Clinic Leunis van Lieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Clinic Leunis van Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 22:24

Afgelopen zondag was er bij ons op de vereniging een clinic van Leunis van Lieren. Vier groepjes van 3 ruiters kregen een les van 3 kwartier, waarna Leunis op Rubiquil samen met Thamar op Roumanda nog een demonstratie gaf.

De lessen waren op zich best interessant hoewel de tijd toch wat kort bleek voor 3 combinaties. Jammergenoeg vertelde hij weinig over zijn rijmethoden in het algemeen. Wel ging hij vrij diep in op de verschillende hulpen. Hij vond het erg belangrijk dat je de hulpen eenduidig geeft en vindt dan ook dat je dit als ruiter op moet kunnen rakelen. Is op zich eigenlijk wel logisch. De meeste ruiters doen eigenlijk gewoon wat en staan er eigenlijk niet bij stil hoe ze de hulpen geven. Wat Leunis betreft is de ruiter de zwakste schakel. Maar al te vaak wordt gezegd over het paard dat hij iets niet wil of niet kan maar ruiters staan te weinig stil bij hun eigen tekort komingen.

Een opmerking/aanwijzing die ik inmiddels heb uitgeprobeert en die wonderwel goed werkt is het licht gaan zitten bij het terugkomen. Max kan super uitstrekken in de galop maar terugkomen was wel een beetje een probleem. Leunis zijn redenering was dat het paard bij het terugkomen zijn rug moet kunnen bollen en de achterhand onder kan zetten, dan moet je je als ruiter juist niet zwaar maar licht maken .

De demonstratie was erg interessant om te zien. Roumanda (schrijf je dat zo?) is nog maar 5 jaar oud en was dit jaar hippiade kampioen. Aan het begin reed Thamar haar een beetje relaxd los. Ik had dit paard nooit IRL gezien en op het eerste gezicht was het niet de topper die ik verwacht had te zien. Echter na het losrijden werd ze aan het werk gezet en toen kwam er zoveel expressie in de beweging, echt ontzettend mooi om te zien. Dat paard voert de oefeningen met zoveel gemak uit. Ook de verzameling richting passage, piaffe en pirouette's, ze liet zien het allemaal met schijnbaar gemak te doen. Leunis liet nog even zien dat Rubiquil wel erg 'mak'is, hij ging in het midden van de bak stilstaan en vervolgens op zijn kont staan Haha! . In het rijden op zich viel me op dat ze steeds korte reprises reden waarin de paarden flink aan het werk gezet werden, afgewisseld met stap aan een lange teugel.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:25

Waaarom wist ik dat niet Huilen Ik had graag (als het mogelijk had geweest)komen kijken.Rubi loopt dus nog wel

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:45

Hey wat grappig! Altijd leuk die clinics, zien er leren! Knipoog
Fijn dat je er weer wat van lijkt te hebben opgestoken!

Maar waar ben je lid? Spijkerboor?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:10

FlairS schreef:
Waaarom wist ik dat niet Huilen Ik had graag (als het mogelijk had geweest)komen kijken.Rubi loopt dus nog wel


Waarom wist ik dat ook niet, dan kon ik het nichtje van Lisenka live zien. Huilen Huilen Huilen Huilen .
Even melden wanneer Leunis van Lieren en Thamar Zweistra een clinic geven Haha! Mail

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:11

Wat leuk!
Ik heb ze vorig jaar bij Indoor Brabant gezien; vond het ook erg leuk om naar te kijken. En ik heb Thamar zien rijden in Ermelo dit jaar OK dan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:19

Leunis? Ik dacht dat het Laurens was, of pies ik nu langs het potje? Verward

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:21

imker schreef:
Leunis? Ik dacht dat het Laurens was, of pies ik nu langs het potje? Verward


Leunis is de vader van Laurens en die rijdt ergens anders, dacht ik.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:07

Leunis en Laurens rijden allebei voor dezelfde stal hoor, net als Thamar. Ze rijden allemaal bij stal Hexagon, van Leunis in Schore, Zeeland.
Ik heb nog een paar jaartjes bij Laurens in de klas gezeten op het VWO!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:46

Dacht dat ze uit Vrouwenpolder kwamen....
Maar het zal er wel vlakbij zijn.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:53

Ik wist helemaal niet dat er een clinic was, was dit dan bij Spijkerboor? IK heb er helemaal geen brief over gehad... Verward
Had het wel graag willen zien!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 18:41

Jammer dat je het niet wist Jura, dan weet je ook niet dat er nog clinics komen van mischa koot en annemiek hulshof Even Piet Groen bellen of er nog een plaatsje vrij is.

En ja het is/was bij Spijkerboor