[VD] Hoe laten jullie je pony stijgeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

[VD] Hoe laten jullie je pony stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 21:45

Nou, wat ik vandaag toch meemaak, joh!
Ik pak mijn pony aan haar halster (ik weet zeker dat ze nog nooit aan VD heeft gedaan, ik heb haar sinds haar 3de, en bij haar vorige eigenaar heeft ze alleen in een landje gestaan, ik kende haar toen al), en ik geef haar een tikje op haar borst, even kijken wat ze doet. Dus ik geef haar dat tikje, en ze gaat stijgeren. Gelukkig heb ik altijd een paar snoepjes in mijn jaszak, dus ik probeer het nog een keer, en ik zeg er HOOG bij. En ze doet het weer, dus een snoepje. Zo heb ik het een paar keer gedaan, en probeerde het zonder zweep. Dus alleen HOOG en dat lukte ook!

Maar: Is dit de juiste manier?

Check mijn CU2 en laat een bericht achter!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:50

nee, ten eerste lijkt hoog op hooooo en je wil niet dat je paard stijgert iedere keer als je hoooo roept, Ten tweede ben ik een felle tegenstander van het leren stijgeren...........

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:55

gijsenkim schreef:
nee, ten eerste lijkt hoog op hooooo en je wil niet dat je paard stijgert iedere keer als je hoooo roept, Ten tweede ben ik een felle tegenstander van het leren stijgeren...........


Je neemt me de woorden uit de mond Haha!!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 21:58

dom dus, niet meer doen...
Oke, bedankt voor de tips!

Check mijn CU2 en laat een bericht achter!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:28

Kijk of je er een ander commando aan vast kan koppelen? Iets wat niet op hooo lijkt?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:00

"up" bijvoorbeeld Lachen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:01

Eliesje schreef:
dom dus, niet meer doen...
Oke, bedankt voor de tips!

Ik denk niet dat je het niet meer moet doen omdat Gijsenkim het zei, maar je moet wel weten dat je pony het kan gaan gebruiken tijdens het rijden, idd altijd als je Ho gaat zeggen. Verder vind ik het ook wel een vrij gevaarlijke oefening Scheve mond Vroeger wou ik het ook leren, maar ik heb het dan toch niet gedaan, stel dat je 'brave' pony dan plotseling zal gaan staken tijdens het rijden.

Als je het steigeren echt goed wilt leren, moet je ook een goed commando vinden, iets dat helemaal niet lijkt op iets dat je tijdens het rijden veel gebruikt, zeker 'Hoog' dus niet Knipoog . Om het je pony te leren kan je het beter onder begeleiding doen van een volwassene of een persoon die er al ervaring mee heeft!

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:07

gijsenkim schreef:
nee, ten eerste lijkt hoog op hooooo en je wil niet dat je paard stijgert iedere keer als je hoooo roept, Ten tweede ben ik een felle tegenstander van het leren stijgeren...........





Hier ben ik het helemaal mee eens. Dennis is, als ik het zelf mag zeggen, toch wel aardig bedreven in VD maar ik zal hem ook niet leren stijgeren. Hij moet van mij in eerste instantie een kinder pony zijn, en die mogen niet stijgeren. Hij kan de hele basis, buigen, knielen, het compliment, op het blok, pas, voetjes geven, liggen en zitten. Dat doet hij allemaal heel braaf en gebruikt het nooit tegen mij. Maar stijgeren, nee, dat leer ik hem niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:50

imo kan liggen ook misbruikt worden. ken wel een paar paarden die tijdens het werk als verzet gaan liggen.
steigeren op commando is handig bij een paard dat het gemakkelijk doet. doet hij het op commando, anders niet. moet je het hem wel af en toe laten doen he Lachen

maar het kan veel vaker gevaarlijk dan handig zijn.

Enya - Daya :-)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:18

Natuurlijk, iedere oefening kan misbruikt worden. Daarom moet je altijd heel concequent zijn. Dennis misbruikt gelukkig niets. Maar zeker omdat hij een tijdje uit protest gestijgerd heeft(al meer dan 2,5 jaar geleden hoog uit een maand lang) leer ik het hem niet. Je moet wel een extreem braaf en gehoorzaam paard hebben wil ik het hem gaan leren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:04

idd hoog lijkt erg veel op hoo, ik heb het ook een paar keer geprobeert met up, ben er wel mee gestopt omdat ik het gevoel ging dat hij het een beetje ging misbruiken. stijgeren is echt voor super opgevoede pony's en je kan het beter niet doen tenzij je het nodig hebt(als je bv een showteam hebt). dan kun je hem beter bv. laten buigen of het compliment, ziet er ook leuk en knap uit maar is niet zo gevaarlijk als stijgeren.

ik zou trouwens mijn super opgevoede pony het nog niet leren, door de snoepjes kan hij het gaan misbruiken en dan zit je met een stijgerende pony(boef doet dit met voetje geven, heb al een aantal keer een schop gehad omdat ik dan niet opschoot met voeren, kan dan zó boos op hem worden, maar nu begint hij een beetje door te krijgen dat het niet werkt en doet hij het niet/weinig meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Googlebot en 3 bezoekers