Opstijgen word met de dag erger..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Opstijgen word met de dag erger..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:14

Mijn probleem is, als ik wil opstijgen (op Camble) dan gaat ze ofwel: achteruit of vooruit.. Vooruit vind ik minder erg, dan kun je ze nog tegen houden met je teugels, maar achteruit.. Dus wat ik dan doe: teugels bij het zadel, rustig naast haar staan (bij het zadel) en een beetje wrijven op haar voorbeen en wat babbelen.. dan blijft ze meestal mooi staan als ik wil opstijgen (maar ondertussen ben ik wel al 5 min verder)
Nu als ik met anderen in de gang sta en de anderen gaan al richting piste, moet ze echt mee! Als ze de hele tijd alleen staat is het niets en als ze moet vertrekken voor de andere is er ook helemaal niets aan de hand..
Vorige week dinsdag: Ze stond alleen in de gang, maar stond weer lastig te doen, nu was mn vader er en ging haar wel even vasthouden. Normaal als iemand haar ondertussen vasthoud blijft ze ook mooi staan..
Nu dus niet, mijn vader kon ze niet meer houden (is onlangs geopereerd) en ze vloog in (een snelle) draf een stukje door de gang en zo de piste in.. Na een rondje in de piste was ze in stap en weer rustig.
Ik dacht dat het kwam omdat mn vader ondertussen me ook mijn zweep aangaf (was ze in het begin bang van maar nu niet meer) dus verder niet meer aangedacht..
Vandaag: Ik stond met andere in de gang, zij gingen al in de piste en ik wou juist opstappen, Camble wou ze lekker volgen, dus vraag ik aan iemand of hij haar ff wou vasthouden.. Ik zit erop begint ze te stappen, de jongen werd kwaad en zei dat ze moest stilstaan.. Begon ze ff door te flippen => In volle galop door de gang, paar vriendinnen sprongen aan de kant. Heb ik haar heel hard de piste in moeten sturen (als je rechtendoor gaat kun je op de velden) Nou in de piste was ze rap terug in stap en liep ze rustig alsof er niets was gebeurd, kon met een lange teugel lopen, ze was weer zo braaf..

Ik merk ook nu ze meer bespiering krijgt, ze veel sterker word.. Aan de teugel wil ze niet meer (behalve stap als ik blijf vragen) wanneer ze dat vroeger wel gemakkelijk deed.. Met springen ook, in het begin kon ik ze makkelijker bij me houden in de galop, maar nu..

Ik word er zo ziek van, zat vandaag met tranen in mijn ogen..
Ze word precies alleen maar erger..
Sorry voor het lange verhaal, maar dit kan zo verder niet.. Ik heb trouwens 2 keer in de week privéles wat in het begin heel goed ging, maar de laatste week, niet nageeflijk, alleen sneller willen in galop..

Alvast bedankt

*edit* Gisteren was ze heel braaf bij het opstijgen en bleef mooi staan en heb ze dan ook heel hard beloond


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:36

ik denk datje paard je heel erg aan het uitproberen is en dat zou ik als ik jou was me harde hand aanpakken, rijdt je met zweep? Gewoon een lel geven als ze weer zo idioot doet want het slaat nergens op, ze heeft geen pijn oid maar ze is gewoon aan het etteren.
Ik hoop dat je het lef heb dit aan te pakken want ik benbang als je hier te lang mee doorgaat dat je er straks helemaal niks meer mee kan.
Succes!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:38

Wat vervelend! Wel goed dat je priveles neemt. Maar als ze er dan vandoor gaat, neemt ze dan ook het bit in de mond? Misschien moet je dan gaan denken aan een rolbit of een scherper bit. En gewoon veel oefenen met opstijgen, net zo lang tot ze er zat van wordt en zich erbij neerlegt... ?idee?

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:40

Ik zou ook zeggen dat het paard je aan het uitproberen is, gewoon goed hard aanpakken en het wegrennen niet pikken, als je de kans krijgt het paard met een flinke ruk aan 1 teugel laten draaien, zo krap dat het paard dta alleen maar in stap kan doen, en als je ernaast staat, 1 teugel vasthouden, dan kan het paard niet weg als hij probeert weg te stuiven.
Nou is het met dat opstijgen inderdaad wel lastig, als ze weet gaat lopen, als ze vooruit loopt een tik op dr schouders, als ze achteruit loopt een tik op dr kont, zorg er dan ook voor dat je maar 1 teugel vast hebt zodat ze je niet met zich mee kan trekken als ze ervandoor gaat maar zelf om moet draaien.

groetjess

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:41

Nou anne wat een advies.
Een scherp bit omdat je zelf niet handig genoeg bent, tjonge jonge.
ooit gedacht dat een paard misschien een bit vastpakt omdat hij een te scherp bit heeft, of een ruiter met te grove hand om van de pijn in zijn mond af te zijn?

verder pak die knol een keer aan.
Zo te horen hou hij je helemaal voor de gek.
Niks een uur kroelen, ho=ho, geen geouwho*r
Zo niet, streng optreden.

BTW opstappen in de gang is levensgevaarlijk, als je dan op de beton valt...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:42

Vergeet niet dat het ook een medische oorzaak zou kunnen hebben. Probeer dit in ieder geval uit te sluiten!

There is no reality, only perception.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:00

Ten eerste Annetjuh, je advies ga ik maar niet opvolgen want een ander bit is niet altijd de oplossing maar een omweg..

Medisch is het niet want ze heeft geen rugpijn en het zadel is onlangs nog maar opgevuld..

Als ik in de piste wil opstijgen doet ze het ook, maar zal in het vervolg daar opstappen (ben begonnen opstijgen in de gang toen de bak ongeloofelijk slecht lag, lees: zwembad)

Hoe moet ik het dan afstraffen als ze er vandoor gaat in galop?
Tik op haar kont ziet ze als sneller (rijd wel met dresuurzweep en tik ze aan achter mn been), dus een tik op de voorschouder?
Wat kan ik doen als ze naar achter begint te lopen?
Als ze voorruit loopt geef ik ze een mep met mijn hand op haar hals.

Vind het trouwens wel laat om mij uit te proberen, heb ze sinds 8 augustus..

Lunatje je schreef dat ik 1 teugel moet vasthouden? Kreeg onlangs het advies van 1 van mijn 2 lesgeefmensen om beide teugels vast te houden en de rechter iets korter zodat haar hoofd gedraaid is..


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:06

Dookie schreef:
Lunatje je schreef dat ik 1 teugel moet vasthouden? Kreeg onlangs het advies van 1 van mijn 2 lesgeefmensen om beide teugels vast te houden en de rechter iets korter zodat haar hoofd gedraaid is..


Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar ik bedoelde het meer, ik heb zelf een paard gereden die haalde datzelfde geintje uit maar als ik 2 teugels vasthield racete hij met mij erachteraan door de bak (ik laat namelijk niet los) maar als je dus opstijgt en ze gaat er vandoor voordat jij erop zit, oftewel je valt bijna of je moet snel uit de beugel springen, zorg ervoor dat je dan 1 teugel vast hebt (aannemelijk de linker teugel want aan die kant sta je) dan kan het paard het bit niet tussen zijn tanden nemen want het bit ruk je los als het paard er met een rotvaart vandoor gaat en daarbij denkt ze van "ai, dat doet zeer" omdat dat toch een aardige ruk geeft, en het paard moet draaien. (dat bedoelde ik dus Haha!) Misschien dat dat helpt!

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest Lachen

succes!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:11

Probeer de 'western'manier eens.
Zoek een ruimte om op te stijgen waar geen gevaar is van scherpe dingen of nauwe ruimtes.
Ga gewoon zoals altijd naast je paard staan en neem de linkerteugel héél kort, zo kort dat het hoofd omgedraaid (naar jou toe) moet komen.
Zet deze hand vast op de manenkam. Als je paard nu rondjes gaat lopen dan kan hij alleen maar om je heen lopen. Draai rustig mee zonder bestraffend op te treden, meestal worden ze het snel zat en staan stil.

Nu stijg je op maar houd je hand op de manenkam (paard zijn hoofd is nog steeds naast je knieen. Laat hem rustig rondjes lopen, hij wordt het vanzelf zat. Als je goed zit dan geef je de korte teugel de normale lengte en stap je recht uit weg.
Wil hij meteen wegscheuren, dan trek de de teugels weer zo kort dat hij echt alleen nog maar kleine rondjes kan lopen. Als hij vanzelf stil gaat staan dan verleng je de teugel weer.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:12

lunatje"]
[quote="Dookie schreef:
Lunatje je schreef dat ik 1 teugel moet vasthouden? Kreeg onlangs het advies van 1 van mijn 2 lesgeefmensen om beide teugels vast te houden en de rechter iets korter zodat haar hoofd gedraaid is..


Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar ik bedoelde het meer, ik heb zelf een paard gereden die haalde datzelfde geintje uit maar als ik 2 teugels vasthield racete hij met mij erachteraan door de bak (ik laat namelijk niet los) maar als je dus opstijgt en ze gaat er vandoor voordat jij erop zit, oftewel je valt bijna of je moet snel uit de beugel springen, zorg ervoor dat je dan 1 teugel vast hebt (aannemelijk de linker teugel want aan die kant sta je) dan kan het paard het bit niet tussen zijn tanden nemen want het bit ruk je los als het paard er met een rotvaart vandoor gaat en daarbij denkt ze van "ai, dat doet zeer" omdat dat toch een aardige ruk geeft, en het paard moet draaien. (dat bedoelde ik dus Haha!) Misschien dat dat helpt!

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest Lachen

succes!
[/quote]

Zal ik morgen proberen!
Heb dan trouwens privéles
Trouwens als ik al even heb gereden (bv 3 min) en moet even afstappen (zoals vorige week toen ik er een ander zadel erop legde) dan blijft ze rustig stil staan..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 31 bezoekers