dressuur met quarter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

dressuur met quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 21:17

HOi iedereen

khad is een vraagje
aangezien ik binnenkort een quartertje ga kopen en alleen maar dressuur ken, wou ik weten of je een quarter dressuur matig kunt opleiden. Deze quarter kent dus nog niets.
Volgens mij moet het wel kunnen, maar weet het eigenlijk niet zo goed.
Ik ga hem wel vooral recreatief rijden.

groetjes
Syl(via)


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:41

natuurlijk kan dat, net zoals ieder ras in principe western kan, kan je een quarter ook gewoon dressuurmatig aanrijden Lachen
quarters zijn vaak niet geschikt voor de topdressuur, omdat ze daarvoor niet uitgestrekt genoeg lopen, maar recreatie rijden kan altijd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:45

Je kunt een quarter dressuurmatig rijden. Mijn vriendin heeft haar (eigenlijk western gereden) quarterhorse tot en met de L2 gereden. In de M krijgen ze het erg moeilijk met de uitgestrekte gangen. Dat kunnen ze gewoon niet zo goed. Maar het kan dus wel!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 02:41

Ik zou wel even kijken naar de bouw van het paard, en een paard kiezen die wat hoger op de benen staat, en een wat hogere halsaanzet. Daarmee maak je het jezelf alleen maar makkelijker als je wat hoger wilt in de dressuur.
Wat Anya zei dat een Quarter moeite heeft met uitgestrekte gangen is maar ten dele waar. Er zijn Quarters met heel veel volbloedaandeel, die qua uiterlijk niet van een volbloed zijn te onderscheiden. Kom je zo'n Quarter tegen, dan zit de bouw hem niet in de weg, en zul je hoger kunnen eindigen.

De American Quarter Horse Association gaat er prat op dat de Quarter een veelzijdig paard is, dat overal voor ingezet kan worden. En daar hoort ook de dressuur bij!

Ziet dit er zo verkeerd uit dan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Hunter under saddle (waar de foto's ook van zijn genomen) zit de ruiter wat meer voorover dan bij de gevorderde klassen van de dressuur. Het paard wordt meer vwnw gereden dan opgericht. Maar in mijn ogen heeft een Quarter een bespierdere achterhand en is daardoor sterker dan de gemiddelde KWPN-er. De Z of ZZ moet voor een Quarter haalbaar zijn.

Je suis Charlie.

ilseb

Berichten: 154
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Hulst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:13

Ik zou persoonlijk nooit een Quarter kopen als ik geen westernriding kon... Om het te leren kun je beter een Arabiertje of een haflinger ofzo kopen, want die kunnen allebei en zijn nog goedkoper ook. Ik heb er trouwens eentje te koop...een 10-jarige western gereden arabier, maar daar zeg ik dit niet voor. Met een Quarter moet je wel goed opletten dat je er eentje koopt die een smalle nek heeft en ook smalle schouders, want anders ga je hem/haar in een positie laten lopen, die hij/zij eigenlijk niet aan kan en dan ga je problemen krijgen. Je kunt beter meteen westernlessen gaan nemen en het gelijk goed doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:56

Cassidy... Als je naar de hunterplaatjes kijkt dan mis ik een ding: de noodzakelijke oprichting!. Met deze uitgestrekte gangen kom je de B en de L nog wel door, maar in de M wordt oprichting gevraagd, gecombineerd met een sterk ondertredende achterhand. En aangezien quarters (vanwege de billen) nogal eens overbouwd zijn hebben ze het daar echt moeilijk mee. Natuurlijk kan het. Je kunt ook met een arabier tussen de paarden mee dressuur rijden, maar met zo'n paardje heb je het wel veel moeilijker... Net zoals ik het met mijn KWPN-er veel moeilijker heb om een nette stop of spin te rijden. Of om met haar enorme hoeven tussen de heel smal liggende balkjes van de trail te blijven. B'elanna's hoeven zijn met gemak twee keer zo groot als die van de gemiddelde quarter...


