de Tinker is een kruising van....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

de Tinker is een kruising van....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 09:47

Er ontstaat discussie vanwege meningsverschillen over welke rassen er zoal in de Tinker bestaan.

Hieronder wat ik van het NTS heb overgenomen:
Citaat:
Hun huis bestond uit een tent. Aan het eind van de 18e eeuw begonnen ze paard en wagen te gebruiken om hun wereldse bezittingen mee te vervoeren. Natuurlijk stelden een paard en wagen hen in staat grotere afstanden af te leggen, en tevens beter in hun levensonderhoud te voorzien.
Het is rond deze tijd dat zich hun eigen type paard begon te ontwikkelen. Als een bont paard het resultaat was van een kruising, dan werd dat hogelijk gewaardeerd en daar verder mee gefokt. In het begin van de 19e eeuw kregen de grote zigeunerwagens het uiterlijk van huizen op wielen. Velen kregen daardoor de behoefte aan een veel groter paard. Op dat moment werd het zware koudbloedpaard in de mix geïntroduceerd, deze paarden waren ruim voorradig op de boerderijen waar veel Roma in de zomermaanden werk vonden. Tegen het midden van de 19e eeuw waren de meeste Roma families overgegaan op de lichtere, met canvas huif bedekte, "Vardos", als hun thuis. Dus, het Roma-paard; kleurrijk, krachtig, nuttig en mooi, in de vorm zoals we die nu nog herkennen, komt in Engeland al meer dan 150 jaar voor.

Toen de Roma begonnen in woonwagens te wonen, en niet langer in tenten, ontstond de behoefte aan een groter paard, dus werden de grote koudbloed rassen zoals Shires en Clydesdales gebruikt. Dales en Fell ponies zullen zeker zijn gebruikt vanwege hun temperament en kracht en natuurlijk hun erg snelle draf.
Dus er werden vele rassen gebruikt, maar het fokken met cobs, in bezit van Roma, onderling, werd goedkoper, makkelijker en daardoor was men ook zekerder over het resultaat van de dekking.


zijn dit alle invloeden of weet iemand meer?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:08

Nou ik denk zomaar dat ze alle rassen gebruikt hebben waarvan ze de hengst konden lenen, of waar een bont exemplaar van was wat ze goedkoop konden krijgen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:22

Ik ben het met Irish_lady eens. Volgens mij zit er vanalles en nog wat in de tinker...

* To Belg, or not to Belg *

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 10:49

maar de rastypische kenmerken wijsen toch wel het meest op de wat zwaardere paarden en pony's.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:42

Hey,

als basis zullen ze de genoemde rassen hebben gebruikt. Maar als ze een ander -rasloos?- paard tegenkwamen wat ze aansprak en waarvan ze een goede invloed verwachtten (snelheid, souplesse, uithoudingsvermogen, uiterlijke kenmerken), dan zullen ze die misschien ook wel eens gebruikt hebben. De vraag is natuurlijk of je zo'n enkele dekking met een ander ras of rasloos paard kunt zien als belangrijke "invloed" op de totale raskenmerken van de Tinkers.

Als je de diversiteit ziet binnen het ras Tinker, dan denk ik dat je dit ras niet kunt terugbrengen op de 4 genoemde rassen, er spelen imo. meer invloeden mee...

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:33

Clydesdale, Shire (>>> Fries, Belgen, etc), Fell, Dales, Welsh (cob), Connemara, Ierse Hunter, Dravers, Volbloeds, and what ever!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:36

of alles wat er maar in engeland rondliep? Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:30

idd alles wat er rondliep. wat ten goede kwam van het ras volgens de roma werd op de merrie gedouwd. of andersom hengst erop...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:03

oftewel een vuilnisbakkie, haha Lachen maar dan wel een hele mooie
(dit mag ik wel zeggen als ex-tinkereigenaar he, haha)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:02

maar ik denk dan wel dat er voornamelijk met dikke knollen Tong uitsteken gedekt werd, die had je natuurlijk veel in die tijd toch? Maar er zal ook idd wel connemare enz enz. tussen hebben gezeten anders waren ze veel groter geweest.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:33

er werden idd veel grote sterke knollen (type woudpaard) op de paarden gegooid vanwege de wagens en dergenlijken.
maar ook werden er veel fijnere rassen opgegooid voor het zogenaamde scudder type. want ook de zigeuners hielden van races.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:43

Maar waarom dan zoveel bont?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:56

Alles wat hengst was en 's nachts in de wei stond zodat ze de merrie konden dekken zonder dat iemand het merkte...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:28

Pellie schreef:
Maar waarom dan zoveel bont?


de zigeuners zijn erg gericht op kleur, verschillende mythes en weet ik t wat voor geloven zijn er rondom kleuren bij de zigeneurs (driekleur brengt geluk, etc)

Bovendien is al dat wit erg handig 's nachts als de Roma's of Travellers met de wagens over de straten reizen, ze blijven verkeersdeelnemers en al dat wit is beter te zien in het donker Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:29

Suleika schreef:
maar ik denk dan wel dat er voornamelijk met dikke knollen Tong uitsteken gedekt werd, die had je natuurlijk veel in die tijd toch? Maar er zal ook idd wel connemare enz enz. tussen hebben gezeten anders waren ze veel groter geweest.


Er zijn vier verschillende Tinkers, de luxere types, onder andere de scudder voor de races komen voort uit de volbloeds en dravers!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:46

Ik heb ook weleens gelezen dat ze er gerust een arabier op zette, dus ik denk ook dat er zo'n beetje vanalles in zit, maar waarschijnlijk de zwaardere rassen die genoemd worden over het algemen het meest.

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 09:42

en hoe komt met aan overwegend bonte tinkers?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:46

Pellie schreef:
en hoe komt met aan overwegend bonte tinkers?


Vaak waren de bonte paarden uitschot bij de Engelsen en Ieren, dit werden dus goedkope of zelfs gratis paarden voor de zigeuners en dit vonden zij helemaal niet erg. Ze konden dus makkelijk aan paarden komen en konden zo kruisen, kruisen en kruisen.. zo ontstond een beetje ene bepaald type paard en dat beviel ze wel, men ging doorfokken op dat bont, de sokken, etc

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:01

In veel engelse stamboeken nemen ze tegenwoordig nog steeds geen bonte paarden op!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:01

Ik heb wel eens gehoort dat bijvoorbeeld een zwarte tinker ongeluk bracht (volgens hun mythe) dus die wouden ze natuurlijk niet houden.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 13:00

snowdon"]
[quote="Pellie schreef:
en hoe komt met aan overwegend bonte tinkers?


Vaak waren de bonte paarden uitschot bij de Engelsen en Ieren, dit werden dus goedkope of zelfs gratis paarden voor de zigeuners en dit vonden zij helemaal niet erg. Ze konden dus makkelijk aan paarden komen en konden zo kruisen, kruisen en kruisen.. zo ontstond een beetje ene bepaald type paard en dat beviel ze wel, men ging doorfokken op dat bont, de sokken, etc
[/quote]

van dik 150 jaar fokken hou je zo sterk het bont-gen over? 150 jaar is niet lang vind ik.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:07

ik vind niet dat t bontgen erg sterk staat op dit moment.... Maar Bont is dominant he dus vergis je niet...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:36

Het is wel zo dat sokken diverse generaties moeten erin gefokt worden om dominant aanwezig te zijn. Zet éénmalig een hengst zonder sok op een merrie en het resultaat zal je meteen zien dat die z'n behang verliest. Als je met het veulen later fokt zullen er diverse generaties moeten gefokt worden met sokpaarden om terug het volle behang te krijgen ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:42

sonjabelgium schreef:
Het is wel zo dat sokken diverse generaties moeten erin gefokt worden om dominant aanwezig te zijn. Zet éénmalig een hengst zonder sok op een merrie en het resultaat zal je meteen zien dat die z'n behang verliest. Als je met het veulen later fokt zullen er diverse generaties moeten gefokt worden met sokpaarden om terug het volle behang te krijgen ...



Hmmz interessant.. waar haal je deze informatie vandaan?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:22

Het bont-gen is dominant (toch?), dus bont fokken is niet zo moeilijk... Maar dat behang idd.... Als je een Tinker kruist met een niet-Tinker blijft er heel wat minder sok over.
"Ze" zullen dus niet te vaak (meerdere generaties na elkaar) uitgekruist zijn, lijkt mij... Door steedsmaximaal 1x uit te kruisen en dan meteen weer "binnen het ras" te blijven kun je heel wat rassen inbrengen zonder de typische kenmerken te verliezen...

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers