Bewust hulpen geven of niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Bewust hulpen geven of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 16:51

Nadat ik in mijn hersftvakantie bij een vriendin heb gereden, heb ik iets gevoeld, wat ik met een verzorgpaard ook al eens heb meegemaakt... Op moment dat we elkaar gaan aanvoelen en we elkaar begrijpen gaat het paard netjes lopen en hoef ik opeens nauwelijks meer bewust hulpen te geven. Voltes enzo hoef ik alleen maar in te denken en ik rijd ze al, terwijl, tijdens het 'contact maken' dat echt voor geen meter gaat en ik dus echt heel bewust met been/zit/handhulpen alle figuren moet rijden.
Ik weet welke van de twee ik fijner vind, lijkt me ook wel logisch, maar vraag me af hoe jullie dat doen. Rijden jullie elk figuur heel bewust met de hulpen, of denk je aan een figuur en rijd je die automatisch, zonder bewust te denken 'dit doe ik met mijn benen/handen/zit enz...'
Als het per paard/dag verschilt, weet je dan ook waar dat aan ligt?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:14

ik rijd idd met mijn eiegn paarden wendingen ed zonder nog bewust aan hulpen te denken, tenzij er iets fout gaat Haha! Je geeft dan nl nog wel signalen maar die kunnen veel kleiner zijn omdat je paard ook scherper op je let.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:20

Ik rij op dit moment elk figuur heel erg op de hulpen... ik denk dat dat er mee te maken heeft dat ik pas vrij recent weer begonnen ben met 'echt' paardrijden, daarvoor 4 jaar nauwelijks iets, en daarvoor alleen manegeles.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 17:53

Lielle, ik had dat dus op een vreemde pony, die ik pas voor de 3e keer reed... Maar dat ging pas toen de pony ging nageven en we elkaar gingen begrijpen, daarvoor hadden we alleen nog maar ruzie gemaakt en had ik zelfs gewoon moeite om door de wendingen te komen...
Het hangt er dus ook vanaf hoe een paard gewend is om gereden te worden misschien...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:02

Jacksel schreef:
Lielle, ik had dat dus op een vreemde pony, die ik pas voor de 3e keer reed... Maar dat ging pas toen de pony ging nageven en we elkaar gingen begrijpen, daarvoor hadden we alleen nog maar ruzie gemaakt en had ik zelfs gewoon moeite om door de wendingen te komen...
Het hangt er dus ook vanaf hoe een paard gewend is om gereden te worden misschien...


je geeft zelf de oplossing al. Een goed gereden paard/pony loopt op heel kleine signalen, ook bij een andere ruiter, MITS je vanuit de ontspanning komt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:03

Ik kan als ik rijd niet echt zeggen dat ik er diep bij nadenk en dus gaat het eigenlijk vanzelf.
Toch is het zo dat in stiekem elke pas bezig ben met denken aan de volgende pas maar heb dat amper in de gaten.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 18:19

Maar Holly, geef jij nog bewust hulpen om (bijvoorbeeld) een wending te rijden, of hoef je er alleen maar aan te denken dat je de wending wil doen en je hoeft niet in te grijpen (tenzij het paard bijv over de buitenschouder wegvalt)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:41

Alleen als er iets fout gaat (of echt dreigt te gaan) of met moeilijke oefeningen die zowel paard als ik moeten leren, letten we op de hulpen die we geven..
Verder doe ik dat eigenlijk niet.. Wanneer ik gewoon rij en mn oefeningen doe, nee dan denk ik echt niet na... met een SB of travers.. ik doe gewoon.. als ik dan moet uitleggen hoe ik die precies rij (mocht iemand dat vragen) moet ik echt heel hard nadenken van o ja, dat been daar, die hand zus.. etc...
Maar wanneer er iets mis gaat, door bijvoorbeeld een miscommunicatie tussen paard en mij of bij moeilijke oefeningen, denk ik daar wel bij na.. Wanneer we bijvoorbeeld bezig zijn met de vliegende galopwissels dan moet ik echt goed letten op het feit dat ik de hulpen duidelijk, soms overdreven geef zodat mijn paard mij begrijpt...
Mocht dit naderhand makkelijker gaan, dan denk ik dat ook hierbij het automatische erin sluipt en alles meer "vanzelf" gaat..

