Bezoek Stübben Sattelmacher Duitsland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Bezoek Stübben Sattelmacher Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:18

Ik en mijn vriend hadden voor vanmorgen een afspraak staan met de nederlandse cheffin, J., van Stübben fabriek in Kempen, Duitsland.
Werden ontvangen met koffie en koek. Tong uitsteken Hebben eerst gekletst.. over hoe ze daar terecht kwam, over Stübben, familie, of we rijden, mijn paarden, spullen enz.

Daar worden de zadels gemaakt voor Nederland en Duitsland , dat zijn er zo'n 10.000 per jaar!!!!!. Deze rest in Zwitserland.
De hoofdstellen, lederwerk wordt in Ierland en Spanje gemaakt.

Het viel me op dat er div. onderdelen en ook hele zadels lagen van het nieuwste model: Maestoso - Dressursattel (buitengewoon meesterwerk, zoals bij zadel staat)
Afbeelding
Erg mooi, luxe zadel.

Daarna werden we rondgeleid door W. Zimmerman, springruiter. Hij vertelde ons, in duits >;) , over het proces en leder enz. Er wordt gebruik gemaakt van zuid-duits rundleder, elchleder en wasserbuffelleder.
In schappen liggen er delen van div. modellen zadels. Dit zijn delen van oa zweetbladen. Dan in de fabriekshal zie je iemand bezig met lappen leer. Er staan div schotten met daarop metalen modellen. Dit zijn modellen van deel zweetblad, zitvlak enz. Deze hangen per model aan een schot. Daarop staat dan weer de "-maat. Zo'n model slaan ze dan in het leder. Slim
Dan staat er een man in een zadel-model (dus nog zonder boom) wol te stoppen, om de kussens achter en voorzijde te vullen. Verderop is er een opslag van bomen! Wow.. er liggen er veeeeeel, rekken vol!
Allerlei kamermaten en zitmaten. Is een blauw kunstof ding versterkt met metalen delen, dus voorzijde (kamermaat) en de zijkanten. Het achtergedeelte is nog steeds verend. Hij ging er effe op staan Haha!
Er liggen "kale" bomen en reeds "gevormde". Die laatste zijn al op het toekomstige zitvlak, overtrokken met hard soort nylonlint. Deze geeft de vlakke of juist diepe zit.
Dan terug uit die opslag, staat er een jongen dat lint erop te nieten. een andere man maakt daarop het zachte gedeelte van het zitvlak. Dat is een soort rubberen onderlegger. Die maken ze op maat, op het zadel.
Deze is misschien wat harder dan andere merken, maar blijft daardoor in model. Zimmerman zei dat als je een zachter zadel hebt, deze na 2 jaar al ingezeten is...en dus model eruit.
Verderop was weer een vrouwtje lederen strips aan een koord aan het naaien: de singelstoten.
Z. zei dat je deze bij intensief rijden na 2 jr wel moest laten checken. Dit is immers je eigen veiligheid.
Daarna een mooi gedeelte: een jongen overtrok daar het zitvlak met voorgevormd leder over de boom.
Hij pakte een nieuwe om ons van begin af te laten zien.
Hij doet het leer erover, legt er een voorgesneden leder stuk (deel van zitvlak, waar je met bovenbinnenbeen zit) op, voorin zit een gat. Daar zet ie een soort spijker op. Op dat punt slaat ie dan een gat. Doe ie aan beide zijden. Daarna slaat ie daar het bekende blauwe pin door.
Dan trekt ie het leer er krachtig overheen en lijmt ie de zijkanten onder achter vast en nieten. De zijkanten snijdt ie wat in en niet ie weer vast op de boom. Binnenkant van die pin slaat ie vast. Daarna gaat ie de achterkant vast nieten. Zo heb je dus al een prachtig zitvlak. Mooi strak erom. Die maakt ie zo'n 35 per dag.
Aan dezelfde lange werkbank wordt vervolgens het zadel in elkaar gezet. Het model, dus dubbele zweetbladen, opgevuld enz..en het zitvlak met boom. Daarna eindcontrole en wordt het metalen logo achterop gezet.
Z. ging weer aan het werk. J. kwam terug en zette ons in het magazijn neer. Aaaaaaaaaaai, allemaal lederwerk en shabrakken en rekken vol zadels enz enz. Tong uitsteken
Daarna zijn we heerlijk gaan lunchen in het dorp. Fantastisch. Vingers aflikken

Ik had mijn eigen Stübben zadels meegenomen om te laten bekijken: een Scandica Nova dressuur, een Scandica MF spring en een Colombo vzh/spring. Ze konden mij vertellen hoe oud ze waren en dat de 1e twee in DL gemaakt waren en andere in Zwitserland. Waren allen in zeer goede staat en bomen oke. Was wel effe schrikken...ben keizuinig en die man..effe wrikken.. effe dit.. ooooh Bloos!
Ik had deze ook al ingevoerd op de database van Stübben.

Nou, kreeg nog een tas mee met div. borstels, caps en een zadeltas! Gaaf!!

Wat een prachtig bedrijf is dat! En nog mooier: de spullen!!!
Wat een kwaliteitsspul is dat toch.
De broers Stübben zijn ook nauw betrokken met de vestigingen en de familieband is er zeker. Er schijnt nu de eerste Stübben te zijn, die uitkomt in de paardensport. Dat doet het merk goed!
Ik heb diverse merken gehad, zeker qua lederwerk, maar dit overtreft erg veel!
We waren daar om 10.15 uur en gingen om 15.00 uur weg.. dat zegt genoeg denk ik.

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan![img][/img]
Laatst bijgewerkt door Branca op 28-10-03 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:23

En hoe kwam het dat je die mogelijk hed had lijkt me wel tof heb ook stubben zadel!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:27

lijkt me een toffe dag. Ben best wel een beetje jaloers hoor Schijnheilig Maar jij hebt toch ook een wlkp, past daar een Stübben op? Wij rijden met een Kieffer.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:38

Leuk! Wat was eigenlijk de aanleiding dat je naar Stubben ging. Echt super dat je een tasje met spullen kreeg! (foto's Cheese! Schijnheilig )

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 18:48

Ik heb ooit eens contact opgenomen met Stübben om wat te vragen. Zo kwam ik met J. in contact. Wel vaker aan de lijn gehad daarna.
Ik heb ook ooit eens iets via de mail gevraagd en kreeg geen antwoord of ging fout... kreeg ik ook al wat dingetjes.. (borstels, onderhouds- middelen..)

Klien: de wlkp is/zijn niet van mij, beiden niet. De een is 1,5 en andere bijna 2, dus nog geen zadel voor hen. Knipoog
Maarre...een Stübben zadel past overal op, zo'n fijn passende zadels. Vandaar ook dat ik gedurfd heb deze op kamermaat te kopen, ongezien!
Kijk maar eens om je heen...zelfs een Stübben zadel van 15-20 jaar oud is zacht leder, goed en kleurecht!
Ja..kan nu helemaal niet meer stuk, hahahahahah Schijnheilig

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:59

Hey Nog bedankt voor het zadel dat je onder je jas had gestoken.
Het past perfect (tja, Stübben). Goed man, dat ze het niet gezien hebben bij de fabriek.... petje af.... Cadeautje volgt !

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:21

Sando schreef:
Hey Nog bedankt voor het zadel dat je onder je jas had gestoken.
Het past perfect (tja, Stübben). Goed man, dat ze het niet gezien hebben bij de fabriek.... petje af.... Cadeautje volgt !


*LOL*
als je er dan nog zo goed in bent mag je voor mij de volgende keer ook wel een zadel mee nemen Knipoog

Het klinkt erg leuk...