Binnenteugel compleet los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Binnenteugel compleet los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 22:09

Maandagavond gereden met een vriendin op haar paard. Zij rijd 'm nu op een manier die voor mij eigenlijk vrij nieuw was. Ze rijd met haar binnenteugel compleet in een boog (los dus) en dmv binnenbeen buiten teugel paard nageeflijk. Ook voltes en figuren alleen op de buitenteugel. Dat ze haar binnenteugel helemaal losgooit is omdat ze zelf teveel (net als ik) nog onbewust met de binnenteugel doet. Ik heb ook even gereden, en het werkt echt super! Ook voor mij. Later is het wel de bedoeling gewoon de binnenteugel er weer bij te pakken, maar dit is ook puur voor de ruiter om af te leren altijd aan die binnenteugel te prutsen.
Kent iemand dit princiepe?
Ik ben er overigens zelf ook mee begonnen nu, en mijn paardje pakt het wel aardig op al en ik moet zeggen ze gaat er veel ruimer en beter over de rug door lopen.


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:20

Ik ken het principe neit echt, maar zo te horen is het wel een vrij goede methode!
Mijn instructrice (Roxan) heeft ook een keer laten zien dat ze kan rijden zonder de binnenteugel aan te raken en dan nog het paard met zijn hoofd naar binnen kunnen stellen. Het is natuurlijk ook vooral voor de ruiter een goede oefening, ik zit bevoorbeeld ook veel te veel aan de binnenteugel en dnek ook niet dat ik alleen op de buitenteugel zal kunnen rijden. Maar ja, we wekren eraan.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:37

Ik doe het ook. Ik rij met een spaanse stang. De teugels heb ik hiervoor losjes in een hand. De binnenteugel komt vanzelf los te hangen in de wendingen en schouderbinnenwaarts. De buiten teugel is zeer ligt maar er wel meer bij.
Tijdens mijn workshop heb ik laten zien. Dat je stelling niet hoeft te vragen als het goed is. Maar dat het vanzelf gaat.

Hier de foto er van. De wending om de achterhand met touw om de hals. Ik geef enkel de wending aan. Voor de rest vraag ik niks. Je ziet een paard dat geleert heeft op eigen benen te lopen. Zou zich zelf gaan vormen naar het gevraagde.
Afbeelding

Maar dit werkt niet bij elk paard jammer genoeg.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:00

Hey,
zo heb ik ook een half jaar gereden. Het is een perfecte manier om voor jezelf aan te leren dat je van je binnenteugel afblijft. En als je later dan met 2 teugels op maat gaat rijden, voel je duidelijk verschil wanneer je de binnenteugel opneemt, zodat je jezelf mooi kan afstraffen =) Bij een jong paard is deze techniek zeker de moeite waard omdat ze snel leren en vaak gevoelig zijn en daardoor bij de kleinste druk op de binnenteugel helemaal verkeerd kunnen gaan lopen. Toppie om te horen dat andere mensen ook zo rijden. En als ut niet meer gaat met je paard, gewoon weer bodemwerk doen. Dit "overdreven" systeem moet je eigenlijk altijd gebruiken bij het losrijden. Hierdoor komt het paard ook losser, omdat ie zelf moet rondkomen en niet wordt "geholpen"(Getrokken) door verkeerde teugelvoering.
Nogmaals toppie

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:08

Ken het wel, als je het zo kan noemen.
Zo krijg ik grotendeels wel les op het moment.
Zo min mogelijk met de binnenteugel doen en dan de nageefelijkheid vragen met de binnenbeen en buitenteugel.
Ook het afwenden doen we met de buitenteugel en het buitenbeen.

Resultaat is dat Par naar mijn mening onwijs goed reageert op been en zit.
Ik hoef niet te sjorren aan de binnenteugel en zij hoeft niet te protesteren.
Ze wordt als het ware opzij geduwd.

Heb nog nooit op zo'n manier les gehad maar vindt het zelf een paardvriendelijkere manier, en ook ikzelf rij er veel ontspannender mee.