Vergelijk het met autorijden, als je net begint moet je ook goed nadenken wat je doet; koppeling, gas, rem, kijken etc... maar als je eenmaal je rijbewijs hebt (en rijervaring) dan denk je daar toch echt niet meer bij na, maar rij je "gewoon"...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:48

Als je bezig bent met nieuwe oefeningen ben je heel bewust bezig met de hulpen. Wanneer je paard het gevraagde beter begint te begrijpen en fysiek makkelijker kan uitvoeren, dan kun je gaan werken aan de verfijning. Die verfijning bestaat er uit dat je met minimale hulpen je paard opdxracht kan geven voor het inzetten en weer beeindigen van een oefening.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:49

ik kan vaak met weinig hulpen toekomen, maar slechts met enkele paarden (zijn dan ook manegepaarden) kan ik zonder hulpen. maar het lukt! een paar fijne, gevoelige en slimme paarden reageren zonder hulpen zeg maar. echt met gewoon bil opspannen oid, denk dus naar waar je gaat...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:49

Met Par begin ik nu heel duidelijk verschil te merken.
In het begin deedt ik alles heel bewust, ze moets immers alles nog leren en wou dan ook wel dat ze gelijk de "goede" hulpen daarvan leerde en er goed op reageerde.

Nu zijn we iets verder en gaan sommige dingen helemaal automatisch.
Er zijn nog wel dingen waar ik heel bewust aan moet denken, en dat is dan vooral mijn eigen handstand.
Als mijn handen neit goed staan reageert zij daar ook weer anders op.

Maar het is me ondertussen al een paar keer geberut dat ik dacht daar afwenden en voordat ik de hulpen goed en wel gaf was ze de hoek al om (gleedt er bijna van af zo snel ging het Haha!)

In het begin zat ik nog echt om nageefelijkheid te vragen, de laatste tijd komt ze al uit zichzelf als we lekker voorwaarts rijden.

Vindt het wel een hele aparte ervaring, al had ik het ook al meegemaakt met mijn eerste paard.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:12

Poeh daar stel je me een moeilijke vraag Haha!
Ik denk wel degelijk altijd na op een paard. Niet alleen aan mijn paard maar ook aan mijzelf.
Het gaat erom dat ik kan lezen en schrijven met mijn paard voor mijn gevoel.
Je moet altijd aan kunnen voelen wat je paard gaat doen, en je moet dan weten hoe jij daarop moet reageren.
Waneer is een volte nodig en waneer een zijgang. Waneer ga je schakelen en waneer juist weer verzamelen. Al die dingen gebeuren in een fractie van een seconde.
Natuurlijk denk ik elke pas na ovre waar ik mijn benen laat, waar ik mijn handen heb en hoe ik met mijn zit beweeg.
Gaat er nu perongeluk toch iets fout, dan leg ik nooit de fout bij het paard, maar ga meteen tijdens de oefening denken wat ikzelf fout deed. Wat doe ik verkeerd waardoor het paard mijn hulpen verkeerd begreep. Op die manier doe ik de oefening nog een keertje en probeer dit maal de fout die ik daarvoor maakte eruit te halen.

Wat ik kan doen is zo ontzettend hard mijn best doen en erg hard werken om een oefening eruit te persen, maar vaak kom ik tot een beter resultaat als ik zelf luchtig zit en mijn hulpen gewoon netjes duidelijk en rustig geef.

Voor mij is het eigenlijk inmiddels iets waar ik lijk niet bij na te denken, dat merk ik ook niet, maar ik doe het zeker wel. Ik denk altijd mee en vooruit met een paard.

Idd het is het zo dat je altijd moet kijken waar je heen gaat, heel onbewust geeft jou lichaam dan al een hulp aan het paard en zodoende reageerd hij daar al iets op. Toch kom je er uiteindelijk pas als je ook echt je hulpen geeft voor die oefening. Een paard kan helaas geen gedachten lezen, dus zal je echt toch moeten helpen om te vertellen waar je graag heen wil.

Dus als antwoord op jouw vraag jacksel: ja ik geef nog steeds altijd mijn hulpen bewust en moet echt aangeven wat ik wil als ik wil dat mijn paard dat doet.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:37

jah, dat heb ik ook. het paard loopt keurig alleen op het atomatisch draaien van mijn bovenlichaam naar de kant waar ik opwil. Toch wel vaag, want soms weet ik neit meer of ik of zij nou aan het rijden is hihi Tong uitsteken