weet niet goed wat doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

weet niet goed wat doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:15

hoi,
vraagje . mijn fjordje is nu 3 jaar en half en ik rij haar zo'n half jaar nu . ik was bezig met lessen te nemen met haar maar ze deed dit niet graag ook als ik in de wei reed had ze absoluut geen zin. ze is heel sloom of wel niet te houden. ik had haar graag omgetovert tot dressuurfjordje. (heb zelfs al een prachtig dressuurzadel van leida streik gekocht) maar dit wil niet lukken.het enige wat ze wel kan is draven (als ze zin heeft ) stilstaan doet ze heel graag en galloperen gaat ook wel vrij goed. in stap is ze echt supertraag . het enige wat ik nu wel doe met haar zijn buitenritjes . ik denk dat ze misschien nog wat te jong is voor geconcentreert te zijn. zou het kwaad kunnen om een jaartje alleen wat buiten te rijden en af en toe een kwartiertje te oefenen in de wei en er dan aan te beginnen? ik heb namelijk gehoord dat je een paard zo vlug mogelijk aan de teugel moet leren lopen omdat het anders moeilijker en moeilijker gaat om aan te leren. en bij baya helemaal niet daar gaat het zowiezo nooit bij lukken haar hals is te zwaar ofzo .dus help als je iets weet


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:17

UJe had natuurlijk nooit moeten stoppen met lessen...... het klink ernaar dat je gewoon een superverwende fjord hebt die nodig eens aangepakt moet worden..... heel snel een hele goede instrukteur zoeken, misschien eerst iemand een poosje laten rijden die het paard weer op de rails krijgt en dan zelf met les verder gaan..........

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:18

Vind je niet dat je dier wat jong is? Ze is 3 jaar en je rijd haar al een half jaar. Dat betekend dus dat ze voor haar 2,5 zadelmak is gemaakt. Dat vind ik persoonlijk heel erg vroeg.

Zou het dus niet puur verzet zijn omdat je te veel van haar vraagt?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:26

Wat Fairie zegt is ook het eerste dat in mij op komt. Misschien overvraag je je fjordje wel. Daarbij kun je beter weer gaan lessen.

* To Belg, or not to Belg *

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:29

het beest is 3,5 jaar oud en een half jaar onder het zadel dus dat is gewoon onzin, het dier heeft gewoon in alles haar zin gekregen...... dus ze is een half jaar onder het zadel en er kan een jaar aan gesleuteld worden voordat het dier weer normaal in de bak loopt.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:30

Probeer dan wat dressuur te doen tijdens je buitenritjes.

Ga gewoon eens stil staan , draai op een veldje eens een volte en maak eens wat vaker een overgang.


Probeer wel 1x in de week een half uurtje dressuurles te nemen. En wees vooral niet bang om d'r aan te pakken het kan ook allemaal treiterij zijn.

Ga niet elke dag rijden maar rij bv 4 of 5x in de week.
Longeer daarvan een dag en laat hij reageren op je stem:Halt is halt, stap is stap en draf is direct draf.
En ga 1x in de week een half uurtje inde bak rijden.

Voltes , overgangen etc etc.

Het aan de teugel lopen is nog niet belangrijk, het leer je trouwens niet maar is een gevolg van ontspannenheid en rechtlopen.

Je rijd nog maar een half jaar , je paard is nog groen en moet gewoon heel veel leren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:31

Excusses dan, maar dan had ze moeten zeggen dat het dier 3,5 is en geen 3. Toch zou ik niet te veel verwachten van een fjord die zo jong is, probeer voor haar het plezier er in te houden en geef haar zo nu en dan een rustdagje.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:34

Weer snel op les gaan!!!!! want als ik je verhaal lees ben je maar wat met haar aan het prullen....
En een paard moet niet aan de teugel gaan lopen...zodra je leert de juiste hulpen te geven,kun je je paard aan de teugel leren rijden.....
Ze is idd ook nog vrij jong...
en zo zie je maar dat een prachtig dressuur zadel op een paard geen indruk maakt Haha! .....
Laatst bijgewerkt door Cars op 28-10-03 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:34

nee ze was 3 jaar en nog een beetje. ze is nu 3 jaar en half. ze is inderdaad suppervervelend. ik ben gestopt met lessen daar omdat degene die les gaf daar mij al na men derde les vroeg van te weiken enzo. ook stond ze regelmatig met een longeerzweep in de piste omdat mijn fjordje soms niet vooruit wou en dan sloeg ze echt megahard op haar kont en dan bedoel ik ook megahard dan liep ze echt bokkend door de manege op een duur wou mijn paardje zelfs niet meer de trailer in en daarvoor ging ze blindelings.daarna begon ze echt minder en minder zin te krijgen om te werken. daarom dat ik haar nu ook alles rustig aan laat doen . ik denk niet dat ik haar te veel liet doen. ik reed haar een keer of 4 per week een 15 a 20 minuten en als ze goed haar best deed mocht ze stoppen. ik reed veel overgangen,figuren om haar soeplen te krijgen veel draf en stapwerk en een heel klein beetje galopwerk links en rechts. ze was nooit moe na dat ik gereden had en was heel gewillig .maar nu niet meer trekt altijd weg loopt niet meer recht wil niet aandraven enzo... het zou ook kunnen dat het van de slechte ervaringen zijn in de manege. ben wel al een klein beetje aan het uitkijken naar iemand die kordaat maar toch op een zachte manier lesgeeft.maar heb nog niets gevonden.en ik kan niemand anders op haar laten rijden dat is reinste zelfmoord .stappen gaat nog maar verder nee hoor. ik denk dat er een vrij hechte band is ontstaan. ik heb haar al van veulen en heb haar al 2 keer van de dood gered. misschien?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:37

Dan zou ik een andere instructrice/instructeur gaan zoeken! Les met een jong paard is belangrijk (ook met een ouder paard) want je kunt dingen nogal snel fout aanleren

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:50

ik sta bij het jonge spul ook midden in de bak met de longeerzweep en als ze niet naar voren gaan dan sla ik ze naar voren, geen geklier. Dus dat is al niet verkeerd geweest van je instructeur.

Dat ze niet de trailer in wil heeft niks met je instruktie onder de man te maken....

zachte heelmeesters maken stinkende wonden en zeker bij jonge paarden... kom op zeg!

Nieuwe instrukteur zoeken... die zal het eerst even aankijken en dan inderdaad bij het begin beginnen en dat is dat het paard in eerste instantie naar vooooooren moet en als ze niet naar jou luisterd dan in iedergeval naar diegene in het midden met de longeerzweep, daarvandaan gaat ie jullie leren hoe je een paard aan het been krijgt en dat zal inderdaad gaan door kleine stukjes te wijken........


bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 19:56

het is echt een groot deel het karakter van het paard. heb een tijdje geleden de eigenaars van de vader van baya opgebelt en dat blijkt ook een heel moeilijk paard te zijn. laat volwassen geworden enzovoort. ik ben echt wel heel kordaat als ik haar rij . is ook totaal iets anders als een bwp dat ik gewent ben . ze is bevoorbeeld superhard in haar mond en ik dan met mijn zachte handjes. zo is met een zweep rijden niet echt makkelijk. van het moment dat ze eraan kan heeft ze ze echt ook al moet daarvoor gaan liggen. ik denk niet dat ik ooit zo kordaat geweest ben tegen een paard ze is echt een probleem paard niet dat ik het opgeef want dat doe ik zo vlug niet . ik had gewoon graag wat tips gehad in verband met dat niet vooruit willen enzo . ze kan heel weinig, maar van stap in galop springen kan ze dan weer wel ? heb ik haar niet geleerd. ze kent de galophulpen vanuit draf wel en ik ging eens proberen en ze sprong vrijwel direct in galop aan na een paar pasjes draf en na een dag of 2 kon ze aanspringen vanuit stap . ze heeft gewoon verschrikkelijke dagen en dan probeer je alles dat mogelijk is maar meestal tevergeefs. ps ik had geschreven dat ze 3 en half was.

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:03

dat ze niet in de trailer wil heeft vrijveel met mijn instructrice te maken. toen ze niet in de trailer wou stak ze met een riek in har kont waardoor ze vooruit sprong en uitgleed met haar knie tegen een scherpe kant van de trailer en een serieuze scheur in haar been. dat van die zweep ben ik het niet mee eens . sorry ik heb ook een zweep bij de hand en ik durf ook wel eens een ferme tik te geven als ze niet vooruit wil. daar heb ik geen hulp voor nodig. maar zo hard slaan dat de zweep er een paar dagen later nog instaat vind ik voor niets nodig. na die zweepslag wou ze niet meer in de buurt van die kant komen waar ze de slag kreeg en tot de laatste dag dat ik reed is het niemand van ons gelukt om haar door die hoek te krijgen ze begon gewoon te bibberen en te zweten als ze in de buurt kwam. en weiken voor aan het been te krijgen ok ik snap het wel , maar daarvoor moet je je paard toch al een beetje kunnen sturen en moet het toch al een beetje aan het been zijn? sorry als ik het verkeerd heb.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:04

een paard zn mond is zo hard als de hand die m stuurt..... vanuit stap aanspringen in galop is niet goed voor een jong paard. Ook al bied ze het zelf makkelijk aan. Hiervoor zijn een hoop spieren nodig en om die overgang goed te rijden, wij beginnen pas met dat soort oefeningen als de basis verder goed is gelegd dus als ze een jaar of 5/6 zijn.

Ik zou als ik jou was weer terug gaan naar de basis. Haar door iemand die goed kan rijden de basis erin laten rijden en dan zelf verder gaan van daar uit met goede instruktie.

een paard als dat is voor iemand die weet wat ie doet een makkie, echt!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:08

Ik vind het persoonlijk wel aan de jonge kant. Voor het zadelmak maken op zich kan het wel, verder ligt het er helemaal aan hoe intensief je daarna bent gaan rijden!

Met 3 is jouw fjord nog lang niet volgroeid, niet geestelijk en zeker niet lichamelijk. Het is op zich geen slecht idee om het een poosje rustig aan te doen. Alleen: nu er problemen zijn moet je deze eerst met goede instructie oplossen, anders is er straks helemaal geen land meer mee te bezeilen!!!!!

Doe jezelf en vooral je paard een lol en zoek een goede instructeur, neem een paar keer per week les en blijf niet zo verder modderen.

Daarnaast ook regelmatig het gebit laten controleren en zeker ook de rug/zadel. Een zadel dat eerst goed paste kan een paar maanden later ineens niet meer zo goed liggen doordat je paard door het rijden/groeien verandert.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:09

bayaatje schreef:
dat ze niet in de trailer wil heeft vrijveel met mijn instructrice te maken. toen ze niet in de trailer wou stak ze met een riek in har kont waardoor ze vooruit sprong en uitgleed met haar knie tegen een scherpe kant van de trailer en een serieuze scheur in haar been. dat van die zweep ben ik het niet mee eens . sorry ik heb ook een zweep bij de hand en ik durf ook wel eens een ferme tik te geven als ze niet vooruit wil. daar heb ik geen hulp voor nodig. maar zo hard slaan dat de zweep er een paar dagen later nog instaat vind ik voor niets nodig. na die zweepslag wou ze niet meer in de buurt van die kant komen waar ze de slag kreeg en tot de laatste dag dat ik reed is het niemand van ons gelukt om haar door die hoek te krijgen ze begon gewoon te bibberen en te zweten als ze in de buurt kwam. en weiken voor aan het been te krijgen ok ik snap het wel , maar daarvoor moet je je paard toch al een beetje kunnen sturen en moet het toch al een beetje aan het been zijn? sorry als ik het verkeerd heb.

'
Wijken is een oefening om je paard aan het been te krijgen..... Een paard gaat niet de hoek niet meer in omdat hij in die hoek een keer een slag voor zn kont gehad heeft, hij gaat wel de hoek niet meer in omdat hij niet hoeft van jou.