Alleen op een volte of tijdens de hoeken grbruik ik de binnenteugel afentoe om stelling te vragen, maar dat wordt uiteindelijk hoop ik toch wel minimaal.
Teugels hoeven niet eens in een boog te hangen *tenzij je natuurlijk in de verleiding komt om veel te sleutelen als die "normaal"zit.
Ik heb mijn binnenteugel wel op maat, maar doe er verder helemaal niets mee.

Geweldige manier, had ik jaren eerder moeten hebben OK dan!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:10

als het goed is hoef je alleen maar je binnenteugel van de hals af te doen en dan komt de stelling vanzelf en als ze niet reageert gewoon doen alsof je een volte oprijd, maar dan heel licht met je been, dan komt die stelling ook wel.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:28

Barvrouwke schreef:
als het goed is hoef je alleen maar je binnenteugel van de hals af te doen en dan komt de stelling vanzelf en als ze niet reageert gewoon doen alsof je een volte oprijd, maar dan heel licht met je been, dan komt die stelling ook wel.


Ja dat bedoel ik, maar dat gebruik ik dus niet bij nageefelijk vragen.
Alleen bij stelling vragen op de volte of in 1 of andere hoek, want als ik rechtdoor wil ga ik geen stelling naar binnen vragen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:35

volgens mij werkt het niet altijd...
Mijn paard is scheef (de meeste paarden trouwens..) en neemt links veel meer aan dan rechts (ze wil natuurlijk graag dat je aan links komt). Linksom probeer ik haar meer op rechts te krijgen met idd buitenhand, binnenbeen. Maar, rechts om moet ik zorgen dat ze niet te veel op de buitenteugel aanneemt (want dat doet ze al) en dat ze haar rechterteugel meer aan gaat nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:46

soms moet je van het ene uiterste in het andere gaan om weer terug middenin te komen. Dus de enige manier om het vastgrijpen van je binnenteugel af te leren is misschien inderdaad helemaal loslaten ja. En het is ook een goede rijmethode. Mensen trekken met hun binnenteugel vaak het paard scheef.

De hond is de betere mens

Jenny10
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:58

Ik geloof niet dat dit iets is dat ik zonder les uit zou gaan proberen. het principe begrjip ik wel, maar ik zou het alleen gebruiken om een te straffe binnenhand af te leren. Als je hier nu zelf mee gaan stoeien, heb je waasrchijnlijk over een maand een heel straffe buitenhand en een even groot probleem!
Een paard hoort op 2 teugels te zijn en geeft na op gelijke druk! Het meest belangrijke van nageven is dat je zelf ook nageeft op beide teugels!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:00

desiree, ben het volledig eens met jouw eerste zin. (de rest ook Haha!). dat is wat zelfs helpt bij manegepaarden. ik laat ze volledig los, en leer ze op die manier mij te herkennen als een niet-trekkend persoon. die gedachte alleen al doet ze beter lopen. ik kan ong 70% van de paarden (diegene die het nog aankunnen) op de buitenteugel de volte insturen. al snap ik zelf totaal niet waarom ze het doen!
dat meen ik, want normaal gezien betekent aannemen buitenteugel = naar buiten afwenden of hoofd omhoog. maar op een of andere manier doen ze dat bij mij niet. ik pas deze methode steeds vaker toe

Enya - Daya :-)

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:05

in principe rijd je een paard het meest op de buitenteugel, deze bepaalt(samen met je benen) de snelheid . je binnenteugel gebruik je voor slechts weinig en is eigenlijk een soort kleine correctie teugel. Dit om te voorkomen dat je het paard alleen op de voorhand de volte inrijdt. Het voelt dan wel dat je een volte rijd maar je vergeet de achterhand mee te nemen.

Je buigt je paard met je buitenteugel om je binnenbeen waarbij je buitenbeen natuurlijk mee corrigeert. Je zult merken dat je nauwelijks je binnenteugel nodig hebt om de volte in te draaien. Dit is rijtechnisch vele malen beter, eerlijker voor je paard en je paard zal zich veel minder gaan vast zetten..

Het vasthouden van de binnenteugel verhinderd het paard netjes zijn passen af te maken omdat hij om zijn eigen as wordt "getrokken". Het paard komt in verzet waardoor je nog meer de binnen teugel gaat aanpakken..en voila je hebt een probleem gecreerd, wat zeer moeilijk af te leren is.het is een fout van de ruiter niet van het paard!

