niet na willen geven .

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

niet na willen geven .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 20:15

hallo.

mijn pony wil absoluut niet na geven nu begint het eindelijk te komen.
maar weet iemand wat je er aan kan doen met een bijzet teugel maar welke weet iemand mij raat te geven .


alvast bedankt

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:37

Hoi Loonie,

Met de bijzetteugel kun je je pony longeren. Dan traint hij zijn spieren in de nek en hals. Hierdoor wordt hij meer nageeflijk. Je kunt hem verstellen in lengte. Ik heb dit ook gedaan met mijn pony en het helpt. Ook veel overgangen laten maken tijdens het longeren. Ik heb geen ervaring met het rijden met bijzetteugels. Daar ben ik niet zo voor.
Veel succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:58

Ga is veel overgangen rijden. En dan bedoel ik op je zit. Hou ligt contact. Je paard zou na een poosje zelf gaan nageven op het bit.
Dus veel overgangen en wendingen. Daarbij LIGT contact houden.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:45

Ja, "mijn" manege-paard loopt in de lessen (zo'n 3 uur per dag) met een bijzetteugel, maar ik ben er ook niet zo voor. Er wordt ook erg geklooid met 1 en dan weer 2 bijzetten en dan weer aan het bit en dan weer aan de neusriem, maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo helpt. Ze blijft omhoog lopen met haar hals en hoofd en het is voor het paard nou ook niet echt fijn, zo'n bijzet.

Ik denk zelf dat je inderdaad veel overgangen en wendingen moet rijden. Wat vaak ook wel werkt, zijn voltes en dan vooral in draf. En verder langzaam opbouwen, niet in 1 keer verwachten dat je paard keurig rondloopt, maar begin eerst met kauwen op het bit en dan pas met wat meer nageven enzo... Succes!

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:43

precies, met bijzetteugels kan hij ook heel gespannen gaan lopen (en dat wil je natuurlijk net hebben neem ik aan)
probeer in het begin niet te veel te vragen van je pony, en hem goed voorwaarts rijden. als hij later lekker los is gereden dan probeer je of hij wat lage wil komen met zijn hoofdje, , probeer dan zoveel mogelijk wendingen te rijden zodat hij zich er op een langrecht stuk niet uitkan drukken.

veel succes (hoop dat je er wat aan hebt)

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:40

Wat ik vaak hier op stal hoor is dat sommige meiden denken dat je je paard met je handen naar beneden rijdt

Dit is natuurlijk de grootste onzin !!!! Boos! Boos! Boos!

Rijdt je paard eerst lekker voorwaarts, dan zul je zien dat hij vanzelf wat meer gaat nageven!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:50

tja maar er zijn ook echte "probleem" gevallen vraag liever advies aan een instructeur, en verwacht niet dat het zo opgelost is, dit kan jaren duren.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 15:45

ja het duurd zeker lang ze is 5 jaar zo gereden dat ze niet na hoevde te geven maar na 5 jaar moet je isneens weeten jullie wat voorn bijzetteugel ik anders kan gebruiken

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:01

geen, zoek liever goede instructie als je niet weet hoe je een "hulpteugel" of iets dergelijks moet gebruiken, heb je er in feite ook niks aan. en hulpteugels moet je alleen maar gebruiken in begeleiding, vaak is aanleuning iets waar je zelf ook gevoel voor moet krijgen deze krijg je echt niet als je met hulpteugels aan de slag gaat.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:28

Ik heb dit pas moeten aanleren(mezelf dan Haha! )

Ik moet van instructie halthouden en dan nageeflijk vragen met mijn benen.
Zodra hij ontspant (meestal zucht hij dan) ga ik weer stappen.
Als hij op dit moment weer stram (sterk, trekt) wordt,
gelijk weer halthouden en nageeflijk vragen, na ontspanning weer stappen.

Dit gewoon elke dag doen, dan heb je geen hulpteugels nodig.
Mijn paard heeft een heel erg moeilijk karakter en als dit bij zijn werkt heb ik voor iedereen hoop.

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 19:54

ja is allemaal waar wat jullie zeggen maar ik heb een hele goede indtructrise echt waar en die help mij oook maar ze hebben het over en goage {kok} zo heet het maar weet niet hoe je het schrijft en dat wekt bij het longgeren

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:03

Je schrijft het zo gogue

Afbeelding

Zo eentje bedoel je.

Safri_girl

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:02

Ikzelf heb hele goede ervaringen met de Tiedeman teugel....
Dit geeft t paard alleen n rukje in de mond als het het hoofd te hoog brengt.
De meningen over deze teugel zijn verdeeld, maar ik ben er een absolute voorstander van! OK dan!