Een paard die bij mij de trailer niet opwil krijgt na verloop van tijd ook een dwingende tik met wat dan ook....... vaak helpt het! En dat hij dan uitglijd ligt aan de bodembedekking, een paard hoort niet uit te glijden op de wagen

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:15

ik heb nog nooit zo'n problemen gehad met een jong paard. ik ben geen genie in het paardrijden. ik rijd nu 14 jaar en de laatste 5 jaar serieus in springstallen en dressuurstallen gegroomt . ik kan helemaal niet alles en dat zal ik ook nooit kunnen na mijn tweede leven zelfs nog niet. ik heb vooral met jonge paarden gewerkt. ik ga nu buiten men eigen paardjes één keer per week les volgen met een paard dat prix saint george gereden is . omdat ik hiervan meer leer dan een jong paardje. normaal heb ik geen harde handen want dat is hetgene waar ik altijd zo'n complimentjes over krijg. mijn ander paardje is nu 4 jaar en half en daar heb ik nooit geen problemen mee gehad .is superzacht in haar mond is heel makkelijk naar beneden te rijden enzo. als ik iemand wist die haar wou komen rijden graag maar iedereen die haar bezig gezien heeft haakt af.zelfs mijn zus die een uitstekende ruiter is krijgt niets van haar meer gedaan. we hebben alles al onderzocht. rug ,tanden, dierenarts bijgehaalt enzovoort. niets gevonden. ze heeft gewoon en supermoeilijk karakter.ik ga zeker voort lessen met haar als jullie denken dat het goed komt. ik heb zelfs al iemand op het oog .als hij dan niet opgeeft na het eerste half uur tuurlijk

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:18

ze gleed niet cht uit stapte meer naast de klep van het verschieten en deed haar daar zeer.ik heb heel hard mijn best gedaan om haar die hoek in te krijgen de krampen in mijn benen en die drie andere personen die mee geduwd hebben kunnen er van getuigen.ze durft gewoon echt niet meer. in een andere piste zal dat dan geen problemen meer geven waarschijnlijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:26

heel veel succes...... Mocht het met lessen ook helemaal niks worden, misschien moet je dan eens kijken of aangespannen meer zijn cuppatea is? En anders misschien fokken en niks onder het zadel doen....... Ik zou eerst goed en stevig lessen. Heb vertrouwen in diegene die lesgeeft en als die deze pony er een keer van langs geeft heb er dan vertrouwen in dat dit voor een goed doel is........

Mijn reactie was gelijk in het begin al "nou die had een pak slaag gehad dat had ie nooit meer in zn hoofd gehaald" en ik werk heel mn leven al met jonge dieren, ben helemaal geen slaander, ben eerder zacht.... maar wat niet kan kan niet en ik ben zeker het type die een keer ergens voor wil straffen en dat dan ook in een keer goed doet. Ik heb altijd eerlijke, lieve, zelfverzekerde paarden kunnen afleveren die het daarnaast onder het zadel ook goed doen...... gewoon door eerlijk, consequent en inderdaad af en toe een flinkt pak pak op hun sodemieter

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 20:35

ik weet dat dit af en toe goed nodig is. zeker de jonge dieren. het is normaal dat ze proberen.ik sla ook helemaal niet graag maar ik weet dat dit af en toe wel eens nodig is.zo heb ik ooit een paard gehad die telkens schrok van zijn schaduw en ik was degene die hem op dat moment aan het opleren was . en af en toe verschoot meneer dat hij bang moest zijn. na de 10de keer verschieten juist of hij ging dood heeft toen heb ik hem ook even op zijn plaats gezet en hij heeft geen stap meer verkeerd gezet. en baya krijgt er ook op tijd hoor. maar bij haar helpt het gewoon niet altijd. het is een rasechte fjord ééntje die nog koppiger is als een gewone. en het enig dat je kan doen is iets slimmer aanpakken als haar en haar voorzijn wat niet makkelijk is.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:58

Ik zou wachten met er weer opstappen tot ik een goeie instructeur had gevonden met wie ik verder kon. Iedere keer dat ze nu van je 'wint' is er een teveel. Hoe is je contact verder met haar?

Lees ik nou goed dat ze al een veulen heeft gehad?

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers