net ingereden paard opstandig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

net ingereden paard opstandig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 22:03

hoi allemaal, ik kamp met een probleempje( of niet, daat probeer ik achter te komen) mijn pony ben ik samen met een vriendin aan het inrijden. de 1e paar keren dat we er op zaten hadden we haar aan de longeerlijn, nou ging goed. beetje draven aan de longeerlijn ook goed, ze snapt wel de bedoeling van het aansporen en halthouden en sturen. nu ging ik vandaag er weer op en was ze voor de 3e keer 'los'(van de longeer lijn dus) de 1e 2 keren was ze erg sloom, dus hebben we niet gedraaft maar rustig de bak rond gestapt en over balkjes ed. nu probeerde ik aan te draven omdat ze al wat vlotter was en wat zekerder stapte. nu is het zo dat ze in de bochten haar oren in de nek gaat leggen en een bokje probeerd te geven. redhte lijnen gaan opzich wel goed, maar als ik haar dan aanspoor om in de bocht ook door te blijven draven(deden we voorheen eerst niet) wordt ze dus pist Scheve mond ze kwam 1 x tje zelfs een stukje omhoog. ik denk dan direct dat er iets mis is met het tuig, maar omdat ze aan de longeerlijn zo braaf haar rondje loopt, kan dat eigenlijk niet....toch?? Verward is het dan als ze los loopt, toch moeilijker voor haar om in de bochten te blijven draven omdat ze dan geen steun heeft aan de longeerlijn of iets dergelijks? groetjes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:44

Waarscheinlijk kom je zelf niet echt goed mee. Het paard loopt los zonder jouw altijd in evenwicht. Maar nu ga jij er op zitten en dan word alles anders. Jullie moeten samen in evenwicht komen. En dat probeerd hij jouw duidelijk te maken.
Aan de longe loopt hij constand rond en heeft aanleuning aan de longe. Los heeft hij dat niet meer. De rechte lijnen zullen dan wel goed gaan. Maar in de bochten word het voor jullie bijde moeilijk. JIj moet ligt naar binnen zitten terwijl je mee draait in de bocht. Zo hou je het paard in evenwicht in de bocht. Ga je naar buiten zitten of gewoon rechtop. Dan is het voor het paard moeilijk om rond te komen. In gereden paarden reageeren daar vaak niet zo meer op. Ze zijn het gewend.

Dus luister goed naar hem. Dan komen jullie er wel uit.

Les is niet verkeerd.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:15

Misschien vindt die het ook wel allemaal moeilijk.

Aan de longeerlijn heeft die nog wat steun aan de longeerlijn dus.
Nu moet die opeens draven in een bepaald ritme, jou dragen en ook nog eens hoekjes door in dat bepaalde ritme.

Misschien is het wel heel iets anders hoor.

Maar als jonge paarden iets moeilijk vinden moeten ze toch ook een manier hebben om dat te tonen.
De 1 gaat gewoon keihard rennen, de ander reageert gewoon nijdig.

Zoals hierboven gezegt ga netjes met zijn beweging mee in die hoek.
Kijk het nog even aan, dit was pas de eerste keer in draf zei je, na ene paar keer zal het best makkelijker gaan.

En idd les is ook bij zo'n jong paard helemaal geen slecht idee.
Heb het zelf ook al vanaf het begin, vanaf de eerste dag, en moet zeggen dat ik blij ben dat ik het gedaan heb, leer er erg veel van en weet zeker dat ik anders fouten had gemaakt die totaal overbodig waren geweest.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:11

Bijna ieder (jong) paard heeft trucjes om onder het werk uit te komen. En denk er vooral goed aan dat een jong paard weinig spieren heeft en dus elke dag weer spierpijn heeft. Zorg dat je hem heel goed loswerkt in de stap. Succes

