[NH] NHS beginner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

[NH] NHS beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:24

Ik ben dus een beginner Tong uitsteken
Het enige wat ik gezien heb is Emiel Voest in een round pen op diverse clinics. Paarden worden dan "gelongeerd" zonder toeters en bellen.
Deze methode lijkt me heel leuk om toen doen omdat je zo op een hele natuurlijke manier bezig bent met je paard.
Dus ik ging aan de slag ahum Lachen
Alles afgedaan en een touw in de hand genomen dat ging heel fijn allemaal alleen terug naar stap krijg ik haar niet zonder stemhulpen. Ook het aanspringen in galop komt niet echt door.
Ook komt ze niet meteen naar me toe als ik stop met hulpen geven...
wat doe ik fout?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:59

leuk dat je ook gaat NHen, geweldig,
maar als ik jou was zou ik toch een clinic volgen of les nemen met je paard,
je probeert het nu namelijk te doen, maar je kunt beter zeker weten dat je iets goed doet, anders moet je je paard het straks weer anders leren,
is dus niet aanvallend bedoelt, haha
maar via bokt kunnen wij niet precies zien hoe jij het doet met je paard, dus ik zou toch zeggen ga eens naar een clinic met paard, en laat je daar alles goed uitleggen.

veel plezier en succes nog op de NHS manier

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:35


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:00

Het is al heel goed dat je zijn tempo al aardig kan beheersen. Het van het niet naar je toe komen. Tja elk paard heeft een ander karacter. Het ene paard is niet van je vandaan te krijgen en een ander komt niet naar je toe.
Tijdens het los werken goed kijken naar wat hij doet. Het paard geeft zelf aan wanneer hij jouw als zijn hogere ziet en het fijn bij jouw gaat vinden. Dan kun je hem vragen om te komen.
Op mijn site kom je veel onderwerpen tegen die je kunnen helpen. Dus neem gewoon even een kijkje.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 00:44

Het is niet heel erg dat je paard niet meteen naar je toe komt. Volgens mij wordt er teveel op de joinup gericht. Het kan verschilende oorzaken hebben, paarden letten op heel goed op je. Waar je staat, hoe je je hand/benen hebt kan al een verschil uitmaken. Als je je er echt een beetje in wilt verdiepen, kan je misschien een cursus volgen. Of misschien iemand vragen, die dus wat verder is, om jou te helpen als je bezig bent.
Verder raad ik je de boeken van Emiel Voest aan. Hij legt goed uit en het is makkelijk toepasbaar. Ook het boek 'het paard als partner' is een aanrader. Daar worden de verschillende 'stromingen' vergeleken met elkaar en de basis uitgelegd.
Bij het aanspringen in galop doe ik het altijd zo: Ik ga iets door mijn knieen en maak mijn hand een soort beweging van achter naar voren, alsof ik zijn kont naar voren duw/omhoog schep (klinkt beetje vaag, kan 't niet zo goed uitleggen).
Wat doet je paard verder? Kauwt hij weleens, draait hij zijn binnenoor naar je (let hij goed op je?)?
Veel succes! Lachen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:11

http://natural-horsemanship.pagina.nl/

of www.natuurlijk-ruiterschap.nl (het nederlandse NH Forum)

Ook komt ze niet meteen naar me toe als ik stop met hulpen geven...
wat doe ik fout?
Is dat je bedoeling dan? Stoopen met hulpen geven bedoel je mee je zelf inactief maken (passief) doe dat maar lang genoeg gaat het paard vanzelf langzamer, een kwestie van stil blijven staan in een ontspanne houding, je paard neemt jou activiteit zo over. en dan beloon je m.
zie je dat het de volgende keer snelle zou gaan.
Maar voor naar je toe komen moet ie toch een uitnogiging krijgen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:26

ik denk dat je het beste wat boeken kunt kopen, van bepaalde trainers, zoals emiel voest, parelli, hempling en clinics gaan volgen of gaan kijken. ik heb zelf nog nooit een clinic meegedaan (geen vervoer) maar ben wel ij een aantal gaan kijken, en daar leer je echt heel veel van. Succes in ieder geval verder! Lachen

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:05

Wil je echt alles te weten komen over NH of wat doorvoor door wenst te gaan, zonder sloten geld over de balk te gooien? Join the club p www.recreatieruiter.nl Niet alleen hebben wij veel leden die je vanalles kunnen vertellen over de diverse "stijlen" NH, je kunt ook gewoon vragen stellen aan iedereen en vooral om practische hulp vragen; op de weekenden heb je immers je paardje bij, kun je anderen gelijk laten zien/ervaren wat jou probleem is en gelijk ideeën opdoen over hoe dat op te lossen, inklusief instructie en die is GRATIS! Meer weten, PB even.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:20

Kijk eens op www.dreamstables.nl, misschien kun je daar een trainingsweekend gaan volgen, dan leer je heeeeel veel!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:21

Bij mij kun je natuurlijk ook terecht. Maar kijk eerst is wat je precies wil. Er zijn zoveel verschillende manieren van NH. Dus ga eerst maar alles bekijken op internet en boeken enz.

Ik ga meer naar de klassieke dressuur.