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:00

Zoals iedereen eigelijk al zegt kun je hem prima dressuurmatig opleiden, maar de uitgestrekte gangen waarschijnlijk minder goed zijn dan bij een dressuur gefokt paard. Uitzondering daargelaten inderdaad Lachen
Voor de oprichting geldt hetzelfde. De vraag van Cassidy of de foto's er verkeerd uitzien is makkelijk te bantwoorden. JA. Maar dat zijn ook hunterplaatjes en geen dressuurplaatjes. En zelfs voor de hunter vind ik ze te veel op de voorhand lopen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:08

Anya, je moet de bouw en de manier van rijden op de foto's niet door elkaar halen. In deze gevallen zit de halsaanzet hoger dan bij de gemiddelde Quarter, wat het ook makkelijk maakt om het paard op te richten. Dat de manier van rijden in de hunter geen oprichting vraagt is dan punt twee.

Per definitie zijn niet alle Quarters overbouwd. Per definitie hebben niet alle Quarters een lage halsaanzet.

De Hunterpaarden hierboven zijn in mijn ogen beter geschikt voor de dressuur dan dit:

Afbeelding

Afbeelding

En wat voor ras zou je op dit paard plakken?

Afbeelding

(Dit is namelijk ook een Quarter Horse)

Dus, net als bij het KWPN heb je bij de Quarter verschillende types. Daarom zei ik ook: je moet goed kijken naar de bouw van het paard als je er de dresuur mee in wilt.

En sommige mensen zien de wat moeilijkere weg als een uitdaging....(zie de discussie van Tanja met Pablo na de laatste Open NK in Marienheem.

Je suis Charlie.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 11:12

Voor alle duidelijkheid, ik ga dat paardje kopen om recreatief te rijden, dus veel buitenritten. Ik ga er dus geen wedstrijden of weet ik veel wat mee doen he. Gewoon af en toe in de piste als het slecht weer moest zijn.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:17

Dan had je natuurlijk geen plaatjes van hunterpaarden tijdens het rijden moeten laten zien, maar net als bovenstaande Knipoog

Sjintoo: Het kan altijd wel, maar dan zul je je doelstellingen op het kunnen en de bouw van je paard aan moeten passen. Als je vooral recreatief gaat rijden (zoals je aangeeft) is er geen enkel probleem Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:23

Romkabouter schreef:
Dan had je natuurlijk geen plaatjes van hunterpaarden tijdens het rijden moeten laten zien, maar net als bovenstaande Knipoog

... ja baas....

*LOL*

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:35

haha, baasje he Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 11:42

foto's mogen altijd he Knipoog :d

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:03

Mag ik nog een dressuurQuartervoorbeeld in de groep gooien: Rugged Lark! Ik moet er wel bij zeggen dat zijn vader een volbloed was Bloos .
Maarree ... als we het over recreatief dressuur rijden hebben, dan zie ik niet in waarom dat met een Quarter niet zou kunnen Verward ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:03

En Sjintoo, ik zie geen problemen als jij met je Quarter recreatief dressuur gaat rijden, en bij regen een binnenbak induikt.

Mac, Rugged Lark was een Appendix Quarter (intussen opgenomen in de regular registry op grond van zijn behaalde resultaten) maar is in mijn ogen een paard die duidelijk door het volbloedaandeel een exterieur heeft gekregen dat mee bij de dresuur aansluit, dan dat van de gemiddelde reiner. Voordat we weer de discussie induiken: volbloed wel of volbloed niet...als je mij vraagt naar mijn beeld van een Quarter, is dat eerder een Reining/Cuttingtype dan de Hunter.

Je suis Charlie.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:38

ik vind het heel erg jammer dat je een quarter gaat gebruiken voor gewoon ermee te rijden.
ze zijn speciaal gefokt voor het wetsern rijden wist je dat?
je moet het zelf weten maar als je dan toch een quarter koopt zou ik er alles uit halen wat erin zit.
heb je al es western gereden??
moet je echt es doen, ik wil je niet overhalen, maar ook als jij buitenritten gaat maken, waarom zou je dan zijn teugels kort houden laat ze lekker los en pak je een westernzadel waar je zelf uren in kan zitten, ik denk persoonlijk dat het voor jullie allebei leuker is


hahah probeer je maar een beetje om te praten Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:54

xxxmelody schreef:
ik vind het heel erg jammer dat je een quarter gaat gebruiken voor gewoon ermee te rijden.


Foei toch Melody, dat mag je alleen maar denken en niet zeggen *LOL*
(Maar je hebt helemaal gelijk )

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:58

Nou ik vind het onzin. Je kiest voor een bepaald ras omdat de kenmerken je aanspreken. Wat voor soort rijden je er mee gaat doen moet je zelf weten, zolang ruiter en paard zich er maar happy bij voelen.
Dat een Quarter in verhouding een duur recreatiepaard is ben ik wel met je eens. Maar dat ligt eerder aan het feit dat hier alleen maar 'wedstrijd'-paarden Cool rondlopen met navenante prijskaartjes Schijnheilig .

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:04

Ze heeft helemaal geen gelijk vind ik. Wat is er mis mee om een quarter als recreatiepaard te gebruiken Verward
he-le-maal niets imo. Dit geldt voor alle paarden by the way. Bovendien, wat hebben korte teugels er mee te maken? Als je dressuur rijdt wil dat nog niet automatisch zeggen dat je op een buitenritje de teugels kort hebt
Zelfs het zadel maakt geen donder uit Haha!

Als ik op mijn paard een engels zadel leg kan ik net zo goed pleasure rijden of een reining proef / trial etc. etc.

Vooroordelen, vooroordelen, wanneer zullen we er eens van verlost zijn Scheve mond

Doe met je paard wat jullie allebei leuk vinden, de rest maakt niet uit Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:06

ja oke he maar ff het western verdedigen:
waar zal een paard voor kiezen:
dat ie wetern word gereden of gewoon rijden???

ik bedoel hier niks kwaads mee he, wil gewoon ff een statement maken!

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 13:07

't voordeel is dat ik dat paardje goedkoop kan krijgen wegens bepaalde redenen, daarmee dat ik er sterk over nadenk om hem te kopen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:08

Wat bedoel je dan in dit geval met western rijden xxxmelody?
Werken in de bak? Trianen van het paard?

Dan is de keus van het paard gemakkelijk: Lekker buitenrijden!
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 29-10-03 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:08

nogmaals bedoel er niks mis mee, ze moet zeker doen wat ze wil, maar het is toch wel zo en dat is algemeen bekend dat engels rijden of wat het ook is die mensen hebben gewoon de teugels super kort!dat is gewoon zo en dan denk ik als een quarter er speciaal voor gefokt is en het diertje is nog heleaal niet ingereden, misschien is het dan leuk om es te kijken of ze western niet leuk vind

is maar een ideetje

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:09

nee westernrijden in het algemeen
ik rij ook meer buiten dan dat ik in de bak bezig ben, maar soms wilde ik dat ik een echt quartertje had waarmee ik iets verder kon dan alleen buitenrijden snap je wat ik bedoel???

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:09

SM schreef:
Citaat:
Nou ik vind het onzin. Je kiest voor een bepaald ras omdat de kenmerken je aanspreken. Wat voor soort rijden je er mee gaat doen moet je zelf weten, zolang ruiter en paard zich er maar happy bij voelen.

Ben ik het helemaal mee eens; gisteren nog stond er een dressuur-instructrice naar mijn rijkunsten met Loky te kijken en die zei tegen degene die naast haar stond dat hij een prachtige dressuurgang heeft; eigenlijk 'zonde' dat ik western rij ipv. dressuur! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers