als ik alleen op wedstrijd ga, loopt hij er thuis zo in. En op wedstrijd ben je er een uur tot 2 uur mee bezig. Als we met 2 paarden zijn loopt hij er altijd zo in.

Zodra ik de goude tip heb, geef ik hem je. Maar ik denk dat het veel met rust, vertrouwen, gedult en beloning te maken heeft.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:13

he monique T,
bedankt voor de tip ik ga kijken!!!!!!

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:26

Hi,
Een kennis van mij haar tinker wil ook niet de trailer op. Hij vertikte het op een gegeven moment
door een paar tips zelf te combineren lukt het nu wel. Zal proberen uit te leggen hoe. Ze doet een band (sjorband oid) over de schoft, tussen de voorbenen langs. Die klikt ze vast aan het halster, zo dat het paard met zijn hoofd naar beneden is gericht en dus niet zijn hoofd de lucht in kan gooien. Toen heeft ze een sjorband in de trailer bevestigd en aan het halster en kon ze spanning op de lijn zetten. Als paard 1 stapje dichterbij deed, trok ze hem aan, met zo'n soort katrolletje. Paard heeft half uur op strakke lijn gestaan en gaf uiteindelijk op en liep de trailer in. Nu hoeft ze alleen maar de band te pakken en hij loopt zo de trailer in. Pakt ze een gewoon touw, dan gaat ie niet. Hij weet dat ie heeft verloren van de band en loopt dan zonder problemen op de trailer. Bij hem was het ook geen angst, maar puur geen zin, want trailer betekent werken! Er is geen geweld aan toe gekomen en gewoon door heel kalm te blijven heeft het paard zich over gegeven. Zal wel een rare methode zijn, maar bij hun werkte het echt!

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 07:25

ik heb uit Duitsland een speciale trailer-laad-lijn nadat ie al mijn longeerlijnen kapot had getrokken, het is een hele lange lijn met 2 lussen om vast te houden en een kort lijntje met 2 lusjes dat je onver zijn kont legt, je doet die lange lijn achter zijn kont langs, door de lusjes van het andere lijntje, gaat in de trailer staan, slaat de lijnen om de voorstang heen en liert hem er zo in *not*, tenzij je superman bent en 600 kilo tegenhangend gewicht naar binnen kan lieren...

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:45

hebben jullie al eens op de site www.paardnatuurlijk.nl gekeken?
daar staan hele goede tips om zelf met rust en vertrouwen je paard te leren trailerladen.

En voor Pinacolada: als je paard thuis wel goed laad, maar ergens anders niet: rijd dan eens met de trailer een klein stukje van huis, zodat je eventueel rijdend terug kan als het echt niet lukt. En zet daar op dezelfde manier als thuis je paard een paar keer op de trailer. Zo kun je het opbouwen door op verschillende terreinen te oefenen.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:54

als hij niet wilt, en hij trapt niet moet je eens voorzichtig naar zijn voeten pakken. Of met je schoen onder zijn kogel wrijven totdat hij een stap voor uit doet.
De gene die in de trailer staat moet dan wel het touw wat losser doen.

We hebben er vorige keer 4 uur over gedaan om een paard de trailer op te krijgen!
Uiteindelijk lukte het.

veel succes maar kijk uit dat het paard zich niet verwond

ps. niet opgeven en zeker niet op stal zetten, dan zal hij het nooit meer doen! dan denkt ie de volgende keer : ik mag zo toch lekker op stal als ik even moeilijk doe


MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:12

Tja, ieder zijn manier. Ik heb inmiddels geleerd dat een kwartiertje intensief trainen het maximum is, anders is de concentratie weg. In het oefenschema wat we nu hebben zit wel het advies van Callippo. Oefen dicht bij huis, als het thuis niet lukt en ga steeds verder weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers