Ik hou die hoef niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ik hou die hoef niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 17:39

Ik verzorg nu voor een weekje Kyra, maar heb een probleem met hoef uitkrabben.
Ze heeft rechtsvoor een hoefzweer gehad, ze loopt inmiddels wel weer goed, maar vorige week is het weggesneden en ik kan me voorstellen dat het nog wat pijnlijk is.
Als ik haar linkerhoef wil doen, geeft ze braaf haar voet, maar ze gaat er gelijk mee staan slaan. Bij een pony is dat niet zo'n ramp, maar Kyra is een groninger van 170 ofzo. Ik hou het gewoon echt niet. De andere voeten gaan wel goed, maar met linksvoor is ze gewoon te sterk voor me...
Bijkomend probleem is dat ze niet vast kan staan, dus heb er vaak nog een touw bij in mijn hand ook...
Iemand tips?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:42

Als ik haar linkerhoef wil doen, geeft ze braaf haar voet, maar ze gaat er gelijk mee staan slaan.

Dit stukje snap ik niet helemaal.
Bedoel je dat ze links netjes doet maar dan met rechts slaat.
Of slaat ze met links?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:43

misschien is er iemand in de buurt die kan helpen? dan is het probleem van touw vasthouden al opgelost. Tsjah ik heb ook alleen maar ervaringen met pony's dus ik kan je verder niet helpen.
Wat harry altijd deed bij veulentjes hoefjes leren. Een touw los om zijn achterbeen knopen, dat is veel makkelijker vasthouden, dan krijg je niet al je klappen in je arm en lijf dan kun je het zo vasthouden. Maarja een groninger van 1m70 is natuurlijk wat anders als een veulen Haha! maar misschien valt het te proberen Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:45

Ik neem aan dat stef bedoelt dat ze netjes haar hoef optilt. En als ze hem dan vastheeft/ermee bezig is begint te trekken en te slaan. Dit deed Camilla ook toen ze een soort hoefzweer had. Maar bij haar is het gewoon over gegaan.

Misschien kun je het been van het paard tussen je benen klemmen? Dat hielp bij Camil heel goed, dan gaf ze het op een gegeven moment gewoon op want ze ik bleef haar been omhoog houden. Maargoed, bij een ponytje van 1.45 is het toch wat makkelijker dan een groninger van 1.70.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:47

als ze de voet geeft dan moet je hem desnoods met twee handen vasthouden....... laat het paard maar los staan.( dat hebben ze in de regel toch niet zo snel in de gaten..... ) het makkelijkste is het toch met twee man te doen...... en zoals je op onze website ziet weet ik hoe groot Groninger hoeven kunnen zijn..........

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:48

weet niet of dit je kan hlpen, maar bij de paarden op de manege doe ik dat zeo dat ik ze bij de tip van de hoef vastheb, en als ze proberen te slaan, dan trej ik de hoef zo omhoog dat ze tegen hun eigen buik slaan, als ze dat zo niet afleren, dan duw ik terwijl dat ze slaan de hoef zelf nog een beetje harder tegen hun buik, de meeste paarden stoppen er dan wel mee Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:51

Als het echt niet gaat en het wordt een risico voor jezelf, dan zou ik die hoef lekker laten zitten.
Klinkt een beetje cru, maar dat is dan een probleem voor de eigenaar. Van een weekje niet uitkrabben krijgen ze niks hoor.

Nulla tenaci invia est via

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:54

Even over de harde stenen (uhh stenen zijn altijd hard Blond ) draven dan valt de prut ervan zelf uit.

En anders gewoon laten zitten .

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:55

Nee dat klopt. De eigenaar blijft maar een weekje weg dus even een weekje niet uitkrabben is echt geen ramp. Zeker niet als ze alleen maar op het zand komt en niet over kleine steentjes etc.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:56

ben het met cowgirl en margreet nog het meeste eens......

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:22

Zou het ook gewoon een weekje dan maar niet doen.
Het is ook niet zo'n ukkepuk ook Haha!

Als je toch wilt oefenen, heb ik nog wel een tip die ik van onze hoefsmid had gehad voor een heel erg slaand paard.

De hoef helemaal richting buik trekken, dubbel dus, een "normaal" paard heeft dan uitzich zelf wel door dat als die nu gek gaat doen hij kan vallen en op zijn knie terecht komt.
Volgens hem dan, want de knol in kwestie had er flink wat maling aan.

Hij zei er wel bij dat je dat eigenlijk alleen als vent kon doen omdat wij dametjes toch wel van het zwakke geslacht waren Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 21:26

Idd, ze geeft haar hoef braaf, maar gaat dan staan maaien. Ik denk zelf dat het komt, omdat er dan meer druk komt op de rechterhoef, waar dat zweer dus gezeten heeft... Ik vlieg alle kanten op als ik probeer vast te houden, zo sterk is ze Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:20

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Door het optillen van de linkerhoef wordt de rechter extra belast, grote kans dat die nog wat gevoelig is en dat ze daarom wat tegenstribbelt.
Als je geen ernstige vermoedens hebt van stenen oid. in de rechterhoef, dan zou ik het voorlopig even laten voor wat het is.
Zo'n groot en sterk paard kun je toch niet tegenhouden en het risico van een korte tijd een hoef niet uitkrabben kun je imo. wel nemen, zeker als je eigen veiligheid in gevaar komt.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:27

Fairie schreef:
Nee dat klopt. De eigenaar blijft maar een weekje weg dus even een weekje niet uitkrabben is echt geen ramp. Zeker niet als ze alleen maar op het zand komt en niet over kleine steentjes etc.


Maar dan hebben we volgende week de eigenaar op bokt omdat het nog steeds niet lukt Haha! of lukt het haar/hem wel?

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 08:32

Bij een achterhoef kan je de staart om de kogel wikkelen. Halen ze dan nog uit, straffen ze meteen zichzelf door aan hun staart te trekken.

Maar neem aan dat de staart niet lang genoeg is voor de voorhoeven Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Galja, Gerlin_1983, GoogleAdsense, Nezumichan, Whisky00 en 30 bezoekers