Bij het rechtrichten van je paard dient de aanleuning op beide teugels gelijk te zijn....naar mate je dit beter beheerst zal ook op de volte de aanleuning op beide teugels gelijk worden.

succes

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:22

Je hoort een paard op 2 teugels te rijden...
Ik steek wel eens mijn binnenhand 30 cm naar voren om te controleren of hij wel helemaal op eigen benen loopt, maar na een paar seconden pak ik hem er weer bij en rij op 2 teugels verder.

Jouw foto is wel grappig Josien, grappig om het kunstje.
Dressuurtechnisch gezien is het geen correct uitgevoerde wending.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:37

ik denk dat het hier echter tijdelijk is sjuimpje. om de neiging van het trekken aan de binnenteugel af te leren.

soms zit je met een 'tic' die je kan oplossen door ofwel: instructie die blijft herhalen door te zeggen: niet trekken, teugels gelijk, ( * zich mss eens kwaadmakend Haha! *)

of wel door dan maar eens volledig los te laten als het echt niet lukt om steeds bij jezelf te zeggen: niet trekken, niet trekken en dat dan ook niet te doen!!!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:40

Sjuimpje schreef:
Je hoort een paard op 2 teugels te rijden...
Ik steek wel eens mijn binnenhand 30 cm naar voren om te controleren of hij wel helemaal op eigen benen loopt, maar na een paar seconden pak ik hem er weer bij en rij op 2 teugels verder.



Inderdaad.maar om zover te komen dat je paard een gelijke aanleuning heeft zal men eerst moeten leren dat je sturen niet alleen met je handen doet, maar ook met zit en benen. Een oefening van het "loslaten" van de binnenhand is daarbij een hele goede oefening om tot die bewustwording te komen......en het paard zal eens opgelucht kunnen adem halen

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:44

Sjuimpje schreef:
Jouw foto is wel grappig Josien, grappig om het kunstje.
Dressuurtechnisch gezien is het geen correct uitgevoerde wending.


Volgens mij kijkt ie alleen maar stom verbaasd naar je veel te ver naar voren gestoken voet... Haha! (grappie)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:06

Haha, ik heb jaren western gereden. Ik krijg er meer reactie's op. Vooral het naar voren steken van mijn benen. Dit is in de western de stop. Ik rij de wendingom de achterhand ook altijd om het binnen achterbeen. Dit om de reden dat je zo het achterbeen sterker maakt en het paard beter kun verzamelen.

Maar het ging hier niet om het correct uit voeren van een wending. rij je zelf wel is met touw om de hals. En kun je dan ook alle oefeningen die je met bit ook doet. Ik rij zo wijnig mogelijk op bit. Om die reden dat het paard zich zonder gewicht op het bit veel beter kan verzamelen. En dus veel beter in evenwicht kan blijven.

Met de foto maak ik dat duidelijk dat een paard die in evenwicht is. Zich altijd voormt naar het gevraagde. En dat zie ik jammer genoeg vaak zo anders.
Dus ik zeg ook. De binnenteugel kan als het goed is gewoon los hangen. Dan pas kun je het paard op twee teugels pakken en hem goed in de wending rijden.

Mijn eigen pony is er het voorbeeld van dat het altijd op binnen teugel rijden van een wending het paard zo uit evenwicht brengt dat het zonder die teugel voor steun zich niet kan stellen. Mijn pony is altijd zo gereden. Ze liep altijd en overal met haar hoofd naar buiten.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:52

een paard dat op z'n bit hangt zal zich niet kunnen verzamelen. maar daarvoor hoef je niet zonder bit te gaan rijden.

als je correct rijdt, dan kan je keurig rijden en je paard gewillig laten uitvoeren wat jij vraagt, zonder slaafse onderwerping hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:57

Pegassa,
het loslaten is zeker een goede oefening,
alleen ik ben er geen voorstander van om zo een hele training door te rijden.
Liever controleer ik af en toe even, om te controleren en ook aan te moedigen om zo luchtig mogelijk te rijden.

