Pony staat alleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Pony staat alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 00:45

Ik heb Kyra bij de moeder van mijn oom in de wei staan. Om eventuele problemen e.d. te voorkomen betaal ik hiervoor het symbolische bedrag van 1 euro per week.
In de wei staan ook ganzen. Bij de buren staan 3 paarden in de wei en schapen. Maar bij Kyra dus geen andere paarden. Nu wilde mijn vader er een mini- Shetlander bijkopen, maar ik mag dus maar 1 pony in die wei zetten. Scheve mond
Ik wil hier absoluut niet weg, omdat het twee grote weiden zijn incl schuilstal. Dat is in de buurt sowieso al niet te vinden, of het is onbetaalbaar voor mij. Maar ik vind het ook een beetje zielig voor Kyra dat ze zonder andere paarden staat, alleen maar met die ganzen. Ook al heeft ze via het hek wel direct contact met de buurpaarden.
Is dit echt zo zielig als ik denk dat het is of valt het mee? Zou haar heel graag bij soortgenootjes zetten, maar heb dus echt het geld niet!


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:10

Als ze direkt contact heeft met de buurpaarden lijkt het mij helemaal niet zielig, ik neem aan dat ze dan ook lekker kunnen kroelen over het hek?
Nee, als ze nou helemaal moederziel alleen zou staan maar dat is dus niet het geval, ik vindt het niet zielig.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 01:12

Ze kunnen niet kroelen over het hek, ze komen net met de neuzen bij elkaar als ze zich goed uitrekken. Mijn pony is namelijk een Shetlander van 1m en de buurpaarden zijn groot. Denk de kleinste rond 1.65m. En hun wei ligt ook iets hoger, dus ondanks dat de weiden direct aan elkaar liggen kunnen ze elkaar eigenlijk niet aanraken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:01

Als ze elkaar zien denk ik dat het zo erg nog niet is. Kun je er anders geen geit bij zetten, als een tweede pony al niet kan?
En je zou staan te kijken met wat voor dieren paarden een band kunnen opbouwen...en ganzen zouden daar ook weleens bij kunnen horen. Ik hoop alleen niet dat de ganzen dan met de kerst op de kersttafel belanden. Haha!

Je suis Charlie.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 05:51

Ik vind sociaal contact met soortgenoten onontbeerlijk.
Kan niemand oom aan z'n verstand peuteren hoe belangrijk
dit voor je pony is?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Sting

Berichten: 12856
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:24

Een geitje, schaap of idd een mini shet. Is toch wel zo vrienelijk voor je paard

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:30

idd een geitje ofzo, als dat wel mag?

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:48

ik had dat probleem ook. mijn fjordje was gewend om samen te wei te delen. en nu stond hij alleen.
ik heb op internet een advertentie gezet,

knappe man zoekt oude dame om de wei mee te delen. gewoon voor een symbolisch bedrag. nou mijn mailbox wordt nog steeds volgepropt met mensen die van hun oude viervoeter afwillen.

inmiddels staat er een kleine welsh mountain van 21 jaar. ze zijn diepely in love met elkaar.
ik had het via internet geregeld, had de pony ook nooit gezien. dus toen ze kwam was het even 3 keer slikken.
ze was behoorlijk ingevallen, slechte hoeven, slecht gebit, slecht in het haar. en voor dat de eigenaren naar huis gingen vertelde ze ook nog even dat ze waarschijnlijk drachtig was.

het is een hele lieve makkelijke pony, en over een aantal maanden ziet ze er vast weer prachtig uit. ik vind het wel leuk om van die opknappers te krijgen, je hebt veel eer van je werk.

ik had expres gekozen voor een ouder dier, daar hoef ik niet mee te rijden, ze heeft alleen verzorging een aandacht nodig, dus dat scheelt ook weer in de kosten.
de hoeveelheid eten valt me onwijs mee. ik ben een fjord gewent en dat zijn dure kostgangers als je het verglijkt. haha zij eet echt met beleid terwijl die fjord het liefst 6 happen tegelijk neemt.

misschien is dat een oplossing, een oudere pony. of mag je van degene van het weiland geen meerdere paarden erop laten grazen?

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:34

Anton staat s'winters ook alleen.
Ik denk dat het een beetje aan het paard ligt: je hebt paarden die absoluut niet alleen willen zijn, andere paarden (zoals Anton) die kunnen het eigenlijk niet zoveel schelen als ze maar eten hebben.
Anton ziet nog wel gewoon andere paarden maar daar trekt hij ook niet veel van aan.
Ik denk ook wel dat het er een beetje aan ligt hoe lang hij alleen zal staan. Van een jaartje zou hijn heus niet dood gaan maar het is idd wel goed voor zijn sociale contacten om niet zijn hele leven alleen te slijten.

Een geitje is anders wel een leuke oplossing.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 17:54

De wei is van de moeder van mijn oom. En ik weet niet echt hoe ik haar moet omschrijven, maar ze is een beetje apart, en iig behoorlijk standvastig. Er kjomt gewoon geen pony bij, en dus ook geen ander dier. Ik heb niet echt het idee dat Kyra doodongelukkig is hierdoor, maar zo af en toe zal ze het heus wel missen, al merk ik dat niet zo. Misschien dat ik over een tijdje een pony erbij mag zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:40

Zoveel paarden, zoveel karakters...Onze pony wil z'n wei absoluut niet delen met een ander. Zelfs een paard in de wei ernaast geeft al problemen als bijten en schoppen. Hij staat alleen en is zo gelukkig.
Probeer het eerst een poosje en als ze echt ongelukkig wordt, heb je een goed argument naar de eigenaresse van de wei.
Veel succes...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:42

als je paard er geen problemen mee heeft is het toch prima zo.......

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:23

Mijn paard staat ook alleen, hij kan wel andere paarden zien maar er niet bijkomen. Het interesseert 'm weinig, zolang ie maar te eten heeft vindt ie 't best. Hij is wel een stuk meer op mij gericht, ik ben nu z'n maatje geloof ik (kroelen doet ie bij mij...). Daarom zorg ik ervoor dat ie voldoende aandacht krijgt, dus elke dag rijden/longeren en anders met hem wandelen, borstelen en kroelen. Gaat prima zo. Als ik met 'm bij andere paarden ben (waar ik met 'm rij), dan negeert hij de andere paarden zo'n beetje, hij is absoluut niet geinteresseerd in andere paarden.
Mijn tip is dan ook om je paard wat extra aandacht te geven dan een ander kuddeweidepaard.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 21:53

Dat doe ik ook zeker! Aandacht komt ze niet te kort!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:49

Foxy heeft in het begin toen we Oscar nog niet hadden ook een jaar alleen gestaan. Hij had ook contact met de buurpaarden, maar in de winter stonden die in een ander weiland. Je zag hem toen echt wegkwijnen. Toen heb ik dus Oscar erbij gekocht, en echt, vanaf het moment dat die erbij in de wei kwam, zag je hem echt zo veranderen gewoon, onbeschrijfbaar.

Maar dat was Foxy. Jij hebt een andere pony en ik denk dat je zelf het beste weet of hij behoefte heeft aan gezelschap of niet. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers