Uitrijdeken zelf maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Uitrijdeken zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:47

Jawel, ik heb hier een mooi stuk fleece liggen, te klein voor een complete zweetdeken, maar ruim voldoende voor een uitrijdeken. Ik wil dit dan dus ook zelf gaan maken.
MAAR... wat zijn de maten van zo'n deken?

Mijn paardje is nu 1.66 m.
Heeft iemand met een paardje rond die hoogte ook een uitrijdeken?

Wie oh wie zou voor mij wat maten willen opnemen.
Hoe lang is de onderlengte, vanaf waar wordt er een gat gemaakt voor het zadel, hoe breed is de deken (dus hoeveel hangt er aan iedere kant van het paard) en hoe groot is het gat voor het zadel.

Als iemand me kan helpen dan ben ik die persoon heeeeel erg dankbaar.
Het ziet er niet naar uit dat ik van iemand op stal zo'n ding kan lenen om hem na te maken en om er nou eerst 1 te kopen vind ik ook zonde. Dan krijg je weer een waardebon als je hem terug wil brengen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:20

Ik ben van een dekbed een deken aan het maken, heb ook een andere deken gebruikt voor de maten, maar vond het uiteindelijk makkelijker de deken er gewoon op te leggen en met veiligheidsspelden en een stif de maat op te nemen. Lukt dat met een uitrijdeken niet?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:22

Moet ik dus wel een uitrijdeken hebben om die erop te leggen en zo de maat op te nemen.
Dat is het probleem... helaas...

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:25

Kleintje schreef:
Moet ik dus wel een uitrijdeken hebben om die erop te leggen en zo de maat op te nemen.
Dat is het probleem... helaas...

Tuttebel, lezen is ook een vak he?! Knipoog

Je legt de deken OP je gezadelde paard, en gaat dan alles op maat tekenen. Weet je meteen zeker dat het super past Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:26

Owwwwww, zo!
Ja, das ook een manier!
Your right!

Enne... je hoeft niet gelijk te schelden tegen me!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:29

Kleintje schreef:
Enne... je hoeft niet gelijk te schelden tegen me!

Mag ik er ook nog een beetje lol aan beleven? Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:33

Ik maak dekens, ook uitrijdekens.
Ik laat klanten altijd de lengte van schoft tot staartwortel opmeten en dat is de hele lengte van de deken. De hoogte meet je gewoon van schoft naar beneden tot waar jij hem wil hebben.
Is ontzettend makkelijk te maken, veel makkelijker dan een gewone deken want die moet nog enige vorm hebben, een uitrijdeken is gewoon een vierkante lap met een gat erin.
Als je de vierkante lap op maat hebt (hou rekening met een zoom) knip je het gat voor het zadel eruit, dan aan de voorkant doorknippen (voor de sluiting voor je zadel, je kan het ook dicht laten) en de hele boel omzomen. Klittenband op het stuk voor het zadel en klaar is hij!
Succes met maken!

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:48

Je kunt ook nog coupe naden maken op de kont en de achterkant een beetje rond knippen. Voor het mooie kun je er nog een bies langsstikken, is wel veel werk en voor fleece niet nodig omdat het niet rafelt.
Ook zinvol is een staartlus tegen het opwaaien.

Ik zou er een maken zonder uitsparing zadel, omdat je dan ook kunt gebruiken voor longeren, er overheen kunt opzadelen en de punten voor bij de singel terug kunt vouwen onder je singelstoten. Werk dan alsvolgt:
chabrak, uitrijdeken, zadel, punten terugvouwen en verankeren onder je singelstoten, singel eraan.
Hiermee kun je dan nog steeds met spoor rijden zonder in je deken te prikken. Mocht je de deken af en toe gebruiken met uitstappen, dan ga je op de punt zitten.

Wat voor het model ook helpt is een zweetdeken nemen en daarvanaf de maat nemen. tot de schoft, het voordeel heb je niet nodig.

Let op: Fleece is dun materiaal wat daardoor wel windgevoelig is.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:45

Ja, das waar ook, ik vergeet de coupe naden helemaal Haha! die zet ik er ook altijd in, anders krijg je zo'n recht ding wat een beetje als een zak overkomt.
Wat ik ook wel eens voor een klant doe is een borstsingel eraan maken, een uitrijdeken kan zo iritant opwaaien en met een borstsingel heb je dat niet, alleen zit je dan idd. wel weer met je sporen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:48

En hoe maak je die coupenaden?
(of euh...hoe maakt mijn moeder die coupenaden? Schijnheilig Ik moet haar nog even lief aankijken)

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:52

Aan de achterkant ca 20 cm links en rechts van het midden, ca 30 cm lang en van 3cm tot niets uitlopend. Als je het niet zeker weet bij een braaf paard even op de bovenkant spelden, anders met je hand vasthouden en met krijtje vorm bepalen, dan kan je er later instikken.

succes,
anke