Nee Josien,
ik rijd nooit zonder bit, ik heb andere doelstellingen wb de paarden, vrijheidsdressuur en andere aanverwante kunstjes vallen daar bij niet onder.

Een wending om de achterhand hoort ook om het binnenachterbeen, alleen hoort hij met dat binnenachterbeen wel door te stappen.
Vanaf de foto durf ik wel te stellen dat jouw pony met het binnenbeen naar achter stapt, hij komt dus achter het been en zal daarom het binnenbeen ook niet voldoende gebruiken. Op deze manier ga je het doel van het sterker maken van de achterhand dus voorbij.
Als je stelt dat je het bit niet nodig hebt om oefeningen uit te voeren en dat illustreert dmv een foto, dan moet het wel een correcte foto zijn.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 13:08

Sjuimpje ea:
Het is ook niet de bedoeling om zo de gehele training te rijden. Meer voor mezelf een soort truckje/handigheidje om dat eeuwige gepruts met die binnenteugel eens af te leren. Ik merk gewoon dat mn paardje er nu al op reageert door echt eens de passen af te maken en voor mij gevoel heb ik nu ook meer ruggebruik. Uiteraard pak ik die binnenteugel er wel weer bij en blijf ik niet eeuwig zo doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:24

Sjuimpje schreef:
Als je stelt dat je het bit niet nodig hebt om oefeningen uit te voeren en dat illustreert dmv een foto, dan moet het wel een correcte foto zijn.


Het hangt er denk ik ook maar net vanaf van welk standpunt je uitgaat. Als het doel van de wending enkel het veranderen van richting is, dan is de oefening gewoon gelukt.

Toen ik nog westernlessen had, reden we in de (groeps)les af en toe ook zonder hoofdstel. Alle lespaarden daar waren gewoon bestuurbaar zonder teugels (in alle gangen). Zelfs de stops lukten gewoon. Leuk om eens uit te proberen, maar er is wel een nadeel. Als iets een keer niet lukt, valt er weinig te corrigeren. Ik zie het dan ook meer als een leuke test om te kijken of je paard goed op je zit reageert en niet als een manier van trainen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:27

CCCCorine"]
[quote="Sjuimpje"]Als je stelt dat je het bit niet nodig hebt om oefeningen uit te voeren en dat illustreert dmv een foto, dan moet het wel een correcte foto zijn.
[/quote]

Het hangt er denk ik ook maar net vanaf van welk standpunt je uitgaat. Als het doel van de wending enkel het veranderen van richting is, dan is de oefening gewoon gelukt.
[/quote]
[quote="josien schreef:
Ik rij de wendingom de achterhand ook altijd om het binnen achterbeen. Dit om de reden dat je zo het achterbeen sterker maakt en het paard beter kun verzamelen.


Vandaar mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:39

Sjuimpje"]
[quote="josien schreef:
Ik rij de wendingom de achterhand ook altijd om het binnen achterbeen. Dit om de reden dat je zo het achterbeen sterker maakt en het paard beter kun verzamelen.


Vandaar mijn reactie.
[/quote]

Oeps, met mijn neus gelezen Bloos. Nu begrijp ik je reactie helemaal.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:56

kattebeest schreef:
ik denk dat het hier echter tijdelijk is sjuimpje. om de neiging van het trekken aan de binnenteugel af te leren.

soms zit je met een 'tic' die je kan oplossen door ofwel: instructie die blijft herhalen door te zeggen: niet trekken, teugels gelijk, ( * zich mss eens kwaadmakend Haha! *)

!

Precies! Ik zat ook altijd zo ritmisch en ziekelijk terug te werken met mijn rechterhand vroeger. ik moest helemaal loslaten om het af te leren.

En het is inderdaad een tic! zo moet je het zien, want gebeurt zonder erg.

De hond is de betere mens

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:08

Ik ken het principe en als het gaat (voorbeelden van andere) dan werkt het super. Ik probeer het ook niet zozeer omdat ik problemen heb met een binnenteugel maar met mijn linkerhand. Links omrijden gaat dus goed maar owee als ik rechtsom ga dan kom ik in de problemen. Iemand die hier een tip voor heeft misschien????

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers