Wat is jouw ervaring met paardenhandelaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is jouw ervaring met handelaren?

Slecht (paard had gebreken)
3 (3%)
Slecht (paard was vals of was psyschisch niet goed)
4 (5%)
Slecht (papierwerk werd niet afgelever of iets dergelijks)
6 (7%)
Neutraal / Weet niet
24 (31%)
Erg goed!
30 (38%)
Zeker aan te raden!
10 (12%)

Totaal aantal stemmen: 77


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wat is jouw ervaring met paardenhandelaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 22:49

Dat zou ik wel eens willen weten, ik hoor eigenlijk alleen maar negatieve verhalen, paard met gebreken, paarden die vals zijn enz.
Maar als je in contact komt met mensen die zelf contact hebben met een handelaar, dan hoor je ineens positieve verhalen, ik wil een andalusier gaan kopen maar weet nog niet of ik daar helemaal voor naar spanje ga, dus ga eerst in nederland rondkijken. Maar ik wil even weten of het de moeite is om bij handelaren te gaan kijken of dat ik dat beslist niet moet doen. (verder zijn tips bij welke ik wel kan gaan kijken en welke beter niet ook welkom!)

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:52

Nou ik heb zelf bij een paardenhandelaar gewerkt. Ik vond dat hij zijn papieren toch goed voor elkaar had, maar dat het ooit gewoon liegen was. Hij verkocht geen paarden met gebreken waar ze later achter kwamen of zo, maar ik vond de omgang met paarden daar erg slecht.

Ik was eigenlijk de enige die de paarden daar nog een keer poetste of wat dan ook. De stallen werden 1x in de zoveel tijd uit gemest, er ging iedere keer als het nodig was een nieuw pak stro op en dan was het klaar. De paarden kregen wel dagelijks wei en kregen ook bijna dagelijks beweging. Maar het gaat gewoon een stuk grover aan toe... Ik kon er niet echt tegen.

Voor zover ik daar had meegemaakt is er nooit iemand ontevreden terug gekomen met een pony of paard. Dus dat was dan toch wel weer goed van die handelaar. Als daar een pony/paard verkocht was zorgde hij er ook wel voor dat het paard netjes met de nieuwe eigenaar meeging...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:56

ik heb bij diverse handelaren gewerkt, natuurlijk heb je betere en slechtere maar in de regel zijn het mensen die goed voor hun dieren zorgen. Natuurlijk gaat dat anders dan bij prive paarden. Als je 8 paarden op een dag rijd heb je geen tijd voor getrut en neem je minder de tijd...... op zich is dat helemaal niet erg.....

Ik heb altijd met een goed gevoel kunnen werken, en dat is voor mij belangrijk.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:40

De handelaar waarvan we ooit mijn pony hebben gekocht, daar hebben we niet echt goede ervaringen mee. Idd papieren die nooit gegeven zijn en het niveau van de pony was toch echt niet wat hij zei. Maar laten we eerlijk wezen, we zijn er zelf bijgeweest.
Al was het de eigenaar van de manege waar we toen stonden dus we konden ook niet iemand met meer verstand erbij halen, want die kende we niet.

De handelaar waar we Magic van gekocht hebben is zeker geen lekker ventje, maar hij heeft ons absoluut niet belazerd!
Tuurlijk hebben we een paard met OCD gekocht, maar dat kon hij ook niet weten, er zijn nooit foto's gemaakt aangezien de prijs er toen nog niet naar was.

Verder heb ik op handelstallen gewerkt en ook daar werd best eerlijk gedaan. Tenslotte is het toch hun naam en in de paardenwereld is er veel mond op mond reclame (zowel positief als negatief).

Als je een miskoop hebt omdat je zelf niet genoeg verstand van paarden hebt, vind ik eigenlijk je eigen schuld. Moet je er maar iemand bijhalen met meer verstand.

Als ik jou was zou ik dus gewoon naar een handelaar zijn, vergeet niet dat particulieren er ook wat van kunnen. En tegenwoordig kan je qua prijzen ook beter naar handelaren geloof ik. Het lijkt namelijk wel alsof de particulieren de emotionele waarde meetellen.

Ik ben dus voor neutraal gegaan.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:45

Zeer goede ervaring!Mn pony's komen ook van handelaren af, nooit problemen mee gehad.
Degene waar ik mn 2e heb gekocht zit ook bij onze club, en hij heeft altijd superpaarden staan en ze worden goed verzorgd.
Maar net zoals gijsenkim zegt, het is natuurlijk anders dan bij privepaarden, maar dat is ook logisch.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:56

Geen persoonlijke ervaringen, maar bij mijn vriendin op stal heb ik gezien dat iemand in drie maanden tijd vier paarden bij een handelaar haalde en ze ook allemaal weer terug bracht. De ene nog meer brandhout of kreupel dan de andere. En er nog vrolijk mee gaan dokteren ook voordat ze ze toch weer terug bracht Verward Verward
Ik ken wel mensen die wat handelen in paarden en waar ik met een gerust hart een paard zou kopen, maar dat zijn hobby-isten die zo eens een paardje kopen en weer verkopen, die heeben geen stallen vol waar je er eentje uit kunt zoeken. Bij dat soort lieden zul je me ook nooit aantreffen, ik heb niks met dat soort handelaren.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:12

Ik heb bij enkele handelaren gewerkt...De ene ziet euro's in zijn paarden,de ander ook,maar heeft ook liefde voor het dier..Dat vind ik vaak het verschil...
Nu is het wel zo dat handelaren al snel als boemannen worden afgeschildert,die met duistere zaakjes en paardenmishandeling bezig zijn..Dit gaat lang niet altijd op..
Wat denk je wat voor reclame dat geeft? Als elk paard wat je verkoopt binnen 2 maanden stokkreupel ed is?. . Dan kan ik je vertellen dat je er niet lang meer van leeft.

Nee,bij de meeste handelaren waar ik voor heb gereden ging het er allemaal keurig aan toe..Ook heel eerlijk..

Heb er bij eentje gereden die minder eerlijk was..'s ochtends alvast een paard rijden,zodat ie 's middags tijdens het voorrijden al rustiger was..Nee dat werkt niet..Ben daar ook snel gestopt.

Ik heb mijn paard ook van 'een handelaar'....Nou,hartsikke gaaf beest hoor..Niets mee aan de hand..Heel eerlijke voorwaarden en eerlijk tekst en uitleg..

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:20

Zeer goed, oog voor paarden, en inzicht in combinaties. Ik zou hem iedereen aanraden!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:02

Ik heb bij een handelaar op stal gestaan, die deed vooral in jonge, groene, lelijke paarden, hij verkocht ze dan ook vrijwel nooit met veel winst, hooguit 300 gulden ofzo.
Ik zou nooit een paard van deze handelaar kopen, of het moet een veulen zijn, maar deze paarden werden echt niet goed behandeld, kregen nooit beweging.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:28

Ik heb zelf geen ervaringen met handelaren. Maar weet dat My Dominique wel een goeie ervaring heeft toen ze Magned gekocht heeft.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:36

pegasus adverteert bv nog steeds (hamme), waarvan ik al veel klachten gehoord heb. maar zelf geen ervaringen mee.

ken een draver, die is psychisch niet compleet ok, maar verder wel een goed paard.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:12

ponyzotje schreef:
pegasus adverteert bv nog steeds (hamme), waarvan ik al veel klachten gehoord heb. maar zelf geen ervaringen mee.

ken een draver, die is psychisch niet compleet ok, maar verder wel een goed paard.



Ik heb een paard gekocht bij pegassus en ik ben daar heel goed behandelt. En ik heb tot hier toe (ik heb hem pas een week ) een superlief paard.
Ik zou die negatieve reacties wel een willen weten.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:22

op bokt staan er genoeg. de foto's bij de ads zijn ook niet altijd even mooi om te zien, tot uitgemergelde paarden toe. het is zoals ik al zei wat ik ervan gehoord, en hier ook gelezen heb. om een voorbeeld aan te halen.
handelsstallen hebben vaak een naam. of die terecht is, kan je niet afleiden uit een reactie.
waarmee ik dus niet wil zeggen dat jij nu slecht behandeld geweest bent. het is dus maar van horen (zei de roddeltante Knipoog ).

ohja, die draver waar ik het over had kwam dus niet van daar.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:24

Ik heb redelijk slechte ervaringen met handelaren. Heb er bij een gwerkt en gereden. Ze werden niet echt slecht behandeld, maar kregen slecht voer, weinig beweging en men vroeg hoge prijzen voor paarden die nog de slachtprijs niet waard waren. Ik heb daar aardig wat mensen belazerd zien worden. In onze zoektocht naar een nieuw paard, zijn we ook bij wat handelaren langs geweest: Paarden met valse papieren (opzich interesseert me het papier niet veel, maar als er papieren bijzitten die niet kloppen voel ik me toch belazerd), paarden waarvan ze zeiden dat ze ingereden waren, maar waarbij je niet eens met het zadel in de buurt kon komen, paarden met valse medische keuringspapieren. Er zijn natuurlijk vast uitzonderingen, maar ik zal niet meer zo snel naar een handelaar gaan. Ik heb een beetje het id dat het die mensen vooral om de winst gaat (waarom handel je anders in paarden?). Ik hou het liever gewoon bij particulieren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:47

Ik mis een optie bij je poll. Namelijk gewoon: Goed. Niet neutraal, niet heel goed, maar gewoon: goed. mijn merrie komt ook bij een handelaar vandaan, en ik heb ontzettend geluk met haar gehad. Bij het uitzoeken van mijn paard had ik begeleiding, paard is van boven tot onder doorgelicht. De handelaar komt soms nog op stal, en er staan meerdere paarden bij ons die bij hem vandaan komen. Hij blijft geinteresseerd in de paarden die hij ooit heeft verkocht (misschien hoopt hij ze ooit weer in handen te krijgen) maar in mijn ogen toont dat van betrokkenheid bij de paarden. Ook al gaan er duizenden door zijn handen hij weet nog ongeveer waar ze heen zijn gegaan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:07

Mijn ervaring: beter dan bij particulieren.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:20

ik heb mijn paardje ook van bij een handelaar, het enige was dat hij zogezegd 9jaar was, toen ik thuis kwam en de dierenarts hem nog eens liet keuren, bleek dat hij er 12/13 was, niet echt een ramp natuurlijk, maar als ik het had geweten had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Heb hem gekocht voor recreatief en dat is hij dan ook Haha! Echt dressuur lopen zal hij nooit doen, echt springen ook niet, zolang hij maar kan lopen... Als je toch naar een handelaar neem dan iemand mee die veel van paarden afweet, het gebit goed kent etc

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:38

heb goeie ervaring... mijn paard(die ik lease) moet ik ook bij een handelaar vandaan halen.. als ik hem wil kopen.. onze manege is deels van een handelaar en ik heb toch echt een keileuke knol..

ook heeft mijn schoonmoeder een leuke.. eerst hadden ze een haf.. maar dat ging niet goed met de kleine.. maar die mochten we daarna inruilen.. dus nu hebben ze eenhele leuke fjord.. braver en liever kan gewoonn ie voor hun..

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:42

bij onze manege zit ook een handelaar, de paarden worden goed behandelt en er worden geen valse paarden verkocht of paarden met gebreken.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 14:48

ja, ik heb gehoord dat hij een erg goede handelaar is!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:17

Ik heb een slechte ervaring met een Andalusierhandelaar (voor naam maar even PB'en, maar hij is welbekend). Er hangst een heel verhaal aan vast dat ik nu niet ga opnieuw vertellen, maar ik zal even mijn oude topic gaan zoeken en de link hier neerplaatsen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:20


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 16:25

Hey idra, ik had al zo'n vermoeden waar je hem vandaan had... via via gehoord op een ander topic, pff, hehe andalusier-liefhebbers zoeken wel wat uit zeg Haha! als het gaat om het ideale paard ben je lang bezig, maar dat had ik ook al wel in mijn achterhoofd gehouden, maar je hoopt natuurlijk in 1x tegen het ideale paard aan te lopen, maar dat is misschien ook niet de beste weg, nu nog een compagnon (schrijf ik dat goed?) vinden om mee op zoektocht te gaan naa het paard van mijn dromen...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:27

Ik ken overigens wel 1 betrouwbare handelaar in Andalusiers, maar hij doet het hobby-matig. Heeft er nooit meer dan 5 staan. Hij zit in België, maar ik geloof dat ik je zijn tel. nr. al eens gegeven heb...
Helaas had hij toen voor mij niets interessants staan, en hij doet grotendeels in hengsten....

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 16:29

ja, ik ben bij menig andere stallen wezen kijken en het is gewoon niet mogelijk een hengst te nemen, dus het staat voor mij nu helemaal vast, het wordt een merrie