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 10:12

we longeren haar zowiezo altijd even 15 minuutjes voordat we er op gaan zitten. even draven galopperen. nouja, dan gaan we er op. en we hebben wel meerdere keren op haar gedraafd, maar dat was toen nog aan de longeerlijn. dan draaft ze op goed tempo, maar dan moet ze veel vaker een bocht maken(aan de longeerlijn dus) dus ik moet in de bochten wat meer naar voren leunen? want het is best grappig, want ze vindt het draven wel leuk geloof ik. soms draaft ze al uit zich zelf aan, en dan gaat ze in de bocht haar hoofd tuissen haar benen doen en er mee zwieren, dat is dus joligheid. maar soms ook echt nijdig, koppig stil staan ed. want ik ben bang dat als ik in de bochten wat naar voren ga zitten, dat ze dan makkelijker haar hoofd tussen de benen kan doen en dan wel eens een bok geeft? vandaag gaan we het weer proberen(we trainen 2 dagen wel, en dan een dag weer niet) bedankt voor jullie reacties! Pling groetjes

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:24

Miessie schreef:
Bijna ieder (jong) paard heeft trucjes om onder het werk uit te komen.

dan heb ik zeker hele brave jonge pony's igereden?
Al mijn pony's waren toen ze net onder de man waren erg plezierig en fijn om mee te werken. Ze wisten niet eens dat ze onder het werk uit konden komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:27

Elk jong paard zal dagen hebben dat het even anders reageert........ elk jong paard protesteert wel eens...... geeft helemaal niks.. Blijf gewoon rustig rijden (met de nadruk op RIJDEN) .

Zoals gezegd neem les......... is belangrij, vooral in de eerste fases.... Fouten die je er dan inrijd rij je er heel moeilijk uit

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:01

Niet naar voren gaan zitten. Dan maak je het probleem waarscheinlijk alleen maar groter. Ligt op de binnenkant zitten en zelf mee gaan in de bocht. Dus eigenlijk maak jij die bocht, waardoor het paard in evenwicht kan blijven.

Ik zie het niet als het onder het werk uit komen. Een jong paard dat word ingereden heeft nog heel veel problemen met evenwicht. En omdat het paard van nature zich altijd en overal in evenwicht wil houden, reageerd hij dus boos.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:39

Klinkt mij een beetje als een ruiterfout in de oren. Alsof je zelf niet goed meezit.
Vooral bij een jong paard moet je zelf overdreven gaan zitten door de bocht. Buitenheup iets naar voren, buitenschouder iets naar voren, kijk waar je heen gaat, het is toch een bocht.
Bochten zijn nou eenmaal moeilijk voor een jong paard. Probeer voor de gein zonder longeerlijn maar eens een volte te rijden, je komt op hele rare plaatsen uit. Het is ook moeilijk.
Dus ook van mijn kant krijg je het hetzelfde advies, neem les. Vooral bij een jong paard zijn de eerste stappen zo belangrijk. Het is erg goed om dit vanaf de grond begeleidt te krijgen. Je kan zoveel verpesten wat zo moeilijk af te leren is!

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 18:23

vandaag weer gereden. het ging een stuk beter! de 1e x aandraven nam ze een aansprong in galop Scheve mond maar daarna heb ik 2 rondjes achter elkaar kunnen draven en in de hoeken ging het ook stukken beter. dat in de hoeken mee zitten hielp dus erg goed. wat les betreft, dat zal hem (nog) niet worden. ik heb geen geld voor privé les, bij mijn eigen bakje. wat we wel van plan zijn, is op de manege waar we ook nog wekelijks rijden, daar met de pony over een maand elke week te gaan rijden. gewoon in een normale les met andere paarden, dat lijkt ons wel goed voor haar, dat ze daar aan went. bedankt voor jullie reacites! groetjes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:39

Fijn dat het al beter gaat.

En van dat aanspringen in galop inplaats van draf. Te veel is niet verkeerd. Teweinig voor een getraind paard wel. Wees blij wat hij meer geeft.

Zorg voordat je in die groeps les gaat rijden. Dat je zeker bent dat je haar goed kan sturen en stoppen. Je moet haar waarscheinlijk in het begin van de andere paarden af houden. Maar goed dat je wil gaan lessen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:21

ik denk dat het te maken heeft met evenwicht. Hij is nog niet echt gewend met een mens op zijn rug... dan zijnd e bochten nog wat lastig.... en ook niet erg prettig, daarom gaat hij er denk ik wat tegenin...