Handelaar inlichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Handelaar inlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 17:44

Ik zit met en probleempje, ik stond vroeger (vorig jaar) bij een handelaar op stal, op zich geen punt, maar ik weet dus welke weilanden in de buurt van hem zijn, maar spreek hem nooit meer. Nu fiets ik wel vaker langs 1 van dei weilanden en daar staan dus een paar paarden in. Een friese hengst van 2 jaar, een friese merrie van 2 jaar (die dit jaar al een vuelen heeft gehad, was trouwens niet de bedoeling van de handelaar, hij had haar zo gekocht), een fjordenmerrie en een haflingermerrie van 2 jaar, en nog 2 jonge ponys, zullen ook wel rond de 2 jaar oud zijn.
Radijs hier op bokt, is op zoek naar een leuke haflinger, dus ik ging ff naar dat beestje toe, om haar te bekijken enzo, en of ze een beetje lief deed. Dat was ze wel, maar toen ik haar een beetje onderzocht bleek ze onder haar kin (in die holte) een soort gezwel te hebben, het leek mij iets van een klein wondje wat was gaan ontsteken, ze is ook vrij dik, en omdat die hengst erbij in staat zou ze drachtig kunnen zijn, (al die paarden daar trouwens). Ze had ook een giga harde buik, komt dat doordat ze drachtig is?
Ze krijgen toruwens nooit wormenspuiten voorzover ik weet.
Moet ik die man (die ik al een half jaar niet gesroken heb) nu op gaan bellen, en zeggen dat hij wat aan die dieren moet doen?
Hij komt trouwens wel elke dag ff kijken of ze er allemaal nog staan!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:09

Tja ik zelf vind het wel fijn als iemand even meld dattie wat gezien heeft aan mijn paard. Ook al heb ik dat zelf al gezien en ben ik er mee bezig, dan nog is het een fijn idee dat er andere mensen ook meekijken.
Maar goed, misschien kan je inschatten of die man het op prijs stelt dat je wat zegt?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:13

Denk van niet, het is echt zon handelaar . Voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk ponys onderhouden en dan met winst verkopen. Maar volgens mn moeder moet ik me er niet mee bemoeien.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:15

Zo'n gezwel zou wel eens droes kunnen zijn!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:24

Zou best kunnen, ze worden nooit ewrgens voor igegeent. Hoe herken je droes dan?
Ik zal zowiezo mn jas ff buitenhangen, en mn handen goed wassen!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:27

er zijn zat topics over droes geweest! Zeer besmettelijk (jas buitenhangen is niet genoeg)
Als je met de zoekfunctie zoekt zal je vast wel wat vinden!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:55

Ik dacht ook direct aan droes(goed mee uitkijken hoor)....
Weet je ongeveer een tijd dat die man daar komt ...je zou dan ook "toevallig" in de buurt kunnen zijn ......

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:08

Gelijk melden!!
Als hij het al niet gezien heeft.
Stel je voor dat het paardje wat mankeerd dat echt ernstig is.
Dan voel je je helemaal banketstaaf als je er niks van hebt gezegd!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:11

Gewoon doen. Zeker als je die man kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:30

Sting schreef:
Ik zal zowiezo mn jas ff buitenhangen, en mn handen goed wassen!


Was die jas maar in de Halamid, dat is een stuk effectiever... Verder lijkt het me een goed idee om die handelaar in te lichten. Als hij er niet blij mee is, dan is het zijn probleem. Jij hebt dan in ieder geval gedaan wat je kon.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:33

Ik zou toch bellen
en die jas goed wassen!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 22:35

Jah, maar ik dacht dat het vanacht zou gaan vriezen, dan gaan de bacterien toch dood. Lachen
Ik zal hem morgen wel bellen (weet niet zeker of ik hem nu kan storen )

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 04:53

Alles ontsmetten wat je aan hebt gehad voor je weer verder gaat. Voor de rest niet zomaar weilanden in gaan kijken, niet echt heel erg netjes. Reden waarom ze in dat weiland staan is misschien juist omdat ze droes hebben zodat de rest van de stal niet besmet wordt.s

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:27

Ik zou hem wel even opbellen. Zeg gewoon dat je toevallig zag dat een van de paarden iets mankeert en vraag hem of dat bekend was. Meer kun je denk ik niet doen.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 08:58

Nee, Steef, dat is niet de reden, ze staan daar al vanaf maart, en het lijkt me niet dat ze toen al droes hadden. En hij heeft niet eens stallen Haha!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:18

Sting schreef:
Jah, maar ik dacht dat het vanacht zou gaan vriezen, dan gaan de bacterien toch dood. Lachen
Ik zal hem morgen wel bellen (weet niet zeker of ik hem nu kan storen )


nee hoor, dan is alleen de temperatuur te laag om actief te zijn, maar zo gauw het warmer wordt gaan ze dan weer actief doen. (sorry beetje off topic)

maar ik zou er ook wat van zeggen tegen die handelaar, gewoon toevallig in de buurt zijn als hij er ook is ofzo.