Maaike heeft misschien COPD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Maaike heeft misschien COPD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 18:23

Vanaf ongeveer zes weken geleden werd Maaike vrij sloom, in tegenstelling tot wat wij van haar gewend zijn.
Ze liep op dat moment in kort oud gras,dus zijn we wat extra bix gaan bijvoeren. ik dacht dat ze misschien een gebrek had aan vitaminen en mineralen. Maar dat had geen effect.
Ongeveer twee weken geleden werd ze na het werken behoorlijk kort-ademig (dampig dus).
Maandag had Linda gereden en bleef Maaike echt twee uren nahijgen! Echt niet normaal dus de va gebeld. Die heeft haar beluisterd. We moesten even naar de bak, en ze begon al na 15 meter lopen te hijgen! Verder is ze absoluut niet ziek.
De va dacht aan COPD, ondanks dat hij niets in de longen hoort. Het gekke is dat ze niet verkouden is geweest!
Dinsdag gaan we naar de kliniek voor een onderzoek.
Kan COPD zich zo snel ontwikkelen? (in ca 6 weken dus)? Ook zonder voorafgaande verkoudheid? Ik snap het niet...... Verward

fryslân boppe


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:28

ik kan wel een beetje uitleggen wat COPD bij mensen inhoudt! Denk dat het bij dieren op dezelfde manier gaat.
COPD --> cronic obstructive pulmonary disease. Daar vallen chronische bronchitis en lonemfyseem onder. Vaak is er veel slijm, piepend geluid en dat is vooral de moeite met het uitademen. Normaal zijn de longen net een elastiek...bij inademen zetten ze uit en bij uitandemen komen ze weer terug in normale stand. Bij COPD is die elastiek eruit, je kan dan dus ook niet veel kracht zetten met het uitademen.<
Is nog best lastig om uit te leggen merk ik nu wel. Denk dat er op internet best veel over te vinden is.
Waardoor het onstaat...erfelijk, en bij mensen roken en stof (mijnwerkers hebben er veel last van)
Maar hoe jou paardje het in zo´n korte tijd heeft gekregen???

Is een beetje wazig verhaaltje geworden geloof ik. Verward

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 18:06

Tnxs fiesta voor je uitleg. Dit verhaal kende ik al, maar tnxs anyway.
Het gekke is dus dat de va niets hoort in de longen! En dat het dus eigenlijk pas een paar weken geleden begon met slomer worden en uiteindelijk ze pas een week of 2 moeizaam ademt!
Naar mijn idee is COPD chronisch (zegt 't zelf al) en zou er dus een langere voorgeschiedenis moeten zijn!
Dat is dus wat ik niet snap....
maar dinsdag gaan we naar de kliniek en dan zal er hopelijk meer duidelijk worden........

fryslân boppe

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 14:54

Vandaag in de kliniek in Garijp geweest, en GELUKKIG GEEN COPD!
Maaikes longen waren (zo goed als) schoon.
Na een aantal testen bleek ze wel erg kort-ademig te zijn. De va heeft bloed afgenomen.
Hij denkt aan een stofwisselings-stoornis.
Donderdag krijgen we uitslag van het bloedonderzoek.

fryslân boppe

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:09

Sucses en laat je even weten of daar misschien iets is uitgekomen?
Groetjes Lundi

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 23:05

Nou,hier volgt de uitslag:
het is gelukkig niet ernstig, zoals het nu lijkt. Ze heeft wat bloedarmoede en uit een aantal bloedwaarden blijkt dat haar lever op een laag pitje werkt.
Ze hoeft in eerste instantie geen medicijnen,maar zou met meer eiwitten in de voeding weer op moeten knappen.
Over een week of vier wil de va weer bloed afnemen,dan moet er verbetering zijn. Mocht dit niet het geval zijn moeten we verder zoeken!
Ik hoop dat dit de oplossing is!

fryslân boppe

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:07

klinkt gelukkig minder erg dan in eerste instantie!! OK dan!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:55

Gelukkig zeg,ik ben heel blij voor jullie!
Heel veel suc6 en hopen dat het met meer eiwitten door de voeding zal verbeteren!
Ik duim voor jullie,groetjes Lundi

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:37

misschien een hele domme vraag, maar wat is copd? Verward

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Googlebot, Keandra, noordje, Prins85, Theeglas, Trendiction, Zamak en 87 bezoekers