Niet stil willen staan tijdens aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Niet stil willen staan tijdens aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 15:03

Zoals mn titel al vermeld...
Als ik Guus opzadel gaat hij staan draaien en wil gewoonweg niet stil staan. En dit is met name bij het aansingelen. Als ik het zadel op zijn rug leg gaat het nog, maar zodra ik de singel pak om aan te singelen gaat hi staan draaien. Ik singel netjes gaatje voor gaatje aan, ik geef hem het commando staan (betekend stilstaan) hij weet dondersgoed wat dat betekend Ik kan hem niet en vasthouden aan halster en tegelijkertijd aansingelen
Hoe kan ik hem dit afleren?

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:48

aansingelen, als ie gaat lopen stop je, geef je een ruk zodat ie weer stil staat en dan weer proberen..net zolang tot ie stil blijft staan!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:19

doet ons paardje ook, maar die heeft singelvrees.. ofnouw ja.. het is ook deels aanstelleritus.. wij zetten haar gewoon vast met een halster aan de voerbak op stal, dan kan ze niet uitglijden door dat gekke gedoe en het enige wat ze dan doet is een beetje van links naar rechts huppelen, je kan zo wel gewoon aansingelen

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:42

Maar dan heb je et nog niet afgeleerd.. en dat is nou net het probleem bij zulke paardjes.. Verward

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:52

Maar is het niet gebruikelijk bij het opzadelen dat je eerst het hoofdstel in doet en dat pas het zadel Haha!

Dan zou je hem denk ik beter kunnen straffen!
Bouw het rustig op en vraag desnoods of iemand hem vast wil houden terwijl jij aan het aansingelen bent

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:56

misschien heeft ie ergens last van, past je zadel niet helemaal goed en probeert hij dat zo duidelijk te maken?? Blijkbaar heeft hij geen last wanneer het alleen op zn rug ligt, maar pas als het wat meer drukt (-> aangesingeld)

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:20

Lautjuh123 schreef:
aansingelen, als ie gaat lopen stop je, geef je een ruk zodat ie weer stil staat en dan weer proberen..net zolang tot ie stil blijft staan!


Je kan hem wel gelijk in zn bek gaan rukken, maar misschien wil ie wel gewoon iets duidelijk maken?

Misschien past het zadel niet helemaal goed, ergens pijn in zn rug of bij zn singel? (zie Maaike)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:23

zowizo met zn tweeen doen. Eerst het hoofdstel in en dan het zadel opdoen...... Hoe lang is hij nu onder het zadel en heeft hij dit altijd gedaan?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:49

Goh, hier nog zo eentje! Kore deed het met haar vorige zadel, en nu ook met dit zadel. De zadels passen prima, ze heeft geen gevoelige rug en verder ook nergens last van. Als ik met het zadel aan kom lopen begint het draaien al, hoe kort ik haar ook vastbindt. Met aansingelen word er in de tralies gehapt, of ik de deken die aan het rek hangt! >;) en gisteren ook in mijn jas. Nou dat laatste heeft ze geweten, denk niet dat ze nog voor herhaling vatbaar is daarvoor...
De enige oplossing bij Kore is consequent optreden, en dat ben ik niet altijd genoeg denk ik.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:28

Par deedt dat ook *tegenwoordig alleen nog maar als ze zin heeft*
Ik heb gewoon in plaats van eerst hoofdstel, eerst het zadel eropgelegt.
Zadel erop, singel op eerste gaatje, dan beenbeschermertjes om, eff bijsingelen, hoofdstel om en dan nog eens bijsingelen.
Voordat ik erop stap nog even nasingelen en ze is zo braaf als een ....lammetje? Verward

Raar iets, maar ze ik had gewoon zoiets van ach ze is jong, ze vindt het niet prettig als ik de hele tijd aan dat ding sjor, dus doe ik het tussendoor.
Nu kan ik gewoon in 1 keer doorsingelen, dan blijft ze gewoon netjes aan haar hoofdstel staan.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:47

Sorry hoor maar ik zie altijd bij elke vraag op probleem dat iedereen heeft het volgende voorbij komen; " past het zadel goed". Ja het zadel past goed, ja er zijn expers bij geweest. Gelukkig ben ik wel zo slim om eerst dit soort dingen te controleren voordat ik dit soort vragen ga stellen. Sorry Maaike niet om jou af te vallen, je bedoeld het goed Ach gut

Hem vasthouden tijdens het aansingelen gaat niet want vaak ben ik alleen. Flower ik zadel eerst op en daarna doe ik het hoofdstel in omdat anders mn paard wegloopt tijdens het aansingelen Haha!
Als ik aansingel staat hij altijd vast (halster) aan een haak aan de muur(bij ons de poetsplaats.)

Ik geef hem wel eens een schop onder zn kont als hij het weer doet, maar ben hier niet zo blij mee Sla of schop hem liever niet.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:49

gijsenkim schreef:
zowizo met zn tweeen doen. Eerst het hoofdstel in en dan het zadel opdoen...... Hoe lang is hij nu onder het zadel en heeft hij dit altijd gedaan?


Met zn 2en gaat niet altijd. Hij is al 3/4 jaar onder het zadel.
Ja zolang ik hem heb doet hij dit al. Het is een tijdje minder geweest, deed hij het af en toe maar zoals hij het de laatste tijd doet wordt ik er gek van Scheve mond

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:16

Kan het niet zijn dat hij voordat hij bij jou kwam een slecht passend zadel had?
Want Smiles heeft het ook een beetje doordat zijn zadel niet paste, het zadel wat hij nu heeft past perfect, alleen hij draaid nog steeds. Ik negeer hem gewoon en beloon alleen als hij heel braaf is geweest, het wordt nu langzaam beter.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:40

ons paard heeft het altijd al gedaan.. ook bij de vorige eigenaars.. het is nu minder.. wie weet gaat het helemaal ooit weg.. maar op deze manier heb ik er geen problemen mee.. sommige paarden willen graag de spanning weglopen als ze aangesingeld worden

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 15:00

Misschien maar accepteren zolang het met mate gaat, hij mij niet over loopt Scheve mond

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:16

Maak het voor het paard zo onaangenaam mogelijk. Mijn paardje probeert het ook, maar nu kan ik haar los opzadelen. Belonen bij goed gedrag. Probeer toch met een hand de singel vast te maken de andere aan het hoofd te houden. Belangrijk laat niet over je heen lopen! Als het geen singeldwang is met angst, dan aanpakken. Z|oals al hierboven staat bij de andere reactie, volhouden en als ze weer stil staat weer verdergaan. Wel in kleine stapjes en ook ik gebruik steeds gaatje voor gaat ook tussendingen als beschermers, rijlaarzen aantrekken etc voor ik verder ga. Negeren bij vervelend gedrag en belonen bij goed gedrag, succes